Muistaako joku?

Eipäs Juupas

Jäsen
03.09.2012
227
0
16
Aloitettiinko ennen vellit ja soseet 3kk iässä? Ja sattuuko joku tietämään mitä ennenmuinoin on annettu vauvalle, kun korvikkeita, vellejä, soseita jne ei ole vielä ollut olemassa, esim. silloin kun Äiti ei ole pystyny imettämään?

Kai maar vellejä ja soseita on ollu jo iänkaiken. Elukoitten maitoa sit ennen vanhaan annettiin jos äidiltä maito kesken loppui. Ja juu, oma esikoiseni on syntynyt -95, ja silloin luki Pilttipurkin kyljessä 3kk.

Juu, 3kk oli ihan suositus. Mun yksi lapsi aloitti vellin neuvolan suosituksesta jo 2kk kun mikään maito maailmassa ei riittänyt.

Olen kuullut, että jotain kaurasta tehtyä "limaa" on myös vauvoille annettu, myös latrattuja maitoja. On ollut myös imettäjiä, mutta käsittääkseni imettäjä kuului kai lähinnä ylemmän kastin palvelusväkeen.

Mummi joskus kertoi mitä annettiin jos imetys ei onnistunut, mutta arvaappas muistanko kunnolla mitä siihen tuli.. Ainakin appelsiinimehua ja jauhoja, mutta en ole varma tuliko muutakin. Tuo sotku oli käytössä 50-60luvulla.

Ja vellit, puurot ja soseet taidettiin suositella aloitettavaksi just 3kk iässä, äiti ainakin näin muisteli.

Anoppi kertoi että mieheni kohdalla neuvottiin vaan lehmänmaitoa antamaan ja jotain sitä kauravelliä. 70-luvun tapaan imetysneuvonta oli mitä oli ja nuor tyttö ei osannutkaan imettää tosta vaan ja loppu nopsaa.

60-luvun lopulla on veilä annettu lantrattua lehmänmiaitoa ja sit sitä kauravelliä jos ei oo imetys riittänyt. Itse olen syntynyt -78 ja silloin aloitettiin RAASTEET 2 kk iässä. On annettu porkkana- omena- ym tuoreraasteita jo niin pienille, sekä just appelsiinimehua, tomaattimehua... :o Henggiasä ja terveenä sitä ollaan, että annattais aika monenkin höllätä pipoa näissä asioissa :D Omia muksuja oon kuitenkin ruokkinut nykysuositusten mukaan.

Mietin vaan tuota kun on annettu lehmän maitoa käsittelemättömänä jo ilmeisesti pienillekkin vauvoille, kun nykyään sitä annetaan vasta vuodenikäisille, että mikä on hopmman juju ja mitä vaikutuksia sillä on ollut!?

Yhteistyössä