Muillakin istukka edessä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotteliaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotteliaana

Vieras
Olen parhaillaan rv 21 ja ultrassa selvisi että istukka edelleen edessä.. Siispä asiaa seurataan ja ultrataan taasen n. 30 rv. Onko muilla kokemuksia tästä? Miten synnytys/sektio on mennyt? Onko lapsi ehkä leikattu jo ennen laskettua päivää, ettei vaan ittekseen rupia syntymään, vai kuinkahan toimitaan jos istukka ei nouse? Useinhan se kai taitaa kumminkin nousta vauvan kasvaessa, vai? Olisi kiva kuulla kokemuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Minulla oli istukka kaikenaikaa edessä ja synnytin alakautta, ei mitään ongelmia.

Siis en tarkottanu etuseinässä vaan "etinenistukka" elikkäs alatiesynnytys ei onnistu jos istukka ei nouse kohdunsuun edestä..

Jos istukka en edessä (ei siis alhaalla kohdunsuun edessä), alatiesynnytys on paras vaihtoehto. Sektiossahan joudutaan silloin leikkaamaan "istukan läpi" ja verenvuoto voi olla todella runsasta. Jos vain mahdollista niin alakautta synnyttämään aikanaan!

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Jos istukka en edessä (ei siis alhaalla kohdunsuun edessä), alatiesynnytys on paras vaihtoehto. Sektiossahan joudutaan silloin leikkaamaan "istukan läpi" ja verenvuoto voi olla todella runsasta. Jos vain mahdollista niin alakautta synnyttämään aikanaan!

näinpä, tarkoitin siis että istukka on kohdunsuun edessä

Alkuperäinen kirjoittaja lotteliaana:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Tarkoitatko kohdunsuun edessä/päällä?

Mulla ollut kans istukka kaksi kertaa edessä, ei ongelmia. Alatiesynnytykset.

jo vain, tarkoitin :)

Ahaa, no nyt selvensit asiaa. Joo, kyllä pitää sektoida, jos ei istukka raskauden edetessä nouse reilusti pois kohdunsuun päältä. Aika usein kyllä nouseekin.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja lotteliaana:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Tarkoitatko kohdunsuun edessä/päällä?

Mulla ollut kans istukka kaksi kertaa edessä, ei ongelmia. Alatiesynnytykset.

jo vain, tarkoitin :)

Ahaa, no nyt selvensit asiaa. Joo, kyllä pitää sektoida, jos ei istukka raskauden edetessä nouse reilusti pois kohdunsuun päältä. Aika usein kyllä nouseekin.

osaatko sanoa, millä viikoilla viimeistään istukka siiryy jos on siityäkseen, noin yleensä..? ja millon aletaan valmistautua sektioon.. (eli leikataanko aiemmin)

Kyllä tuossa 30 viikon hujakoilla jo tiedetään, että jos ei ole noussut niin ei se enää kerkeä nousemaankaan. Sitten saat sektioajan (sairaalasta riippuen joko heti tai myöhemmin antavat sen ajan). Lähelle laskettua aikaa tuo aika yleensä annetaan (39 viikon tienoille). Jos synnytys alkaa spontaanisti aiemmin niin sitten vaan kiiruusti sairaalaan ja leikkaavat saman tien, ettei tulisi verenvuotoja.

Yhteistyössä