Muilla laihoja lapsia?! Onko syytä löytynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bud
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

bud

Aktiivinen jäsen
22.06.2009
10 533
1
36
Hämeenlinna
Meidän 4v tyttö oli just 103.4cm ja 14.3kg (paino -15%). Äsken oli sitten 4v lääkäri. Tuli taas lähete verikokeisiin, otetaan keliakia-koe ja laktoosi-intoleranssi geenitesti ja liuta muita. Hyvähän se on, että tutkitaan ja suljetaan asioita pois, mutta ei tää huoli taas kivaa ole. 2 vuotta saatiin olla ilman huolta, kun neuvolantädin mielestä tytössä ei ole mitään vikaa, on vain pienipainoinen, niin kuin minä lapsena.

Ihmettelen tota keliakiakoetta, kun ei oireita ole. Laktoosittomat tuotteetkin on olleet jo vuosia käytössä, kun sitä ennen oli kakat löysiä. Isällä ja isän vanhemmilla+kaikilla sisaruksilla on laktoosi-intoleranssi. Tyttö syö monipuolisesti, mutta annoskoot eivät ole kauhean isoja. On pieniruokainen ollut aina.

Onko se nyt sitten niin, että laiha ei saa olla ilman, että olisi jotain vialla?

Mun 4,5-vuotias keskimmäinen tyttöni oli 4-vuotisneuvolassa aika lailla samoissa mitoissa eikä kukaan nähnyt minkäänlaista syytä jatkotutkimuksille, koska tyttö on kasvanut tasaisesti omalla käyrällään sekä painoa että pituutta. Onko kasvussa tapahtunut notkahdus vai mistä moinen reagointi? :|

Mun 4,5-vuotias keskimmäinen tyttöni oli 4-vuotisneuvolassa aika lailla samoissa mitoissa eikä kukaan nähnyt minkäänlaista syytä jatkotutkimuksille, koska tyttö on kasvanut tasaisesti omalla käyrällään sekä painoa että pituutta. Onko kasvussa tapahtunut notkahdus vai mistä moinen reagointi? :|

Ei ole tapahtunut notkahdusta. Tyttö kasvoi pituuttakin aluksi tosi hitaasti, 1v neuvolassa oli 72.5cm ja 7.7kg. Päälle vuoden iässä aloin antamaan laktoositonta maitoa ja pikku hiljaa sen jälkeen alkoi pituutta tulla. Mutta tuo paino.. huoh! Ei sitä vaan tule. tyttö on tosi aktiivinen, liikkuu paljon, niin kuluuhan sitä, mutta ei kai se tätä selitä..

Meillä poika oli 4v. neuvolassa jotain 106 cm ja 15 kg. Tytön neuvola on tulossa mutta uskoisin että tyttö on tuota teidän kokoluokkaa myös ellei kilon pari kevyempi. Aina ovat olleet tuollaisia hoikkeleita eikä siihen ole kiinnitetty huomiota mitenkään kun koko ajan tasaisesti kasvavat omilla käyrillään. Mäkin mietin että onko teillä tapahtunut joku notkahdus minkä takia laittoivat lähetteet?

Ei ole tapahtunut notkahdusta. Tyttö kasvoi pituuttakin aluksi tosi hitaasti, 1v neuvolassa oli 72.5cm ja 7.7kg. Päälle vuoden iässä aloin antamaan laktoositonta maitoa ja pikku hiljaa sen jälkeen alkoi pituutta tulla. Mutta tuo paino.. huoh! Ei sitä vaan tule. tyttö on tosi aktiivinen, liikkuu paljon, niin kuluuhan sitä, mutta ei kai se tätä selitä..

Kummalliselta kuulostaa :| Nuo keliakiatutkimuksetkin ilman oireita, mitä hittoa o_O

Eikö täällä saa kasvaa vähän pienempänä tyttönä tai poikana ilman jokseenkin perusteetonta puuttumista...

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;27881359:
Meillä poika oli 4v. neuvolassa jotain 106 cm ja 15 kg. Tytön neuvola on tulossa mutta uskoisin että tyttö on tuota teidän kokoluokkaa myös ellei kilon pari kevyempi. Aina ovat olleet tuollaisia hoikkeleita eikä siihen ole kiinnitetty huomiota mitenkään kun koko ajan tasaisesti kasvavat omilla käyrillään. Mäkin mietin että onko teillä tapahtunut joku notkahdus minkä takia laittoivat lähetteet?

Ei ole notkahdusta. Ilmeisesti sitten on liikaa (2v) aikaa edellisistä kokeista. Katsokoot, hyvähän se on tietää. Viimeksikin niiden oli vaan uskottava, että terve tuo on, kun kaikki arvot oli kunnossa.

Onko paino kuitenkin noussut kokoajan jonkin verran ? voihan se olla, että testaavat sen takia, jos paino vaan pysyy kokoajan samana. Meillä oltiin 4 vuotiaana 104cm ja 17,5 kg ja keskikäyrällä siis paino.

Jos pelkästään tuon painon takia on kokeet niin mä en veisi. Ei varmaan ole verikokeet lapsen mielestä mukava juttu niin hittoako turhan takia pitää pientä kiusata. Hoikkuudessa ei ole mitään vikaa vaikka nykysin muuta väitetäänkin.

[QUOTE="hmm";27881434]Onko paino kuitenkin noussut kokoajan jonkin verran ? voihan se olla, että testaavat sen takia, jos paino vaan pysyy kokoajan samana. Meillä oltiin 4 vuotiaana 104cm ja 17,5 kg ja keskikäyrällä siis paino.[/QUOTE]

Mä voi laittaa tähän, mulla on tässä tää kortti eli 1v 72.5cm ja 7.7kg, 2v 85.5cm ja 10.5kg, 3v 95cm ja 12.2kg, 4v 103.4cm ja 14.3kg eli on noussut aina painokin.

Meillä on aika hoikka poika, en ole nyt hetkeen mittaillut mutta aika samoissa lukemissa ollaan kun teillä. Ei ole kukaan ollut huolissaan, kun kasvaa kuitenkin.

Oli pakko tarkistaa kun itse olin kersana tosi luikku, ilman yhtään mitään vikaa. Neuvolakortissani lukee 5 -vuotistarkastuksen yhteydessä vaan, että syö huonosti. Mitat 103,6 ja 14,4. Tuo siis viis-vee-minä, nykyään olenkin jo melkonen pullukka ;-)

[QUOTE="sondersson";27881477]Jos pelkästään tuon painon takia on kokeet niin mä en veisi. Ei varmaan ole verikokeet lapsen mielestä mukava juttu niin hittoako turhan takia pitää pientä kiusata. Hoikkuudessa ei ole mitään vikaa vaikka nykysin muuta väitetäänkin.[/QUOTE]

Kyllä mä silti vien. Jos mä en veisi, niin se voisi vaikuttaa siltä, että mä pimitän jotain. Mulla ei ole mitään salattavaa. Meillä on tarjolla monipuolista ruokaa ja kaikki ok. Minustakaan hoikkuudessa ei ole mitään vikaa.

Yhteistyössä