Muilla kokemusta? :( 1v4kk tytön virtsatulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
tytöllä ollut itkuisuutta, en tiedl johtuuko hampaista, onko kipeä vai uhmaa vai mitä.
Pissassa oli pistävä haju ja koetti alapäätä "hinkata" ja raapia, alapää punainen.

Käytiin eilen lääkärissä(nuori sijainen) joka oli koko asiasta ihan pihalla.
Oli laittamassa jo anttarikuuria päälle, sitten olikin laittamassa meitä sairaalaan
punktioon ja kun sai vihdoin lastenlääkärin kiinni niin tämä totesi että ei voi olla
virtsistä koska ei ole kuumetta ja testi vain yhdellä plussalla eli seurantaan.

Eilen siis otettiin pussipissa missä oli valkosolut yhdellä plussalla. Tänään otettiin
uusi pussipissa missä oli punasolu yhdellä plussalla(muttei valkosolua).
Viljely valmistuu tiistaina.
Kun soittelin tuloksia niin hoitaja kovasti varoitteli että jatkuvaa seurantaa(tottakai!)
ja kun kysyin (tuntui näin maallikolle niin epäselvätä. Käski ottaa vielä ylös että
sekafloora e3-e4) että voiko tuo viitata että jotain pahempaakin vialla niin
sanoi vaan että hyvä sekin tiedostaa että tuo on aina oire jostain. Eli jos vkl:n aikana
tulee kuumetta tai kipuja niin polille heti, muuten odottamaan tiistaita.

Nyt mä oon ihan kauhuissani että mikä meidän pienellä on! :( onko muilla vastaavia
kokemuksia? Olisin erittäin kiitollinen vastauksista!!!

Tietääkseni sekafloora tarkoittaa yleensä sitä, että näytteessä on ulostebakteereita, jotka ovat yleensä ovat tulleet näytteeseen vasta jälkikäteen. Eli virtsa itsessään on voinut olla puhdasta, mutta pesu on onnistunut huonosti ja iholla tai jossakin on ollut hieman ulostebakteereita ja näyte on saastunut jälkikäteen. (Näin käy todella helposti, erityisesti pussipissassa. Kokemusta on todella monen näytteen ottamisesta.)

Ongelmana on, että sekaflooran vuoksi ei "näe" onko siellä itse virtsassakin jotakin. Voi olla, että virtsassa ei ole mitään, mutta voi ollakin. Tämän vuoksi teidän on varmasti käsketty tarkkailemaan tilannetta. Eli älä panikoi vielä, mutta mene lääkäriin, jos tosiaan tulee kuumetta tai kipuja.

Kuumetta ja kipuja käsketään tarkkailemaan muuten sen vuoksi, että virtsatieinfektio saattaa nousta munuaisiin. Se taas saattaa vahingoittaa munuaisia, joten silloin on syytä lähteä lääkäriin turhia viivyttelemättä. Ei silloinkaan mitään aivan hengenhätää ole, jos lapsi muuten on ok. Mulle on sanottu lasten polilta, että 6 tunnin viivästys lääkityksen aloittamisessa ei vielä haittaa mitään. (Meillä yhden epäilyn ollessa päällä käskivät nukkumaan ja tulemaan siis vasta aamulla.)

kiitos vastauksestasi! Osaatko kertoa että mitä voi tarkoittaa tuo valko-, ja punasolujen
vaihtelu? Voiko sekin selittyä pussipissan "epäpuhtaudesta"? Mä olen näistä ihan pihalla :(

Noista valko- ja punasolujutuista ei ole tietoa.

Ihan maallikkojärjellä päättelisin, että punasoluja voi tulla siitäkin, että lapsi on raapinut itseään ja jostain kohtaa iho on sen verran rikki, että siitä on päässyt punasoluja pissan sekaan. Kuvauksesi perusteella pitäisin sitä jopa todennäköisenä.

Yhteistyössä