Muilla isoja vauvoja rv 32 paikkeilla, mikä on vauvan ollut syntymäpäaino?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna-73

Vieras
Ultrassa todettiin että toisen lapsemme paino on rv 31+4 siinä 2,4-2,5kg hujakoilla. Menen tarkistuttamaan tilanteen uudestaan painoarvioultraan kuukauden päästä. Jäin kovasti asiaa miettimään ja tuntuu mitä olen nyt netistä lukenut että lapsemme paino on näille viikoille todella huima!

Esikoinen oli syntyessään ( 37+3 käynnistettiin toksemian takia ja painoa oli 2,5kg) samankokoinen kun tämä toinen tulokas...

Tiedän että ultrauksen painoarviot saattavat heittää, mutta olisi kiva kuulla jos jollain muilla on ollut isoja vauvoja samoilla viikoilla että mikä oli sitten vauvan syntymäpaino?!

Olen ollut rasituskokeessa, ja sokerit ovat normaalit. Mitä voin itse tehdä?

Meillä äippäpolilla arvioitiin viikoilla 31+0 vauvan painoksi n. 2.2 - 2.4kg. Viikoilla 33+5 vauvan painoarvio oli 2.4 - 2.6kg, jota lääkäri piti liian suurena ja joudunkin kontrolliin viikolla 37. Neuvolassa kuitenkin laskettiin, että noilla mitoilla olisi korkeintaan 3.8kg vauva tulossa, mikäli loppuun asti menee (äippäpolilla aiemmin puhuttiin suurinpiirtein jättivauvasta!). Sokerit on täälläkin kunnossa ja ainakin neuvolassa minua neuvottiin jatkamaan elämistä ihan normaalisti, ei siis tarvitse alkaa syömisiään minimoimaan.

Elina ja juniori rv 34+3

Kiva kuulla että muillakin on ollut isoja vauvoja samoilla viikolla! Tuo 3,8 ei tosiaan kuulosta pahalta. Mulla on ke normaali neuvolakäynti, joten siellä otan asian myös puheeksi.

Mitä äippäpolisi tarkoitti "liian suuri vauva"? Mitä se saattaa kertoa? En oikeasti voi ymmärtää, jos sokeritkin ovat ihan ok.

Silloin äippäpolilla minut tutki vanha mieslääkäri, jonka mukaan nainen ei saisi raskausaikana lihoa kuin max. 10kg, jotta saataisiin "normaalikokoisia vauvoja". Kai hän sitten piti tuota mahdollisesti nelikiloista isona, tosin siellä polilla sain sen kuvan, että meille olisi tulossa vähintään joku viisikiloinen vauva, niin kovasti tuo lääkäri minulle paasasi. Hän tosin ei suostunut kertomaan silloin, että mikä mahdollinen syntymäpaino olisi.

Tuo samainen lääkäri oli sitä mieltä, että minun olisi raskauduttuani täytynyt heti aloittaa tiukka dieetti, eikä päästää tilannetta "näin pahaksi". Totesi kuitenkin, että näillä viikoilla ei ole enää oikein mitään tehtävissä, täytyy vain huolehtia, ettei oma paino nouse grammaakaan (tähän mennessä noussut 13kg). Mutta neuvolassa siis kumottiin tämän lääkärin puheet ja sanottiin, että ihan normaalisti on kaikki mennyt ja normaalisti jatketaan.

Mulla nousi 1. raskauden yhteydessä paino 17 kg. Olin aika hoikka ennen raskautta. Vauva oli ihan normaalipainoinen, 3.7kg. Äh kaikki dieettien perään hönkäilevät lääkärit. Toisen lapsen kohdalla lääkäri sanoi, että lapsi pitää laittaa dieetille kun se oli 10 kk:n ikäisenä (pelkällä äidinmaidolla) niin pullea. Nyt lapsi on 8v, maidosta vieroituksen jälkeen ollut täysin normaalipainoinen, keskmääräistä pitempi ja vahva!Hirveän paljon ruumiinrakenteesta kiinni. BMI on hyvin epätieteellinen painomitta, joka ei näitä rakenne-eroja ota huomioon.

Minä olen vähän pyöreä. Painoindeksini ennen raskautta oli 26,5. raskauden aikana painoa tuli 2kg. En todellakaan katsonut syömisiäni. Aina olen tykännyt kasvispainoitteisesta ruuasta ja hedelmistä yms ja työssäni saa kävellä useamman tuhat askelta päivässä. Viinin lipittely jäi luonnollisesti raskausaikana pois, niin paino ikäänkuin vähän tippui. Vauva oli täysiaikainen ja painoi 2600g. 35+5 Painoksi arvioitiin 2500g, joten kovasti kyllä yläkanttiin arvioivat. Sanoivat että jos syntyy ajallaan, niin painoa vauvalla olisi n.3500g. Itseni kohdalla oma painonnousuni kyllä selkeästi korreloi vauvan kokoa, mutta en ehkä kuitenkaan lähtisi yleistämään..

Mulla on tullut painoa 10kg ja se on neuvolan mukaan ok. Esikoisen kanssa tuli 20kg, esikoinen tosiaan painoi rv37+ 2,5kg ja mulla oli toksemia (ei turvotusta).

En voi sille mitään että mietityttää yhä edelleen meidän toisen vauvan tämän hetkinen paino. Miten paljon painoa mahtaa vauvalle kertyä loppuviikoilla jotta voisi suurinpiirtein itse arvioida syntymäpainon?

http://www.tekay.fi/

Tuossa on tuollainen linkki, klikkaa sivun vasemmasta laidasta painon kehitys, niin pääset jonkinnäköiseen laskuriin. Mielestäni tuo laskuri antaa kyllä vähän liian painavan arvion, ainakin mikäli neuvolan arvioihin vertaa. Muistaakseni minulle tuo laskuri povasti vauvan kooksi n. 4200g ja neuvolassa arvioitiin loppupainoksi se 3800g. Mutta kyllä tuo laskuri varmaan jotain viitettä antaa!

Itse jouduin kypsän kohdunsuun takia osastolle (onneksi vain muutamaksi päiväksi kortisoneja saamaan) viikolla 33 ja tuolloin vauvan painoarvio oli 2,4 kg. Itsellä reilusti ylipainoa ja raskausdiabetes. Silti tyttö painoi syntyessään rv 38+6 vain 3300g. (painoarvio viikkoa aiemmin 3,5 kg). Oma painoni laski raskausaikana.

Itselläni äitiyspolilla ultrattiin rv28 ja arvioitiin 1,4 kg, josta sitten suorintein sokerirasitukseen koska vauva niin iso. Itse olin ymmälläni, koska 4D-ultra muutamaa viikkoa ennen arvio painoksi 600-700g ja syntymäpainoksi 3,3kg. Tähän äitiyspolin lääkäri totesi, ettei ole luotettava tms. No, ei häikkää sokereissa ja syntymätapa arvio rv36+ antoi sen hetkiseksi painoarvioksi 2,4 kg ja syntymäpainoksi rv40 3,8 kg. Taas ihmeteltiin miehen kanssa että miten on niin vähän kasvanut rv28;sta ja miten voi reilussa kolmessa viikossa sitten paisua 1,4 kg ?
Yli mentiin sitten niin että soi, yliaikaiskontrollissa 41+3 painoa arvioitiin 3,4 kg ja seuraavana päivänä syntyi 3470g painava vauva.
Eli äityspoli arvio painon tasan kerran oikein (syntymäpainon ) rv41+3, päivää ennen syntymää. Ei kauheesti herättänyt luottamusta...
4D-ultra arvio oli aika lähellä ( meni yliajalle ja painoi 170g enempi kun arvio ).
Ja painoa minulla yli 25 kg raskausaikana...

Juu, kovin tuntuu nuo arviot heittelevän. Miten muuten teillä on arvioitu se senhetkinen vauvan koko? Meillä lääkäri mittasi ultralla vauvan pään ja vatsan halkaisijan sekä reisiluun mitan. Näitten perusteella siis tuli se arvio.

Noh, nyt täytyy vaan odottaa, eiköhän se tarkka koko sit synnytyksen jälkeen selviä :)

Tuosta painoarviosta. Meille tulossa tuplat ja sitten jäin kiinni noista sokereista ja siis itellä reilusti ylipanoa... Painoarvio neljä viikkoa sitten oli 1900 g molemmilla ja oli siis keskikäyrän yläpuolella ja kamala huuto tiukasta ruokavaliosta nyt viikko sitten oli sama ultraaja, joka tehnyt suurimman osan ultrista ja painoarvio n. 2000 g ja siis meni hieman keskikäyrän alapuolelle. Mittoja olen itse seuraillut ja tämä viimeinen arvio on minusta lähempänä totuutta, sillä esikoisen syntymämitat eli tuo pään ympärys noin 33 cm ja masun ympärys 28 ja paino oli vko 38 jolloin syntyi 2400g. Näiden molempien mitat siis ovat noiden mittojen suhteessa ja jos nyt sitten himpun isompi tulee niin ei oikeastaan olis pahitteeksi kun kuitenkaan eivät hätyytä tuota kolmen kilon rajaa.

Tuo painoarvio tulee tosiaan tuosta pään ympäryksestä, reisiluun pituudesta ja suurinpiirtein vyötärönympäryksestä. Tärkein mitta joka eniten vaikuttaa tuohon kokoon on tuo masunympärys.... Olen sen verran useasti käynyt tuolla polin ultrassa, että haluaa tietää noita mittoja ja miten ne vaikuttaa. Vaikutusta on kuulemma myös sillä miten tarkan kulman saa mitattavaan kohteeseen.

Meillä vauvan painoarvio tasan 32 viikolla oli 2200g. Leikattiin 38 viikolla ulos ja painoi 4210g ja 52cm pitkä. Sektion syynä oli edellinen hätäsektio ja uudella tulokkaalla oli myös iso pää kuten esikoisella(38cm). Ei sokereissa mitään vikaa raskausaikana vaan vika tais löytyä 2 metrisessä iskässä.

Yhteistyössä