Muilla 1-vuotias joka ei vielä kävele...

• Viestiketjun aloittaja murehtija
  • Ensimmäinen viesti
murehtija
niin onko kehittyny normaalisti muuten vaikka kävelemään lähteny myöhemmin?
Meillä ei vielä nouse istumaan itse eikä myöskään nouse tukea pitkin ylös,pinnasängyssä kylläkin nousee polvilleen jos istumaan laittaa,vetää käsillään itteäsä.
Myöskin seisoo tukea vasten pitkiä aikoja kun sen siihen eka ite on nostanu.
Ryömimällä menee etiäpäin.

Meillä lapset on molemmat lähteneet kävelemään vasta 1,5 vuotiaina. Vastaavasti puhetta on tullut sitten jo aikasessa vaiheessa. Poika on matemaattisesti melko hyvä ja kielellisestikin ollut lahjakas jo pienestä, tytyllä piirtäminen ja kuvallinen ilmasu ollut helppoa ja lukemaan oppi ja 4,5 vuotiaana noin, samoin kirjottamaan.

Meilläkin on poju 1,2v, eikä vielä muuten liiku ku ryömimällä. ei nouse istumaan, eikä seisomaan eikä muutenkaan. sängyn päällä kyllä nousee konttausasentoon, välillä lattiallakin melkein..mutta...välillä tuntuu etteikö se opi ikinä! :(

Meilä poika käveli 1 v 2 vkon iässä ja puhui tosi aikaisin. Pitkiä lauseita jo 1 v 9 kk iässä. Tyttö käveli 1 v 3 kk iässä ja sanoja tuli kans varhain. Piirtää nyt 2-vuotiaana ja puhuu nyt vasta pitkiä lauseita. Lapset kävelee sit kun ne on siihen valmiita. Ryömimisestä meillä ei kumpikaan oikein tykännyt, istuivat ilman tukea varhain.

Meilä poika käveli 1 v 2 vkon iässä ja puhui tosi aikaisin. Pitkiä lauseita jo 1 v 9 kk iässä. Tyttö käveli 1 v 3 kk iässä ja sanoja tuli kans varhain. Piirtää nyt 2-vuotiaana ja puhuu nyt vasta pitkiä lauseita. Lapset kävelee sit kun ne on siihen valmiita. Ryömimisestä meillä ei kumpikaan oikein tykännyt, istuivat ilman tukea varhain.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja murehtija:
niin onko kehittyny normaalisti muuten vaikka kävelemään lähteny myöhemmin?
Meillä ei vielä nouse istumaan itse eikä myöskään nouse tukea pitkin ylös,pinnasängyssä kylläkin nousee polvilleen jos istumaan laittaa,vetää käsillään itteäsä.
Myöskin seisoo tukea vasten pitkiä aikoja kun sen siihen eka ite on nostanu.
Ryömimällä menee etiäpäin.
Älä huoli! Ainoastaan täällä palstalla kuule, että "meidän poika on 6 kk ja juoksee jo rappuja ylös alas". Kaikkien ystävieni ja tuttujen lapset ovat lähes poikkeuksetta lähteneet kävelemään vasta 1,1 - 1,4 -vuotiaina.

eikkis
mun lapset on kävelly 9 ja 10 kk ikäisinä...
Mutta minusta tuntuu että se on aikasin, sitä kun kaikki ihmetteli.
Monen tutun lapset on ollu yli vuoden ku on lähteneet kävelemään, ihan normaali lapsia.
Ja joku oli jopa puolitoista vuotta, mutta normaalia sekin.

Lissu
Poika oppi puhumaan myös aikaisin, reilusti alta 2v iässä tuli jo pitkiä lauseita. Olisikohan ollut 1.5v kun alkoi lauseilla puhumaan.

Mutta, kaverin lapsi oppi kävelemään vasta 1v7kk, ei puhu vieläkään kuin 2 sanaa ja ikää 2v4kk. Ja ihan pitäisi olla ok kaikki

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Äibä:
Meilläkin on poju 1,2v, eikä vielä muuten liiku ku ryömimällä. ei nouse istumaan, eikä seisomaan eikä muutenkaan. sängyn päällä kyllä nousee konttausasentoon, välillä lattiallakin melkein..mutta...välillä tuntuu etteikö se opi ikinä! :(
Ovatko neuvolassa ottaneet kantaa asiaan?

vieras
Esikoinen teki kaiken liikkumiseen liittyvän aikaisin. Ja sitten oltiinkin ihan ihmeissämme kuopuksen kanssa, jota ei liikkuminen varsinaisesti kiinnostanut! Hän konttasi vasta vuoden ja melkein kolmen viikon ikäisenä. 1v4kk hän alkoi kävellä (ja heti kun joku huomasi pystyasennon, läsähti takapuolelleen eikä suostunut nousemaan). Olin jo itse tietty huolissani mutta naapurit ja ystävät aina huomauttelivat, että käveleehän tuo, ei vain kenenkään nähden. Mutta sitten kuopus 1v5kk ikäisenä jo juoksenteli ympäriinsä.

Ei ole ollut kehityksessä mitään muuta viivästymää, päinvastoin, puheen kehitys ja hienomotoriikka on ollut aina ikätasoaan edellä.

Lapset vaan kehittyvät eri tahtiin eikä aikaisella kävelyllä saa äiti erikoispalkintoja ;).

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
ap, minkä verran yli vuosikas on?
Täyttää vuoden viikon päästä.
ei sit varsinkaan vielä huolta :)
Sitä vaan väkisin miettii mikä on...Nimittäin,esikoinen puhui jonkin verran sanoja ennen vuoden ikää ja käveli vuoden iässä.Toka käveli jo 10kk iässä,mut puhui vasta reilu 2 vuotiaana.

vieras
Ei hätää, minä itte oon lähteny kävelemään vasta joskus 1v 4kk tai vähän yli. En oo kuulema vaan uskaltanu aikasemmin lähtee, oon ollu arka lapsi.Liikkumisessa ja muussa kehityksessä ei mitään ongelmia, muita kun mitä oon ite korvien väliin nyt myöhemmällä iällä kehitelly :)

Kyllä joo fysioterapiassa on kuljettu, mutta jumppaohjeita vain..eikä mitään vikaa pitäisi olla. lääkärikin on pari kertaa katsonut pojan touhuja, eikä näe vikaa. kun muuten kasvaa ja kehittyy..

Särkynyt Lasinukke
Täällä reilu 11-kuinen on oppinut aitajuoksija-istumisen viime viikonloppuna. Menee konttausasentoon, muttei eteenpäin. Ryömii taaksepäin ja saattaa istuessaankin pukkia käsillä niin, että selkä menosuuntaan liikkuu.

Kyllä joo fysioterapiassa on kuljettu, mutta jumppaohjeita vain..eikä mitään vikaa pitäisi olla. lääkärikin on pari kertaa katsonut pojan touhuja, eikä näe vikaa. kun muuten kasvaa ja kehittyy..
:hug: Meillä kuopuksella samaa tyyliä. Siis 1v iässä lähti ryömimään, 9,5kk iässä pysyi istuma-asennossa mutta en muista koska nousi itse siihen, reilusti yli vuoden oli kuitenkin. Taisi olla 1v3kk kun alkoi kontata ihan yht'äkkiä, 1v9kk oli kun alkoi kävellä. Taustalla huomattavastikin yliliikkuvat nivelet.

Varmasti huolestuttaakin kun tuntuu ettei mitään tapahdu ja saa olla vielä toisille ihmisille selittelemässä miksei lapsi liiku. Helpotuksena kuitenkin että kaikki fysioterapeutin mukaan ok, varmasti treenaamisen myötä aikanaan lähtee liikkeelle. Kanniskelu rasittaa, mutta toisaalta helpotus suuri kun huomaa lapsen lopulta kävelevän ihan itse. =)

Meillä myös 3,5v esikoinen joka ei kävele ilman tukea eikä konttaakaan. Hänen jälkeensä en mielestäni odottanut kuopukselta liikoja tms kiirehtinyt, mutta kyllähän sekin hetkeksi pysäytti kun sai huomata että tämäkin jää vaan paikalleen makaamaan siinä vaiheessa kun ikätoverit alkavat jo kävellä. :/ Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin tältä osalta. Nyt reilu 2v kävelee reippaasti ja työntää isoveikkaa rattaissa.

Yhteistyössä