Mua pelottaa mennä nukkumaan :( (Raskaus ja sokeriarvo)

  • Viestiketjun aloittaja uneton
  • Ensimmäinen viesti
uneton
Parisen viikkoa näytti raskaustesti plussaa <3 Nyt sitten parin päivän aikana mulla on välillä ollut aivan outo olo.. Välillä kylmä ja huimaa..
Aluksi mietin,et liittyy jotenkin raskaushormoneihin, kun edellisissä raskauksissa on samanlaisia oireita ollut.

Viime yönä yhtäkkiä heräsin siihen, kun olin aivan hiestä märkänä, mut otsa kuitenkin kylmä.. ihmettelin siinä sitten hetken, mut nukahdin kuitenkin. Aamulla sitten herättyäni söin leivän ja join kahvikupin ja sit melkein samantien mittasin verensokerin niin se näytti tasan 5. ( Edellisissä raskauksissa olen joutunut verensokeria seuraamaan, koska kuulun ns. riskiryhmään, suvussa todella paljon 1-tyypin diabetestä)
Eli tuo oli aamulla aivan liian matala.. En tiedä mistä syystä aamulla mittasin sokerin. Sattumalta aamulla verensokerimittarin löysin yhdestä kaapista..
Illalla sitten seitsemän maissa mies kävi hakemassa mulle grilliltä hampurilaisen, kun yhtäkkiä iski kova hampparihimo :) Tunti tämän syömisen jälkeen verensokeri oli 4,3..
Ennen kuin tämän hampurilaisen söin edellisestä syömisestä oli kulunut neljä tuntia aikaa. Enintään pari kuppia kahvia olin tämän neljän tunnin aikana juonut.

Nyt sitten en edes uskalla nukkumaan mennä, kun pelkään,et sokerit laskee liian matalalla yön aikana. En edes tiedä mikä oli sellainen ruoka, mitä kannattaisi syödä nyt illalla,ettei yön aikana sokerit laske.. Aivan oikeasti pelottaa mennä nukkumaan, kun pelkään et yöllä sokerit laskee :(

 
öö
kannattaa syödä illalla hitaita hiilareita, vähän tankata ja laittaa vaikka kello soimaan aamuyöstä esim. neljän aikaan ja ihan mitata sokeri, jos todella pelotta noi matalat arvot
 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja hmnn:
Eikös proteiinit ja rasva pidä pitkään verensokeria korkealla?

Ainakin vaaleat viljat nostaa verensokeria nopeasti ja se laskee myös nopeasti.
proteiinit ja rasvat ei sis hiilareita joten eivät juuri vaikuta sokereihin
 
Nousee korkealle ja laskee matalalle.

Paastoarvona 5 on hyvä? Ei yhtään liian alhainen, saisi olla melkein 1,5 pykälää alhaisempikin. Jos heti aamupalan jälkeen oot mitannu sokerit, ei se aamupala siihen ole ehtinyt vielä vaikuttaa nostavasti. Ja päivällisen jälkeenhän toi arvo on vallan mainio.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Eikös diabeteksessä nouse verensokeri liian korkealle? Eli noi sun oireet ei viittaa diabetekseen ollenkaan.
Diabeteksessä sokerit on korkealla.. Meillä suvussa monella myös sitä,ettei diabetestä ole, mut sokerit laskevat välillä liian matalalle..
 
Näin se menee
Ööö... siis jos sulla on diabeteksen oireita niin sun sokerit nousee liian korkealle, EI laske. Insuliini on se joka laskee sokereita ja diabeetikot saa shokkeja pistettyään liikaa. I-tyypin diabetes kun puhkeaa on sokerit aina liian korkeat, ei liian matalat. Eli nuku rauhassa vaan.

Ja nuo mittaamasi arvot kuulosti ihan hyviltä. Tunti aterian jälkeen on sokerit korkeimmillaan ja jos ne on sulla ollu 4 ja jotain niin sehän on oikein hyvä. Ja aamulla jos mittasit heti ruoan jälkeen oli tulos lähes sama kuin paastoarvo, jonka kuuluu olla alle 5,5 niin on normaalin rajoissa.

Eli sinuna nyt rauhoittuisin ja nukkuisin yön kunnolla.
 
ap
Ehkä olen liian hermoheikko näiden diabetekseen liittyvissä asioissa.. Liian monta kertaa olen nähnyt kun äitini on viety tajuttomana sairaalaan shokin vuoksi tai tise soittanut ambulanssin:( Äitini on sairastanut yli 30-vuotta..
Tiedän,että rauhoittuisin jos saisin äitini kanssa jutella, mutta hän on tällä hetkellä ulkomailla :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä olen liian hermoheikko näiden diabetekseen liittyvissä asioissa.. Liian monta kertaa olen nähnyt kun äitini on viety tajuttomana sairaalaan shokin vuoksi tai tise soittanut ambulanssin:( Äitini on sairastanut yli 30-vuotta..
Tiedän,että rauhoittuisin jos saisin äitini kanssa jutella, mutta hän on tällä hetkellä ulkomailla :/
tise= itse :)
 
Näin se menee
Kuulostaa tosiaan sille että hermoilet liikaa ja turhasta. Raskaus saa joskus kummia ajatuksia mieleen ja hermot kireälle. :) Mutta usko tosiaan että ilman lääkkeitä sä et niitä sokereitas saa liian matalalle (shokkiin asti) vaikka mitä tekisit. Ajattele vaikka sitä että iso osa mammoista käy esim. sokerirasituksessa raskausaikana, johon täytyy paastota 12 h ja moni niitä mammoista jää kiinni sokereistaan ja joutuu jopa insuliinihoidolle. Jos olisi vaara että paaston aikana shokki iskee niin eihän sitä paastoakaan voitaisi silloin määrätä. Vai mitä? Eli voit nukkua rauhassa. Toivottavasti tää rauhoitti edes vähän.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Näin se menee:
Kuulostaa tosiaan sille että hermoilet liikaa ja turhasta. Raskaus saa joskus kummia ajatuksia mieleen ja hermot kireälle. :) Mutta usko tosiaan että ilman lääkkeitä sä et niitä sokereitas saa liian matalalle (shokkiin asti) vaikka mitä tekisit. Ajattele vaikka sitä että iso osa mammoista käy esim. sokerirasituksessa raskausaikana, johon täytyy paastota 12 h ja moni niitä mammoista jää kiinni sokereistaan ja joutuu jopa insuliinihoidolle. Jos olisi vaara että paaston aikana shokki iskee niin eihän sitä paastoakaan voitaisi silloin määrätä. Vai mitä? Eli voit nukkua rauhassa. Toivottavasti tää rauhoitti edes vähän.
Ihmeesti tämä viesti kyllä rauhoitti :) Nyt kun järjellä ajattelen, niin edellisissä raskauksissa ole sokerirasituksissa joutunut käymään eikä kyllä paaston aikana ole mitään sattunut..
Ehkä nämä raskaushormonit tekevät minulle kepposia <3
Taidan kuitenkin jotain vielä syömässä ja sitten nukkumaan ;)
 
Tsemppiä
Täällä taas osa ei tunnu tietävän että hankalampaa on just hoitaa sellaista missä sokerit laskee liian alas eikä edes nouse korkealle vaikka söis mitä. Itsellä on ollut alin mitattu arvo 1.7 ja juu aivan oikealla mittarilla! Ja hitto et oli kurja olo. Ja siinäkin olin tehnyt tavallisia askareita aamupalan jälkeen mutta ne vaan imas sen pohjiin.

Mää ostin sellaista juoksevaa hunajaa mitä otin siinä vaiheessa kun olosta alkoi huomata et laskee taas. Auttoi siihen. Ja iltaisella itse syön vähän tukevammin jotain liharuokaa yleensä tai tummaa leipää lihalla.
Ja mitä tuolla joku kommentoi ettei vaikuta sokereihih,, heh kannattaiskohan eka ihan perehtyä ennen kuin toiselle vastaa???

Mulla on itsellä vuosia pikkuhiljaa tullut tuo tollainen kuvio tohon sokeri juttuun. Meilläkin on suvussa paljon sokeritautia. Ja meillä sisaruksilla on kaikilla tuollein.
Toisilla tullut vasta imettäessä itsellä selkeämmin nyt vasta useamman raskauden jälkeen viimeisimmässä raskaudessa.

Kannattaa sanoa tuosta neuvolassa ni seuraavat tarkemmin. Ja seuraile sitä sokerin laskua ja kun sitä oppii ennakoimaan ja pitämään ruokarytmiä ni se helpottaa. Ja se kunnon iltapala.

Kovasti toivotan jaksamisia sinulle!
 

Yhteistyössä