Mua on alkanu ahdistamaan oma lapsen kasvatustyylini, koska tällä palstalla osataan niin "hyvin" perustella toisenlaisia tyylejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Otsikko ei tainnu antaa ihan sitä todellista kuvaa mitä haen takaa, mutta siis...
Ennen en oo koskaan ottanu vakavasti tämmösten palstojen juttuja, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos periaatteella on menty... nyt oon alkanu hirveesti pohtimaan ja miettimään, että mähän tee kaiken päinvastoin mikä olis (ainakin tän palstan mukaan) lapselle paras.. Ja toki haluaisin luoda lapselleni mahdollisimman turvallisen ja rakastavan kasvuympäristön, mutta on tullu täällä kasvatusjuttuja lukiessa tosi epäonnistunut olo.. Mulla on siis 1v poika, ja mm. näitä asioita olen tehnyt lapsen kehityksen kannalta väärin..
-poika on alusta saakka nukkunut omassa sängyssä, ja 4kk iästä lähtien omassa huoneessa
-oon imettäny vain 7kk, ja osittain 1kk iästä asti
-annan aika ajoin pojalle kaupan valmisruokia

eniten mua ahdistaa tuo, nukkumisjuttu. Kuinkahan tunnevammanen ja itsensä hylätyksi tunteva ihminen tuosta pojasta kasvaa, koska joutuu äidin itsekkyyden takia nukkumaas yksi :( Ja syynä omaan huoneeseen siirtämiseen on ollut yksinkertaisesti se, että itse heräsin joka ikiseen äännähdykseen, ja sain tosi huonosti nukuttua. Ja tällä viestillä on todellakaan kerjää sääliä tai "ootsä silti hyvä äiti" juttuja, koska mua vaivaa ihan hirveesti. tunnen tosi kovaa syyllisyyttä ja mietin jo perhepetiin ryhtymistä, vaikka poika mainiosti nukkuu itekseen. en vaan missään nimessä halua, että lapsestani tulee jotenkin vajaa tommosten takia :( mulla on kauhee pakko olo, että täytyy muuttaa kasvatustapoja.

höh, kurjaa jos tunnet noin tai epäilet omia kasvatus taitojasi tai tyyliä..
mie olen alusta lähtien nukuttanut pojan omaan sänkyyn, omaan huoneeseen siirtyi kun oli 5kk, imetin osittain 3kk, saa kaupan eineksiä jos olen laiskalla tuulella, tai meillä on kiire.. ei ulkoilla päivittäin.. kuitenkin poika on iloinen ja reipas, näyttää tunteita... kaikki on siis hyvin :)
ei kannata ottaa täällä julistettuja asioita niin rankasti, jokainen lapsi on erilainen, tarvitsee erilaisia asioita..

mulla on 4 lasta, vanhin 14, nuorin 7kk. meillä annetaan läheisyyttä päivällä, ei yöllä. yö on nukkuista varten ja hyvin aikaisin ovat sen hoksanneet. kenelläkään ei ole univaikeuksia, eivätkä tunnu olevan mitenkään tunnevammaisia. hyvin osaavat kertoa, mikä mieltä painaa ja antavat mun halia ja pussailla. minä en todellakaan ota tämän palstan juttuja itseeni.

no mä en ole tollasia juttuja lukenut enkä koe huonoa omaa tuntoa, että olen imettänyt kumpaakin muksua vain 9kk ja alussa nukkuivat perhepedissä että minun yöni olivat helpommat. kumpikin siirtyi omaan huoneeseen siinä 6kk ja kaikki nukkui vielä paremmin sen jälkeen. ihan ovat saaneet lämpöä ja rakkautta silloin ja nyt. eivätkä ole mitään tunnevammaisia vaan ihania muksuja.

Mä taas vaan kuuntelen kollegoideni (pph) kommentteja ja ohjeita lapsen kasvatukseen enkä kerro mitään miten meillä tehdään....esim. mein laps tulee joka yö mein viereen, yleensä aamuyöstä, ja minust se on aivan ihanaa, kollegat taas tuomitsevat koko jutun.

esikoinen nukkui kainalossa pari vuotiaaksi asti. Kuopuksen kanssa en halunnut enää olla tutti ja lapsi nukkui koko vauva-ajan pinniksessä. imetin istualtaan myös yöllä. Mutta sitten vuoden iässä tuli flunssa ja kitinää. Itse en jaksanut valvoa vaan otin lapsen viereen ja eihän se siitä enää pois halunnut. (nukutin aina edelleen pinnikseen, mutta halusi aina sänkyyn.) Nyt molemmat nukkuvat lastenhuoneessa omissa sängyissään. Nuorempi tulee silloin tälllöiin yöllä viereen. Ihania lapsia molemmat, vaikka eri "kasvatuksen" ovat saaneetkin :D

En usko, että lapsellasi on mitään hätää.
- lapset ovat nukkuneet alusta lähtien omissa vuoteissaan. Tosin 1-vuotiaaksi asti sänkymme vieressä
- maitoa riitti täysimetyksellä 2 kk, osittaisella 3 kk
- meilläkin toisinaan taaperoikäinen saa valmisruokaa. Yleensä silloin ruoka muulle perheelle on maustettua tai suolaista, joten kovin pienelle sellaista ruokaa ei voi antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minkä takia lapsia pitäis pitää öisin vanhempien kaa samas huonees? ku monil on sillee et vast puolen vuoden jälkeen menee omaan huoneeseen nukkumaan??

ihan yksinkertaisesti siitä syystä että vauva syö ( ainakin mun vauvat ) suht tiheeseen tahtiin öisinkin ja samassa huoneessa olo ( mulla samassa petissä )helpottaa kummasti sitä touhua kun ei tarvi herätä ja lähteä könyämään vauvan luo vaan hän on siinä vieressä/lähellä ja silloin äiti ei virkisty ja saa entistä enemmän univelkaa.

Älä välitä:

-Mä annan jopa 5 vuotiaalle purkkiruokaa..
-Nukkuvat milloin mitenki, yleensä omissä sängyissään mut tulevat viekkuunki.
-2v syö tuttia
-olen pusutelut suulle lapsiani (siis yäk)
-olen käynyt baarissa
-olen imettänyt ja en ole imettänyt
-en ole vienyt lasta lääkäriin HETI kun , hänelle on noussut kuume
-Olen kiroillut lapsen kuullen
-olen antanut mehua ja muita välipaloja
-olen syöttänyt ab kuurin korvatulehdukseen
-olen myös jättänyt syöttämättä ab kuurin korvatulehdukseen (ja korva parani)

Niin, että sä et ole ollenkaan palstan paskin mutsi...

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
minkä takia lapsia pitäis pitää öisin vanhempien kaa samas huonees? ku monil on sillee et vast puolen vuoden jälkeen menee omaan huoneeseen nukkumaan??

ihan yksinkertaisesti siitä syystä että vauva syö ( ainakin mun vauvat ) suht tiheeseen tahtiin öisinkin ja samassa huoneessa olo ( mulla samassa petissä )helpottaa kummasti sitä touhua kun ei tarvi herätä ja lähteä könyämään vauvan luo vaan hän on siinä vieressä/lähellä ja silloin äiti ei virkisty ja saa entistä enemmän univelkaa.

siinä voi olla syy myös siihen miks kaikki valittaa et tarvii öisin viel syöttää jotain puol vuotiastakin mikä hyvin pärjäis jo ilman??

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
sä oot ennemminki fiksu!!! mitä järkee lapsen on nukkuu vanhempien kaa samas huonees? siin kärsii kaikkien unet.. meil on lapsi nukkunu aina omas huonees!

voi mustavalkoisuus!

??????

väännetäänpä rautalangasta. Tarkoitin, että ei aina kannata olla niin musta-valkoinen. Se mikä toimii teillä, ei välttämättä toimi meillä. Lapset/vauvat ovat erilaisia ja niin myös vanhemmat ja heidän tapansa toimia. Ymmärsitkö nyt?????

Kuule, sinulle ap, kaikella rakkaudella. Älä käy näillä sivuilla, kasvata kuten parhaaksi näet ja anna maalaisjärkesi kukkia. Hyvää tietoa löytyy niin kirjastoista kuin muualtakin. Täällä keskusteluissa ei aina parasta saa, ei vaikka kirjoittaja aidosti haluaa auttaa, voi vain pahentaa tilannetta. mä kasvatin hyvin lapseni ilman neuvojen mankumisia jopa 8 vuotta. Jos oli pulma, kysyin neuvolasta. Tai omalta siskoltani. Ystävä houkutteli minut tänne ja nyt vajaan vuoden verran olen myös kokenut olevani huono ja tyhmä äiti, eikä neuvoja kannata koskaan tosissaan täältä kysyä. Huumorilla vaan tai sit pitää olla taito ohittaa tärkeilijöiden kommentit, joita ehkä juuri itsekin edustan tällä hetkellä juuri tällä kommentillani.

meillä ei oo vauvat eikä edes taaperot suostunut nukkumaan mun vieressä, ei edes kipeenä kun olisin halunnut.
Vauvana alkoivat heti seurustella kun olivat syöneet jos viereen jätin ja taaperona sanoivat et mee pois, kun lähdin niin nukahtivat heti..
et lapset vauvatkin on erilaisia, ehkä noi ei sitten läheisyyttä kaivannut tai sitten saivat sitä jo päivällä tarpeeksi, niin ja ne on vielä nukkunu häkkisängyssä, kantoliinoja ei varmaan ollut edes suomessa myynnissä silloin

siinä voi olla syy myös siihen miks kaikki valittaa et tarvii öisin viel syöttää jotain puol vuotiastakin mikä hyvin pärjäis jo ilman??

sinä voit vallan mainiosti pitää lastasi nälässä yöllä, mutta minä en pitänyt. imetin vauvoja öisin siihen asti kun lopetin imetyksen. en siitä kärsinyt eikä kärsinyt vauvatkaan. ja mistä tiedät että vauva pärjää ilman maitoa yöllä jo puolivuotiaana? vauvat ovat hyvin erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Älä välitä:

-Mä annan jopa 5 vuotiaalle purkkiruokaa..
-Nukkuvat milloin mitenki, yleensä omissä sängyissään mut tulevat viekkuunki.
-2v syö tuttia
-olen pusutelut suulle lapsiani (siis yäk)
-olen käynyt baarissa
-olen imettänyt ja en ole imettänyt
-en ole vienyt lasta lääkäriin HETI kun , hänelle on noussut kuume
-Olen kiroillut lapsen kuullen
-olen antanut mehua ja muita välipaloja
-olen syöttänyt ab kuurin korvatulehdukseen
-olen myös jättänyt syöttämättä ab kuurin korvatulehdukseen (ja korva parani)

Niin, että sä et ole ollenkaan palstan paskin mutsi...

Joo! mie myös! :D
-eli oon ryypänny ekan kerran ku vauva oli 5vk (hyihyi, poika oli isin kanssa kotona)
-olen käynyt baarissa
-poika syö lähestulkoon aina purkkiruokaa (vajaa 1v), koska on helpompaa allergioiden takia=olen laiska
-kiroilen usein lapsen kuullen
-olen sanonut pojalle "voi hitto sun kanssas"
-pojallani on vsd, allerginen refluksi ja nyt silmätkin kuulemma karsastaa, enkä ole mennyt paniikkiin
-poika on juonut purkin suklaamaitoa, vaikkei ole edes 1v ja maistanut suklaata muutenkin!
-ei käydä joka päivä ulkona
-menin kouluun kun poika 11kk eli poika meni hoitoon
-imetin vain 3kk
-poika aina nukkunut omassa sängyssä

MUTTA

mielestäni nuo toisarvoisia asioita.
meillä myös
-pääsee aina äitin tai isin syliin
-suukotellaan suulle, otsalle, poskelle, silmille korvan taa jne.
-leikitään ja riehutaan yhdessä

Pojalta ei rakkautta ja läheisyyttä ja turvallisuutta puutu ja mielestäni NE tekevät hyvän äidin. Joten ap, elä huoli!

sinä voit vallan mainiosti pitää lastasi nälässä yöllä, mutta minä en pitänyt. imetin vauvoja öisin siihen asti kun lopetin imetyksen. en siitä kärsinyt eikä kärsinyt vauvatkaan. ja mistä tiedät että vauva pärjää ilman maitoa yöllä jo puolivuotiaana? vauvat ovat hyvin erilaisia.

Tuota tuota, jos vauva ei herää yöllä itkemään nälkäänsä(esim. 6 kk iässä) niin ei häntä tarvitse herättää! En ole tuo, kenelle vastasit, mutta näin yleensä vastasin. Meillä vauva lopetti itse yösyönnit 2 kk iässä, oli rintamaidolla ja kasvoi +1 käyrällä. Toki jos vauva olisi itkenyt nälkäänsä, olisin tietenkin hänet syöttänyt...

Tuota tuota, jos vauva ei herää yöllä itkemään nälkäänsä(esim. 6 kk iässä) niin ei häntä tarvitse herättää! En ole tuo, kenelle vastasit, mutta näin yleensä vastasin. Meillä vauva lopetti itse yösyönnit 2 kk iässä, oli rintamaidolla ja kasvoi +1 käyrällä. Toki jos vauva olisi itkenyt nälkäänsä, olisin tietenkin hänet syöttänyt...

niin kuten tuossa edellisessä laitoin...vauvat ovat hyvin erilaisia ( mikä pätee toiseen ei päde välttämättä toiseen ) ja vieras ei sitä tuntunut ymmärtävän kun sanoi että 6kk vauva ei tarvitse yösyöntiä!!!Haloo, kuka herättää vauvan syömään yöllä :headwall: voisitko lukea viestin kunnolla.

Yhteistyössä