Mua nolottaa käydä lasten kanssa ihmisten ilmoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolo äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolo äiti

Vieras
Asia ei ole niin paha kuin otsikko, mutta en keksinyt parempaa. :)

Lapset ovat 1v ja 3v. Pienemmällä on naama, pää ja kädet hirveillä paukamilla hyttysten ja mäkäräisten takia.Toinen korva on tulipunainen ja kaksi kertaa niin paksu kuin normaalisti. Kädet ovat mustat heti, kun lapsen vie ulos, tämä pieni nimittäin nappaa heti maata kouraansa, kun hänet laskee alas sylistä. Kynnenalusetkin ovat mustat. Heti, jos silmä vähänkin välttää, maata hierotaan siihen jo valmiiksi punapaukamaiseen naamaan ja päähän, joten naamasta tulee harmaa. Huulessa on yhä rupi, kun pieni taannoin kompuroi pöydänjalkaan ja kaatui alahuuli hampaiden välissä.

Isommalla on myös kamalia paukamia, hänelläkin on toinen korva punainen ja turvonnut. Polvessa on iso rupi, kun hän kaatui kesken leikin tuohon soralle shortsit jalassaan. Samassa jalassa on oksanraapama, joka näyttää siltä, kuin kissa olisi kynsinyt. Mustat kynnenaluset on tälläkin ja lempipuuhaa aulkona on voikukkien nyhtäminen, seuraukset tietää kyllä jokainen. Eilen illalla hän tuuskahti naamalleen olkkarin keinokuituiselle nukkamatolle, siinä paloi toinen sierain ja nenänalunen ruvelle.

Ihmeen vähän mustelmia noilla onneksi on, mutta silti mua meinaa nolottaa viedä ne vaikka kauppaan. :ashamed: Lapset ovat oikeita mummelimagneetteja ja onpa kiva, kun ne ovat sen näköisiä, etten mä huolehdi niistä yhtään.

Kuopuksella oli onneksi neuvola jo ennen tätä hyttyskautta, esikoinen pitää kehdata viedä neuvolaan kahden viikon päästä. Mistä vetoa, että se hankkii vielä kuhmunkin itselleen ennen sitä?

Mä en ois huolissaan siitä, miltä asiat näyttää muiden silmissä, vaan miten ne asiat oikeasti ovat. Vahditaanko niitä lapsia ollenkaan? Miksi annat hyttysten syödä lapsesi ruvelle...???

[QUOTE="vieras";26349858]Mä en ois huolissaan siitä, miltä asiat näyttää muiden silmissä, vaan miten ne asiat oikeasti ovat. Vahditaanko niitä lapsia ollenkaan? Miksi annat hyttysten syödä lapsesi ruvelle...???[/QUOTE]

Ihanko sitä ANNETAAN niitten hyttysten syödä lapsia :D Minkäs sille voi jos asuu vaikka alueella jossa on paljon hyttysiä? Ei lapsia voi vuorata naamaa myöten vaatteisiin eikä tietääkseni hyttyskarkotteita saa käyttää pikkulapsilla. Huhhuijaa taas.

Älä mieti turhia. Ainakin tiiät näköjään joka ruven. Jotkut lapset on vauhdikkaita ja saa suurempia näppyjä hyttysen pistoista, meilläkin pienellä nousi isot paukamat hyttysen pistoista. Koko aika oltiin läsnä mutta kyllähän ne silti ehti pistellä taaperoa.

[QUOTE="vieras";26349858]Mä en ois huolissaan siitä, miltä asiat näyttää muiden silmissä, vaan miten ne asiat oikeasti ovat. Vahditaanko niitä lapsia ollenkaan? Miksi annat hyttysten syödä lapsesi ruvelle...???[/QUOTE]

Kyllä noita vahditaan, usein oikein useamman aikuisen voimin. Ja mä oikein itse kiikutan ne kaivautumaan hiekkalaatikkoon, vaikka yritän tietty välttää sitä, jos on tarkoitus pysyä siistinä. Aina kuitenkin täytyy laskea toinen lapsi maahan, kun on lähdössä jonnekin ja ekana autoon laitetulle pistää vöitä kiinni.

Kummallakin tenavalla on hyttyskarkotetta, mutta se ei näytä tehoavan noihin lentäviin pirulaisiin kovin hyvin, ja niitä on ihan älyttömästi tänä vuonna. Etenkin pienemmän on tyydyttävä siihen, että karkotetta on vain vaatteissa/vaunun suojaharsossa, sillä kädet ja kaikki muukin käy niin usein suussa, että myrkky tulisi syödyksi. :|

kynnet pitää tietysti pitää niin lyhyinä ettei sinne alle mene maata. lasten vaatteisiin voi kyllä käyttää karkoitetta, suoraan iholle ei voi laittaa. sitäpaitsi on olemassa myös miedompia, myös lapsille sopivia karkoitteita.
noin muuten mun mielestä lapsilla kuuluukin olla kesällä kädet mullassa, polvet ruvella ja naama voikukassa.

miten ne lapset on noin pahasti syöty? entä ootko antanu mitään oloa helpottavaa heille?

Täällä on ihan tautisesti hyttysiä. Siis jopa keskellä päivää auringonpaisteessa ja tuulellakin. Sinänsä se ei ole ihme, sillä vedenpinta on ollut tosi korkealla ja rantakosteikoissa hyttyset sikiävät hurjasti. Olen mä koettanut hoitaa noita paukamia ihan apteekin tuotteilla, mutta ne ovat silti ihan järkyn isoja ja hehkuvan punaisia. Pienemmän takaraivossa on kaksi miehen peukalonpään kokoista pattia. Keskellä on selvät reiät, joten uskon ne mäkäräisen puremiksi.

Ihan terveysalan ihmisenä ja paljon sekä normaalivaihtelua että oireilua nähneenä mietin, eikö lapsia itseään vaivaa tuo kuvaamasi tilanne ollenkaan? Paukamat ja niistä johtuva kutina - eikö lapset itse hätistä hyttysiä pois? Mustelmat ja kaatumiset - eikö satu ja saa varovaisemmaksi jatkossa?

Tulee mieleen tunnealiherkkyys - että lapsi ei itse huomaa esim hyttystä ennenkuin se on kupannut kokonaan. Ja tasapainoa vaikea pitää kun tuntoaisti on alikehittynyt. Sekä haetaan vahvaa tuntumaa ulkona esim maaperään, kourimalla sitä multaa... Niin nämä minun silmiini vaikuttavat aisti-integraation häiriintymiseltä.

lapset kuulostavat samata kun minä pienenä mutta miinuksena mule tuee vielläkin isoja mustemia huomaamatta että näytän siltä että olis hakattu :D huttuskarkotteesta(google auttoi tähänkin) http://www.free-hyttyskarkote.fi/ googletin "hyttyskarkoite lapselle" :)

taidan taas olla aika vastarannan kiiski, mutta minun silmään hyttysensyömät & vähän kolhuilla olevat lapset on jotenkin terveemmän ja onnellisemman oloisia :)

ajattelen, että ollaan oltu perheellä metsässä ja annettu lasten tutkia ja tohottaa ja nautittu luonnosta eikä vaan istuttu kotona telkkarin edessä varoen kaikkea mahdollista.

Eli itse menen tuon koheltajan kanssa ainakin ihan ylpeänä ;)

• Tykkää
Reactions: Lettis ja soja
[QUOTE="vieras";26349966]Ihan terveysalan ihmisenä ja paljon sekä normaalivaihtelua että oireilua nähneenä mietin, eikö lapsia itseään vaivaa tuo kuvaamasi tilanne ollenkaan? Paukamat ja niistä johtuva kutina - eikö lapset itse hätistä hyttysiä pois? Mustelmat ja kaatumiset - eikö satu ja saa varovaisemmaksi jatkossa?

Tulee mieleen tunnealiherkkyys - että lapsi ei itse huomaa esim hyttystä ennenkuin se on kupannut kokonaan. Ja tasapainoa vaikea pitää kun tuntoaisti on alikehittynyt. Sekä haetaan vahvaa tuntumaa ulkona esim maaperään, kourimalla sitä multaa... Niin nämä minun silmiini vaikuttavat aisti-integraation häiriintymiseltä.[/QUOTE]

Isompi osaa jo ärsyyntyä hyttysistä, pieni ei juurikaan kiinnitä niihin huomiota, elleivät ne lennä kasvoille. Kumma kyllä muksut eivät hirveästi raavi paukamia, olen meinaan odottanut, koska meillä aletaan valvoä öitä kutinan vuoksi. Mutta ehkä nuo touhuavat päivällä niin paljon, että kun nukutaan, niin tosiaan nukutaan. Pieni ei toki edes kunnolla yllä noihin isoihin moukkuihin takaraivollaan.

Esikoinen muistaa myös pitkään, jos vaikka kompastuu jossain, ja kertoo monta kertaa jälkeenpäin, että "kaaduin tässä ja tuli pipi" tai vaikka yhtäkkiä siinä kohtaa alkaakin muka jalkaan sattua, vaikka asiasta olisi kulunut viikkoja. :) Mutta ihan niin pitkälle ei vielä ajatus piisaa, että muuallakin pitäisi varoa. Samaan vipuun muksu ei mene kahdesti, mutta sillä on vielä paljon kokematta...

Tosi usein noista on silmällään toinen tai molemmat, esikoinen tosin esimerkiksi polkee pyörällä (apupyörien kanssa) että suhina vaan käy.

[QUOTE="vieras";26349966]Ihan terveysalan ihmisenä ja paljon sekä normaalivaihtelua että oireilua nähneenä mietin, eikö lapsia itseään vaivaa tuo kuvaamasi tilanne ollenkaan? Paukamat ja niistä johtuva kutina - eikö lapset itse hätistä hyttysiä pois? Mustelmat ja kaatumiset - eikö satu ja saa varovaisemmaksi jatkossa?

Tulee mieleen tunnealiherkkyys - että lapsi ei itse huomaa esim hyttystä ennenkuin se on kupannut kokonaan. Ja tasapainoa vaikea pitää kun tuntoaisti on alikehittynyt. Sekä haetaan vahvaa tuntumaa ulkona esim maaperään, kourimalla sitä multaa... Niin nämä minun silmiini vaikuttavat aisti-integraation häiriintymiseltä.[/QUOTE]

Ihan normaalia toimintaahan tuo on lapsilta. Lapset tutkii ja temmeltää. Muksuja, mustelmia ja kuhmuja tulee leikin tiimellyksessä. Ei kaikesta tarvitse olla heti tekemässä diagnoosia. Diagnoosien tekijöiltä taitaa unohtua sellainen asia, että me ihmiset ja LAPSET OVAT ERILAISIA.

Mun mielestäni on nolompaa ja epänormaalia jos lapsella EI ole kesällä hyttysenpistoksia, mustelmia, naarmuja, multaa kynsienalla jne. Tulee mieleen, että saako sellaiset lapset ollenkaan ulkoilla, vahditaanko liiankin haukkana joka liikettä, istutaanko koko kesä telkun tai tietsikan äärellä vai mikä mättää...? Meillä vauhdikkaat pojat 2v ja 4v, ja kyllä sattuu ja tapahtuu vaikka kuinka yrittäisi ohajata ja valvoa. Meillä myös on paljon hyttysiä, mutta emme todellakaan jätä ulkoilua vähemmällä itikoiden takia. Ja tuohan nyt on ihan normaalia että kesän ensimmäiset pistokset aiheuttavat isoja paukuroita, mutta kun kroppa tottuu, niin sittenhän ei samalla tavalla niitä enää tulekaan.

Meillä poika 3v on tosi herkkä kaikille ötökän pistoille niin saimme reseptillä atarax ja aerius nimisiä lääkkeitä. Viime kesänä lääkäri määräsi niitä kun hyttysen pistosta turposi käsi niin ettei sormet kunnolla taittunut, ei kyllä ihan noin pahasti turpoa yleensä hyttysistä, paarmoista ja mehiläisistä kyllä, mutta toi oli hyttynen kun itse sen vielä liiskasin lapsen kädelle. Ja laitan kaikkien pistojen päälle hydrokortisonia. Pysyy paukamat aika hyvin aisoissa ja ei öisin häiritse :) Tänä kesänä uusittiin resepti jo ennen kuin joku isompi ehtii pistää ja ei ole tarvinut yhtään yötä valvoa :)

Ja isoveljeen hyttyset ei jostain syystä koske, ulkoilee silti yhtä paljon vaikkei paukamilla olekkaan :)

Meillä sama ongelma keskimmäisen kanssa. On varmaan vain niin herkullinen tapaus että kaikki itikat syö sen verille. Itikan pistoista nousee isot patit ja kutinan takia raapii naamansa verille. Kaikkea mahdollista on kyllä kokeiltu..vielä en ole hyvää ja turvallista ainetta löytänyt. kauhistuttaa jo tuleva kesä etukäteen.

Näkisit mun 4v ap...Kädet mustana, naama harmaana, jokapaikassa mustelmaa ja kolhua ja naarmua+nuo hyttyspaukamat. Pesun päätteeksi ammeen pohjalla sentti hiekkaa ja lapsi taas puhdas, näkyvät vaan paremmin kaikki kopsut. Tyyppi on vauhdikas ja kohelo joten tulee noita kuhmuja jatkuvasti. Vauhti ei hidastu yhtään vaikka sitte satuttaa itteään. Hän nauttii kesästä ja ulkona olemisesta 100%.

• Tykkää
Reactions: Lettis
Ammeen pohjan hiekkakerroksesta tuli mieleen viikon takainen ulkoilu. Kuopus oli päällisin puolin ihan siisti, mutta kun avasin bodyn nepit, lattialle rovahti varmaan leipäpussillinen hiekkaa, minkä likka oli lapioinut kaula-aukostaan sisään. :D

Yhteistyössä