Mua niin häiritsee (TOSI turhis)!

Se että kun ihmiset kirjoittaa tänne lapsistaan tai vaikka miehestään niin heistä puhutaan kuin eläimistä käyttäen "se" sanaa :kieh:. En vaan jaksa ymmärtää vaikka mun oma kirjakieleni on takuulla puutteellista mutta tuo asia pistää joka kerta silmään kun luen täällä palstalla ketjuja. Kuulostaa ja näyttää silmään tosi pahalta. Anteeksi nipoiluni :ashamed:.
 
"vieras"
Mua häiritsee tosi moni oikeakielisyysasia, esim. vaikka loputtomat yhdyssanavirheet, mutta valitettavasti alueella, josta olen kotoisin, käytettiin puhekielessä aina myös ihmisistä se-sanaa. Hän olisi kuulostanut jotenkin kauhean teennäiseltä. On siis usein murteeseen kuuluva asia.
 
pohjolan nainen
Mä käytän se sanaa kaikista. Miten sitä voi muuttaa jos noin oppinut tuolla pohjosessa puhumaan pennusta lähtien. Tunnen teennäiseltä jos alan hän sanaa käyttää kun ei kuulu omaan sanastoon.
 
"huu"
mun murteessa hän ilmaisee jotain muuta, olisko epäsuora subjekti, tietääkö joku?

eli se sanoi, että hän menee kauppaan =menevänsä.

tai sitten se on kolmannen persoonan teitittelymuoto: ottaako hän kahvia?

muulloin hän on tosi outo... ;)
 
Mä en ole ajatellutkaan että se olisi jotenkin murresidonnaista tuon sanan käyttö, taas opin jotain uutta :)! Pahoitteluni kaikille tästä aloituksesta jotka käyttää sitä ihan opittuna juttuna, mutta muut voisi vähän skarpata :D!
 
...
Mä en ole ajatellutkaan että se olisi jotenkin murresidonnaista tuon sanan käyttö, taas opin jotain uutta :)! Pahoitteluni kaikille tästä aloituksesta jotka käyttää sitä ihan opittuna juttuna, mutta muut voisi vähän skarpata :D!
Kerro minulle murre, jossa puhekielessä toisesta ihmisestä käytetään hän-nimitystä? En ole itse moiseen törmännyt.
Eri asia, jos koko ajan puhuu kirjakielellä, niin silloin hän-sanan käyttö on ok, mutta jos muuten puhutaan puhekielellä, kuulostaa todella typerältä sitten yhdessä kohdin poiketa tyylistä.
 
No mun äidin puolen suku on pohjanmaalta ja isän puolen savosta mutta kyllä mulle ainakin on pienestä pitäen opetettu että ihmisestä puhutaan "hän" ja eläimestä "se". Siitäkin huolimatta että pohojalaasittain meillä on puhuttu kotona, isä kun hävisi kuvioista kun olin pieni.
 
----
''Hän'' kuulostaa puhekielessä uskomattoman teennäiseltä. Olen Etelä-Savosta kotoisin ja monta kymmentä vuotta Helsingissä asunut, ja erittäin harvoin olen kuullut yksikön kolmannesta puhuttaessa jonkun käyttävän häntä. Lemmikeistään jotkut puhuvat hän-sanalle, ja sitä en ymmärrä yhtään. Särähtää korvaan erittäin pahasti ja mielipide henkilöstä laskee samantien :D
 
Kepsis
Se että kun ihmiset kirjoittaa tänne lapsistaan tai vaikka miehestään niin heistä puhutaan kuin eläimistä käyttäen "se" sanaa :kieh:. En vaan jaksa ymmärtää vaikka mun oma kirjakieleni on takuulla puutteellista mutta tuo asia pistää joka kerta silmään kun luen täällä palstalla ketjuja. Kuulostaa ja näyttää silmään tosi pahalta. Anteeksi nipoiluni :ashamed:.
minua ei, joissain tilanteissa häiritsee jopa käyttää "hän" sanaa sen sijaan. ei se siltikään tarkoita että arvostaisin vähemmän kuin ihmisenä :)
 
"vieras"
Minä Savo-Karjala -akselilta lähtöisin, ja hän-sanan käytöstä tulee vähän mulle kans vähän hienosteleva olo. Olen miettinyt tätä asiaa paljon, että miksi näin. Onneksi näköjään muitakin, joille tulee sama fiilis. Virallisemmissa tilanteissa ja vieraampien ihmisten kanssa oikein tietoisesti puhun "hän" eikä "se".
 
"vieras"
Piti sanomani vielä, että mua aina meinaa kauheasti naurattaa, kun eläinlääkärissä he aina puhuvat koiristamme ja kissoistamme (ja jopa hamsterista) "hän". Se vaan tuntuu hassulta, vaikka rakastan ja arvostan lemmikkejämme hurjan paljon.
 

Yhteistyössä