mua niiiiin risoo äitiydellä pätevät ihmiset!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja barbabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

barbabella

Jäsen
31.12.2010
35
0
6
Mulla kaksi lasta nyt ja aina vaan enemmän risoo joidenkin äitien omien tapojen, aatteiden, periaatteiden tyrkyttäminen ja kaikkien muiden lyttääminen siinä samassa!|O Siis miksei aikuiset ihmiset ymmärrä ja tajua että on monia hyviä tapoja kasvattaa lapsi?! ja miksi niitä omia tapojaan pitää niin hyökkäävästi puolustaa?!
Yleisin esimerkki on tietysti lapsen ravinto; esim. tälläsiet repliikit alkaa ottaa mua tosissan hermoon: "minä en syötä lapselleni mitään puurojauheita, jotka on lisäainePASKAA, minä keitän puurot luomuhiutaleista!" Siis WHAT?! kun niissä lasten valmisruuissa ei niitä lisäaineita ole edes , ja miksi pitää ilmaista itseään noin? Tuollaiseen kommenttiin siis sisältyy huomautus " sinä syötät omalle lapsellesi PASKAA" Järkyttävää, oikeasti! Ihan ok jos joku tykää tehdä luomupuurot yms, mutta eikö asiaa voi ilmaista esim seuraavasti: " minä olen tykännyt tehdä itse puurot luomuhiutaleista" Esimerkkejä vastaavasta muiden äitien lyttäämisestä on vaikka kuinka, mutta tuo nyt tuli ekana mieleen.

Mua risoo yleensä millä tahansa asialla pätevät ihmiset! Äitiys vaan antaa hyvän pohjan jos on luonteeltaan sellainen että haluaa korottaa itsensä muiden yläpuolelle. Samat ihmiset yrittäisivät päteä jollain muulla asialla jos eivät olisi äitejä. Joidenkin mielestä äitiys pätevöittää tietämään lapsista kaiken, ja se ajaa koulutuksen ja työkokemuksenkin ohi (sillä on helppo yrittää päteä lapsetonta kohtaan).

Lapsen kasvatuksella ja hoitamisella päteminen on luvallista, koska se on kuitenkin "lapsen parhaaksi". Samat ihmiset pätisivät myös itseensä liittyvillä asioilla, jos kehtaisivat.

Mutta eikä nämä ihmiset tajua käyttäytyvänsä todella loukkaavsati muita kohtaan, nimenomaan kun sanavalinnat on tuollaisia?! Miksi joku haluaa haukkua muita äitejä esim. just PASKAN syöttämisestä?! Ei pysty ymmärtää...

Ja mä kyllä ihmettelen miksi joku ei keitä lapselleen puuroa. Vaikka ihan perus kaurahiutaleista. Mutta en mä mitenkään sillä päde että minä keittelen puurot ja teen itse ruoat. Pidän omat ihmetykset tiukasti omana tietonani.

Tylsää sellainen tarve päteä asioilla. Ihmetellä tokia saa ja varmasti moni ihmettelee minunkin valintojani. Kannatan keskustelua. Saa han asioista olla eri mieltä ja asiat voi tehdä oikein monella eri tapaa. Ja kyllä sen huomaa milloin ja kenen kanssa voi keskustella ja milloin ei.

Mua ärsyttää kanssa..siis jotku oikeesti luulee et kun heistä tulee äiti/isä niin he ovat jotenkin aivan ehottoman parhaita kasvattajia, hoitajia ja vara on puuttuä myös toisten kasvattamis tapoihin...meidän tuttavapiirissä on yksi isä tällainen ihan siis mahoton. mut onneksi ei tarvitse olla sellaisten kanssa tekemisissä jos ei halua, saavat kasvattaa helmiään ihan rauhassa minusta nähen.

[QUOTE="jaa-a";22842521]Ja mä kyllä ihmettelen miksi joku ei keitä lapselleen puuroa. Vaikka ihan perus kaurahiutaleista. Mutta en mä mitenkään sillä päde että minä keittelen puurot ja teen itse ruoat. Pidän omat ihmetykset tiukasti omana tietonani.

Tylsää sellainen tarve päteä asioilla. Ihmetellä tokia saa ja varmasti moni ihmettelee minunkin valintojani. Kannatan keskustelua. Saa han asioista olla eri mieltä ja asiat voi tehdä oikein monella eri tapaa. Ja kyllä sen huomaa milloin ja kenen kanssa voi keskustella ja milloin ei.[/QUOTE]

No mä voin nyt keskustella että mun mielestä alle 1-vuotiaalle ne jauhepuurot on niin kätsyjä ja hyvänmakuisia ja tarpeeksi hienojakoisia, 1-vuotiaana ollaan siirrytty perushiutaleisiin.

Yleensä ne yhden lapsen vanhemmat on niin parhaita vanhempia. Ne tekee kaiken niin oikein. Sitten kun lapsia on enemmän niin huomaa että kaikki ei ole niin tarkkaa :) Vaikka joku lapsi saisi maistaa karkkia ennen kuin täyttää 3, niin ei sen hampaat välttämättä ole täynnä paikkoja aikuisena.

Itse en välitä muiden tavoista hölkkäsen pöläystä:).
En siis anna kenenkään muiden mielipiteiden ärsyttää, vaan elän omien periaatteideni ja näkemysteni mukaan.
Omassa lähipiirissäni ei kyllä ole juurikaan tiukkapipoja:) Oma periaatteeni on, että usein miten ääripäät missä tahansa asiassa on yleensä huonoja vaihtoehtoja.

[QUOTE="jaa-a";22842559]Yleensä ne yhden lapsen vanhemmat on niin parhaita vanhempia. Ne tekee kaiken niin oikein. Sitten kun lapsia on enemmän niin huomaa että kaikki ei ole niin tarkkaa :) Vaikka joku lapsi saisi maistaa karkkia ennen kuin täyttää 3, niin ei sen hampaat välttämättä ole täynnä paikkoja aikuisena.[/QUOTE]

Musta tää on just tota pätemistä. "mä olen parempi vanhempi, kun mulla on enemmän lapsia kuin sulla, lällällää". Ei se lasten lukumäärä tee yhtään parempaa vanhempaa.

Niin, on monta erilaista tapaa ja äänensävyä esittää asia ja ihan yhtä monta tapaa on vastaanottajalla mieltää asia haluamallaan tavalla.

Yhtä ainoaa oikeaa tapaa äitiydessä, joka sopisi kaikille, ei ole.

[QUOTE="vieras";22842605]Musta tää on just tota pätemistä. "mä olen parempi vanhempi, kun mulla on enemmän lapsia kuin sulla, lällällää". Ei se lasten lukumäärä tee yhtään parempaa vanhempaa.[/QUOTE]

Ei se todellakaan tee minusta parempaa vanhempaa että lapsia on enemmän. Mutta ei se tee hunompaakaan. Lapset saavat han tarpeeksi hoitoa vaikka heitä on useampikin. Eikä lapset mene pilalle isosisarusten takia tekevät/maistavat jotain juttua aiemmin kuin toisten perheiden esikoiset.

Mä en myöskään tykkää jos joku jatkuvasti on neuvomassa mua kuinka lasta kasvatetaan, ruokitaan yms. Ja mä kyllä sanonki sitten ihan suoraan et mä osaan itsekkin kiitos vaan.

Mulle joku joskus selitti sitä että Lapsi pitäis EHDOTTOMASTI imettää 2v:ksi ja sitten pitää omassa sängyssä esikouluun saakka ja pidempään jos lapsi niin haluaa.. Telkkaria ei saisi talossa olla ettei lasten silmät mene kieroon sitä katsoessa ja ruoka ei saa olla einestä koskaan, koska niissä on paljon erilaisia myrkkyjä. Ja suihkussa EI SAA suihkuttaa vettä suoraan lapseen, vaan aina ensin kylpyammeeseen vesi ja sitten vasta lapsi sinne eikä se saa MISSÄÄN tapauksessa olla yli sen 38 asteen, muuten lapsi voi saada palovammoja....

Nämä kaikki kuulin ja melkeinpä perä jälkeen... Mulle ei tullu mitään muuta mieleen kommentoida ku: :O :O :O :O

:D Että on meitä moneen lähtöön.... :whistle:

Kaikkea ei kannata ottaa itseensä.

Esim. kommentti "En tykkää syöttää lapsilleni lisäainepaskaa" ei minusta sisällä huomautusta siitä, että sinä kehno äiti nyt myrkytät lapsesi lisäaineilla.

[QUOTE="jaa-a";22842521]Ja mä kyllä ihmettelen miksi joku ei keitä lapselleen puuroa. Vaikka ihan perus kaurahiutaleista.[/QUOTE]

Ihan vaikka siksi, että lapset ei puuroista tykkää?

Jooh, päähän ottaa välillä nuo pätijät, mutta ei jaksa ottaa itteensä kuitenkaan.
Mä oon saanut silmien pyörittelyä siitä, kun teen ipanalle puuron mikrossa (ihan peruskaurahiutaleista), kun ei viittis yhden miniannoksen takia sotkee kattilaa. Olen siis laiska, eli huono äiti :D

Alkuperäinen kirjoittaja limapuuro yök;22842700:
Ihan vaikka siksi, että lapset ei puuroista tykkää?

Heh, mun sisko on tällainen, ei ole ikinä suostunut syömään puuroa, ei vauvana eikä vanhempana. Muuten on todella kaikkiruokainen mutta mikään puuro ei ole mennyt alas koskaan. Lapsilleen on kyllä tehnyt puuroa, mutta ei ole pakottanut syömään. Yllättäen kaikki lapset heillä ovat syöneet puuroa!

Kannattaa aina miettiä mikä pohjimmilttan näissä "pätijöitten" jutuissa ärsyttää. Ehkäpä sitä sittenkin tuntee syyllisyyttä jostain asiasta (vaikka ehkä ihan turhaankin )?

[QUOTE="huh";22842772]No kyllä se sisältää![/QUOTE]

Musta ei sisällä. Mutten olekaan ns. syyllistyjätyyppiä.

Sisältääkö sinusta esim. lause "Olen halunnut huolehtia ulkonäöstäni myös äitiyslomalla ollessa" syyllistyksen siitä, että sinä se vaan olet antanut itsesi rupsahtaa ja näytät ihan metsänpeikolta? :) Minusta ei sisällä, vaan se tarkoittaa sitä että ko. henkilö on halunnut huolehtia ulkonäöstään äitiyslomallakin.

Rivien välissä ei useinkaan ole mitään, ja elämä on paljon helpompaa kun ei kuvittele loukkauksia sinne missä niitä ei ole. Kun ei syyllisty silkasta syyllistymisen ilosta. Ja on tosi rankkaa olla sellaisen syyllistyjän läheinen, kun pitää varoa jokaista sanaansa ettei toinen vaan taas loukkaannu turhasta.

Mua ärsyttää ehkä vielä enemmän sellaiset jotka kuvittelevat että mä haluan vain päteä tai jotain sillä jos teen vaikkapa sen puuron kaurahiutaleista ja luomuleseistä, niin joku sanoo siihen että "miks sä teet noin ku paljon helpommallakin pääsisit?" ja sitten kertoo vaikkapa annospuuropusseista ja mikrotusvaihtoehdosta.... Jos niihin sanoo vaan että "joo, oon mä joskus kokeillut niitäkin, tosi kätevää kyllä" (eli kiertoteitse: "tiedän että sellainenkin tapa on, mutta minä nyt vaan teen näin") ja vastapuoli jää odottamaan tyyliin että "no?! Miksä et sitten tee niin kun kerran tiiät ja paljon helpompaahan se on...".

Esimerkkinä siis, tällaista ei siis ole sattunut, tuli vaan puuroista mieleen.

on se, että niissä hiutaleissa on paskaa. transrasvoja ja teollisesti käsiteltyjä aineksia, joiden vaikutusta lasten aivojen kehitykseen voimme vain arvailla. vain parasta kropalle, varsinkin lapsille, tämän luulisi olevan kaikille aikuisille selvä. ruuanvalmistuksen eteen tulee nähdä hiukan vaivaa. aikuisten laiskuus kostautuu lasten sairastamisella ja lääketeollisuuden tuottojen kasvattamisella.

Se vaan menee niin että äitiys on ainoa asia jolla käytännössä nainen kun nainen voi päteä, siis sellainen jolla on lapsia. Äitiys on aika lailla ainoa asia jossa voi kokea olevansa maailman paras, vaikkei missään muussa asiassa ikinä ois saanu kokea onnistumisen tuntoja.

Synnyttänyt nainen voi aina neuvoa lapsettomalle miten elämä oikein pitäis elää. Kaikki vastaväitteet on helppo kumota sillä että "No joo, noin mäkin aattelin sillon kun mullei vielä ollu Veetiketteriä. Kyllä säkin sitten ymmärrät kun oot äiti".

Kun lapsi vähän kasvaa, on taas paljon uusia ihmisiä joille päteä. Nimittäin pienten lasten äidit. "No joo, noin mäkin aattelin kun Veetiketteri oli pieni. Mut ootas vaan kun sun toukkas vähän kasvaa, kyllä sä sit ymmärrät että mä oon oikeessa".

Ja annas olla kun pullauttaa uunista vielä toisen. "No joo, olin mäkin tota mieltä sillon kun mulla oli vaan Veetiketteri, mut sillonkun PillaUlriikka synty niin tajusin kuinka väärässä olin ollu. Kyllä säkin vielä tajuat".

Ja herttilei, kun Pillaulriikalla on vähän rupsuttelua ja nukkuu huonosti. "No joo, kyl mäkin vielä Veetiketterin kanssa noin tein, mut sit kun meiän Pillaulriikka on tämmönen haastavampi lapsi ollu niin tajusin että tää on oikee tapa".

Ja lopussa odottaa grand prize, ultimate äitiystaso, kun Veetiketterin vaimo ja Pillaulriikka saavat lapsia. "No juu, enköhän minä kuule tämän asian tiedä paremmin, kun oon sentäs kahden lapsen vaipat vaihtanu ja heiät aikusiks kasvattanu!-"

Yhteistyössä