Mua kosittiin :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avomorsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avomorsian

Vieras
Voihan hitto, nyt se mokoma kosi!
Yhdessä ollaan harjoiteltu pari vuotta asumista ja lasten kasvattamista. Yhteisiä meillä ei siis ole eikä tule jos mä saan päättää. Ikääkin alkaa olla jo lähemmäs 40 molemmilla. Mä luulin että hyvä näin mut hän haluaa naimisiin..!
En ikinä ajatellut että mua vielä kositaan. Mä olen jo aika käytettyä kamaa ns. Markkinoilla. Edellisestä liitosta hyvä että hengissä selvisin väkivallan jälkeen.

Uskaltaisiko sitä vielä? Mulla on ihan hyvä työ ja pärjään taloudellisesti omineni. Niin on kosijallanikin, hän pystyy ilman muakin elättämään lapsensa. Hyvä näinkin olisi, mutta miksi naimisiin...... Olen ihan ymmälläni.

Teetkö kaikki elämän suuret päätökset niin, että kysyt ensin neuvoa anonyymiltä, mt- ja moniongelmaisia, elämäm koululaisia, työttömiä ja trolleja kuhisevalta nettipalstalta? Vastasitko miehen kosintaan että "odotappa vähän rakas, kysyn ensin palstalta mielipidettä"?

Älä mene naimisiin, jätä se sika!
Voi miten ihanaa, tottakai menet naimisiin!

Pahoittelen että kysyin täältä ihan niitä anonyymeja mielipiteitä.

Itse vain olin ajatellut ettei koskaan enää. Toivoin että joku samoin ajatteleva olisi eksynyt mun kanssa samaan aikaan palstalle.

Itse avoliitossa kohta 10 vuotta. Alkuun odottelin kosintaa nyt en enää. Mies tossa joku aika sitten tokaisi, että voitais mennä naimisiin 10 vuoden kunniaksi. Itse varmaan joutuisin kieltäytymään jos nyt sitten kosisi.

Saanko kysyä miksi ajattelet noin?

Mä ajattelen samoin. Mä itse olen avioliitosta puhunut miehelle ja aina saanut ympäripyöreitä vastauksia. Ollaan oltu 5v yhdessä joista 4v asuttu kimpassa, jos tähän päivään mennessä ei ole naimisiinmenoa ottanut itse puheeksi, niin ei tarvitse haaveilla sitten 10v yhdessäolon jälkeenkään.

Oma mieheni on ainakin sellainen, että jos taloudellisista syistä olisi fiksua olla naimisissa, niin sitten saattaisikin kosia. Se on myöhäistä siinä vaiheessa.

Mulla on nyt tunne, ettei mies halua kanssani naimisiin ja miksi se halu siitä muuttuisi. Jos ei vielä 5v jälkeen ole varma, niin tuskin on 10v jälkeenkään

Kyllä siinä naimisissa olossa voi olla negatiivisiakin puolia.

On vastuussa toisen taloudellisista sössimisistä. Perintöasiat voi mennä kupperskeikkaa. Kun toinen kuolee ei sitä leskeä saada siitä perintökämpästä välttämättä roudattua minnekään...

Ei avioliittoon ole oikeasti mitään syytä jos yhteisiä lapsia ei ole eikä tule. En minä menis.

Itse en menisi siinä tapauksessa, että minulla olisi jo lapsia aiemmasta suhteesta. Tämä siksi, että se voi vaikuttaa lasten saamaan perintöön. Tosin itselleni avioliitto ei olekaan tärkeä eikä se ole minulle mikään sitoutumisen ja yhdessä elämisen edellytys.

Mutta jotenkin kuulostaa siltä, että teet asiasta kauhean suuren numeron. Ei se nyt kuitenkaan ole kuin naimisiin menon ehdotus, ja avioliitto ei teidän keskinäiseen suhteeseen vaikuta suuntaan tai toiseen. Jos on ihan sama mennäkö naimisiin vai ei, voi ihan yhtä hyvin mennä tai olla menemättä. Ei enää nelikymppisenä avioliitto voi olla niin jännä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30829165:
Itse en menisi siinä tapauksessa, että minulla olisi jo lapsia aiemmasta suhteesta. Tämä siksi, että se voi vaikuttaa lasten saamaan perintöön. Tosin itselleni avioliitto ei olekaan tärkeä eikä se ole minulle mikään sitoutumisen ja yhdessä elämisen edellytys.

Mutta jotenkin kuulostaa siltä, että teet asiasta kauhean suuren numeron. Ei se nyt kuitenkaan ole kuin naimisiin menon ehdotus, ja avioliitto ei teidän keskinäiseen suhteeseen vaikuta suuntaan tai toiseen. Jos on ihan sama mennäkö naimisiin vai ei, voi ihan yhtä hyvin mennä tai olla menemättä. Ei enää nelikymppisenä avioliitto voi olla niin jännä juttu.

Selitäpä ihan selkokielellä, miten se vaikuttaa lasten perintöön...leski kun ei peri mitään. Asumisoikeus yhteiseen asuntoon on, mutta ei toisen osuuteen.

[QUOTE="hmh";30828888]Kyllä siinä naimisissa olossa voi olla negatiivisiakin puolia.

On vastuussa toisen taloudellisista sössimisistä. Perintöasiat voi mennä kupperskeikkaa.

.[/QUOTE]

Höpö höpö, et ole vastuussa toisen omissa nimissän tekemästä velasta vaikka olisit naimisissa. Eikä sillä ole perintöön mitään merkitystä.
Ottakaa ihmiset selvää, älkääkä viljekö mutuja.

Selitäpä ihan selkokielellä, miten se vaikuttaa lasten perintöön...leski kun ei peri mitään. Asumisoikeus yhteiseen asuntoon on, mutta ei toisen osuuteen.

Jos toisen omaisuus on vaikka 400 000 ja toisen 100 000, ja se varakkaampi kuolee, eivät lapset suinkaan peri 400 000, vaan puolet 500 000sta eli 250 000.

ja toki se hallintaoikeus voi aiheuttaa ongelmia: lapset joutuvat maksamaan perintöveron, mutta vanhemman uusi kumppani istuu kuin tatti asuen (ilman perintöverojen rasitusta) siinä asunnossa. Eli lapset maksavat, mutta eivät voi maksuvaikeuksissa edes myydä perimäänsä asuntoa.

Sen toki tiedän, ettei puoliso peri lasten ohi.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30829404:
Jos toisen omaisuus on vaikka 400 000 ja toisen 100 000, ja se varakkaampi kuolee, eivät lapset suinkaan peri 400 000, vaan puolet 500 000sta eli 250 000.

ja toki se hallintaoikeus voi aiheuttaa ongelmia: lapset joutuvat maksamaan perintöveron, mutta vanhemman uusi kumppani istuu kuin tatti asuen (ilman perintöverojen rasitusta) siinä asunnossa. Eli lapset maksavat, mutta eivät voi maksuvaikeuksissa edes myydä perimäänsä asuntoa.

Sen toki tiedän, ettei puoliso peri lasten ohi.

Tokihan se on jo itsestään selvyys, että tässä tilanteessa tehtäisiin avioehto.

Yhteistyössä