Mua ärsyttää kun naisten pitäisi kaikkien olla hoivaihmisiä ja tiettyyn muottiin valettuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ErilainenÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hassua. En ole kokenut mitään tuollaista. Siis että minulta edellytetään että äitinä tarvisi olla juuri tietynlainen.

Toisaalta, pidän kyllä itselläni oikeuden olla sellainen kuin haluan, hössöttää, leipoa, laittaa paikkoja, silittää vaatteita ja hoitaa lapsia kotona niin kauan kun se minusta/meistä hyvältä tuntuu. Jos joku sitten kokee että teen noita asioita siksi että kuvittelen että naisen kuuluu olla tuollainen ja että jopa edellyttäisin samaa muilta äideiltä niin eiköhän se ongelma ole tämän kuvittelijan omien korvien välissä. :D

Ja juu, toisaalta jätän myös sujuvasti asioita tekemättä jos siltä tuntuu tai teen erilailla miten äidin aloituksen mukaan kuuluisi tehdä. Mutten kuitenkaan siksi että haluan vastustaa näitä äitiyden stereotypioita vaan ihan siksi että se tuntuu sillä hetkellä hyvältä.

Tykkään hössöttää joulusta, mutten valmista itse mitään jouluruokia vaan ostan valmiina muiden tekemiä. Siivoan ehkä kerran viikossa jos sitäkään, mutta rakastan muuten siistiä kotia. Tykkään lasten kanssa olosta, jos vain vauvan hoidosta olisi enemmän aikaa.
Kotityöt jaetaan tasaisesti miehen kanssa, ja meillä leipoo yhtä lailla mies kuin minäkin. Sama koskee ruuan laittoa. Ja myös mies hoitaa ja hoivaa lapsia siinä missä minäkin, ellei enemmän. Olen kai "kultaisella keskitiellä" oleva moderni nainen.

Hassua. En ole kokenut mitään tuollaista. Siis että minulta edellytetään että äitinä tarvisi olla juuri tietynlainen.

Toisaalta, pidän kyllä itselläni oikeuden olla sellainen kuin haluan, hössöttää, leipoa, laittaa paikkoja, silittää vaatteita ja hoitaa lapsia kotona niin kauan kun se minusta/meistä hyvältä tuntuu. Jos joku sitten kokee että teen noita asioita siksi että kuvittelen että naisen kuuluu olla tuollainen ja että jopa edellyttäisin samaa muilta äideiltä niin eiköhän se ongelma ole tämän kuvittelijan omien korvien välissä. :D

Ja juu, toisaalta jätän myös sujuvasti asioita tekemättä jos siltä tuntuu tai teen erilailla miten äidin aloituksen mukaan kuuluisi tehdä. Mutten kuitenkaan siksi että haluan vastustaa näitä äitiyden stereotypioita vaan ihan siksi että se tuntuu sillä hetkellä hyvältä.

Oho, oletpa onnekas. Sukusi on vissiin sit täynnä kaltaisiasi?

Kyllä tohon hössötyskyselyyn ihan kaikessa törmää, mut mä oonki aina oikein tahallani vastannut rehellisesti vaikka kuinka loksahtais suu auki. Nauttinutkin siitä näystä joskus. :rolleyes:

Saatan olla nyt inhottava, mutta naisten naisen malli opitaan kodista ja jos siinä ei ole paljoa vaihtoehtoja annettu voi tunnetasolle jäädä vääristymiä naisena olemiseen. Olen kiitollinen oman sukuni naisille, jotka ovat pääsääntöisesti älykkäitä, monipuolisia ja tekevät paljon muutakin kuin hösäävät perheensä kimpussa. En siis missään nimessä hösää joulun tai kodin vuoksi, enkä myöskään tunne läheisesti ketään muutakaan sellaista. Kavahdan välittömästi, jos seurassani kailottaa joku leipomishullu nurkan kiillottaja. Niin kauan aikaa, jos moisella kailottajalla ei ole oma tunne-elämä kunnossa ja kiitoksen tarve loputon, en todellakaan suostu jäämään kuuntelemaan. Säälin heitä, koska jouluyönä ei taatusti ole sielussa rauhaa ja mieli hyvänä rakkaiden seurassa. Tällä en tarkoita, että jos joku todellakin rakastaa höösätä joulua hän myös pystyy jakamaan joulumieltään painostamatta ja ymmärtää ihmisten erilaisuuden.

Naiseus on kypsymistä ja kasvamista. Joten ap:lle vain tiedoksi, että olet jo pitkällä ja tunnet itsesi. Hyvää joulumieltä sinulle :)

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
Oho, oletpa onnekas. Sukusi on vissiin sit täynnä kaltaisiasi?

Kyllä tohon hössötyskyselyyn ihan kaikessa törmää, mut mä oonki aina oikein tahallani vastannut rehellisesti vaikka kuinka loksahtais suu auki. Nauttinutkin siitä näystä joskus. :rolleyes:

Tai sitten ovat outoa porukkaa siinä etteivät oleta kaikkien toimivan juuri niin kuin he itse toimivat. Ainakaan niin vakavasti että ottaisivat asiakseen palauttaa muita äitejä ruotuun. :D

Toisaalta, sukulaisten kanssa ollaan aika vähän tekemisissä. Huomattavasti enemmän tapaan muita äitejä ketkä asuvat lähistöllä. Suurin ihmettelynaihe näissä lienee se että tuo 2v on vielä kotihoidossa, varsin poikkeava ratkaisu mutta ei sekään varsinaista arvostelua ole herättänyt.

Mä täällä hymähdän virne naamalla. Aivan kuin mun teksti tuo aloitus.

Vihaan ylikaiken hössöttämistä joulun alla, teen kyllä itse paljon ruokia, koska en voi sietää Saarioisten laatikkovalikoimaa ja se siivoaminen - voi pyhä ihme kuka senkin on mennyt keksimään!

Viikkosiivoan kyllä, mutta meillä ei ole viikkosiivouspäivää. Siivoan vaikka tiistaina, jos siltä tuntuu ja juuri niinkuin parhaakseni näen, en minä kuuraa kuitenkaan katosta lattiaan ja viskaa kaikkea irtipääsevää mattotelineelle joka ainoa kerta. Ja sisustaminen, katsoin tänäänkin nimeltämainitsematonta blogia sisustuksesta ja ajattelin, että herttilei sentään onneksi meillä ei ole tuollaisia kristalleja lasten ulottuvilla. Saan jo tarpeeksi harmaita hiuksia entisten kanssa niin vielä nyt Vepsäläisen kristallit.

Lasten kanssa touhuan, mutta en minä osaa leikkimällä leikkiä. Ulkona juostaan kilpaa, sisällä pelataan lauta- ja korttipelejä, tehdään legoista (ohjeiden mukaan) kaikkea. Mulla ei ole legosilmää edes talon rakentamiseen :D Lapseni hoidan perustarpeiden vaatimalla tavalla ja jos en leiki niin kyllä ne keskenään rauhassakin osaa olla. Minä en mikään viriketoiminta-automaatti ole koskaan ollut.

Tälläkin hetkellä meillä on kolmatta eiku viidettä päivää tuollainen jättikokoinen pahvilaatikko keskellä käytävää, siihen on piirretty ja siellä on leikitty - hyvin aika on kulunut kotileikeissä.

Minulle rentouttavaa ihan omaa (/aikuisten) vapaa-aikaa on arkisin klo. 06-07 ja iltaisin 21-23 väliset ajat. Sekä ne hetket, kun saan olla töissä tai opintojen parissa.

Ja joo perhekerhoissa olin aina yksin, kun muut ensiksikin oli +10v. vanhempia ja heille tosiaan kaiken edelle meni lapset ja heidän viriketoiminta.

Tai sitten ovat outoa porukkaa siinä etteivät oleta kaikkien toimivan juuri niin kuin he itse toimivat. Ainakaan niin vakavasti että ottaisivat asiakseen palauttaa muita äitejä ruotuun. :D

Toisaalta, sukulaisten kanssa ollaan aika vähän tekemisissä. Huomattavasti enemmän tapaan muita äitejä ketkä asuvat lähistöllä. Suurin ihmettelynaihe näissä lienee se että tuo 2v on vielä kotihoidossa, varsin poikkeava ratkaisu mutta ei sekään varsinaista arvostelua ole herättänyt.

Joo eipä onneksi munkaan lähisuvussa ole näitä pölvästejä, mutta kyllä niitä joukkoon mahtuu toki. :)

Ja ihan tuolla vaikka neuvolassa törmään joka kerta näihin puuduttaviin oletuksiin kaikesta. Oppinut ettei aina tarvitse korjata, nyökyttää vaan niin pääsee helpommalla. :D

Muoks. niin että ei aina jaksa järkyttääkään, riippuu vähän kohteesta. ;)

Viimeksi muokattu:
Saatan olla nyt inhottava, mutta naisten naisen malli opitaan kodista ja jos siinä ei ole paljoa vaihtoehtoja annettu voi tunnetasolle jäädä vääristymiä naisena olemiseen. Olen kiitollinen oman sukuni naisille, jotka ovat pääsääntöisesti älykkäitä, monipuolisia ja tekevät paljon muutakin kuin hösäävät perheensä kimpussa. En siis missään nimessä hösää joulun tai kodin vuoksi, enkä myöskään tunne läheisesti ketään muutakaan sellaista. Kavahdan välittömästi, jos seurassani kailottaa joku leipomishullu nurkan kiillottaja. Niin kauan aikaa, jos moisella kailottajalla ei ole oma tunne-elämä kunnossa ja kiitoksen tarve loputon, en todellakaan suostu jäämään kuuntelemaan. Säälin heitä, koska jouluyönä ei taatusti ole sielussa rauhaa ja mieli hyvänä rakkaiden seurassa. Tällä en tarkoita, että jos joku todellakin rakastaa höösätä joulua hän myös pystyy jakamaan joulumieltään painostamatta ja ymmärtää ihmisten erilaisuuden.

Naiseus on kypsymistä ja kasvamista. Joten ap:lle vain tiedoksi, että olet jo pitkällä ja tunnet itsesi. Hyvää joulumieltä sinulle :)

Katos, meidän äitihän se siinä :heart:

En tiedä minne kaikki sisustus-, siivous-, jouluhöösäys- jne geenit meni. Mulle eivät ainakaan tulleet. Vuosien saatossa olemme oppineet hyväksymään erot välillämme. Enimmäkseen :D

Kun vietän joulua vanhempien luona niin avustan äitiä höösäyksessä. Sille tulee siitä niin hyvä mieli et mullekin tulee. Enimmäkseen :D

ps: jouluyönä on rauha sielussa

Yhteistyössä