Mua ärsyttää, ku vieraat ihmiset juhlissa yrittää kätellä 3-vuotiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Kättely tavatessa on tapa. Jos sitä kättä ei väenväkisin kiskota omaan käteen, niin ei minusta kättelyn yrittämisessä ole mitään pahaa. Eihän sitä voi tietää, onko lapsi jo oppinut kättelytavan vai ei.

Näinpä.
Meidän tyttö on osannut kätellä alle 2-vuotiaasta asti, mutta ei vieläkään (3,5-v) 100% uskalla kaikille kättä antaa, riippuu mielialasta ja kättelijästä.

Mutta ihan normaali ja suomalainen tapahan tuo on, mieluummin niin kuin että kaikki ventovieraat ryntäisi halaamaan ja pussaamaan poskelle.... :D

Meillä oli talvella anopin 70v juhlat ja siinä oltiin vastaanottamassa vieraita, lapset puolisoineen ja isommat lapset. Meidän 5v poika oli myös siinä rivissä mieheni ja mun välissä ja ojensi kätensä nätisti jokaiselle vieraalle. Mutta, mutta.. osa aikuisista oli todella tyhmiä, ne meinasi sivuuttaa meidän pojan kättelyn kokonaan, hypätä pojan yli siis. Poika ojensi kätensä ja katsoi jokaista vierasta silmiin, mutta tosiaan osalle aikuisista poika oli kuin ilmaa. olin ylpeä pojastani, mutta en kaikista vieraista. Vieraita oli yli 100 ja puoli tuntia poika oli rivissä. Nuoremmat lapset huiteli ties missä. Mä en etukäteen olettanut että 5v on kättelemässä kaikki vieraat, mutta niin kävi. Johan tuli sepustus...

Ei 3v vielä tarvitse kaikkia vieraita kätellä juhlissa. Muutenkin mä vähän olen kättelyä vastaan just pöpöjen takia esim yo-juhlissa, mun mielestä riittäis kun menee huoneeseen ja sanoo kaikille yhteisesti päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja tosifiksulaihajakaunis:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
No ei kai ne siitä suutu jos poika ei uskalla kätellä, ovat vaan innoissaan reippaasta pikkumiehestä :)

joo, ei suutukaan. Ehkä se vähän hämää kun poika katsoo kyllä kaikkia suoraan silmiin ja hymyilee, mutta kätellä se ei jostain syystä halua.
Ja olen kyllä opettanut sitä. Muutenkin olen tosi tarkka käytöstavoista, kiitokset, anteeksipyynnöt ym. osataan. Eli siitä ei oo siis kysymys...

Eli onkohan tässä sun ärsytyksessä pohjimmiltaan ajatus ja tunne siitä että kun poika ei "osaa" jotain mitä olisit halunnut. Eli haluaisit että poikka osaa jo tuonkin asian, mutta kun ei rohkene, syytät vieraita aikuisia siitä että yrittävät kätellä poikaasi?

Minusta se ois ärsyttävämpää jos laista ei huomioitais mitenkään. Kohteliastahan se vaan on ollut lastasi kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä ihmettelin tänään lapseni kevätjuhlassa, kun kukaan ei enää osaa niiata tai kumartaa. Oppilaat maleksivat eteen ottamaan vastaan stipendit, eikä yksikään tytöistä niiannut eikä pojista kumartanut, kun kuoren vastaanottivat. Hätäisesti kättelivät.

Eikö kukaan enää opeta lapsilleen käytöstapoja? Kyllä mun mielestä edes alkeelliset käytöstavat on hyvä osata, kuten kättely, niiaus, kumarrus jne.
tyttöjen /naisten niiaus ei enää kuulu etikettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Mä en muutenkaan ymmärrä, miksi entuudestaan tuttujen pitäisi kätellä? Eikö pelkkä tervehtiminen riitä?
Meillä esim. on yksi kaveripariskunta (ikää 30+) ja he kättelevät aina meille tullessaan tai kun me menemme heille. Minusta outoa ja vanhanaikaista (=junttia) :D

Hassua! Minä taas tunnistan umpijuntin perheen siitä, että esim vanhempain tapaamiseen tullesaan vanhemmat eivät osaa kätellä tai vaivaantuvat siitä!! Meitä on moneksi. Mutta juntiksi en kutsuisi ihmisiä, jotka kättelevät... ehkä sinua kutsuisin!

Tässä sen huomaa millaisia vanhempia on. Tässä monet vuodet olen lapsia hoitanut, miettinyt, että miten voi lapselta vaatia, kun vanhemmatkaa eivät osaa edes huomenta sanoa kun tulevat ovesta sisään. Omille lapsille olen opettanut, että tuttuja ihmisiä pitää tervehtiä vaikka käden heilautuksella.

Tottakai lapsia saa kätellä juhlissa.

Mutta jos 3 v ujostelee ja roikkuu äidin helmoissa sen sijaan että kättelisi, niin ei se kerro käytöstavoista tai niiden puutteista mitään.

Meidän muksuja jopa pussataan molemmille poskille tuntemattomien toimesta, mikä aiheuttaa aika ajoin pakokauhun etenkin pienemmässä:D

Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja ja ylpeä siitä!:
Mä en muutenkaan ymmärrä, miksi entuudestaan tuttujen pitäisi kätellä? Eikö pelkkä tervehtiminen riitä?
Meillä esim. on yksi kaveripariskunta (ikää 30+) ja he kättelevät aina meille tullessaan tai kun me menemme heille. Minusta outoa ja vanhanaikaista (=junttia) :D

Hassua! Minä taas tunnistan umpijuntin perheen siitä, että esim vanhempain tapaamiseen tullesaan vanhemmat eivät osaa kätellä tai vaivaantuvat siitä!! Meitä on moneksi. Mutta juntiksi en kutsuisi ihmisiä, jotka kättelevät... ehkä sinua kutsuisin!

Oonkohan mä umpijuntti, kun vaivaudun opettajaa kätellessä? Mutta selityksenä se että tavataan opettajaa usein muissa tilanteissa, jolloin etikettiin ei kyllä kuulu kättely. Hankaloittaa siis tää että kun nähdään kentän laidalla niin moikkaillaan muuten ja sitten koulussa ollaan virallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä ihmettelin tänään lapseni kevätjuhlassa, kun kukaan ei enää osaa niiata tai kumartaa. Oppilaat maleksivat eteen ottamaan vastaan stipendit, eikä yksikään tytöistä niiannut eikä pojista kumartanut, kun kuoren vastaanottivat. Hätäisesti kättelivät.

Eikö kukaan enää opeta lapsilleen käytöstapoja? Kyllä mun mielestä edes alkeelliset käytöstavat on hyvä osata, kuten kättely, niiaus, kumarrus jne.
tyttöjen /naisten niiaus ei enää kuulu etikettiin.

Täysi-ikäiseksi asti tyttö voi ihan hyvin niiata kiittäessään, mutta sen jälkeen ei enää kannata. Ajatellaan, että se on liian alentuvaista. Mutta siis nyrkkisääntönä on että viimeinen niiaus on silloin, kun ylioppilaslakin saa käteen. Tai jos nyt ammattiin valmistuu siinä iässä niin todistuksen/tms. Mutta "pakollisena" sitä niiausta ei enää pidetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja ja ylpeä siitä!:

Tuo kättelykin on kyllä vähän asuinpaikasta kiinni.

Täällä meilläpäin ei ole kovinkaan yleistä nykyään. Mutta esim. Itä-Suomessa, missä meillä paljon sukulaisia, tuo tapa elää vahvana edelleen.

Minä en rinnastaisi junttiuteen kumminkaan päin. On tottunut kättelemään tai ei.

Minulle henkilökohtaisesti kättely on ns. vieraiden tavatessa toisensa. Siis esim. lääkärissä (ei kyllä nykyisin suositella) tai kun esitellään aivan vieraat toisilleen.

Tuttuja ja ystäviä meillä ei ole tapana kätellä. Eikä halata.

Meillä vaan tervehditään ja jokainen saa pitää oman henkilökohtaisen läheisyysalueensa rauhassa.

Kätellessä, vaikka ehkä ihan kiva tapa on, leviää myös paljon tauteja, joten en kovin mielelläni sitä ainakaan pikkulapsille suosittele.