Mua alkaa ahdistamaan oikeasti tämä taloustilanne :( Ei ole varaa käydä enää töissä. Eikä asua missään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistaa potenssiin miljoona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistaa potenssiin miljoona

Vieras
Työnantaja ilmoitti juuri yt-neuvotteluista. Jos hyvin käy, saan pitää työni mutta palkkaa alennetaan sen reippaan 10 prosenttia. Ennestäänkin saan rahaa käteen vain 1700e, palkan laskun jälkeen en uskalla enää edes ajatella mikä nettosumma lienee.

Tämän ilouutisen lisäksi bensan ja sähkön hinta nousee taas vuoden vaihteessa. Mulla menee jo nykyisilläkin bensan hinnoilla 360e/kk rahaa bensaan että pääsen käymään töissä. En uskalla edes ajatella miten paljon menee sitten, kun hintaa taas nostetaan.

Entäs sähkön hinta sitten? Asun vanhassa talossa, jossa talven sähkölaskut on 600e/kk. Sähkön kulutus on minimissä, mutta sähkönsiirto vie potista yli puolet. Nyt kun sähkönhintaa taas nostetaan, en enää yksinkertaisesti pysty maksamaan sähkölaskujani. Pakko muuttaa jonnekin veneen alle, koska palkka ei riitä vuokran maksuun.

Että en tiiä. Vissiin paras ja ainoa ratkaisu on jäädä pois työstä ja siirtyä sossun asiakkaaksi. Mun palkka ei riitä enää mihinkään. Ja mua ahdistaa ja itkettää. En ois ikinä uskonut, että tilanne voi mennä siihen ettei töissä käymällä elätä itseään eikä perhettään :(

Miten te muut selviätte? Miten te selviätte noista jatkuvista uutisista, kun korotetaan koko ajan kaiken mahdollisen hintaa? Ruuan hinta nousee, sähkön hinta nousee, bensan hinta (ja sitä myötä myös julkisen liikenteen maksut) nousee jnejnejne. Kierre on ihan loputon. Miten tästä normaali ihminen selviää hengissä?

KAnnattaa koettaa nipistää sieltä, mistä pystyy. Ilmeisesti sulla on asumiskustannukset aika korkeet, kun lämmitys sähköllä ja vielä vuokra-asunto? Tosta olis hyvä alottaa ainakin alkuun. Ja parempi palkkaista työtäkin kannattaneen etsiä (eihän sitä koskaan tiedä, eikä kysyvä tieltä eksy).

Ei se sossunelättinä kauheen ruusuista oo, vaikka moni niin kuvittelee. Kädestä suuhun elämistä se on sekin :(

Vaihda nyt hyvä ihminen ainakin asuntoa :O 600 euroa sähkölaskuun ja vuokralla asut. Asumiseen menee valtaosalla paljon rahaa ja jos saat asunnon, jossa vuokra samaa luokkaa, mutta lämmitys kuuluu hintaan niin säästät jo siinä hirveästi eikä nuo muut korotukset tunnu niin pahalle.

Siis en asu nyt vuokralla, vaan omassa velattomassa talossa. Vuokra-asuntoon mulla ei ole varaa, koska vuokratkin on nykyään ihan kauheita. Ei taida alle 1000 euron löytää lapsiperheelle sopivaa asuntoa.
Mulla on työnhaku koko ajan päällä, mutta aikalailla kiven alla on työpaikat lähiseudulla. Jos ois varaa ajaa reipas 100km/suuntaansa, niin sitten alkais jo löytymään muita työpaikkojakin. Mutta se taas nostaa työmatkakuluja plus lisäksi se, että työmatkaan kuluva aika lisääntyy ja se on lapsilta pois :(

Minä olen seurannut tätä kehitystä myös huolestuneena - menot paisuu vaikka kuinka taistelet vastaan, tulot eivät nouse, eli saat paahtaa niska limassa ja siltikin pärjääminen on niin ja näin. En uskalla edes ajatella, mitä 10 vuoden päästä tällä menolla.. Me on saatu nipistettyä sähkökuluissa sähkömenekin seuraamisella (kotinäyttö) ja suoran sähkölämmön lisäksi on asennettu ilmalämpöpumppu ja varaava tulisija. Halpaa sekään ei ole, eikä onnistu vuokra-asunnossa. Kannattaa tosiaan harkita asunnon vaihtamista, minä pidin todella suurena laskuna kun meillä meni ennen tulisijaa joskus 300e sähköön pahimmilta pakkaskuukausilta, ja kyseessä on 70-luvun lopun omakotitalo. Siinä säästyisi äkkiä monta sataa.

Yksipuoleisesti ilmoittaen työnantaja ei voi palkkoja alentaa. Jos työntekijöiden edustajat yt-prosessin aikana moisen ehdon hyväksyvät, niin asia lienee erilainen. Ehdottakaa työnantajalle sen sijaan lomarajojen vaihtoa vapaaseen ja lomautuksia. Lomautuksen ajalta saa karenssin jälkeen korvausta. Kuuluthan liittoon?

360e/kk bensaan (oletan että tästä on jo verotuksen vähennykset miinustettu?) tarkoittaa noin 220 litraa bensaa. Joka taas tarkoittaa 6 litran kulutuksellä noin 3700km/kk. Joka taas normaalilla 21.5 työpäivää kuussa tahdilla tarkoittaa 170km päivässä, eli 85km suuntaansa työmatkaa. Joka on täysin järjetöntä, eikä edes paljoa poikkea pelkäämästäsi 100km työmatkasta.

Eikö kannattaisi jo myydä nykyinen talo ja muuttaa lähemmäs työpaikkaa, johan tuohon menee ajallisestikin ainakin 2h päivä ajaa noin pitkää työmatkaa?!

No voisitteko muuttaa sinne 100 km päähän missä työpaikat. Myytte asunnon ja ostatte asumiskuluiltaan pienemmän asunnon tilalle. Tinkikää neliöistä ettei tarvi enää ottaa velkaa...

ne asiat, joihin voit itse vaikuttaa, eivät ole miellyttäviä. Ne kannattanee siltä tehdä. Vaihtakaa pieneen asuntoon ja asukaa ahtaasti. Laita ok-talo myyntiin ja myy irtaimistoa, joka ei mahdu pienempään asuntoon. Ala katsella työpaikkoja muilta paikkakunnilta. Ala valmistautua mielessäsi muuttamaan.

En kuulu liittoon, sepä se. Olen töissä alalla, jossa on "aina" toitotettu ettei työttömäksi tällä alalla jäädä ja että liittoon kuuluminen on siten ihan turhaa. Ja meille jaetussa pöytäkirjassa kyllä mun mielestä luki, että työnantaja voi yksipuolisella ilmoituksella pienentää palkkoja säästöjen saavuttamiseksi.
Asunnon vaihto on kyllä todella huono ajatus, sillä lapsilla on täällä kaverit ja koulut ja kaikki. En haluaisi itsekään muuttaa muualle. Mutta en tiedä mitä tapahtuu jos oikeasti palkka ei enää riitä normaaliin elämiseen.

Niin, ja missä sanotaan että pienehköpalkkaisella ihmisellä pitäisi olla varaa ajaa päivittäin 85km työmatkaa ja asua todella energiasyöpössä talossa? Toki hintojen nousu on paska homma, mutta suurin syyttävä sormi osoittaa ihan ap:ta kohti.

Menot pitäisi sovittaa tulojen mukaan, ja vanha energiarosmo (ja tod näk remonttejakin tarvitseva) omakotitalo ja asuinpaikan valinta kaukaa töistä eivät ole pienipalkkaisen ihmisen järkeviä valintoja. Ja jos olosuhteet muuttuu pitää muuttaa omaa toimintaa, eikä vain jäädä parkumaan kuinka epäreilua on kun olosuhteet muuttuu...

En kuulu liittoon, sepä se. Olen töissä alalla, jossa on "aina" toitotettu ettei työttömäksi tällä alalla jäädä ja että liittoon kuuluminen on siten ihan turhaa. Ja meille jaetussa pöytäkirjassa kyllä mun mielestä luki, että työnantaja voi yksipuolisella ilmoituksella pienentää palkkoja säästöjen saavuttamiseksi.
Asunnon vaihto on kyllä todella huono ajatus, sillä lapsilla on täällä kaverit ja koulut ja kaikki. En haluaisi itsekään muuttaa muualle. Mutta en tiedä mitä tapahtuu jos oikeasti palkka ei enää riitä normaaliin elämiseen.

Eikä hälytyskellot yhtään soi jos työpaikka sanoo että liittoon kuuluminen on turhaa?
Voi elämä..

Onhan vakuutuksiakin oltava, vaikkei YLEENSÄ käy pahasti.

En kuulu liittoon, sepä se. ...

Sori jos kuulostan tylyltä, mutta sinun pitää alkaa hoksaamaan että elämäsi on sinun omien valintojesi summa. Sinä olet niistä vastuussa. Sinä, aikuinen ihminen, et ole liittynyt liittoon. Sinä olet valinnut asua vanhassa talossa joka syö hitosti lämmitystä. Sinä olet valinnut pitkän työmatkan mieluummin kuin muuttamisen. Valinnat ovat sinun, seuraukset ovat sinun. Hyvä puoli siinä on se, että SINÄ voit myös vaikuttaa tulevaisuuteesi. Siksi sinun pitää tunnustaa oma vastuusi asiassa, vain sillä laillla saat muutosta elämäänne.

Ps: "normaali eläminen" ei sisällä 600e/kk sähkölaskuja tai 360e/kk bensalaskuja. Normaaliin elämiseen palkkasi varmasti riittäisi hyvin, mutta ei noin järjettömiin kuluihin.

Koetahan nyt vaan hengittellä. :) Sulla on varmaan vähän shokkivaihe päällä, jos olet juuri kuullut yt-uutisista. Paska juttu tietysti, mutta muutaman päivän päästä ei varmaan enää "ahdista potenssiin miljoona". Asioilla on kuitenkin tapana järjestyä, jollakin tavalla. :)

Sulla on kuitenkin velaton talo ja oma auto, niin en sua kauhean huono-osaiseksi pysty laskemaan. Veikkaisin noiden kulujenkin olevan ylöspäin pyöristetyt. Jos eivät, niin on todellakin syytä vaihtaa autoa vähemmän kuluttavaan ja keksiä ideoita lämmityslaskun pienentämiseksi. Siinä on myös melko helpot ja toteutettavissa olevat konstit säästää.

niin aina ne muutokset ei ole miellyttäviä aluksi, alku on aina vaikeaa. Ei siihen muuttamiseen kuole lapsetkaan kun otatte positiivisen asenteen ja tuette/kannustatte heitä löytämään uusia kamuja. Ja kyllä pitää suhteuttaa menot tulojen mukaan oli sitten yh, opiskelija tai leski, elintasoa on turha surkutella!

Alkuperäinen kirjoittaja Muuta lähemmäs;28830324:
Ps: "normaali eläminen" ei sisällä 600e/kk sähkölaskuja tai 360e/kk bensalaskuja. Normaaliin elämiseen palkkasi varmasti riittäisi hyvin, mutta ei noin järjettömiin kuluihin.

Samaa mieltä. En suostuisi maksamaan tuollaista hyvästäkään palkasta. Kyllä sun ap pitää ottaa nyt järki käteen ja alkaa suunnitella muuttoa.

Nyt meni suurimmalla osalla aloittajan pointti ohi. Eikö kellään muulla pelota tämä tilanne kun kaikki hinnat vain nousee ja nousee? Kohta ei enää oikeasti kannata käydä töissä koska kaikki rahat menee siihen että pääsee käymään töissä. Miten nykyään kellään normaalilla duunarilla (jolla jää käteen suurin piirtein saman verran kuin aloittajalla) on varaa pitää kahta autoa, maksaa talolainaa, ostaa lapsille kaikkea mahdollista mitä ne tarvii jne jne.
Ei kaikilla palstalaisilla voi jäädä käteen neljää tonnia mitä täällä aina hehkutetaan!

Nyt meni suurimmalla osalla aloittajan pointti ohi. Eikö kellään muulla pelota tämä tilanne kun kaikki hinnat vain nousee ja nousee? Kohta ei enää oikeasti kannata käydä töissä koska kaikki rahat menee siihen että pääsee käymään töissä. Miten nykyään kellään normaalilla duunarilla (jolla jää käteen suurin piirtein saman verran kuin aloittajalla) on varaa pitää kahta autoa, maksaa talolainaa, ostaa lapsille kaikkea mahdollista mitä ne tarvii jne jne.
Ei kaikilla palstalaisilla voi jäädä käteen neljää tonnia mitä täällä aina hehkutetaan!

Miks kellään duunarilla pitäis olla kaks autoa tai omakotitalo? Niinku ne olis jokasen suomalaisen oikeus? Ostaa sen mihin on varaa.

Minä taas en käsitä miksi yhdellä duunarilla pitäisi olla kaksi autoa.

Hintojen nousu on toki ongelma mutta hyvin pärjää pienilläkin tuloilla mikäli osaa rahat priorisoida oikein. Kaiken ei tarvitse olla uutta ja kallista, ei tarvitse isoja autolainoja ja lainoja ylipäätään pitäisi miettiä tarkemmin.
Tunnen muutamankin 500 000 lainaa ottaneen parin joilla sitten rahatilanne kosahtikin myöhemmin ja nyt on lukaalit myynnissä. Pienempikin riittäisi.

Yhteistyössä