Mua ärsyttää vaatteet jotka ei kestä 60 asteen pesua.

  • Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti
huoh
menin ostamaan tytöille benettonin glitteripaidat ja johan ne meni kerran vahingossa siinä 60 asteessa ja ei ole glitteriä ei. Kolme kertaa muistin laittaa lämmön alas, ja ny se unohtu.

 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Siks ostankin vaan henkkamaukan lastenvaatteita, kun niissä useimmiten pesuohje 60 astetta..
Kuin myös. Jostain joskus luin, että jos vaate on 100% puuvillaa ja pesuohje on 40, sen voi hyvin pestä kuudessakympissä. Sikäli mikäli siinä ei ole mitään painatuksia tms, mikä voisi kärsiä kuumemmassa pesussa.
 
joku
Minua ei. Suurin osa vaatteistani kestää vain 40 asteen pesun, joten 40 asteen pyykistä tulee täysiä koneellisia helposti. Sensijaan 30 asteen pesua tai käsinpesua vaativat vaatteet tuottavat ylimääräisiä harmaita hiuksia.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Melko epäekologista rullata koko ajan konetta 60 asteessa.
On sekin epäekologista heittää vaatetta menemään sen vuoksi, ettei tahrat ole lähteneet irti...

Ja tuskin kukaan nyt kaikkea kuudessakympissä pesee. Onhan paljon materiaaleja, jotka eivät sitä kestä. Sitten tietty on eri asia, jos puuvilla on ainoa kangasmateriaali mitä huushollista löytyy.
 
Miksi glitterin tai vaikkapa höyhenten tai helmien pitäisi kestää 60 asteen höykytys?

Mulle riittää, että valkopyykki kestää 60 astetta (pyyhkeet, liinavaatteet) ja normaalille vaatteelle riittää 40 astetta. Ei ole mitään tarvetta niitä pyykätä 2.5 tuntia kerrallaan (meillä ei ole 60 asteen pikapesua).
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Melko epäekologista rullata koko ajan konetta 60 asteessa.
Epäekologisempaa taitaa olla pestä jatkuvasti vajaita koneita. Tai heittää muuten hyväkuntoisia vaatteita menemään, kun hiki ei lähde neljässäkympissä.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Melko epäekologista rullata koko ajan konetta 60 asteessa.
No, ei ole sen ekologisempaa pestä tosi alhaisissa lämpötiloissa myrkkypesuaineilla, 60 asteella puhdistuu vaikka mietoa pesuainetta olisi 1/3 annostuksesta. Ja meillä ei ole edes kuivausrumpua sähkönsyöppönä, että hyvällä omalla tunnolla pesen 60 ja myös 90 asteessa pyykkini.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Melko epäekologista rullata koko ajan konetta 60 asteessa.
Epäekologisempaa taitaa olla pestä jatkuvasti vajaita koneita. Tai heittää muuten hyväkuntoisia vaatteita menemään, kun hiki ei lähde neljässäkympissä.
Oho, kenellä on semmonen hiki, ettei lähde neljässäkympissä... hui. Vaihda ainakin hyvä ihminen pesukonetta.
 
uihnujn
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Melko epäekologista rullata koko ajan konetta 60 asteessa.
Epäekologisempaa taitaa olla pestä jatkuvasti vajaita koneita. Tai heittää muuten hyväkuntoisia vaatteita menemään, kun hiki ei lähde neljässäkympissä.
Ei mulla ole mitään ongelma saada puhtaaksi urheiluvaatteita normipesussa...
Mitä pesuainetta käytät?
 
vieras
Hiki sinänsähän ei haise, vaan se bakteeritoiminta, joka aktivoituu hikisessä vaatteessa. 40 asteen pesu ei kyllä pysyvästi poista bakteereja, vain sen hien. Puuvilla lienee hyvä materiaali bakteerien muhimisen kannalta, on huokoista ja muuta. Urheiluvaatteiden keinokuitumateriaalit eivät ole yhtä suotuisia alustoja. Siinäkin ero näiden pinttyneiden hienhakuongelmien kanssa.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Oho, kenellä on semmonen hiki, ettei lähde neljässäkympissä... hui. Vaihda ainakin hyvä ihminen pesukonetta.
En vaihda, koska pesukone on hyvä. Enkä myöskään haise. Pesen trikoopaidat ja sukatkin yleensä neljässäkympissä mutta aina välillä pyöräytän niitä kuudessakin kympissä. Ei puuvilla siitä miksikään mene.

Sen sijaan olen kuullut usean pelkästään neljänkympin ohjelmaa käyttävän ihmisen valittavan sitä, että vanhoista vaatteista ei hien haju lähde pois kuin hetkeksi pesun jälkeen.
 
Mä en tajuu miksi vaatteita pitää jumputtaa 60-asteessa? Meillä lika lähtee ihan kolmessakympissä ja lakanat pesen erikseen kuudessakympissä. Tottakai se glitteri lähtee kun pesuohjeessa sanotaan 30.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ei mulla ole mitään ongelma saada puhtaaksi urheiluvaatteita normipesussa...
Urheiluvaatteita (jos polyesteriä ja muita "teknisiä" materiaaleja tarkoitetaan) ei saakaan pestä kuudessa kympissä. Välikerrastoissa on ainakin minulla pesusuositus 30 astetta.

Kyllä niihinkin hiki pinttyy lopulta, mutta yleensä ne heitetään jo sitä ennen menemään, kun valkoinen väri muuttuu harmaaksi ja elastaaninpätkiä alkaa singahdella pystyyn.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Oho, kenellä on semmonen hiki, ettei lähde neljässäkympissä... hui. Vaihda ainakin hyvä ihminen pesukonetta.
Ihmisillä. Ja toiset hikoilee enemmän kuin toiset. Ja toisiin kuituihin hiki tarttuu tiukempaan kuin toisiin.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vaihda ainakin hyvä ihminen pesukonetta.
Just, koneestahan se onkin kiinni, tuleeko puhdasta vai ei. Ei täyttöasteesta, ei pesuaineesta, vaatteiden likaisuudesta, ei kuitujen laadusta. Kerropa minulle, mitä se kone oikein tekee väärin, kun se kerran vaihtaa pitää.
 

Yhteistyössä