mtä sana tuima mielestäsi tarkottaa ja missä päin asut?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No riippuu yhteydestä. Katse voi olla vaikkapa tuima eli vähän sellainen "nirhaan sinut ilmeelläni" -katse. :D Vaikea selittää. Jos ruoka olisi tuimaa niin se olisi hyvin tulista.

Satakuntailainen.

"vieras"
tuima

ankara, kova, voimakas, raju, kiivas, tulinen, tuikea. esim. Tuima tuuli. Tuima taistelu. Lähti tuimaan loppukiriin.

vihainen, ankara. esim. Tuima katse.

kans.
a. länsisuomalaisessa puhekielessä: liian suolainen

väkevä

kitkerä, karvas, kirpeä.
b. itäsuomalaisessa puhekielessä: vähäsuolainen

suolaton, laimea, mieto, heikko

hiukaiseva.

"Pirkkoliimanaama"
Kotipuolesta ei tartte siirtyä kuin 50 km kainuun suuntaan, niin alkaa törmätä tuohon suolattoman ruoan tuimaksi kutsumiseen. Olihan se ihmetys eka kerralla, kaiken järjen mukaanhan luulisi olevan äkäistä ruokaa.

mgsf
[QUOTE="vieras";25020858]minun mielestä suolatonta ruokaa. kajaani.[/QUOTE]

Minun mielestä suolaista. Tai tujua. Ja olen myös Kajaanista :). Tiedän kyllä olevani tässä vähemmistössä paikkakunnalla, mutta olen vain tehnyt käsitykseni siitä, miltä tuo sana on kuulostanut ensimmäisellä kerralla, kun sen kuulin. Meni pitkään, ennen kuin tajusin, että kyseessä on tosiaan suolaton. Hämäävänä pidän siis tuota sanan kirjoitusasua, joka on niin lähellä tujua. Myös jos on tuima katse, niin hankala siihen on yhdistää mauton ruoka.

En ole ikinä liittänyt tuima sanaa ruokaan, jos joku sanoisi että oli tuimaa sapuskaa, olettaisin varmaan että sama kuin "tuju" eli mausteista. Tuima on tosiaan ihmisen ilme tai olemus, kun on äkäinen.

Ja Pohjois-Pohjanmaalta olen.

Arew
Tiedän, että täällä itäisemmässä Suomessa tuima tarkoittaa suolatonta tai vähäsuolaista (ruokaa), mutta itse en sanaa siinä merkityksessä käytä. Tuima = ankara, äreä, jos ihmisestä puhutaan.

"vieras"
omasta mielestäni tuima ruuasta on tulista mutta tiedän että se tarkoittaa joillekin suolatonta ruokaa, mikä ei mun järkeen vaan mene. :) tuima ilme on vihanen ilme. itä-suomesta etä-suomeen muuttanut.

"vieras"
siis etelä-suomeen, ei etä... :-D

[QUOTE="vieras";25021199]omasta mielestäni tuima ruuasta on tulista mutta tiedän että se tarkoittaa joillekin suolatonta ruokaa, mikä ei mun järkeen vaan mene. :) tuima ilme on vihanen ilme. itä-suomesta etä-suomeen muuttanut.[/QUOTE]

Yhteistyössä