Ms-tautia sairastavia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZäDäM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nooo, ei se sitä ihan paranna....

Kaks serkkua sairastaa tautia, tai no, toinen kuoli siihen alta vuoteen diagnoosista. Tää toinen on porskuttanu pitkään "oireetta" alkuoire mistä bongattiin oli toisen käden halvaantuminen. Eka joka kuoli niin sillakin tais tulla halvaantumista...en muista tarkkaan olin niin pieni silloin.

Minulla on. Oireina on puutumiset, säryt joille ei ole muuta syytä, kognitiiviset ongelmat, virtsaamisongelmat(suht lievät), yksi näköhermon tulehdus sairastettu kaksoiskuvilla, ja tietenkin tajuton väsymys ja alentunut lämmönsietokyky. D-vitamiini on erittäin tarpeellinen vitamiini MS-tautia sairastavalle, oma neurologini suositteli sitä ottamaan 50 mikrogrammaa päivässä, mutta MS ei johdu D-vitamiinin puutoksesta eikä mistään muustakaan yksittäisestä ongelmasta vaan sen synty on monimutkainen tapahtuma jota ei viellä täysin tunneta.

Minulla on. Oireina on puutumiset, säryt joille ei ole muuta syytä, kognitiiviset ongelmat, virtsaamisongelmat(suht lievät), yksi näköhermon tulehdus sairastettu kaksoiskuvilla, ja tietenkin tajuton väsymys ja alentunut lämmönsietokyky.

Kiitos. Mulla on ollut oikeassa silmässä näköhäiriöitä, huimausta ja mä olen jo pidemmän aikaa ollut väsynyt.

Nooo, ei se sitä ihan paranna....

Kaks serkkua sairastaa tautia, tai no, toinen kuoli siihen alta vuoteen diagnoosista. Tää toinen on porskuttanu pitkään "oireetta" alkuoire mistä bongattiin oli toisen käden halvaantuminen. Eka joka kuoli niin sillakin tais tulla halvaantumista...en muista tarkkaan olin niin pieni silloin.

Yleensä MS-tautiin ei kuole. MS tautia sairastavat elävät keskimäärin 7 vuotta lyhyemmän elämän kuin muut ihmiset. Yleensä MS-tautia sairastava joka joutuu vuode lepoon kuolee esim tulehdukseen tai muuhun vastaavaan liitännäissairauteen. MS-tautiin voi myös kuolla mikäli plakkeja tulee esim aivolisäkkeeseen ja se lakkaa toimimasta mutta tämä on melko harvinaista :)

Minulla on. Oireina on puutumiset, säryt joille ei ole muuta syytä, kognitiiviset ongelmat, virtsaamisongelmat(suht lievät), yksi näköhermon tulehdus sairastettu kaksoiskuvilla, ja tietenkin tajuton väsymys ja alentunut lämmönsietokyky. D-vitamiini on erittäin tarpeellinen vitamiini MS-tautia sairastavalle, oma neurologini suositteli sitä ottamaan 50 mikrogrammaa päivässä, mutta MS ei johdu D-vitamiinin puutoksesta eikä mistään muustakaan yksittäisestä ongelmasta vaan sen synty on monimutkainen tapahtuma jota ei viellä täysin tunneta.

Minkälaisia kognitiivisia ongelmia sinulla on?

Yleensä MS-tautiin ei kuole. MS tautia sairastavat elävät keskimäärin 7 vuotta lyhyemmän elämän kuin muut ihmiset. Yleensä MS-tautia sairastava joka joutuu vuode lepoon kuolee esim tulehdukseen tai muuhun vastaavaan liitännäissairauteen. MS-tautiin voi myös kuolla mikäli plakkeja tulee esim aivolisäkkeeseen ja se lakkaa toimimasta mutta tämä on melko harvinaista :)

JOo no tää oli 80-luvun loppua että onhan hoidotkin siitä kehittyny. Sen vaan muistan että serkku "meni kerrasta" ei siis tullut tuota pahenemis-paranemisvaihetta ollenkaan...

Mä epäilin samoista syistä itelläni ms mutta mä olinkin ihan uupunut...

No joo se voi olla tätäkin ja mä jo olin magneettikuvauksissa varjoaineen kera, kun mä rupesin näkee huonosti ja kahdesti. Joten voisi olla ne olisi jo nähnyt jos siellä jotain olisi ollut. Mä kans kallistuisin tohon totaali väsymykseen, mutta ihmisen täytyy aina näköjään murehtia olemattomia...

Mä epäilin samoista syistä itelläni ms mutta mä olinkin ihan uupunut...

uupumus ja masennus ovat huomattavasti yleisempiä MS oireiden selittäjiä kuin MS. Itselläni hoidettiin masennusta monta vuotta kunnes paljastui että oireiden takana olikin MS-tauti jota olin magneettikuvien perusteella sairastanut jo pidemmän aikaa. Itse toivon että en olisi antanut lääkärilleni niin helposti periksi kun hän ohjasi minut mielenterveystoimistoon valittaessani jalkojen puutumista. Tämä sillä perusteella että hän kysyi minulta olenko masentunut ja totesin etten kovin hyvällä mielelläkään ole kun en pääse kävelemään... Jos oikesti on syytä epäillä MS-tautia tutkimuksiin pitäisi päästä helpommin sillä hoito tehoaa sitä paremmin mitä aikaisemmin se aloitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;22447862:
No joo se voi olla tätäkin ja mä jo olin magneettikuvauksissa varjoaineen kera, kun mä rupesin näkee huonosti ja kahdesti. Joten voisi olla ne olisi jo nähnyt jos siellä jotain olisi ollut. Mä kans kallistuisin tohon totaali väsymykseen, mutta ihmisen täytyy aina näköjään murehtia olemattomia...

Mä uskoisin kanssa että se olisi magneetti kuvassa näkynyt. Itselläni näkyi selvät muutokset varjoaina tehosteisessa kuvassa ja lisäksi oli valkosoluja selkäydinnesteessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;22447918:
Mutta näkyykö se välttämättä myös heti varjokuvassa? Jos se alkaakin selkärangasta?

Ei välttämättä. Diagnostiset kriteerit ovat seuraavat:

Vähintään 2 selkeää oireisto jaksoa joista on kuntouduttu
Valkosolut selkäydinnäytteessä
Plakit magneetissa

Ei välttämättä. Diagnostiset kriteerit ovat seuraavat:

Vähintään 2 selkeää oireisto jaksoa joista on kuntouduttu
Valkosolut selkäydinnäytteessä
Plakit magneetissa

Taidanpa varata ajan lekuriin maanantaina... :|

Koska myös mulla on tommoisia että saatan sanoa jotain ihan muuta kuin tarkoitan... Ja nyt tää huimaus on tullut tuon ylähengitysteiden infektion jälkeen...

Multa tutkittiin ms-tautia vaan päänkuvalla ( siis magneettikuva ) ja se oli puhdas, eli ei ms-tautia neurologin ja fysiatrin mukaan. Jälkeenpäin mietin, olisko sittenkin pitänyt ottaa näyte selästä. Mulla todettiin muu neurologinen sairaus ja tuolla kuvalla selvitettiin ja saatiin kuulemma varmuus kumpaa se on.

Yhteistyössä