MS-tauti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nannukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nannukka

Vieras
Mulla on ollut jonkin aikaa oireita, joita olen itsekseni ihmetellyt...Huono kun olen menemään lääkäriin. Nyt lueskelin lääkäripalstoja ja hiukan alkoi hirvittää, kun sopivat monelta osin ms-tautiin... :o Totta kai voivat olla jotain muutakin, mutta...

Onko täällä ketään, jolla olisi kyseinen sairaus? Millaisia oireita sinulle tuli ihan aluksi? Onko ollut koko käden puutumusta, sitä kun en tuolta mistään löytänyt? Kuinka "tauti" on edennyt?

Kiitos.

Hei!
Kertoisitko tarkemmin niistä oireistasi. Minulla oli myös tuo ms-taudin pelko melkein 2 vuotta. Oireita oli kaikenlaisia mm. sormien puutumista, huimausta, erilaisia särkyjä, näköhäiriöitä(näköhäiriöt johtuivat stressimigreenistä) Pelko oli kamala, kukaan ei ottanut minua tosissaan. Minulle määrättiin jopa mielialalääkkeitä masennukseen. Toki masennuskin tuli mukaan, kun oireiden syitä ei selvitetty. Vihdoin pääsin neurologille ja magneettikuvaukseen. Onneksi mitään vakavaa ei ollut. Huimauksen syy oli korvassa ja puutumiset olivat niskaperäisiä, hoidoksi jumppaa ja hierontaa.
Älä tee itse itsellesi diagnoosia. Se on pahinta mitä voit tehdä. Minäkin olin aivan varma, että minulla on ms-tauti, siitä pelontunteesta oli vaikeaa päästä eroon.
Mene lääkäriin kertomaan olostasi ajoissa, kotona pohtiminen vain pahentaa asioita! Kaikki varmasti selviää.

Voi hyvä ihme, minä myös olen nyt juuri "ms-tautiin sairastunut", siis käden puutumiset ja nipistelyt on TAAS saaneet mut vainoharhaiseksi(ei ole tosiaan ensimmäinen kerta). Mun äidillä on ms ja tiedän kohtalaisen paljon kyseisestä taudista, myös sen, että oireskaala on niin laaja, että minkä tahansa voi halutessaan liittää ms-tautiin. YRitän nyt venytellä jäseniäni, katsotaan häipyykö puutumiset, koska laps on tuonut niin paljon kantamista ja rasitusta mukanaan, että en oikeasti osaa hoitaa vaaditulla tavalla itseäni..
Älä tee itse diagnoosia, jos et saa rauhaa ja oireet vaivaa mene lääkäriin, aina se on parempi kuin tietämättömyys..