MS-tauti ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haave-äitiys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haave-äitiys

Vieras
Tervehdys!
Onko täällä ko. multippeliskleroosin kanssa mitenkään ns. kamppailevia tmv.? Kuinka tuo sairaus vaikuttaa perheen perustamiseen; odotukseen, äitiyteen?

Olen jopa kuullut että taudin oireet pahenisi lasten saannin myötä - pitääkö paikkaansa?

Täällä koettu jo kaksi näköhermontulehdusta joihin jättipulssi-hoidot sairaalan osastolla.

Viime kerralla kuulin ohimennen että tässä sairaudessa raskaus/lapsen saanti voi aiheuttaa jopa pysyvän pahenimistilan ja/tai näköhaitan joka ei paranekaan millään hoidoilla! :o

Joten onko todella näin?

Hei! Omakohtaista kokemusta ei mulla ole, mutt mulla on kaveri, koska sairastaa MS:ää. Lääkärien "suosituksesta" huolimatta hän sai lapsen ja kaikki meni ihan hyvin. Nyt ihan vuosi sitten hän sai vielä toisen (ensimmäisestä raskaudesta on jo yli 10v) ja kaikkii meni taas hyvin. On jo palannut takaisin työelämäänkin. Eli hänellä ainakin meni ok ja elimistökin toipui nopeasti synnytyksistä.

Hei! Omakohtaista kokemusta ei mulla ole, mutt mulla on kaveri, koska sairastaa MS:ää. Lääkärien "suosituksesta" huolimatta hän sai lapsen ja kaikki meni ihan hyvin. Nyt ihan vuosi sitten hän sai vielä toisen (ensimmäisestä raskaudesta on jo yli 10v) ja kaikkii meni taas hyvin. On jo palannut takaisin työelämäänkin. Eli hänellä ainakin meni ok ja elimistökin toipui nopeasti synnytyksistä.

Onko ollut näkövaivoja vakavia tai mitään??

[QUOTE="Hande";25700914]Onko ollut näkövaivoja vakavia tai mitään??[/QUOTE]

Mun tietääkseni ei ainakaan mitään isompaa. Mutta hän on muutenkin kyllä tosi hyvässä kunnossa ja oireet on hyvin hallinnassa. Mitään isompia pahenemisvaiheitakaan ei oo ollut vuosiin.

Minulla on MS-tauti ja olemme tällä hetkellä lapsettomuushoidoissa. Jos sinulla on relapsoiva-remittoiva ms, kuten minulla, se ei estä raskautta. Monilla ei raskauden aikana esiinny pahenemisvaiheita ollenkaan, mutta jos niitä tulee ei pulssia yleensä tehdä. Raskaudella on siis yleensä positiivinen vaikutus ms-tautiin. Raskauden jälkeen kun immuunijärjestelmän toiminta palautuu normaaliksi monelle tulee rankka pahenemisvaihe. Eräällä tutulla vertaistukiryhmästä halvaantui toinen puoli kehoa lähes täysin, mutta toipui siitä kuitenkin. Raskaus ei vaikuta oikein mitenkään ms-taudin pitkäaikaisennusteeseen, eikä sairauden takia tarvitse luopua lasten hankinnasta. Yleensä kaikki menee ihan hyvin. Sairauden kulkuun vaikuttavia lääkkeitä (copaxone,rebif,tysabri,betaferon) ei saa käyttää raskausaikana ja ne tulee lopettaa copaxonea lukuunottamatta jo hyvissä ajoin ennen yritystä. Jos lasta haluaa yrittää tulee ensin keskustella oman neurologin kanssa. MS-liiton sivut kannattaa tsekata.

Viimeksi muokattu:
Mulla on kaksi tuttua (tai no aika läheistä ihmistä) jotka sairastava MS tautia. Sen 'tarkemmasta' diagnoosista en tiedä, mutta kumpikin on hankkinut lapsia dignoosin saatuaan.
Toinen oli raskauden jälkeen pitkään hyväkuntoinen, sitten tuli pahenemisvaihe mutta ei niin paha millä oltiin 'peloteltu'. Hänelle lääkäri oli suosittanut raskautta, koska MS tauti oli alun pahojen vaiheiden jälkeen seesteisessä vaiheessa. (Sai diagnoosinsa kun yhtäkkiä meni näkökyky ja toinen puoli halvaantui- näistä toipui siis vähitellen ja näkökyvyn menetyskin oli vain hetkellinen.)

Toinen heistä on saaanut 2 lasta ilman merkittäviä pahenemisvaiheita, kolmannen jälkeen oli pitkään huonokuntoinen mutta jälleen täysillä työelämässä mukana, nuorimmainen lapsi on 4 vuotias nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25701472:
Mulla on kaksi tuttua (tai no aika läheistä ihmistä) jotka sairastava MS tautia. Sen 'tarkemmasta' diagnoosista en tiedä, mutta kumpikin on hankkinut lapsia dignoosin saatuaan.
Toinen oli raskauden jälkeen pitkään hyväkuntoinen, sitten tuli pahenemisvaihe mutta ei niin paha millä oltiin 'peloteltu'. Hänelle lääkäri oli suosittanut raskautta, koska MS tauti oli alun pahojen vaiheiden jälkeen seesteisessä vaiheessa. (Sai diagnoosinsa kun yhtäkkiä meni näkökyky ja toinen puoli halvaantui- näistä toipui siis vähitellen ja näkökyvyn menetyskin oli vain hetkellinen.)

Toinen heistä on saaanut 2 lasta ilman merkittäviä pahenemisvaiheita, kolmannen jälkeen oli pitkään huonokuntoinen mutta jälleen täysillä työelämässä mukana, nuorimmainen lapsi on 4 vuotias nyt.

Oih :) Toivoa siis on minullakin!!!

Yhteistyössä