MPR

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
mielipiteitä
Lapsen lähestyy 1,3 v ikää ja edessä olisi MPR-rokotus. Kieltämättä asia hieman mietityttää, sillä syksyinen autismi- juttu on vielä tuoreessa muistissa, myös tutun-tutun-tutun lapsi sai rokotuksen jälkeen autismin ja vanhemmat laittavat sen rokotuksen piikkiin :eek:

Mitä mieltä olette asiasta? Mitä oireita lapselle tullut rokotuksen jälkeen? Onko rokote turvallista mielestänne?

Kiitos asiallisista kannanotoista :flower:
 
Minäkin
Tässä englanninkielentaitoisille Englannin autismiyhdistyksen hyvätiivistelmä MPR-ropkotuksen ja autismin yhteydestä:
http://www.nas.org.uk/nas/jsp/polopoly.jsp?d=255&a=3343

Kyseessä EI ole lääkeyhtiöihin tms. sidoksissa oleva taho, vaan autismikirjon edunvalvontajärjestö. Tiivistelmän perusteella voisi todeta, että on aivan kohtuutonta väittää näillä keskustelupalstoilla, että MPR:n ja autismin yhteys olisi tieteellisesti osoitettu.
Itselläni sattuu olemaan lapsi, jolla on Aspergerin oireyhtymä (kuuluu siis autismikirjoon). Olisi tavallaan hirveän helppoa, jos voisi uskoa, että kaiken takana on jokin yksinkertainen syy, kuten rokotus. En vain usko näin olevan, vaan syyt ovat paljon monimutkaisempia. Omalla lapsellani viitteet autismiin tulivat paljon ennen MPR-rokotusta.
[/quote]
 
iii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 09:57 Minäkin kirjoitti:
Tässä englanninkielentaitoisille Englannin autismiyhdistyksen hyvätiivistelmä MPR-ropkotuksen ja autismin yhteydestä:
http://www.nas.org.uk/nas/jsp/polopoly.jsp?d=255&a=3343

Kyseessä EI ole lääkeyhtiöihin tms. sidoksissa oleva taho, vaan autismikirjon edunvalvontajärjestö. Tiivistelmän perusteella voisi todeta, että on aivan kohtuutonta väittää näillä keskustelupalstoilla, että MPR:n ja autismin yhteys olisi tieteellisesti osoitettu.
Itselläni sattuu olemaan lapsi, jolla on Aspergerin oireyhtymä (kuuluu siis autismikirjoon). Olisi tavallaan hirveän helppoa, jos voisi uskoa, että kaiken takana on jokin yksinkertainen syy, kuten rokotus. En vain usko näin olevan, vaan syyt ovat paljon monimutkaisempia. Omalla lapsellani viitteet autismiin tulivat paljon ennen MPR-rokotusta.
[/quote]
:flower:
 
hei!
minä en rokotuta lapsiani mpr-rokotteella. koen sen kovin turhaksi rokotteeksi sillä tauteja esiintyy niin harvassa eikä lasten kanssa tule lähdettyä lomalle esim. venäjälle likaisiin slummeihin. nykypäivänä kun lääketiede on kehittynyt huimasti voi myös kyseisiet taudit sairastaa ja silloinhan se lapsen vastustus kyky vain kasvaa. myöskään äitini ei ole rokottanut minua ja sisaruksiani ja minä olen koko lapsuusikäni reissannut ympäri maailmaa vanhempieni työn lomassa eikä kyseiset taudit ole ikinä tarttuneet.
 
iii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2006 klo 10:26 nuppu kirjoitti:
hei!
minä en rokotuta lapsiani mpr-rokotteella. koen sen kovin turhaksi rokotteeksi sillä tauteja esiintyy niin harvassa eikä lasten kanssa tule lähdettyä lomalle esim. venäjälle likaisiin slummeihin. nykypäivänä kun lääketiede on kehittynyt huimasti voi myös kyseisiet taudit sairastaa ja silloinhan se lapsen vastustus kyky vain kasvaa. myöskään äitini ei ole rokottanut minua ja sisaruksiani ja minä olen koko lapsuusikäni reissannut ympäri maailmaa vanhempieni työn lomassa eikä kyseiset taudit ole ikinä tarttuneet.
Niin, mutta sitä kyllä miettii, että JOS lapsi (poika) sairastaisi em. tauteja ja saisi vielä jälkitaudiksi kivestulehduksen niin olisiko valmis hyväksymään sen, ettei hän ehkä voisi saada omia lapsia äitinsä toiminnan vuoksi...

Itse olen aikoinani sair. sikotaudin ja mieheni tuhkarokon eikä niistä tullut mitään.
 
harvinaista on että sikotaudista nykypäivänä jää mitään lisääntymis kyvyttömyyttä kiitos tämän lääketieteen. ja tuollaisia asioita missä äiti voi syytellä itseään on vaikka kuinka paljon...mitä jos lapseni liukastuu ulkona ja kaatuu pää edellä jäähän ja halvaantuu jos en kokoajan pidä häntä kädestä kiinni...vähän huono esimerkki mutta toiv ymmärsitte =)
 
MPR-rokotteella rokotettavat taudit ovat erittäin harvoin mitään vakavempia aiheuttavia. Tiedän kyllä mitä kyseiset taudit voivat pahimmillaan saada aikaan, mutta tiedän myös mitä rokotteet voivat pahimmillaan aiheuttaa ja tästä syystä olen mieluummin rokottamatta.

Mitä tulee MPR:n ja Autismin yhteyteen, niin sanoisin ennemminkin, että kaikkien rokottteiden apuaineet lisää lapsen riskiä sairastua Autismiin tms. Nuo apuaineet mitä rokotteissa käytetään ovat neurotoksisia aineita. Ristiriitaiselta tuntuu, että kehotetaan välttämään esim. tiettyjen tekstiilien ja huonekalujen koska ne sisältävät mm. formaldehydiä. Mutta sitten aloitetaan rokottamaan lapset jo vauvasta lähtien rokotteilla jotka siältävät formaldehydiä, alumiinia, ja aikaisemmin jopa elohopeaa! Ja mitäs muita myrkkyjä niissä onkaan. Nuo nyt tältä istumalta muistuu mieleen. Ja nuo myrkyt kulkeutuu aivoihin.

 
Hei! Sanon sen, että rokotteet ovat nyky.Suomessa parempi jättää antamatta, jos haluaa että lapsi pysyy terveempänä. Jos joitain rokotteita haluaa antaa, niin vasta myöhemmässä iässä, sillä on aivan luonnotonta antaa pienella vauvalle ihon sisään kemiallisia myrkkyjä, jotka saavat aikaan USKOMATTOMIA tuhoja.

Itselläni on 3kk.den ikäinen lapsi ja en en antanut calmettea enkä aio antaa muitakaan rokotteita. (Ainakaan vielä). On tietenkin jokaisen oma päätös miten toimii, mut itse olen ehdottomasti rokotteita vastaan!!

Sitä ei ajatellaan, et mitä tulee lapselle heti rokotteen jälkeen, mut ei sitä, että mitä voi tulla monien vuosien jälkeen. Jos lasta ei rokota, niin lapsen oma immuuni kehittyy, jolloin hän ei tarvi edes rokotetta.

Tiedän hyvin paljon juttuja, joissa rokotteista on tullut paljon haittaa. Tätini sairastaa ihokudostautia, joka on tullut rokotteesta. Tauti on hyvin vaarallinen, jos se puhkeaa kunnolla, mutta onneksi ei ainakaan vielä oo puhjennu. En muista tarkkaan , et oliko se mikä rokote, mut jokin vauvarokote, niin tuttavani vauvalla tuli hengityskatkos rokotuksen jälkeen. Hän joutui ambulanssilla sairaalaan ja lääkärit totesivat rokotteen aiheuttavan sen. Onneksi selvisi!

Kätkykuolemat johtuvat myös rokotteista, leukemia voi myös johtua niistä. Sekä lukuisat muut sairaudet voivat olla rokotteiden aiheuttamia esim: aivokalvontulehdus, sokkipyörtyminen, halvauskohtaus, syövät.

Syynä on se miksi yleensä suositellaan rokotteita, että ihmisten päähän on nakutettu niin rajusti käsitystä siitä, että pitää rokottaa. Ei uskalleta myöntää, että mitä haittavaikutuksia on olemassa. On totta, että joillekin ei tuu mitään rokotteista, mut uskomattoman moni joutuu kärsimään niiden aiheuttamista vahingoista!

En halua pelotella ketään, mut sanoin vain oman mielipiteeni! Jokainen siis tehköön itse päätöksenä! Onnea! :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 10:50 äiti kirjoitti:
Hei! Sanon sen, että rokotteet ovat nyky.Suomessa parempi jättää antamatta, jos haluaa että lapsi pysyy terveempänä. Jos joitain rokotteita haluaa antaa, niin vasta myöhemmässä iässä, sillä on aivan luonnotonta antaa pienella vauvalle ihon sisään kemiallisia myrkkyjä, jotka saavat aikaan USKOMATTOMIA tuhoja.

Itselläni on 3kk.den ikäinen lapsi ja en en antanut calmettea enkä aio antaa muitakaan rokotteita. (Ainakaan vielä). On tietenkin jokaisen oma päätös miten toimii, mut itse olen ehdottomasti rokotteita vastaan!!

Sitä ei ajatellaan, et mitä tulee lapselle heti rokotteen jälkeen, mut ei sitä, että mitä voi tulla monien vuosien jälkeen. Jos lasta ei rokota, niin lapsen oma immuuni kehittyy, jolloin hän ei tarvi edes rokotetta.

Tiedän hyvin paljon juttuja, joissa rokotteista on tullut paljon haittaa. Tätini sairastaa ihokudostautia, joka on tullut rokotteesta. Tauti on hyvin vaarallinen, jos se puhkeaa kunnolla, mutta onneksi ei ainakaan vielä oo puhjennu. En muista tarkkaan , et oliko se mikä rokote, mut jokin vauvarokote, niin tuttavani vauvalla tuli hengityskatkos rokotuksen jälkeen. Hän joutui ambulanssilla sairaalaan ja lääkärit totesivat rokotteen aiheuttavan sen. Onneksi selvisi!

Kätkykuolemat johtuvat myös rokotteista, leukemia voi myös johtua niistä. Sekä lukuisat muut sairaudet voivat olla rokotteiden aiheuttamia esim: aivokalvontulehdus, sokkipyörtyminen, halvauskohtaus, syövät.

Syynä on se miksi yleensä suositellaan rokotteita, että ihmisten päähän on nakutettu niin rajusti käsitystä siitä, että pitää rokottaa. Ei uskalleta myöntää, että mitä haittavaikutuksia on olemassa. On totta, että joillekin ei tuu mitään rokotteista, mut uskomattoman moni joutuu kärsimään niiden aiheuttamista vahingoista!

En halua pelotella ketään, mut sanoin vain oman mielipiteeni! Jokainen siis tehköön itse päätöksenä! Onnea! :flower:
OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!En ole itsekkään nuorimpiani rokottanut,toinen kohta 8 ,toinen 6 vuotta.Uskallan väittää että ovat terveempiä kuin muut ikäisensä.Ei mene meillä rahat lääkärissä käynteihin.
 
HALOO!! Mielestäni on todella itsekästä olla rokottamatta lastaan. Täällähän he "ratsastavat" meidän muiden rokotettujen siivellä koska eihän näitä tauteja tule niin kauan kun tarpeeksi moni on rokotettu. Sitä paitsi, lapsi voi KUOLLA jos sairastuu tarpeeksi vakavasti joko näihin tauteihin tai jälkitauteihin. Itse en voisi antaa ikinä itselleni anteeksi jos lapseni kuolisi minun piittaamattomuuteni takia ja vain siksi että en ole antanut rokottaa lastani. Ja tosiaan MPR:n ja autismin yhteyttä Ei ole pystytty todistamaan.
 
milla00
Meillä myös lykättiin MPR rokotteen antamista. Pojalle annettiin 5,5v vanhana ja tytön kanssa ajattelin tehdä samalla tavalla. Neuvolatäti suhtautui ihan asiallisesti asiaan.
Kaikki muut rokotteet ollaan annettu ohjelman mukaan.
 
Minä puolestaan olen rokottanut esikoiseni ja aion rokottaa nyt kuopuksenikin. Ei meillä ole rokotuksista mitään seurannut, ei edes kuumeilua jota usein kerrotaan rokotteiden aiheuttavan. Eikä meillä ole lapset sairastelleet sen enempää, vaikka rokotukset ovat saaneet. Voi sanoa, että mielestäni jopa normaalia vähemmän on sairasteltu...Mutta nämä asiat on vaikeita ja monien yhteensattumien summa. Uskon, että toiset vain ovat kaikesta huolimatta altiimpia erilaisille pöpöille....
 
Voi hyvät ihmiset, ettekö tiedä, että tuhkarokko on tappava tauti! Italiassa oli 90-luvulla epidemia, lapsia kuoli. Noin puoli miljoonaa ihmistä, suurin osa lapsia, kuolee vuosittain tuhkarokkoon. Eu-maissa tuhkarokkoa on edelleen. Ei nykyajan lääketiedekään voi kaikkia pelastaa. Jälkitautina tuhkarokosta voi tulla esim. aivokalvontulehdus!
 
yksi vain
On se kumma kun on moneen kertaan tutkittu tuota autismin ja MPR:n yhteyttä ja silti pitäisi vaan tutkia ja tutkia, kun ihmiset ei usko, että yhteyttä niillä ei ole. Ja rahaa palaa aivan hirveästi ja samaan aikaan kehitysmaissa joka neljäs elävänä syntynyt lapsi kuolee tuhkarokkoon. Ei vissiin kannattaisi heitä rokottaa, kun jos se vaikka aiheuttaa autismia... Miettikää vähän...
 
emiiro
Meillä tyttö sai just pari viikkoa sitten tuon kyseisen MPR-rokotteen ja mitään oireita siitä ei tullut.Mä kyllä luotan ja uskon siihen että rokotteet ovat turvallisia.Enkä ikinä jättäisi lapsiani rokottamatta.Kamalaa jos lapsi sairastuisi ihan vaan sen takia johonkin kamalaan tautiin etten mä ole antanut rokottaa.Se ois anteeksiantamatonta.Mun kaikki 3 lastani on rokotettu normaalin rokotusohjelman mukaan eikä kenellekään ole ikinä tullut niistä mitään oireita.Ja nyt kun olemme kesällä lähdössä matkalle ulkomaille lapsille(ja meille vanhemmille) annetaan myös hepatiittirokotukset.MUKAVAA KESÄÄ KAIKILLE! =) =) =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 11:17 Äippä-75 kirjoitti:
Minun lapseni sai kyseisestä rokotteesta ITP-taudin joka onneksemme parani itsekseen ajan kanssa ja ei jäänyt pysyväksi.Järkyttävä kokemus silti oli!
Calmettea ei välttämättä pysty antamaan enään tosta noin vaan myöhemmin. Se vaatii erilliset testit että suostuvat antamaan sen yli 6kk.

Nythän unohdetaan, että varsinaista vedenpitävää faktaa ei ole suuntaan tai toiseen. Monia rokotuksia ei ole tutkittu sen jälkeen kun ne on otettu käyttöön (mutta kyllä osaa rokotuksista kehitetään edeelleen). Ne on estäneet kyseisten tautien tartunnan ja se on ollut tärkeintä.

Mielestäni kaikkien ihmisten pitäisi toimiaa siten, että se toimintamalli sopisi yleiseksi menettelytavaksi. Vastuutonta on olla rookottamatta ja ajatella, ettei tauteja kuintenkaan ole omassa elinympäristössä, mutta kyllä rokotuksien haitoista saisi mielestäni keskusttella nykyistä avoimemmin.

Autoimmuunisairauksien mm. reumat ja ms-tautien esiintyvyys on lisääntuynyt rokotusten yleistymisen myötä. Syy näihin sairauksiin voi tietystti olla monikin esim. lisäaineiden lisääntynyt käyttö, ympäristömyrkyt jne. Mutta autoimmuunisairauksissa on kyse elimistön itseensä kohdistavasta "puolustautumismekanismista", eli elimistö kääntyy itseään vastaan. Rokotukset ohittavat normaalin immuunijärjestelmän, eikä samanlaista suojausjärjestelmän toimintaa taapahdu kuin itse ttautia sairastettaessa.

Ihmisen hermosto kehittyy vielä huimasti ensimmäisen ikävuoden jälkeen ja homeopatiassa suositellaan roketteiden ottamista sen jälkeen, kun lapsi oppii kävelemään ja puhumaan. Silloin elimistö ehkäpä ei ole niin raaka ja sietää ulkopuolista sekaantumista paremmin.

Meillä otetaan nyt Calmette pakosta pojan ollessa 5,5 kk, koska kutenn yllä mainitsin, myöhemmin sen ottaminen ei enää onnistu, ja tuberkuloosia esiintyy edelleenkin ja sen hoito on pitkä lääkkeistä huolimatta. Lisäksi meillä otetaan polio sekä jäykkäkouristus myöhemmin kun lapsi osaa kävellä ja puhua. Mutta yhdistelmärrokotteita en lapselleni anna. Mielummin 0,01 % mahdollisuus saada jälkitauti, joka ehkä aiheuttaa jotain, kuin riski että lapsi jää elinikäiseen vankeuteen sairaaseen ruumiiseen, mitä ei koskaan voi parantaa, vähentää elämänlaatua ja elinikää.
 
calmette poistuu suomestakin vuonna 2007 kun on todettu että haitat ovat enemmän kun hyödyt...mitä järkeä sitä on enää antaa....

ne jotka kannattavat rokotteita etenkin mpr rokotetta niin ei ole varmaan tarpeeksi tutustunu rokotteen faktoihin.

Ei tavalliset th,tkaan niitä tiedä!!

olen molemmat poikani rokotuttanut normaalisti,mutta en nyt toiselle aio antaa mpr rokotetta..

enkä calmettea tulevalle vauvalle
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 15:49 lumia kirjoitti:
calmette poistuu suomestakin vuonna 2007 kun on todettu että haitat ovat enemmän kun hyödyt...mitä järkeä sitä on enää antaa....

ne jotka kannattavat rokotteita etenkin mpr rokotetta niin ei ole varmaan tarpeeksi tutustunu rokotteen faktoihin.

Ei tavalliset th,tkaan niitä tiedä!!

olen molemmat poikani rokotuttanut normaalisti,mutta en nyt toiselle aio antaa mpr rokotetta..

enkä calmettea tulevalle vauvalle
Ilouutinen sinullekin ,calmette poistuu jo 1.9.2006! katso KTL:n sivuja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 08:51 hellu kirjoitti:
Calmettea ei välttämättä pysty antamaan enään tosta noin vaan myöhemmin. Se vaatii erilliset testit että suostuvat antamaan sen yli 6kk.

Nythän unohdetaan, että varsinaista vedenpitävää faktaa ei ole suuntaan tai toiseen. Monia rokotuksia ei ole tutkittu sen jälkeen kun ne on otettu käyttöön (mutta kyllä osaa rokotuksista kehitetään edeelleen). Ne on estäneet kyseisten tautien tartunnan ja se on ollut tärkeintä.
Kansanterveyslaitoksen mukaan Calmette ei estä tartuntaa eikä ole se, joka on pitänyt taudin kurissa. Myöskään paljon puhuttu Venäjän tilanne ei ainakaan vuonna 2000 Kansanterveyslaitoksen rokoteturvallisuuslääkärin mukaan vaikuttanut Calmette-harkintaan:


Mediuutiset 12/2000, rokoteturvallisuuslääkäri Ilona Idänpään-Heikkilä:

"Lähialueiden tilanne ei juuri vaikuta tarpeeseen

Suomen lähialueiden tuberkuloositilanne ei Idänpään-Heikkilän mielestä olennaisesti vaikuta vastasyntyneiden rokotustarpeeseen.

- Rokotehan ei suojaa taudilta. Se suojaa vain vakavilta, henkeä uhkaavilta taudinmuodoilta eli tuberkuloosimeningiitiltä ja yleistyneeltä tuberkuloosilta. Toisaalta emme edes tiedä, kuinka kauan suoja kestää, Idänpään-Heikkilä perustelee ja jatkaa:

- Rokotteen suojateho vanhemmilla lapsilla ja aikuisilla on vaihdellut suuresti eri tutkimuksissa. Jos on lapsena saanut BCG-rokotuksen ja menee aikuisena alueelle, jossa tautia on, voi saada tubin."

http://www.mediuutiset.fi/arkisto/2000/12_2000/lapsetubi.htm

Myös vuodelta 2005 KTL:n rokoteosaston johtaja:

"Toisin kuin on luultu, rokote ei pidä tuberkuloosia aisoissa. Kilpi kertoo, että paremmin tautiin tepsii puhtaus, hygienia, parempi ravinto ja väljempi asuminen, yleensä elinolojen kohoaminen."

"TUBERKULOOSIROKOTTEESTA on Kilven mukaan syytä luopua, koska sen etu ei enää päihitä sen tuomia haittoja."

http://www.esaimaa.fi/arkisto/vanhat/2005/11/26/teemat/sunnuntai/juttu8/sivu.html
 

Yhteistyössä