MPR-rokotteesta

Vaikka on tuo rokotusosiokin, niin kirjoitan nyt tännekin, kun juttelin aiheesta KTL:n kanssa.

Meillä poika 1,8v eikä edelleenkään olla annettu MPR:ää. Ollaan menossa kananmuna-altistukseen Allergiasairaalaan syyskuussa, sitten harkitaan rokotetta uudelleen.

KTL:n asiantuntija sanoi minulle puhelimessa, että ihan hyvin voin kasvattaa lasta Suomessa ilman MPR:ääkin, koska täällä kyseisiä tauteja ei tällä hetkellä ole. Totesi vaan, että mikäli matkustelemme ulkomailla (ja mehän matkustetaan aina kun on tilaisuus) niin silloin suosittelee.

Viimeksi olimme heinäkuussa reissussa Itä-Euroopassa ja sitten oli sukulaislapsia Italiasta käymässä täällä Suomessa. Näissä nimenomaisissa tapauksissa tuli vähän mieleen, että hyvä tuuri pitää olla mukana ettei saa tartuntaa.

Italiassa kyseinen rokote on täysin pakollinen, siellä oli kova tuhkarokkoepidemia juuri 2002. Sukulaislasten vanhemmat on kummatkin lääkäreitä ja ihmettelivät kovasti meidän MPR-vastaisuutta, heille sen ottaminen on itsestäänselvyys.

No, itse edelleen pelkään hiukan juuri tätä rokotetta autismiepäilyjen vuoksi. Vaikka KTL:stä sanottiin, että niissä tutkimuksissa EI ole perää, ja että Kansanterveyslaitos ei todellakaan halua tehdä pahaa suomalaislapsille. Rokotusinfo-sivusto on kuulemma jonkun maallikko-perheenisän ylläpitämä sivusto, jota KTL ei mitenkään kritisoi, mutta painottivat sitä, että heidän suosituksensa perustuvat kuitenkin lääketieteen ammattilaisten jatkuvaan analyysiin.

Mieti tässä nyt sitten mikä olisi parasta. Tuntuu, että tieto tosiaan lisää tuskaa - eivät minun vanhempani vaan kultaisella 70-luvulla edes miettineet tällaisia. Ei rokkoja tai rokotuksia pidetty yhtään ihmeellisinä!
 
PojunMami
Hei,
kiitos viestistäsi! Olen itsekin miettinyt Mpr-rokotteen antamista, ja paljon..satuimme näkemään mieheni kanssa sen brittielokuvan, jonka perusteella sitten rupesin ko. aiheesta etsimään faktatietoja.. ja niitähän löytyy, puolesta ja vastaan. Huoh, kun tietäisi, mikä olisi oikea ratkaisu.
Poikamme täyttää pian 1v, ja vielä ei ole kiirettä rokotteen antamisen kanssa, mutta hyvin paljon asia mietityttää ja aiheuttaa keskusteluja meilläkin.
Kerroit, että lapsellasi on allergia/epäilyjä, oliko se ainoa syy miksi "pelkäät" autismille altistumista..mietin sitä, miten neuvolassa ympäri suomen suhtaudutaan vanhempiin, jotka haluavat siirtää rokotteen antamista? Meidän pojalla ei ole mitään allergioita eikä todettuja yliherkkyyksiäkään, vielä. Tästä aiheesta on ollut viestiketjua aikaisemminkin, mutta olisi kiva, vielä kerran lukea kokemuksianne asiasta.. :hug:
 
Allergia on yksi syy pelkoon; en tosiaan halua, että poika saa anafylaktisen shokin rokotteesta, ihan tarpeeksi siinä on yleensä jälkiseuraamuksia (kova kuume, räkäisyys jne.) muutenkin.

Olen yrittänyt selvittää, onko tuhkarokkoon ja sikotautiin Suomessa saatavilla erillisiä rokotuksia, että saataisiin rokotettua mutta ei MPR:llä. Vihurirokkoon poikalapsen ei välttämättä tarvitsisi rokotetta saada. Mutta en ole päässyt puusta pitkälle sen asian selvittämisessä.

Se autismiyhteys on kuulemma moneen kertaan kumottu, mutta yhä Wakefieldin tutkimus elää mediassa. Ihmettelen, että miksi sitten Daily Mail ja Washington Post vielä kesäkuussa 2006 kirjoittelivat aiheesta...? Aina välillä pistää miettimään, että vaikenevatko Suomen viranomaiset kuoliaaksi kaikki tuollaiset asiat, ettei vaan tule mitään paniikkia ja saadaan ihmiset pysymään "ruodussa"... :eek:
 
Meillä tytöllä laitettiin piikki just, neiti on 1,6v ja siirsin sen tänne vaikka täällä yleensä annetaan 1,3v. Toivottavasti on jotain hyötyä, kun on edes hiukan vanhempi. Ei ne mitään neuvolassa "tuumaa" jos mietityttää niin siirtäkää sinne 1,7/1,8v jos jotain sitten auttais, saa nähdä oliko meillä mitään hyötyä?
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 22:06 Leevi kirjoitti:
Se autismiyhteys on kuulemma moneen kertaan kumottu, mutta yhä Wakefieldin tutkimus elää mediassa. Ihmettelen, että miksi sitten Daily Mail ja Washington Post vielä kesäkuussa 2006 kirjoittelivat aiheesta...? Aina välillä pistää miettimään, että vaikenevatko Suomen viranomaiset kuoliaaksi kaikki tuollaiset asiat, ettei vaan tule mitään paniikkia ja saadaan ihmiset pysymään "ruodussa"... :eek:
Sorry mutta nyt on ihan pakko puuttua salaliittoteoriaasi...Mietipä itse, että kun varmaan 99,9 % lapsista saa kyseisen rokotuksen SUomessa, niin kuinka paljon lapsia sitten sairastuisi autismiin vuodessa, jos rokote sitä aiheuttaisi. Ja miten tuollainen asia onnistuttaisiin "vaikenemaan kuoliaaksi". Todennäköisyyslaskennalla ja terveellä järjellä pärjää näissä asioissa aika pitkälle, toki se on ihan kamala juttu, jos se häviävän pieni todennäköisyys sattuu oman lapsen kohdalle.

Meillä on kyseinen rokote vielä edessä ja valmistaudun jonkin asteiseen reaktioon. Kyllä niistä on ihan avoimesti neuvolassa puhuttu ja kehotettiin hakemaan se hyvissä ajoin ennen syksyistä Kiinan matkaa, jotta kaikki reaktiot varmasti ehtivät tulla, jos ovat tullakseen.
 
Joo mä pähkäilen myös tän rokotus asian kanssa kovasti.
satuin törmäämän aiheeseen internetissä, sitä ennen ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa mitään rokotuksia, en edes tiennyt että joku niistä kieltäytyy, eikä ollut mitään hajua, että jotain vakavampiakin seurauksia voisi olla. neuvolassakin ainut mitä sanottiin, että voi vähän lämpöä tullu ja olla hieman kiukkuinen/itkuinen.
no nytpä oon sitten yrittänyt tonkia tietoa joka paikasta. just on menossa tuo viera scheibnerin-rokotukset kirja, ja suoraan sanottuna kauhistuttavaa luettavaa. ajatuskin siitä, että tuo kaikki on olisi totta mitä siinä sanotaan niin... :eek: .
mutta siinäpä se , mistä sitä ihan täyttä fakta tietoa saa????
Sen mä tiedän että neuvolassa ne ei kerro kaikkea. jättää kaikki vakavat jutut kertomatta, ja jos jotain kysyy niin heti vähätellään.
Mutta se nyt on ihan täyttä faktaa että vakavia haittojakin voi tulla. onhan suomessakin pari lasta kuollut rokotuksen johdosta.
no mä olen nyt ajatellu siitä mpr:stä keskustella vielä lääkärin kanssa, josko siltä jotain sais irti, että tosiian onko se niin haitallista sairastaa ne taudit, jos rokotteen jättää ottamatta. koska mitä mä oon ymmärtänyt niin ei ne taudit ois mitenkään vaarallisia sairastaa, sitten taas ne jälkitaudit ois pahempia, mutta niitä taas tulee kait aika harvoin.
en mä tiiä.... jotenkin tosi turhauttavaa miettiä ja yrittää selvittää tätä asiaa kun tuntuu että mistään et saa oikeata tietoa. :x :/ :(
 
vierastan
Eikö autismi enää olekaan synnynnäinen kehityshäiriö? Senkö voi saada nykyään myös rokotusten kautta? Mää kun olen lukenut, että nimenomaan sikiön kehitysvaiheessa tapahtuvat häiriöt altistaa autismille... ?!?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 23:29 hanne kirjoitti:
Meillä tytöllä laitettiin piikki just, neiti on 1,6v ja siirsin sen tänne vaikka täällä yleensä annetaan 1,3v. Toivottavasti on jotain hyötyä, kun on edes hiukan vanhempi. Ei ne mitään neuvolassa "tuumaa" jos mietityttää niin siirtäkää sinne 1,7/1,8v jos jotain sitten auttais, saa nähdä oliko meillä mitään hyötyä?

Nyt rokotuksesta on reilu kaksiviikkoa aikaa ja ainoat oireet ovat olleet hyvin pieni yskä ja vähän näppyjä. Eli päästiin todella vähällä :headwall: *koputtaa puuta*
 
Meillä rokote pistettiin jo 8kk ikäisenä kun olimme matkalla intiaan. Itse kyselin neuvolan tädiltä juuri samaisesta asiasta ja hän vakuutti rokotteiden kehittyneen niin hyviksi että ei olisi asialla pelkoa. Me pääsimme vain kuumeella. Jos asia pelottaa niin erillisiä rokoitteitakin kyseisille taudeille on olemassa, mutta ne täytyy sitten maksaa itse. Hinnoista en tiedä sen enempää. jostain kuulin että vaaralliset reaktiot olisivat johtuneet rokotteissa käytettävistä lisäaineista kuten elohopea..mutta tietääkseni sitä ei enää rokotteissa ole?!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 13:32 mami85 kirjoitti:
Meillä rokote pistettiin jo 8kk ikäisenä kun olimme matkalla intiaan. Itse kyselin neuvolan tädiltä juuri samaisesta asiasta ja hän vakuutti rokotteiden kehittyneen niin hyviksi että ei olisi asialla pelkoa. Me pääsimme vain kuumeella. Jos asia pelottaa niin erillisiä rokoitteitakin kyseisille taudeille on olemassa, mutta ne täytyy sitten maksaa itse. Hinnoista en tiedä sen enempää. jostain kuulin että vaaralliset reaktiot olisivat johtuneet rokotteissa käytettävistä lisäaineista kuten elohopea..mutta tietääkseni sitä ei enää rokotteissa ole?!
Meidän neuvolasta sanottiin että erillisinä näitä rokotteita ei saisi...eli mikähän pitää paikkaansa. Pitänee kysyä suoraan apteekista. Itse olen sitä mieltä että harkintaa kannattaa käyttää rokotus asioissa.
 
pihlanmamma
Minäkin mietin tooosi pitkään haluanko tytölleni ko. rokotetta. Nyt sitten 1v 6kk neuvolassa annoin pistää (ekaa kertaa tarjottiin 1v 3kk jolloin kieltäydyin) eikä tullut minkäänlaista jälkioiretta rokotuksesta. Onneksi! Pelottaa tietenkin kun lukee ja tietää miten moni saa kuumetta ja vakavampiakin oireita rokotteesta jonka pitäisi olla hyväksi lapselle. Neuvolasta en saanut kunnon infoa puolesta/vastaan, neuvolantäti ja lääkäri vaan kiertelivät vastauksia antaessaan, mitään kunnollista tietoa ei irronnut. Itse en ole lapsena saanut ko. iässä MPR-rokotetta ja silti en ole sairastanut mitään rokkoja tai sikotautia.
 
Minä kuulin että erillisiä rokoitteita on olemassa ja niitä saa esim. juuri riskiryhmät. Jos ei sitten tietoni ole vanhentunutta. Voihan olla että neuvolassa ei asiaa mainosteta kun ajatellaan äitien vain ylireagoivan turhaan. Ja helpommallahan sitä neuvolat pääsevät kun pysytään normaaleissa rokotteissa ja aikatauluissa. Rokoteasiat kannattaa aina miettiä tarkoin. Turhauttavaa vaan kun ei mistään tule puolueetonta infoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2006 klo 21:20 mami85 kirjoitti:
Minä kuulin että erillisiä rokoitteita on olemassa ja niitä saa esim. juuri riskiryhmät. Jos ei sitten tietoni ole vanhentunutta. Voihan olla että neuvolassa ei asiaa mainosteta kun ajatellaan äitien vain ylireagoivan turhaan. Ja helpommallahan sitä neuvolat pääsevät kun pysytään normaaleissa rokotteissa ja aikatauluissa. Rokoteasiat kannattaa aina miettiä tarkoin. Turhauttavaa vaan kun ei mistään tule puolueetonta infoa.

Mulle sanottiin että on olemassa jotain toistakin rokotetta kuin toi yleisesti annettava, mutta sitä ei saa kuin sallaset lapset joille on tullut aikasemmin pahoja sivuvaikutuksia eli ei ilman erittäin pätevää syytä.
 
Meidän neidille nousi kolmeksi päiväksi kuume, ripulia 2 viikkoa rokotteen pistämisen jälkeen ja nyt 4 viikkoa rokotteen saamisen jälkeen vasemman nivustaipeen imusolmuke turposi aika isoksi.....
 

Yhteistyössä