Moposta / skootterista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rollolainen

Vieras
Kuinka moni on ostanut 15-vuotiaalleen kyseisen menopelin.
Meillä tyttö tahtoisi,mutta ollaan päätetty että ite saakerätä rahaanoin puolet ainkin ja loput me maksetaan. Pitäähän lapsen oppia ett kaikkea ei voi saada tuosta vaan. Tyttö kuitenkinjaksa jonkun hetken sillä ajella aj kyllästyy/ ei halua ajaa/ ei uskalla tmv. Se että moponjoutuu tankkaamaan voi olla meidän tytölle jo kamala kokemus.
Tiedän että mopojää seisomaan,kun eka tankilline bensaa omennyt,koska ei halua rahojaan käyttää, ku o oppinut että vanhemmat maksavat. Pikuhiljaa olisi hänenkin opeteltava.
Minusta o kohtuullista että me maksamme hänen moposta puolet,kypärän ja mopokortin. Olkoo viakka myhästynyt rippilahja. Tyttöä vaan ärsyttää suunnattomasti, kun häno o "paljon" yli 15 ku saa mopon. Jos saa esim 16vuotiaana, on jo liian vanha :o
Minäkin ajoin ajokortin vasta yli kolmekymppisenä, sama asiahan tämä on. Ja mä muuten haluan 40v lahjaksi skootterin, *kolme vuotta odotellessa*

meillä on ostettu 4 nuorelle omat skootterit.tyttö ihan innoissaan kun pääsee itse heppatalleille eikä tartte kyydittää.meillä mun mies möi viimekesänä noita skoottereita firmassaan ja nää tuli meille ns.ylijäämäkappaleina kun ei saanut kaikkia myytyä ja oli esittelykäytössä.
nuoret tosi innoissaan kun on omat menopelit.kalliiksihan ne vakuutukset ja bensat tulee ,saati mopokortit mutta lapset on hetken nuoria ja vanhemmat maksaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No vakuutus on satasen luokkaa vuodessa ja tankillinen bensaa alle 5e, joten ei kai se ketään aikuista vie vararikkoon, vaikka nuo lapselle maksaisikin :)

kyse onkin periaatteesta. tyttö haluaa muuttaa pois kotoa 18 vuotiaana nin on aikaopetella rahankäyttöä ihan itse.
vakuutuksen me vomme maksaa,mutta kyllä bensat hän saa itse ostella

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Meillä tyttö tahtoisi,mutta ollaan päätetty että ite saakerätä rahaanoin puolet ainkin ja loput me maksetaan. Pitäähän lapsen oppia ett kaikkea ei voi saada tuosta vaan. Tyttö kuitenkinjaksa jonkun hetken sillä ajella aj kyllästyy/ ei halua ajaa/ ei uskalla tmv. Se että moponjoutuu tankkaamaan voi olla meidän tytölle jo kamala kokemus.
Tiedän että mopojää seisomaan,kun eka tankilline bensaa omennyt,koska ei halua rahojaan käyttää, ku o oppinut että vanhemmat maksavat. Pikuhiljaa olisi hänenkin opeteltava.
Minusta o kohtuullista että me maksamme hänen moposta puolet,kypärän ja mopokortin. Olkoo viakka myhästynyt rippilahja. Tyttöä vaan ärsyttää suunnattomasti, kun häno o "paljon" yli 15 ku saa mopon. Jos saa esim 16vuotiaana, on jo liian vanha :o
Minäkin ajoin ajokortin vasta yli kolmekymppisenä, sama asiahan tämä on. Ja mä muuten haluan 40v lahjaksi skootterin, *kolme vuotta odotellessa*

olisi kesätyöt tytölle esim mansikanpoimintaa tms..?

että kiva menopeli ihan aikuisellekkin.kiva ajella kesähelteellä helmat heiluten mökkirantoja
välillä pysähtyen jätskeille ja mansikoille.Miehetkin katsoo kun näpäkkä äippä porhaltaa skootterilla
kaupan pihaan.haaveissa ostaa itselle tänäkesänä käytetty helvetin enkeleitten prätkä.hakusessa on

Esikoisella on tuollainen http://www.bike.fi/review/view.php?id=246

On sen itse kasannut ukkinsa pajalla ja näin myös osaksi maksanutkin sen itse. Ajokoulun ja kortin maksoimme me vanhemmat ja kyllä poika sen ajoi niin, että sai kortin just 15v täyttäessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

On sen itse kasannut ukkinsa pajalla ja näin myös osaksi maksanutkin sen itse. Ajokoulun ja kortin maksoimme me vanhemmat ja kyllä poika sen ajoi niin, että sai kortin just 15v täyttäessään.

Millaisen ajokoulun? Meillä olen kyllä kannustanut poikaa, että hankkisi mopokortin nyt kesällä, olen kuullut, että se kallistuu reippaasti syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Millaisen ajokoulun? Meillä olen kyllä kannustanut poikaa, että hankkisi mopokortin nyt kesällä, olen kuullut, että se kallistuu reippaasti syksyllä.

No sen ajokortin :D vaikea kirjoittaa ja ajatella selkeästi, kun tyttö riehuu sylissä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No vakuutus on satasen luokkaa vuodessa ja tankillinen bensaa alle 5e, joten ei kai se ketään aikuista vie vararikkoon, vaikka nuo lapselle maksaisikin :)

kyse onkin periaatteesta. tyttö haluaa muuttaa pois kotoa 18 vuotiaana nin on aikaopetella rahankäyttöä ihan itse.
vakuutuksen me vomme maksaa,mutta kyllä bensat hän saa itse ostella

No mutta siis mistä se 16v koululainen saa hankittua rahaa noihin bensoihin?

18v kotoa poismuuttajana hän saanee kuitenkin ne elämiseen tarkoitetut pienetkin rahat itselleen mutta silloin jos sitä rahaa ei saa niin sen käytön opettelu on aika vaikeaa. :/

kai sitä voi edes tehdä sopimuksen että vanhemmat maksaa tietyn määrän bensarahaa kuussa ja enempään ajeluun joutuu sitten tienaamaan itse (ja vinkkejä lapselle miten hän kesken kouluvuottakin saa tienattua)?

syksyllä pitää sit ajaasitä liikenneajoa ja hinta nousee roimasti
nyt tais selvitä jollain 60 eurolla kirjallisista.on muuten aika monta kompakysymystä kannattaa harjoitella vaikka netin lomakkeilla.vb

Sain rippilahjaksi vanhemmiltani skotterin ja n. kuukautta myöhemmin synttärilahjaksi kilvet siihen ja mopokortin. Siis sain vähän pihatiellä sillä ajoa harjoitella alaikäisenä. Sen verran laitettiin minua hoitamaan asioita, että itse piti varata katsastuskonttorilta aika teoriakokeeseen, kun tiesivät että vihaan virallisia puheluita. Ja tankkaamista oli mahdoton opettaa kun siihen aikaan 5 eurolla sai niin paljon bensaa, että olisi ihan tyhjällä tankilla pitänyt mennä tankkaamaan, eikä minulla sellaista pankkikorttiakaan ollut, jolla olisi voinut bensat maksaa. Isä haki minulle kanisteriin bensaa ja sieltä itse sain tankkiin kaataa.

Aika paljon hyödyllisiä asioita skootterin huollosta oppii myös; öljyn tarkistus, renkaiden tarkistus, sytytystulpan vaihto, öljyn vaihto. Ja skootterin ja omistajansa välille muodostuu suuri tunneside. Minä haikailin oman menopelini perään niin hurjasti, että hankin nyt vanhemalla iällä uuden. En ainakaan vielä koe itseäni liian vanhaksi(22) ja halvemmaksi tulee kuin auton omistus. Kesätöihin on hyvä sillä kulkea, kun on vettä hylkivät kamppeet niin pääsee kaatosateellakin varmasti perille.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

mansikkamaalle täältä meiltä on noin 60 kilsaa, joten pyörälläkö tyttö sine menis?

siis osan me maksettais ja kunon katsottu nin 600e maksavaa skootteia nii tytölle itelleen jäis noin 300e maksettavaa. nyt tyttöllä on säästössä noin 100e ja varmaan sarippilahjaksi loput. Silti hän vois hakea jostain jotkain viikonlopputyötä jos jonnekin pääsee. Esim kauppaan hyllyttäjäksi jne.

Meidän teini toivoi rippilahjakseen kaikilta vierailta vain rahaa ja kertoi tarkoituksenkin kaikille, mopoon. Kustansi näillä rahoillaan mopon melkein kokonaan itse, vanhemmat maksaa meillä vakuutukset ja teini itse bensansa, jos rahaa ei muuten ole saa tehdä kotitöitä bensarahan eteen, siis jotain isompaa ja ylimäärästä kuin normikotityöt. hyvin on toiminut jo vuoden ja täksi kesää on nuorella ihan oikea työpaikka tiedossa oikealla palkalla =)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

mansikkamaalle täältä meiltä on noin 60 kilsaa, joten pyörälläkö tyttö sine menis?

Eikai kukaan voi tietää kuinka pitkä matka teiltä on mihinkin, tuohan oli vain ehdotus. Itse olen ollut tuonikäisenä mansikanpoiminnassa muutaman sadan kilsan päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja juups ja lisään:
että kiva menopeli ihan aikuisellekkin.kiva ajella kesähelteellä helmat heiluten mökkirantoja
välillä pysähtyen jätskeille ja mansikoille.Miehetkin katsoo kun näpäkkä äippä porhaltaa skootterilla
kaupan pihaan.haaveissa ostaa itselle tänäkesänä käytetty helvetin enkeleitten prätkä.hakusessa on

Sulla on asenne just kohillaan! =) Noihin kakspyöräisiin kun kerran jää koukkuun niin se on menoa! :D

Yhteistyössä