Montako vaatekappaletta (ja mitä) lapsella täytyy mielestäsi olla yhteensä, että on tarpeeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli esim. montako paitaa lapsella on oltava? Monetko housut? Ja niin edes päin... Tässä vain mietin, olenko ainoa, jonka mielestä lapsella (meillä vielä pieni taapero, joka sotkee) olevia vaatteita on liian vähän, mikäli esim. paitoja on vain muutama... Meillä ei riitä alkuunkaan tuo määrä. Mikähän lie sitten olisi sopivasti ;O

Sellainen määrä on sopiva, että pärjää 2 viikkoa ilman, että pitää pestä pyykkiä.

Nimimerkillä: pyykkikone kertaalleen huollossa ja kiitin itseäni siitä, että olen ostanut lapsille PALJON vaatteita :D

Meillä on 2 pikkutyttöä, jotka käyttävätä osittain samaa kokoa, osittain eri kokoja. Tunikoja ja mekkoja on noin 100 kpl, housuja about 30 kpl, erilaisia paitoja varmaankin noin 80 kpl. Hameita lienee yhteensä noin 35-40 kpl. Sukkiksia ja legginssejä lienee saman verran, kuin mekkoja, ehkä enemmänkin.

Mun mielestä t-paitoja, alushousuja ja sukkia pitää olla vähintään 7. Siis yhdet viikon jokaiselle päivälle. College-puseroita riittää vähempikin määrä, sanotaan vaikka 4 paitaa. College-housuja saman verran. Yhdet farkut ja yhdet sammarit riittänevät. Tämän lisäksi tarvitaan siistimpiä vaatteita, pikee-paita, juhlapaita ja houstu. Pitkiä kalsareita pitää olla vähintään kahdet. Lisäksi tarvitaan lämpimiä vaatteita, eli esim. villahaalari tai villapaita ja housut tai fleece-asu. Ja ulkoiluun kullekin kaudelle sopiva asu, hyvä olisi jos löytyisi kahdet, vaikkei tämä ihan välttämätöntä ole.

• Tykkää
Reactions: hippimamma
Sellainen määrä on sopiva, että pärjää 2 viikkoa ilman, että pitää pestä pyykkiä.

Nimimerkillä: pyykkikone kertaalleen huollossa ja kiitin itseäni siitä, että olen ostanut lapsille PALJON vaatteita :D

Meillä on 2 pikkutyttöä, jotka käyttävätä osittain samaa kokoa, osittain eri kokoja. Tunikoja ja mekkoja on noin 100 kpl, housuja about 30 kpl, erilaisia paitoja varmaankin noin 80 kpl. Hameita lienee yhteensä noin 35-40 kpl. Sukkiksia ja legginssejä lienee saman verran, kuin mekkoja, ehkä enemmänkin.

Ihan järkyttävä määrä :o!

4v. tytöllä ihan liikaa vaatteita,vaikka ei lähellekkään tuollasia määriä (puolitettuna siis). Oikeesti ei tarvitsisi paljoakaan,ei paljoa sotke ja haluaisi joka päivä jonkun suosikkimekkonsa tai -tunikansa,joita on 3-4 kappaletta. Mä vaan en voi aina vastustaa jos nään jotain kivoja hänelle sopivia vaatteita.

Varmaan neljät jokaista riittäis...

Meillä on 2 tyttöä ja pienemmälle ei tarvitse mitään uutta hankkia kun isommalta jäänyt osa kokonaan käyttämättä... Ihan järkyttävä määrä kasautunut vaatetta.

Varmaan aika vähällä pärjäisi, vaikka 3-5 kappaletta jokaista. Riippuu tietenkin kuinka lapsi likaa vaatteita. Meillä siisti lapsi ja melko paljon vaatteita, mutta usein käytän vain niitä, jotka pinon päällä ovat. Iso osa vaatteista jää pieneksi ennen kuin "kerkeän" niitä ottaa käyttöön.

Meillä varmaan enemmänkin on lapselle, mutta ainakin nämä minusta pitäisi olla, että pärjää:
- 10 alushousut
- 7 college- tai velourhousut
- 2 farkut
- 10 pitkähihaista
- 5 t-paitaa (kesällä enemmän)
- 2 hupparia
- 1 kauluspaita
- kolmet pitkät kalsarit
- 1 villahaalari
- 1 fleecepaita- ja housut
- 3 yöasua

Tuo kuulostaa mun omalta vaatemäärältäni.

Lapsille mun mielestäni riittää vähempikin, kun kasvavat ja jatkuvasti pitää ostaa uutta. Mä luulisin, että sellaiset parikymmentä jokaista vaatekappaletta riittää hyvin. Joitain meillä saattaa olla enemmänkin ja jotain siinä rajalla. Vaikea sanoa, kun en ole laskenut tai mitenkään asiaa ajatellut.

Mulla on tyttö ja poika.

Haluan, että lapsella on sen verran vaatetta, että pyykkiä ei tarvi joka päivä pestä ja silti on aina kivat, toimivat ja PUHTAAT vaatteet. Lisäksi haluan, että vaatteista on valikoimaa ja lapselle (lapsen kanssa) saa rakennettua kauniita, vaihtelevia kokonaisuuksia. En kuitenkaan halua haaskata niitä, niin että vaatteita jää käyttämättä. Ostamme tiettyä kokoa aina tietyn määrän, ja sen jälkeen ei ostella (ostamme niin laadukasta, että vaatteet kestävät käytössä hyvin kunnes lapsi on kasvanut niistä ulos) Eli aika sama, mitä omissa vaatteissani, itse pyrin omissa vaatteissani ajattomuuteen ja pitkäikäisyyteen ja tykkään myös vanhoista vaatteista.

Meille sopiva määrä voi silti jonkun mielestä olla paljon. Se tarkoittaa yhdelle lapselle n. 10-15 mekkoa, 10-12 paitaa, 20 housua, 5-10 sukkahousut, reilusti sukkia... Ulkovaatteissa kaksi käyttövaatekertaa (esim. kaksi haalaria) per kausi, ja yhdet siistimmät vaatteet. Plus muut tilpehöörit kuten täksi talveksi lapsella on kolme pipoa.

Mä pesen joka päivä pyykkiä ettei kasaannu , joten meillä riittää vähempikin määrä vaatteita.
3-vuotiaalla pojalla on tällä hetkellä käytössä ~ 5 paitaa, t-paitaa ja housuja. Lisäks on semmosia paitoja, t-paitoja ja housuja ( farkkuja ), joita harvemmin käytetään. Niitäkin on ehkä 5 kutakin. Lisäks on tietysti yövaatteita, kalsareita ( ehkä 10 ) ja sukkia ( niitä on varmaan 20paria.. )
... Pitkiä housuja ja paitaa, sekä yövaatteita käytetään pari päivää peräkkäin jos eivät likaannu, muut vaihetaan päivittäin.

En oo koskaan laskenut määriä.. Mutta sillein, että jos ei vaikka muutamaankaan päivään pyykkiä pesisi niin puhtaita vaatteita silti löytyy.
Alushousuja ja sukkia kyllä saa olla paljon. Ne kun vaihdetaan päivittäin, vaikka paita ja housut meneekin parikin päivää, ellei likaa ole.

Meillä on 3 tyttöä.

8 vuotiaalla on varmaan joku

8-10 t-paitaa
15 pitkähihaista paitaa
5 tunikaa
5 hametta
8 sukkahousut
3 froteehousut
10 legginsit
5-7 farkut/sammarit

Alushousuja varmaan joku 20kpl ja samanverran sukkapareja.
Yövaatteita/pyjamia varmaan joku 4-6 kpl.

5 vuotiaalla on varmaan joku

15 paitaa
10 t-paitaa
2 mekkoa ( siis jos juhlamekkoja ei lasketa vaan arkena käytössä olevat )
8 hametta
12 sukkahousut
20 legginsit
1 collegehousut ( ei tykkää velour ja collegehousuista vaan käyttää legginsejä ja sukkahousuja aina )
5 farkut/sammarit
8-10 tunikaa

Sukkia ja alushousuja varmaan saman verran ku vanhimmallakin.
Yöpukuja/pyjamia varmaan joku 6 kpl.

Pienin on pian 3v ja hänellä on varmaan

Paitoja 10-12 kpl
Tunikoita 5-7 kpl
Hameita 6 kpl
Legginsejä 10-12 kpl
Froteehousuja 1 kpl
Velourhousuja 5-8kpl
collegehousuja 2-5 kpl
Sukkahousuja 10-12 kpl
T-paitoja 5-8 kpl.

Sukkia ja pikkuhousuja samanverran kuin siskoillaankin.
yöpukuja/pyjamia varmaan sen 7-8 kpl.

Nämä noin määriä, en ole laskenut :D Mutta olen kyllä vähän koukussa ihaniin lastenvaatteisiin ja tekee usein mieli ostaa uusia :)

[QUOTE="Äiti kolmelle";27991417]Meillä on 3 tyttöä.

8 vuotiaalla on varmaan joku

8-10 t-paitaa
15 pitkähihaista paitaa
5 tunikaa
5 hametta
8 sukkahousut
3 froteehousut
10 legginsit
5-7 farkut/sammarit

Alushousuja varmaan joku 20kpl ja samanverran sukkapareja.
Yövaatteita/pyjamia varmaan joku 4-6 kpl.

5 vuotiaalla on varmaan joku

15 paitaa
10 t-paitaa
2 mekkoa ( siis jos juhlamekkoja ei lasketa vaan arkena käytössä olevat )
8 hametta
12 sukkahousut
20 legginsit
1 collegehousut ( ei tykkää velour ja collegehousuista vaan käyttää legginsejä ja sukkahousuja aina )
5 farkut/sammarit
8-10 tunikaa

Sukkia ja alushousuja varmaan saman verran ku vanhimmallakin.
Yöpukuja/pyjamia varmaan joku 6 kpl.

Pienin on pian 3v ja hänellä on varmaan

Paitoja 10-12 kpl
Tunikoita 5-7 kpl
Hameita 6 kpl
Legginsejä 10-12 kpl
Froteehousuja 1 kpl
Velourhousuja 5-8kpl
collegehousuja 2-5 kpl
Sukkahousuja 10-12 kpl
T-paitoja 5-8 kpl.

Sukkia ja pikkuhousuja samanverran kuin siskoillaankin.
yöpukuja/pyjamia varmaan sen 7-8 kpl.

Nämä noin määriä, en ole laskenut :D Mutta olen kyllä vähän koukussa ihaniin lastenvaatteisiin ja tekee usein mieli ostaa uusia :)[/QUOTE]

Niin ja meillä pestään pyykkiä melkein päivittäin. :)

Koululainen vaihtaa kouluvaatteet aina pois päältä kun tulee koulusta ja laittaa pesuun. Ne vaatteet joita käyttää kotona koulun jälkeen menevät seuraavana aamuna sitten kouluun lähtiessä päälle ja taas koulusta tullessa pesuun.
Yövaatteet vaihdetaan pari kertaa viikossa. Öisin on eri sukat ja alushousut kuin päivisin mutta yöalkkarit ja sukat menevät yhtäkauan kuin muutkin yövaatteet.

Päivällä käytetyt alushousut ja sukat menevät joka ilta pesuun.

Samoten muiden lasten harrastusten jne. jälkeen. Vaatteet menevät pesuun.
Silloin tällöin edellisen päivän vaatteet jäävät odottamaan seuraavaa aamua ja menevät sitten uudestaan päälle mutta melkeinpä joka päivä vaihdetaan vaatteet :)

Meillä on aiempien vastausten valossa ilmeisesti tosi vähän vaatteita... 3v pojalla 7 collegehousut, suunnilleen saman verran trikoopaitoja ja lyhythihaista kesällä, 8 lyhyet kalsarit, 4 pitkät kalsarit, 7 sukat, 5 aluspaitaa, 2 farkut, 2 neuletta, 2 hupparia, parit shortsit kesällä ym. Mua ainakin harmittaa jos huomaan ostaneeni jotain niin turhaa että se jää käyttämättä. Ja ainakaan meillä ei ole niin paljoa kaappitilaa että suurempi määrä mahtuisi. Pyykkikaappiin menee muutaman päivän vaatteet eli pestään useampi kerta viikossa pyykkiä joka tapauksessa.

En oo koskaan laskenut, mutta miedän vaatteilla kyl se pari viikkoa pyykkäämättä menis.
...tai no, ehkä kalsareita ja sukkia pitäs vetää nyrkkipyykillä.

Mutta...vähemmälläkin pärjäis, koska osa vaatteista on todella vähän käytettyä. Esikoiselta jää täysin käyttämätöntäkin kuopukselle.
Pojilla on suosikkivaatteensa, joita pidetään sit jatkuvasti.

Meillä on aktiivikäytössä kaikilla nyt:
8x colleget/verkkarit, trikoopaita, sukat, kalsarit
2x lämpökerrasto
3x huppari
2x villa/fleecepuku
1x yöpuku (eivät juuri tykkää käyttää, joten riittää)

Lisäksi ylähyllyillä on kriisitilanteisiin rumempia ja kulahtaneita sukkia, kalsareita, housuja, paitoja. Hyvin harvoin on kaivettu esiin, mutta ilman en uskaltaisi olla.

Ulkovaatteita on kaikkea kahdet, paitsi hanskoja on enemmän. Kesäksi otetaan t-paidat ja kesähousut tietysti käyttöön. Lisäksi juhlavaatteet ja parit farkut ja neuleet on jokaisella, sekä esim. jumppaan sopivia shortseja muutamat.

Ei noita tavallaan kauheasti tarvitse, kun on kuivausrumpukin, mutta kyllä kolmella lapsella ihan minimissäänkin on hirvittävästi vaatetta. Puhumattakaan noista urheiluvälineistä :/

Mulla on periaatteena, että jokaisen lapsen sisävaatteet täytyy mahtua 2 pienehköön laatikkoon. Meillä on siis 3 lasta ja iältään ovat 1v, 3v ja 5v. Meillä vaatteita on suurin piirtein näin kullakin lapsella:

-pikkuhousuja 10 kpl
-sukkia 8 paria
-sukkahousuja/kalsareita 5 kpl
-housuja 5 kpl
-paitoja/tunikoita 8-10kpl
-tytöllä mekkoja 3 kpl

Tuntuu että näissäkin on jo ihan liikaa. Meillä on kuivausrumpu käytössä, joten pestävät vaatteet saadaan nopeasti uudelleen käyttöön. Oikeasti varmaan puolet näistä vaatemääristä voisi riittää.

Yhteistyössä