montako sektiota voidaan tehdä?

Siinäpä pääkysymys! Toki tiedän että suositus on 3 leikkausta, mutta nyt kyselenkin että onko jollekulle tehty jopa useampi? Itsellä takana 1 alatiesynnytys ja 2 sektiota ja lapsia toivoisin lisääkin.
Eiköhän leikkaava lääkäri näe sektiossa sen kohdun kunnon jos kysyy voiko lapsia vielä turvallisesti saada?




 
Mulle sanottiin pelkopolilla että se riippuu ihan kohdun kunnosta monta voidaan tehdä. Että joskus voidaan tehdä yli kolmekin ja jokskus saattaa jäädä vaan kahteen. Keskimäärin se on ase 3. Ja sanoi että siinä leikatessa sen näkee nimenomaan justiin siitä kohdun kunnosta että voidaanko vielä sektioita tehdä. Sanoi myös että mitä enemmän sektioita, niin sitä suurempi riski että istukka kiinnittyy arpikudoksen päälle.
Mun tädille oli tehty kaksi sektiota ja sen jälkeen vielä synnytti alateitse, mikä mun mielestä melko outoa (tai siis että yleensähän ei näin tehdä), tiedätkö onko sulla mahdollisuutta sellaiseen?
 
Ei ole sektioilla mitään ylärajaa, ihan sen mukaan miten lääkäri katsoo kohdun kestävän. Mulle on tehty kolme sektiota. Viime sektion jälkeen lääkäri sanoi että on niin hyvin aina parantunut että ei ole mitään estettä tehdä vielä lapsia. Tosin luulen että meillä lapsiluku täynnä mutta kuitenkin näin sanoi.:)
 
Esitin samaisen kysymyksen eräälle kokeneelle synnytyslääkärille, ja hänkin vastasi että se riippuu kohdun kunnosta. Kertoi jopa tietävänsä potilaan jolle olisi tehty 8 sektiota. Tietenkin sellainen on jo aika äärimmäinen poikkeustapaus, jota ei varmastikaan suositella kokeiltavaksi kotona.

Sellainen jäi myös jostain mieleeni että kolmannella (vai olikohan se neljännellä) kertaa viilto on monesti tehtävä pystysuoraan. Ilmeisesti arpikudoksen ym takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pennonen80:
mulla on kumpikin leikattu pystysuoraan.
Mulla on myös kaikki kolme leikattu pystyyn. Minulle sanottiin kolmatta odottaessani että on ehkä mahdollista että voisin synnyttää myös alateitse.. Mutta siinä ei sitten ilmeisesti voida käyttää mitään kivunlievitystä. Kävin monella lääkärillä äitiyspolilla ja kaikki lääkärit olivat vähän eri mieltä että kannattaako synnyttää alakautta vai ei. Niinpä sitten lääkärit, minä ja mieheni päädyimme siihen että tehdään sektio. Riskit on kuitenkin aika suuret jos alkaa synnyttämään alakautta kahden sektion jälkeen..
 
Mulle on tulossa neljäs sektio ja viimeeksi kiellettiin uudet raskaudet mutta .....
Mä pääsen polille jossa alkaa seurata kohdun kuntoa ja vauvan vointia, että kai tässä hyvissä käsissä ollaan. Aluksi kyllä pelotti ja mulla ei pahemmin supistele ainakaan vielä, tarvittaessa sektioidaan aiemmin, olen ihan varatunut vauvan syntymään viikolla 34-36.
 
Mulla on takana 2 alatiesynnytystä ja 2 sektiota. Viimeksi lääkäri varoitti, että suurperhettä et tule saamaan. Kyse oli siis äitipolikäynnistä eli ei nähny siinä vaiheessa kohdun kuntoa. Leikkaava lääkäri ei sanonu mitään kohdun tilanteesta enkä siinä tilanteessa tajunnut kysyä. Myöhemmin kysellessä kukaan ei osannu sanoa mitään ja yksi lääkäri yksityisellä sitten sanoi,että estettä uudelle raskaudelle ei ole,jos lääkäri ei ole varoittanut. Nyt odotan viidettä ja sektiohan se on edessä taas.. Meillä tämän jälkeen lapsiluku täysi,mutta mietin, että JOS vahinko kävisi,niin kestäisiköhän kohtu sen ,vai onkohan järkevämpi tehdä sterilisaatio... En kylläkään sitä haluaisi. :/
 

Yhteistyössä