Montako reikää 12-13vuotiaallasi on hampaissa? Miten hoidatte hampaita?

  • Viestiketjun aloittaja rautahammas-mamma
  • Ensimmäinen viesti
rautahammas-mamma
Meillä pojalla ei yhtään (1 alku tosin ollut jo 2 vuotta). Pesee 2x päivässä (joudun aamulla muistuttamaan). Purkat käytössä päivittäin. Myös koulussa taskussa, että ottaa lounaan jälkeen.

Olen ollut tästä tarkka, koska omat hampaani menivät pieleen jo nuorempana tuoremehulla.

Miten teillä hampaita hoidetaan ja millä tuloksin?
 
hammaspeikko
Reikiä Nolla! Hoitaa itse hampaansa, eikä aina niin hyvinkään. Taaperoisena meni kauan ennen kuin annoin sokerisia syötäviä hampaille ja sen jälkeenkin harvoin. Enkä ole antanut omia mutans-bakteereja lapselleni. Nuoremmalla lapslla on sitten reikiä senkin edestä :(. Kiitos mummin ja ukin, kun syöttivät "hyvää hyvyyttään" sokeripaloja siellä hoidossa ollessaan :(.
 
Harmaa kun ihan hävettää.
Mulla oli 7v. 11 reikää, 8v. 9 reikää, 9v. 7 reikää, 12v. 3 reikää, lukiossa 1 pieni. Sen jälkeen ei ole ollut. Lapsena ei minkäänlaista hampaiden hoitoa, isompana hoksasin alkaa harjaa hampaita.
 
Meilla ei ole viela kellaan lapsista reikia hampaissa. Vanhin on kohta 18 v. Olen ollut aina ollut hammasfriikki lasten hampaiden kanssa. Hampaat pestaan kaksi kertaa paivassa, turhia valipaloja valtetaan. Karkkipaivaa ei ole, Ksylitolia syomme aterioiden paalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:
Reikiä Nolla! Hoitaa itse hampaansa, eikä aina niin hyvinkään. Taaperoisena meni kauan ennen kuin annoin sokerisia syötäviä hampaille ja sen jälkeenkin harvoin. Enkä ole antanut omia mutans-bakteereja lapselleni. Nuoremmalla lapslla on sitten reikiä senkin edestä :(. Kiitos mummin ja ukin, kun syöttivät "hyvää hyvyyttään" sokeripaloja siellä hoidossa ollessaan :(.
Ei ne mummin ja ukin sokeripalat ole reikiä aiheuttanut. Taitaa olla vain jäänyt muu hammashoito väliin.
 
vieras
Kaks teini-ikäistä, toisella nolla reikää, toisella nyt 15-vuotiaana ensimmäinen paikattu hammas. Lapsena oli suhteellisen helppo valvoa hammaspesut kahdesti päivässä, pitää karkkipäivät ja napostelut kurissa, syöttää xylitolia. Nyt lapset ostaa oma-aloitteisesti ja salaakin mm. energiajuomia tai limsaa ja hampaiden pesutkin saattaa jäädä väliin, kun ei joka hetki enää noin isoja voi tai pidäkään paimentaa. Xylitolpastilleja ja purkkaa syövät mielellään.
 
vieras
Minulla aikanaan oli ensimmäinen reikä 15-vuotiaana ja sekin oli hyvin pieni. Sen jälkeen tulikin 6 vuoden tauko hammaslääkärikäynteihin ja oli tullut 3 reikää. Ennen noita viimeisimpiä reikiä en juurikaan hampaita hoitanut, iltaisin vain harjasin. Karkkia joka päivä ym. epäterveellistä.
 
pepsodent hymy
Meillä 7v ehjät hampaat, 14v pari reikää, 23v ehjät hampaat. Tuo keskimmäisen kanssa ongelmia... Vaikka itse olen alalla niin ei tehoo siihen muksuun mikään.
 
vieras
Kaksivuotiaallani on ollut kolme reikää. Muilla sisaruksilla (sekä vanhemmilla että nuoremmalla) täysin ehjät hampaat, ja kuitenkin yhtä paljon ovat saaneet karkkia/sokeria, ja yhtä usein harjattu hampaat.
Ressukka on saanut jotain kautta sen mutans-bakteerin ilmeisesti.
 
trippa
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa kun ihan hävettää.:
Mulla oli 7v. 11 reikää, 8v. 9 reikää, 9v. 7 reikää, 12v. 3 reikää, lukiossa 1 pieni. Sen jälkeen ei ole ollut. Lapsena ei minkäänlaista hampaiden hoitoa, isompana hoksasin alkaa harjaa hampaita.
Mulla oli kans kouluiässä ihan hirveesti reikiä mutta nyt aikuis iällä ei oo kun se yks tai ei yhtän ... vanhemmista se on paljon kiinni!
Meidän lapset pesee aamuin illoin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaksivuotiaallani on ollut kolme reikää. Muilla sisaruksilla (sekä vanhemmilla että nuoremmalla) täysin ehjät hampaat, ja kuitenkin yhtä paljon ovat saaneet karkkia/sokeria, ja yhtä usein harjattu hampaat.
Ressukka on saanut jotain kautta sen mutans-bakteerin ilmeisesti.
Ei se bakteeri aiheuta reikiintymistä jos hampaita hoidetaan ja ei syödä koko aikaa yms.
Luultavasti on syljessä jotain vikaa tai paljon kiillevaurioita hampaissa jos hyvästä hoidosta huolimatta hampaat reikiintyvät. Tai sitten hampaiden hoidossa voi olla vikaa esim. hampaat harjataan heti syömisen jälkeen tai liian kovakouraisesti yms.
 
vieras
Pojalla on yksi reikä, ikää nyt on jo 22 v. Syömisiä ei ole koskaan rajoitettu, aina on ollut innokas harjaamaan hampaita 2 kertaa päivässä. Ei syö purkkaa. Mulla itsellä on ollut 3 reikää. Nykyisin syljeneritys on huonontunut ja olen huomannut et hampaissa tapahtuu muutoksia. Nuorimmaisella 6 v. ei ole vielä reikiä.
 
dd
jooo oon ite 13 v ja kävin viime viikolla hammaslääkärissä. no ei siinä mitään ku 7 reikää >: :eek: Taitaa johtua tuosta karkin/muitten herkkujen liikakäytöstä. : D Tai sitten siitä että otettiin nyt vasta raudat pois ja ne oli noin vuoden. Ja hammasharja ei näin ollen päässy varmaan yhtä hyvin kaikkiin paikkoihin, en tiiä. Hampaita pesen, tosin jää aina välillä väliin. Nyt aijon ruvea pesemään niitä oikein toden teolla!, aloitin hammaslangan käytönki.=)
 
:-:
11-vuotiaalla oli ensimmäinen reikä kiillevaurioisessa hampaassa. Vanhimmalla oli ensimmäiset reiät 15-16-vuotiaana, kun en enää vahtinut pesua. Huomasi kyllä niiden paikkauksen jälkeen ruveta taas hampaita pesemään päivittäin... :)
 

Yhteistyössä