\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 21:49 Adaliina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 14:08 Hinni kirjoitti:
Meillä on nyt 5-vuotiaalla meno nielu- ja kitarisan poistooa/putkitukseen. Aiemmin ollut 4 tulehdusta ja nyt 3 tulehdusta 3kk sisällä. Risat olivat jättisuuret, lapsi kuorsaa yöllä tosi häiritsevästi.
Meidän pojalla poistettiin myös tuossa iässä erittäin kookkaat risat. Hän oli tosi loukkaantunut siitä että satutettiin, ja useamman viikon mökötti siitä. Juominen oli todella vaikeaa, melkein joutui tiputukseen viikon kuluttua, mutta saimme sitten ruiskulla pari ml kerrallaan väkisin juotettua. Niin että pitäkää hyvä huoli juomisesta! Mehut saattavat kirvellä, meillä maito ja vesi oli parhaat.
Putkista: 10-kuisella 5.tulehdus (aina kerran kuussa), jos vielä yksi tulee, sitten putkitetaan. Ei ole liimakorva, silloin putkitetaan jo aiemmin.
Oliko teidän lapsella sitten paljon korvatulehduksia, kuorsaamista tai muita oireita kun risat päätettiin poistaa? Minä olen vauvasta asti sanonut joka neuvolakäynnillä häiritsevästä kuorsaamisesta. Tuntuu, että välillä lopettaa hengittämisenkin. Mitään kantaa ei ole otettu. Nyt sitten tarhan puoleltakin alettiin olla huolestuneita, sillä alkaa olla häiriöksi päikkäreillä. Nukkuu hirmu sikeästi kaiken lisäksi. Ja nyt on ollut korvatulehduksia peräjälkeen ja korva jää aina sameaksi ja kuulon kanssa on ollut ongelmia.
Leikkauksista on paljonkin kokemusta meidän perheessä nuoremman lapsen kautta. Tämä vanhempi, leikkaukseen nyt menevä on varmasti hankalampi hoidettava kuin veljensä. Ymmärtää jo, että jotain otetaan pois ja pelkää kipua etukäteen. On muutenkin luonteeltaan aika äkkipikainen ja hankala. Siispä luulen, että leikkauksen jälkeinen aika on vaikea. Kuitenkin nielurisaleikkaus on paljon isompi juttu kuin pelkkä putkitus.