Montako harrastusta on 4-vuotiaalle liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja XYZ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

XYZ

Vieras
Tytön päiväkodissa on muskari kerran viikossa, lisäksi harrastaa satubalettia yhtenä arki-iltana. On tosi innostunut liikunnasta, mutta onko liikaa syksyllä aloittaa vielä yksi harrastus, esim. viikonloppuna? Vai pitäisikö viikonloput rauhoittaa?

Päivähoito on kokopäiväistä, hoitopäivät alkaa klo 8 ja päättyy n. klo 16.15-16.30. (Nyt ollaan lomalla, mutta kun hoito ja harrastukset taas alkaa, niin tämä on rytmi).

Mun mielestä 4-vuotias ei vielä tarvitse montaa omaa harrastusta, kun kerran on hoidossakin. Ehkä 2 on ihan max. määrä. Eikö niitä iltoja ja viikonloppuja voisi harrastaa ihan oman perheen kesken?

hän itse jaksaa mikäs siinä..meidän 4v ei vielä harrasta mitää,mutta isompi lapsi on harrastanut jokusen vuoden voimistelua eikä oikein meinaa jaksaa käydä harjoituksissa 3x /vko (10v) ei ole koskaan oikein jaksanut harrastaa mitään .kai se täytyy vain hyväksyä että kaikista ei ole urheilijoiksi...eli pointti on siis se että jos teidän tyttö itse on kiinnostunut ja jaksaa niin mikäs siinä..

Mun 4 v harrasti satujumppaa, kidmixiä, turkin kielen kerhoa ja temppukoulua päiväkodin lisäksi. Eikä ollut liikaa.

Viikonloput tosin olivat vapaat, samoin keskiviikko- ja perjantai-illat, eikä päivähoitokaan ollut kokopäiväistä, eli sinänsä eri tilanne.

Minusta järjestelmällisen harrastamisen kannattaa aloittaa lähempänä kouluikää.

Huom. moni lapsi on täydellisen tympääntynyt harrastamiseen jos sitä aletaan liian nuorena aikatauluttaa. Myös moni (luonto ym. ) kokemus jää pois, kun kuljetaan treeneissä.

Missäs vaiheessa vietät lapsen kanssa normaalia kotielämää jos koko ajan pitää olla menossa hoitoon ja harrastukseen? Eikös se riitä kun hoitopäivä rytmittää elämää? Oma esikoiseni, nyt 8v, aloitti vasta nyt ekaluokan alkaessa viime syksynä harrastuksen. Sitä ennen en antanut harrastaa koska koululaisena joutuu/ehtii tuota aikataulutettua elämää viettää ihan tarpeeksi. Antaa lapsen olla lapsi ja nauttia suht vapaasta lapsuudesta.