montako ateriaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sinna

Vieras
Meillä on 7 kk vauva ja kiinteitä ollaan syöty 2 kuukautta.

Aamupäiväunien jälkeen (n.11.00) kasvis tai lihasose, seuraavien unien jälkeen (n. 15.00) hedelmäsose ja illalla puuro.

Varmaan noita aterioita pitäisi lisätä?? Mitä lisätään ja mihin väliin?

Kiitos ASIALLISISTA vastuksista. Nihkeilijät älköön osallistuko tähän ketjuun!:)

Hei Sinna,
Meillä aloitettiin myös kiinteät 5kk iässä ja 7kk iässä syötiin jo 4 ateriaa eli aamu- ja iltapuurot, lounaaksi lihasose ja päivälliseksi kasvissose. Muuten vauva oli rintamaidolla. Meidän vauva on pienikokoinen, mutta tosi kova syömään ja aterioita lisättiin sitä tahtia kuin tuntui tarvitsevan. Jos vauva voi ja kasvaa hyvin eikä ole nälkäinen (=nukkuu esim. yöt syömättä) varmaan kannaattaa edetä ihan sitä tahtia kuin hyvältä tuntuu. Itse ehkä vaihtaisin pikkuhiljaa iltapäivän hedelmäsoseen toiseen lämpimään ateriaan ja jatkossa sitten vielä lisäisin aamupuuron.

Meillä vauva kohta 8kk. Syö aamulla puuroa 7.00-8.00 aikaan. Juo maitoa, kun menee unille8.30-10.00. Herää 11-12.00, syö liha/kana/kala-aterian. Ottaa maitoa ennen iltapäivä unia 14.00-15.00. Syö kasvis-aterian 15.30-17.00,riippuen unista. Maitoa ennen puolentunnin ilta tirsoja 18.00-18.30. Ja lopuksi ilta-puuro n. 19.00-20.00.
Tähän asti syönyt yöllä yhden kerran, josta nyt koetetaan vieroittaa. Viime yönä ääntelehti tunnin, puol kolmesta puol neljään, ennen kuin nukahti ja nukkui puoli seitsemään.

Meille just eilen 6kk neuvolassa sanottiin että pelkät maitoateriat saa jättää pois. Eli joka syöntikerralla jotain muutakin kuin maitoa. Kiinteet siis aloitimme 4kk iässä.

Meillä siis syömisrytmi tällainen:

7-8 kun herätään puuroa+maitoa
10-11 aikaan kasvissose+maitoa
13-14 aikaan hedelmäsose+maitoa
16-17 lihakasvissose+maitoa
19-20 puuro+maito
yöllä n. 1-2 aikoihin maitoa

Ajat ovat siis noin-aikoja, vaihtelee välillä vielä paljonkin, nyt on muutamana aamuna herätty 6 aikaan mutta puuron olen antanut vasta vähän myöhemmin. Ja jostain syystä vaikka syö illalla ison satsin puuroa niin nälkä on jo tuossa 1-2 aikaan. Niin ja puuron kanssa on aina reilusti hedelmä- tai marjasosetta.

Kiitos kaikille vastauksista. Meillä ongelmana se, että vauva ei suostu enää ottamaan maitoa ruuan jälkeen. Pitäisikö imettää ennen ateriaa? Tosin sitten ei ruokaa mene niin paljon. Taidetaan tänään lisätä päivällinen ruokalistaan:)

Niin ja kysäisempä vielä asiaan vähän liittyen. Teettekö itse soseet vai ostatteko kaupan? Meidän muksu on alusta alkaen yökkinyt itse tehdyille soseille. Mikähän tähän avuksi? Mielelläni tekisin ainakin ruokasoseet itse mutta aina kun olen yrittänyt antaa itsetehtyjä niin syömättä jää.

Ihan niin hienoa ei meidän sauvasekoittimella tule kuin kaupan mutta syö kyllä puuronkin ihan tavallista puuroa joten en usko että pieni rakeisuus tekee tuota yökkimistä. Ja ihan hyvälle ne soseet ainakin omaan suuhun on maistunut:)

Poika 7,5 kk ja meillä aamupuuro, lounas, välipala (hedelmäsose/jogurtti), illallinen ja iltapuuro. Maitoa menee 8 dl, vaikka siis annoskoot noin 2 dl. Suursyömäri : D

Olen lisännyt aterioiden määrää lapsentahtisesti. Ihan vasta otettiin välipala mukaan, kun ei pärjännyt enää ilman. Muuten joisi maitoakin ihan tuhottomasti.

Kokeile sekoittaa omaa sosetta kaupan soseeseen. Tottuu vähitellen eri makuihin ja koostumukseen. Itse ""jatkan"" usein soseen jämät omilla soseilla, joita löytyy pakkasesta pikku annoksia (kukkakaali, parsakaali, porkkana, kesäkurpitsa)

Meillä 7 kk tyttö..Ja rytmi menee kuin ap:lla

1.aamu velli 7.00-8.00
2.liha/kanasose+maito 11.00
3.hedelmä/marjasose+maito 15.00
4.puuro 18.00-19.00
5.velli tai maitoa 21.00

Meillä maidon menekki on ollut aika vähäistä siksi tuota velliä,uppoaa paremmin.
Meillä ei myöskään mene heti soseiden jälkeen maitoa,annan aina n.puoltuntia ruuan jälkeen,silloinkin menee vaan noin 60-80 mil.

Olen laskenut että maitoa menee noin 5-6 dl (sisältää vellin) päivässä.Neuvolassa sanoivat että 6 dl enempää ei tarvii mennä.Koska soseet olisi pääasiallinen ruoka nyt.

Yöllä meillä ei syödä.

Ainiin soseet on kaupansoseita.Teen itse sit kun alkaa mennä enemmän.

Määrällisesti menee sellainen purkillinen kerralla (pikkupurkki)ja puuroa 1-2dl.

Mulla sanottiin että kun ottaa toisen liharuuan niin sen paikka olisi tuossa puuron paikalla,puuron antaisi sit joskus 21.00 tai siirtäisi aamuun tms..

Joo, lisään vielä että kaupan soseita on syöty. Tekisin itse kun vaan saisin aikaiseksi, en tiedä miten tyttö niitä sitte söis...

Maitoa menee välillä hirveen huonosti, nyt parina päivänä taas menny paremmin. n. 5dl vähintään pitäis mennä kuulemma päivässä. Kokeile just vaikka vähän myöhemmin maitoa jos ei heti soseen jälkeen jaksa. Tai sit jos ei mee sittenkään niin tee puuro maitoon ja anna vaikka niitä kaupan lasten jugurtteja (5kk->).

Soseen määrä kerralla on n. puolikas pieni purkillinen, hedelmäsosetta saattaa upota koko purkkikin ja puuroa menee 1-1,5dl.

Vauva kohta 8kk. Kaupan soseita annan suurimmaksi osaksi. Joskus kun keitän vaikka bataattia, niin annan vauvalle kanssa.

Ruokaillaan näin:

7.00-8.00 Aamiainen- puuroa, hedelmää, marjasosetta n.100g

11.00-12.00 lounas- kasvis tai liha,kana,kalasosetta n 100g

n.16.00 päivällinen muun perheen kanssa. Yleensä lihasosetta n.200g

n.19.00 iltapala- marjasosetta tai velliä tms. n.100g

Tosi on, meidän tyttö vetelee n. 400-500g soseita/pv.
Mutta on aika pienikokoinen.

Syökö muiden vauvat niin paljon? Olen miettinyt, että syötänkö liikaa, mutta kun sitä menee :)

Meidän vauvan ruokamäärät on kanssa aika isoja kokoon nähden. Aamu- ja iltapuuro sosesilmällä 1-1½dl, lounaaksi ja päivälliseksi omatekoinen liha/kasvissose 1½dl (paksumpia kuin kaupan soseet).

meillä syödään näin, vauva 7 kk:

klo 7-8 Puuro ja marjoja
klo 11-12 Lounas(lihasosetta)
klo 16-17 Kasvissosetta
klo 19 Puuroa ja marjoja

Maitoa juodaan siinä välissä aina miten maistuu,n. 4 kertaa + yöllä pari kertaa.
Hedelmä/marjasosetta annan jälkiruokana muutaman lusikallisen.
Vauva syö kaikkea n. pilttipurkillisen verran.

Yhteistyössä