Montako 600mg Buranaa uskaltaa päivässä ottaa???

En mäkään usko että buranalla ihan heti kuolee. Sillon ku mulla on päässy päänsärky pahaksi, oon ottanu eka 800mg sit tunnin päästä toiset 800mg ja sit vielä jotain tunnin parin päästä 600mg ja sit vasta lähtee se enin kipu. Ja mulle sano rintatulehduksen aikaan lekuri että niitä saapi aika reippaasti syödä, en kyllä enää määrää muista kun siitä on kuitenki jo 11v kun sanoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiorja:
Ei vaan, oisin ottanu vakuutuksen, mutta en saanut!!!!
Minä otin rouvalle vakuutuksen. Toivottavasti ei ala epäillä... :saint:
Saako sen otettua ilman toisen allekirjoitusta?.
Meille ainakin tuli sellasen terveystieto-kyselyt, ja siihen se si tyssäs!!!!.

Lainaankaan en saanu sitä takaisinmaksuturvaa!!!!
 
Annostus ja antotapa:

Tabletit otetaan riittävän nestemäärän kera (esim. lasillinen vettä). Depottabletit voi myös liuottaa lasilliseen vettä. Depottabletteja ei pidä murskata tai pureskella, mutta ne voi kuitenkin puolittaa.

Burana 200 mg, 400 mg, 600 mg ja 800 mg tabl.:

Aikuiset:
Annostus on yksilöllinen. Useimmissa käyttöaiheissa riittävä annostus on 400-600 mg 3-4 kertaa vuorokaudessa. Vaikeammissa tapauksissa ja akuuttihoidossa voidaan käyttää 800 mg 3 kertaa vuorokaudessa.

Kuukautiskipujen hoidossa suositeltava annostus 400-600 mg 3 kertaa vuorokaudessa. Kierukkaa käyttävillä naisilla runsaiden kuukautisvuotojen hoidossa käytetään samaa annostusta niinä vuotopäivinä, jolloin vuodon odotetaan olevan runsasta.

Migreenin estohoidossa ibuprofeenia käytetään yleensä 400 mg 3 kertaa vuorokaudessa. Akuutissa migreenikohtauksessa alkuannos on 400-800 mg heti oireiden ilmaantuessa ja tämän jälkeen tarpeen mukaan 400-800 mg 2-3 kertaa vuorokaudessa.

Tilapäisten kipu- ja kuumetilojen hoidossa suositusannostus on 400-600 mg 3 kertaa vuorokaudessa.

Missään käyttöaiheessa kerta-annos ei saa ylittää 1600 mg. Yleensä 2400 mg:n vuorokausiannos on riittävä ja 3200 mg:n vuorokausiannosta ei saa ylittää.

Lähde: PharmacaFennica

Muoks: Kannattee kokeilla parasetamoli - ibuprofeeni- yhdistelmää. Voi olla tehokkaampi kuin pelkkä ibuprofeeni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
En mäkään usko että buranalla ihan heti kuolee. Sillon ku mulla on päässy päänsärky pahaksi, oon ottanu eka 800mg sit tunnin päästä toiset 800mg ja sit vielä jotain tunnin parin päästä 600mg ja sit vasta lähtee se enin kipu. Ja mulle sano rintatulehduksen aikaan lekuri että niitä saapi aika reippaasti syödä, en kyllä enää määrää muista kun siitä on kuitenki jo 11v kun sanoi.
Voin siis huoletta ottaa viä neljännen!
 
jepulis
no tossahan toi on toi 3200, eli se mun annostus 4'800mg ei ole ollut lääkärin puolelta mitään kypsymistä ruikuttavaan potilaaseen --> toive kuolettavasta annoksesta.

:xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiorja:
Saako sen otettua ilman toisen allekirjoitusta?.
Meille ainakin tuli sellasen terveystieto-kyselyt, ja siihen se si tyssäs!!!!.

Lainaankaan en saanu sitä takaisinmaksuturvaa!!!!
No meilläkin tuli jonkin lainahomman kautta. Ihme että sai vaikka on jonkinlaista reumantynkääkin. Mutta eihän siihen tietysti kuole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiorja:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
En mäkään usko että buranalla ihan heti kuolee. Sillon ku mulla on päässy päänsärky pahaksi, oon ottanu eka 800mg sit tunnin päästä toiset 800mg ja sit vielä jotain tunnin parin päästä 600mg ja sit vasta lähtee se enin kipu. Ja mulle sano rintatulehduksen aikaan lekuri että niitä saapi aika reippaasti syödä, en kyllä enää määrää muista kun siitä on kuitenki jo 11v kun sanoi.
Voin siis huoletta ottaa viä neljännen!
No kyllä mä ainaki uskaltaisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiorja:
Saako sen otettua ilman toisen allekirjoitusta?.
Meille ainakin tuli sellasen terveystieto-kyselyt, ja siihen se si tyssäs!!!!.

Lainaankaan en saanu sitä takaisinmaksuturvaa!!!!
No meilläkin tuli jonkin lainahomman kautta. Ihme että sai vaikka on jonkinlaista reumantynkääkin. Mutta eihän siihen tietysti kuole.
Minä en saanut sillä perusteella, et on joskus käpysodan aikaan poistettu "vaikea-asteinen kasvain".
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiorja:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
En mäkään usko että buranalla ihan heti kuolee. Sillon ku mulla on päässy päänsärky pahaksi, oon ottanu eka 800mg sit tunnin päästä toiset 800mg ja sit vielä jotain tunnin parin päästä 600mg ja sit vasta lähtee se enin kipu. Ja mulle sano rintatulehduksen aikaan lekuri että niitä saapi aika reippaasti syödä, en kyllä enää määrää muista kun siitä on kuitenki jo 11v kun sanoi.
Voin siis huoletta ottaa viä neljännen!
No kyllä mä ainaki uskaltaisin.
Yö-unet pelastettu!
 
Lisää infoa ibuprofeenista by PharmacaFennica:

Yliannostus:

Ibuprofeenin yliannostuksen aiheuttamat vakavat myrkytykset ovat harvinaisia. Useimmissa tapauksissa haittavaikutukset ilmenevät alle 4 tunnin kuluessa yliannoksen nauttimisesta. Ibuprofeenin määrän ja haittavaikutusten vakavuuden välillä ei ole selkeää korrelaatiota. Joillekin potilaille on tullut vakavia oireita 3-4 gramman yliannoksesta ja toiset ovat sietäneet oireitta 20-40 gramman yliannoksia.


Yliannostuksen oireina voi esiintyä mahakipua, pahoinvointia, oksentelua, ruuansulatuskanavan verenvuotoa, verioksentelua, tokkuraisuutta, sekavuutta, agitaatiota, huimausta, päänsärkyä, tajunnan tason laskua, koomaa, kouristuksia, kaksoiskuvia, silmävärvettä, korvien sointia, lihasvapinaa, hikoilua, paleltamista, hypotermiaa, kalpeutta, ihottumaa, kutinaa, limakalvojen turvotusta, muita turvotuksia, hengitysvaikeutta, hyperventilaatiota, verenpaineen nousua tai laskua, taky- tai bradykardiaa, shokkia, metabolista asidoosia, akuuttia palautuvaa munuaisten vajaatoimintaa, tubulaarista nekroosia ja elektrolyyttihäiriöitä.



Lapsille riittää kotiseuranta jos annos on ollut alle 100 mg/kg. 100-400 mg/kg annostuksen jälkeen suositellaan lääkehiilen antamista ja vähintään 4 tunnin seurantaa hoitolaitoksessa. Jos annos on yli 400 mg/kg, lääkehiilen anto ja pitempi sairaalaseuranta ovat välttämättömiä. Aikuispotilaille suositellaan mahan tyhjennystä jos yliannoksen nauttimisesta on alle kaksi tuntia. Potilaalle annetaan lääkehiiltä ibuprofeenin imeytymisen estämiseksi. Suolenhuuhtelulla voidaan nopeuttaa ibuprofeenin poistumista. Muilta osin yliannostuksen hoito on supportiivista. Ibuprofeeni ei dialysoidu. Aikuisille suositellaan munuaisfunktion seurantaa jos annos on ollut yli 6 g. H2-salpaaja- tai protonipumpun estäjälääkitystä voidaan myös harkita ruuansulatuskanavan komplikaatioiden ehkäisemiseksi.


FARMAKOLOGISET OMINAISUUDET:
Farmakodynamiikka:

Farmakoterapeuttinen ryhmä: Propionihappojohdokset. ATC-koodi M01AE01.



Ibuprofeeni on raseeminen, propionihappojohdannaisiin kuuluva, ei-steroidirakenteinen tulehduskipulääke. Ibuprofeenin farmakologinen teho perustunee suurimmaksi osaksi syklo-oksigenaasientsyymien ja prostaglandiinisynteesin estoon. Prostaglandiinisynteesiä estää S-enantiomeeri. R-ibuprofeeni konversoituu elimistössä 60-70 prosenttisesti S-ibuprofeeniksi ja toisin päin konversiota ei tapahdu. Konversion välimetaboliitit ovat myös farmakologisesti aktiivisia. Ibuprofeenin leukosyytti-inhibition kautta välittyvät anti-inflammatoriset vaikutukset eivät ole stereoisomeriaan sidoksissa. Ibuprofeenin vaikutus kuumeeseen alkaa hitaammin kuin sen vaikutus kipuun, mikä puolestaan korreloi ibuprofeenin imeytymisnopeuteen. Ibuprofeenin vaikutukset mahan limakalvon suojamekanismeihin, munuaisverenkiertoon ja trombosyyttifunktioon selittyvät niin ikään prostaglandiinisynteesin estymisellä.


Farmakokinetiikka:

Ibuprofeeni imeytyy lähes täydellisesti oraalisesti annosteltuna. Biologinen hyötyosuus on yli 80 %. Ruuan kanssa otettuna imeytyminen hidastuu mutta biologinen hyötyosuus ei heikkene. Terveillä aikuisilla huippupitoisuus plasmassa saavutetaan 200 mg:n tableteilla n. 1 ½ tunnissa ja se on n. 20 mikrog/ml l. Depottableteista ibuprofeeni vapautuu kontrolloidusti, mikä mahdollistaa 2 kertaa vrk:ssa annostelun. Terapeuttisena plasmapitoisuutena pidetään 10 mikrog/ml. Ibuprofeeni sitoutuu vahvasti plasman proteiineihin (>99 %), pääosin albumiiniin, ja jakautumistilavuus on 0,1-0,2 l/kg. Ibuprofeeni kulkeutuu terapeuttisina pitoisuuksina nivelnesteeseen ja aivo-selkäydinnesteeseen, joissa huippupitoisuus saavutetaan hitaammin kuin plasmassa. Ibuprofeenin farmakokinetiikka on lineaarista aina 600 mg:n kerta-annoksiin saakka. Tätä suuremmilla annoksilla plasman proteiineihin sitoutuminen saturoituu, vapaan ibuprofeenin pitoisuus plasmassa kasvaa ja sen eliminaatio nopeutuu. Eliminaation puoliintumisaika plasmassa on 2-3 tuntia ja nivelnesteessä sekä aivo-selkäydinnesteessä 4-6 tuntia. Ibuprofeeni metaboloituu maksassa CYP-450-isoentsyymien 2C8- ja 2C9-katalysoimana. Näiden entsyymien aktiivisuuden yksilöllinen vaihtelu voi heijastua ibuprofeenin metaboliaan. Päämetaboliitit ovat (2-hydroksi)- ja karboksi-ibuprofeeni. Muodostuu myös vähäisiä määriä (1-hydroksi)- ja (3-hydroksi)-ibuprofeenia. 4-10 % ibuprofeenista glukuronikonjugoituu. Metaboliitit eivät ole farmakologisesti aktiivisia, ja ne sekä pieni määrä muuttumatonta ibuprofeenia erittyvät virtsaan. Oraalisesta annoksesta virtsaan erittyy 80-90 %. Vain pieni määrä erittyy sappeen. Ibuprofeenin kokonaispuhdistuma on 0,75 ± 0,20 ml/min/kg, mistä munuaispuhdistuman osuus on n. 1 %. Ibuprofeenin farmakokinetiikka ei yli 3 kk:n ikäisillä lapsilla poikkea aikuisista. Ikääntymisen vaikutukset ibuprofeenin farmakokinetiikkaan ovat myös vähäiset. Munuaisten vajaatoiminnassa ibuprofeeni ei merkittävästi kumuloidu. Ibuprofeeni ei dialysoidu. Maksan vajaatoiminnassa ibuprofeenin eliminaatio hidastuu.


Prekliiniset tiedot turvallisuudesta:

Ibuprofeenin akuutti toksisuus on ilmennyt koe-eläimillä ruuansulatuskanavaan kohdistuvina haittavaikutuksina, oksenteluna, haavaumina ja verenvuotona. Munuaisvaurion kehittyminen on myös mahdollista ja se on ilmennyt albuminuriana. Koirilla näitä haittoja havaittiin oraalisen annostelun jälkeen 125 mg/kg annostasolla mutta ei 20-50 mg/kg annostasoilla. Oraaliset LD50-arvot vaihtelevat lajeittain 3000-4000 mg/kg (rotta, marsu, hamsteri) kerta-annoksen jälkeen ja 636-1260 mg/kg/vrk (hiiri, rotta) 7-14 vrk:n ajan annosteltuna. Pitkäaikaisannostelussa toksisuus on ilmennyt samoina löydöksinä myös kliinisesti relevanteilla annostasoilla. Ibuprofeeni ei ole embryo- tai sikiötoksinen yhdiste, mutta sen käyttö koe-eläimillä raskausaikana on johtanut kardiovaskulaarisiin haittavaikutuksiin (valtimotiehyeen ennenaikainen sulkeutuminen). Ibuprofeeni ei ole mutageeninen tai karsinogeeninen yhdiste.
 

Yhteistyössä