monta tuntia nukuit ihan pikkuvauvan kanssa per yö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uus äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uus äippä

Vieras
monta tuntia nukuit pikkuvauvan kanssa per yö?

Itsellä viikon vanha vauva ja univelkaa on kyllä kertynyt melkoisesti. Syöttövälit on 2-3 välein, tosin yksi imetyskerta kestää sen tunnin ja sitten onkin enää 2h enintään uuteen imetykseen. Imetyskertoja en voi vähentää ja lisämaitoakin vielä menee koska vauvan paino ei ole noussut riittävästi..

Tässä imetystaukojen välissä en kerkeä yleensä nukkua aina kun vauva känisee, örisee, murisee, itkeskelee ja kakkailee.

Niinpä yöunet on nyt n. max 4h useissa eri pätkissä. Onko tää ihan normaalia?

On tuo ihan normaalia, vauva on vasta viikon ja alat varmasti pikkuhiljaa tottumaan rikkonaisiin öihin ja alat myös nukkumaan paremmin. Minun vauvani on kohta 8 viikkoa ja vaihtelevasti nukutaan. Viime yönä heräiltiin 2 tunnin välein ja känistiinkin, varmaan oli vähän vatsavaivoja... Jotkut yöt menee paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja uus äippä;29462759:
monta tuntia nukuit pikkuvauvan kanssa per yö?

Itsellä viikon vanha vauva ja univelkaa on kyllä kertynyt melkoisesti. Syöttövälit on 2-3 välein, tosin yksi imetyskerta kestää sen tunnin ja sitten onkin enää 2h enintään uuteen imetykseen. Imetyskertoja en voi vähentää ja lisämaitoakin vielä menee koska vauvan paino ei ole noussut riittävästi..

Tässä imetystaukojen välissä en kerkeä yleensä nukkua aina kun vauva känisee, örisee, murisee, itkeskelee ja kakkailee.

Niinpä yöunet on nyt n. max 4h useissa eri pätkissä. Onko tää ihan normaalia?

Meillä oli ihan sama meininki, pikkuhiljaa sitten alkoi nukkumaan 4 h pätkiä kun ikää kertyi ja myöhemmin pärjättiin 1 yöherätyksellä

Tuotahan se on. Nuku aamulla pitkään ja päiväunia vauva kainalossa.'

Meillä tällä kuopuksella oli alku just tuollaista, syöttö kolmen tunnin välein, syöttöön meni tunti, lisäksi vielä sairaalasta määrätty lisämaito ja tuttipullon pesu. Käytännössä joka syltön jälkeen tuli kakka, lisäksi vaipat falskas joten vähintään kerran yössä oli vauva ja sänky märkänä pissasta. Toivuin sektiosta niin heräilin sitten yöllä ottamaan kipulääkettä
Vielä.

Tuota kesti onneksi vain muutaman viikon ja mies oli kotona hoitamassa muita lapsia että sain nukkua päivällä, muuten en olisi jaksanukkaan. Kivut helpotti siinä viikon kohdalla, samoin lisämaidot lopetin silloin, kakkaaminen rauhoittu 3-4 viikon iässä ja kun siirryttiin isompiin vaippoihin niin nyt pissa tulee läpi vasta jos on kuuden aikaan aamulla vielä samalla vaipalla. Vauva syö tietysti edelleen 2-3 tunnin välein mutta vauva nukkuu vieressä niin käännän vaan kylkeä ja jatkan uniani. Vauva nyt siis 8vko.

Tunnin välein söi vauva ensimmäisen 9kk (väivin ja öin), sitten harveni. Opettelin imettämään makuultaan ja nukkumaan samalla sekä aina, kun vauvakin nukkui.

Nuo imetysvälit on ihan ok ap, nyt vain opettelet nukkumaan päivälläkin. Onnea vauvasta!

Meillä on melkeen sama rytmi, vauva on nyt reilun kuukauden. Me ollaan koettu helpottaa niin, et mennään itekin aikaseen nukkumaan, yhdeksän ja kymmenen välillä, ja mies hoitaa sen pulloruokinnan, minä imetyksen.

Meilläkin alkuun häiritsi se käninä ja ähinä mitä vauva pitää nukkuessaan, mutta aika nopeasti totuttiin siihen, nyt nukutaan sikeesti imetysvälit ähinästä huolimatta. Perhepeti-kokeilusta luopuminen auttoi myös, vauva nukkuu omassa sängyssään.

Yritä ottaa päikkäreitä ite kun vauva nukkuu päivällä.
Tsemppiä!

Ihan pienen vauvan kanssa en tainnut juuri nukkua, olin niin ylikierroksilla ja ihmeissäni. Maito ei myöskään minulla noussut kovin hyvin niin vauva oli nälkäinen ja piti antaa lisämaitotilkkaa ja pumpata jatkuvasti että maitomäärät lisääntyisi.
Mutta kyllä siinä muutamankuukauden ikäisenä tilanne vähän helpottui. Muistan kyllä että oli sellainen olo että voisin nukkua viikon jos siihen keinot löytyisi. Itse tein sen virheen että en päivisin nukkunut silloin kun vauva nukkui ulkona rattaissa, nukkui nimittäin siellä tosi hyvin ja pitkiäkin pätkiä.

Enkä saanut nukkua kokonaisia öitä 3½-vuoteen koska lapsi herätti milloin mistäkin syystä. Silloin 3-vuotiaana se oli useimmiten se että peitto oli karannut :)

En voi sanoa sinulle muuta kuin että tsemppiä, kyllä se helpottuu kun lapsi kasvaa ja löydätte omat rytminne. Toinen neuvo on nukkua silloin kun vauvakin nukkuu, oli vuorokaudenaika mikä tahansa.

Tuollaista se oli meilläkin.. Neuvolassa hoitaja vielä käski nousta aina istumaan imettäessä..
Aika nopeasti vauvalle alkoi kuitenkin muodostua jonkinlainen rytmi ja nukkui ajoittain jo 3h pätkiä yölläkin...
Nukuin aina päiväunia vauva kainalossa.

oma "vauva" nyt 16 kk ja viime yö meni tunnin välein heräillessä..Lapsen ollessa ihan pieni syöttövälit öisin maks 1.5, tohon 2-3h päästiin ehkä joskus 4 kk iässä. Eli, toi on normaalia ja jopa kuule ihan luksusta joidenkin mielestä :) Tietty on niitä maagisia ihmevauvoja jotka aloittaa heti nukkumalla neljäkin tuntia putkeen, mutta kaikilla ei käy niin tsägä.

Ihan normaalia tuo on. Vähitellen yleensä helpottaa.

Yksi noista meidän lapsista antoi nukkua jopa 7 tunnin unia muutaman viikkoisesta lähtien, mutta muut ovat kyllä herätelleet tiuhempaan tahtiin.

Syöttöväli minusta normaali, mutta ei meillä mennyt tuntia syömiseen. Irrotin heti tissin, jos vauva näytti nukahtavan tai muuten vaan lopettavan imemisen. Olisko sellanen 5-15 min mennyt.
Minulla on kokemusta sekä yhden että kahden vauvan imettämisestä. Yhden kanssa nukuttiin juurikin tuota kahden kolmen tunnin pätkää, kaksosten aikaan kaks tuntia oli todella luksusta. Sellaista tunnin torkkua eka 7 kk, sit varmaan sitä paria tuntia sinne 1,5 vuoteen.

Ihan normaalia.

Meillä taisi alkuun olla syöttö 2h välein suunnilleen, mutta aika nopeasti se imetys helpottuu kun maitoa alkaa tulla niin että vauva syö nopeammin. Esim vartissa. Itse myös opettelin suosiolla imettämään makuultaan ja välillä sitten nukahdin niin että vauva jäi rinnalle. Nukkui paljon meidän vieressä muutenkin.

Osa vauvoista alkaa nukkua hyvin jo 3-4kk iässä, mutta monet heräilee vaikka kuinka usein vaikka periaatteessa ei ehkä maitoa tarvitsisikaan. Vauvan ääniinkin kyllä yleensä tottuu suht nopeasti, alkuun sitä havahtuu joka inahdukseen. Osa taas laittaa sitten vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan, jos kerta kaikkiaan herää aina vauvan uniääniiin.

Kannattaa toki tehdä kaikkensa, että kaikki nukkuisi mahdollisimman hyvin, mutta usein se krooninen univelka ja väsymys vaan kuuluu vauvavuoteen ja osalla sitten jatkuu pidempäänkin - jos lapsi on herkästi heräilevää sorttia.

Se auttaa myös paljon, jos mies on se joka aina käy hakemassa ja viemässä vauvan takaisin omaan sänkyyn.
Itse jotenkin saa helpommin unen päästä kiinni uudestaan, jos ei ole joutunut nousemaan. Ite välillä nukahdan kun vauva on tissillä ja mies sitten käy vain viemässä hänet takaisin omaan sänkyyn.

Ihan normaalilta kuullostaa.
Meillä kohta 6kk ikäinen vauveli ja edelleen heräilee 2-4tunnin välein, ei tosin joka kerta syö mutta vähintään kahdesti yön aikana, eli omatkin unijaksot on max 4tuntia. Päiväunia en nuku tosin koskaan, kun ei nuo isommat 3v ja 4v nuku, enkä niitä saa mihinkään päikkärien ajaksi.

Se auttaa myös paljon, jos mies on se joka aina käy hakemassa ja viemässä vauvan takaisin omaan sänkyyn.
Itse jotenkin saa helpommin unen päästä kiinni uudestaan, jos ei ole joutunut nousemaan. Ite välillä nukahdan kun vauva on tissillä ja mies sitten käy vain viemässä hänet takaisin omaan sänkyyn.

ja imetys niin aika usein nukahdin vauva kainalossa, imetin yli vuoden ja univelkaa kertyi hyvin vähän, vaikka vaikka vauva söi 3krt öisin aluksi, ja myöhemmin vähensi siihen 1-2krt.

ja imetys niin aika usein nukahdin vauva kainalossa, imetin yli vuoden ja univelkaa kertyi hyvin vähän, vaikka vaikka vauva söi 3krt öisin aluksi, ja myöhemmin vähensi siihen 1-2krt.

Mä en uskalla nukkua vauva meidän sängyssä, koska mies on unissaan sellainen, että saattaa jalkansa nostaa esim minun päälleni ja ei olis kiva jos tekis sitä silloin kun vauva on sängyssä. Monesti saanu kissatkin kyytiä kun mies vähän "vaihtaa asentoa"

Meillä keskosvauva kotiutunut ja syö 3-4h välein minkä on sairaalassa oppinut. Nousen hoitamaan klo 1-2 aikaan yöllä, vaihdan vaipat, laitan jääkaapista pumpatun maidon lämpiämään, yritän imettää n. 20 minuuttia (pikkukeskosena syntynyt niin ei oikein osaa/jaksa rinnalla mutta yritän opettaa.. Sitten pullottelemaan ja siinä menee helpolla toista tuntia kun vaavi nukahtelee välillä.. :D Nyt meni kolmattakin tuntia kun tuli jättipuklua jota piti siivota joka paikasta ja itsekin ihan puklussa hiuksia myöten. xD Piti vaihtaa vauvalle kuivat vaatteet. Sitten vaavi petiin ja minä yömaitoa pumppaamaan n. 20-30min, sitten pullottamaan maidot jääkaappiin ja tiskaamaan rintapumppu ja tuttipullo ja rintakumi.. No nyt pääsen nukkumaan hetkeksi, kello onkin jo viisi aamulla. :,D Pikku kullanmuru on ollut tosi tyytyväinen vauva sentään niin itkukonsertteja ei toistaiseksi ole ollut. Kuudelta olisikin hänellä taas nälkä, mutta onneksi isi nousee hoitamaan!! :) Minä saan nukkua sitten klo 8-9 asti. Eli nelisen tuntia korkeintaan..

2-4 tuntia ja sekin jaettuna 15-40min pätkiin. Vasta vuosikkaana nukkui ensimmäisen 1,5 h joten sain itsekkin nukuttua tunnin yhteen putkeen ja yhteensä 6h. Ensimmäisen ehjän 2h nukuin kun hän oli 1,5v ja ensimmäinen ehjä 8h kun oli 3v. Nykyään 4v ja usein herää 1-2kertaa yössä. Neiti piti huolen että kolmatta lasta ei tule kun en voi edes kuvitella että vastaavanlaisesta valvomisesta enää selviäisin.

Yhteistyössä