monta sektiota kohtu kestää

Kyselen nyt jo asiasta, vaikka olenkin ihan alkutaipaleella tässä raskaudessani, mutta haluaisin kuulla jos paikalla on äitejä joilla useampi sektio takana, tai tuntee jonkun jolla on.

Minulla siis tilanne tämä, että kaksi kiireellistä sektiota takana v. -10 ja -12 ja nyt odotan kolmatta joka syntyy v. -14. Edellisen sektion jälkeen lääkäri sanoi, että seuraava synnytys on suunniteltu sektio, kun tietääkseni alatiesynnytystä kahden sektion jälkeen ei suositella kohdun repeämisriskin vuoksi? Omalla kohdallani sinäänsä olen ehkä jopa helpottunut että tämä on tilanne, koska kaksi edellistä sektiota eivät turhan takia ole olleet kiireellisiä. Molemmat olleet todella kaoottisia ja pelottavia tilanteita, joissa ainoa valopilkku oli se leikkauspäätös, lapsien kannalta ainakin.


Mietin kuitenkin nyt, että onko edelleen voimassa se ns. yleissuositus sektioiden suhteen, että 3. jälkeen ei mielellään enää uusia raskauksia tulisi? Tiedän, että tämä on hyvin tapauskohtaista, mutta sen vuoksi olisikin mukavaa kuulla kokemuksia. Itse haluaisin kuitenkin säilyttää vielä sen mahdollisuuden avoimena että tulisi ehkä vielä lisää lapsia tämänkin jälkeen. Toki se selviää vasta sitten seuraavan sektion kohdalla, onko se enää suositeltavaa.
 
Mulla on itselläni kaksi sektiota takana ja kolmas edessä, jos tässä nyt kaikki menee hyvin kevääseen asti. Veikkaan, että lääkäri suosittelee, että olisi viimeinen raskaus, koska arpikudosta oli jo viimeksi niin paljon, että koko homma oli aika ongelmallista.

Mutta eipä hätää, tiedän nimittäin äidin, jolle on tehty KUUSI sektiota! Ja nyt oli sanottu viimeisen jälkeen, että kohtu on ihan kuin paperia eikä kestä enää. Eli on hyvinkin tapauskohtaista! Älä siis luovu haaveista hankkia vielä lisää lapsia! :)
 
Kiitos vastauksestasi :)

Juu, olen myös kuullut suuntaan ja toiseen tapauksia, eikä minulle toisenkaan sektion jälkeen sanottu mitään etteikö kestäisi uutta sektiota. Nyt sitten tämän kolmannen (toivotaan että täälläkin kaikki menee ok kevääseen asti) jälkeen näkee miten menee jatko.
 

Yhteistyössä