Monta kertaa päivässä imetät?

Ihan mielenkiinnosta kyselen. Meillä 3 kk poika syö rinnalla noin 10 kertaa päivässä, yhden rinnan kerrallaan. Mietin vaan että onkohan tämä paljon kun poika on sen verran isokokoinen (syntyessään 4385 g ja 54 cm, 3 kk 7440 g ja 63,7 cm).

En ole kyllä laskenut, mutta varmaan noin 10-15 kertaa ainakin per vuorokausi. Välillä tuntuu että osa ilta tisutteluista on sellasta "elämäntapa tisuttelua", kun siinä on niin ihana luputella ja vaikka nukahtaa tissille :)

Poika oli syntyessään (rv 41+0) 2880g ja 50cm.
Ilmeisesti päätti näyttää kaiken maailman ihmettelijä tädeille että vielä minusta iso poika tulee (arvata saattaa miten kaikki päivitteli että "onpa pieni ja laiha...") :D
3kk neuvolassa painoi 7120g ja pituutta 61,5cm. Nyt ikää jo vähän yli 4kk, en tiedä tämän hetkisiä mittoja kun vielä ei ole ollut neuvolaa. Täysimetyksellä menty alusta asti.

Mä oon ymmärtänyt niin, että täysimetyksellä oleva vauva syö useammin kuin korviketta saava, en tiedä mistä johtuu.
Eikä mun mielestä ole paljon tuo 10 kertaa päivässä jos pelkkää maitoa saa :) Yksilöitähän nämä ovat, toiset nukkuu alusta asti pitkiä yöunia, toiset syö yölläkin tunnin välein.
Ja niin kai neuvolastakin neuvotaan, että lapsen tahtinen imetys, eli aina vaan tissiä kun vauva on nälkäinen. Välillä myös on niitä "tiheän imun kausia", kun vauva tilaa lisää maitoa.
Meillä esim. ilmenee niin että syö yöllä jopa 45min-1h välein pari kolme yötä ja sitten taas palaa "normaaliin" syöntirytmiin.

Meillä syödään n. 10 kertaa päivässä, joskus enemmänkin. Osa kerroista on vain pientä maistelua, esim. pitkille päikkäreille laittaessani tarjoan rintaa vaikka olisikin tuntia aikasemmin syönyt kunnolla. Aamu ja ilta tuntuu yleensä menevän tiheämmillä pienillä tankkauksilla, päivä ja yö sitten harvemmilla väleillä ja kunnon syönneillä.

Soseita syödään jo kolmesti päivässä. Vauva nelikuinen ja sirokasvuinen (6600 g, 64 cm). Ruokahalu on kuin metsurilla! Täysimetyksellä kolmikuisena söi 11-12 kertaa vuorokaudessa, eli ihan normaalilta tuo ap:n vauvan ruokailutahti kuulostaa. Ja sehän on vain hyvä, jos maitoa menee paljon ja vaavi kasvaa noin hienosti!

Meillä mennään täysimetyksellä ja syödään n. 8-10 kertaa vuorokaudessa ja kerralla syö vain toisen tissin. Poika 3kk ja 7740g ja 66,2 cm.

Ja mun mielestä poika on tosi vähän rinnalla ku ottaa huomioon kuin iso on, luulis että ois useamminkin.

Mun nyt 2 kk muru ei selviä alle 45 min -1 t imukerrasta , ja usein tässäkin vain yksi tissi. Maitoa tulee - lypsykoneella 100-120 ml 5 minuutissa .
Typykän syntymämitat 54/3,9 kg , Nyt noin 59/5,2 kg...
imetyskertoja yleisemmin noin 3 t välein - ehkä 7-10 per päivä...

Eli onko kyseessä kulinaristi vauva vai syökö muillakin näin pitkään ja hartaasti ?
Ja voisikohan jollakin hellästi nopeuttaa - taputtelen ja hiplailen ja poseka kutittelen jo, jos unohtuu pitkälle tauolle - imu on ihan tehokkaan oloista.

t papau & viuviu 8 vkoa

Alkuperäinen kirjoittaja YOdottaja66:
Mun nyt 2 kk muru ei selviä alle 45 min -1 t imukerrasta , ja usein tässäkin vain yksi tissi. Maitoa tulee - lypsykoneella 100-120 ml 5 minuutissa .
Typykän syntymämitat 54/3,9 kg , Nyt noin 59/5,2 kg...
imetyskertoja yleisemmin noin 3 t välein - ehkä 7-10 per päivä...

Eli onko kyseessä kulinaristi vauva vai syökö muillakin näin pitkään ja hartaasti ?
Ja voisikohan jollakin hellästi nopeuttaa - taputtelen ja hiplailen ja poseka kutittelen jo, jos unohtuu pitkälle tauolle - imu on ihan tehokkaan oloista.

t papau & viuviu 8 vkoa
Mulla oli esikoinen samanlainen nautiskelija! Saattoi syödä pikkuvauvana jopa 1,5 tuntia putkeen (välillä tissille nukahtaen). Sitten 2-3-kuisena muutti tyyliään yhtäkkiä niin, että alkoi syödä vain 5 minuuttia mutta kahden tunnin välein. Eli otaksuisin, että teilläkin ollaan kuukauden päästä suuren muutoksen edessä, kun aistit vielä vähän kehittyvät ja maailma alkaa kiinnostaa...

Syöntejä voisi tietty yrittää lyhentää, jos kokeilee herätellä vauvaa kutittelemalla välillä. Ehkä tehokkainta olisi nukahduksen jälkeen vaihtaa vauva eri tissille, jolloin tämä heräisi ja imisi taas hetken tehokkaasti, ja sitten nukahduksen jälkeen toiselle tissille jne. Nukahtaneen vauvan voi tietysti myös irrotta rinnalta hellästi. Jos hän ei herää, on masu täynnä. Osa vauvoista nimittäin tykkäisi pitää tissiä suussaan välillä imien kaiken aikaa, kun on niin turvallista ja ihanaa, mutta äitiä saattaa uhata uuvahdus.

Niin tain näin, veikkaan, että reilun kuukauden päästä tunnin tissittelysessioita on korkeintaan iltaisin yöunille mennessä. Kuukausi kuukaudelta imetystuokioiden kesto tahtoo vain lyhentyä, kun vauvat ei varsinkaan päivisin enää malta tuhlata aikaa tissillä :) .

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
En ole kyllä laskenut, mutta varmaan noin 10-15 kertaa ainakin per vuorokausi. Välillä tuntuu että osa ilta tisutteluista on sellasta "elämäntapa tisuttelua", kun siinä on niin ihana luputella ja vaikka nukahtaa tissille :)

Poika oli syntyessään (rv 41+0) 2880g ja 50cm.
Ilmeisesti päätti näyttää kaiken maailman ihmettelijä tädeille että vielä minusta iso poika tulee (arvata saattaa miten kaikki päivitteli että "onpa pieni ja laiha...") :D
3kk neuvolassa painoi 7120g ja pituutta 61,5cm. Nyt ikää jo vähän yli 4kk, en tiedä tämän hetkisiä mittoja kun vielä ei ole ollut neuvolaa. Täysimetyksellä menty alusta asti.

Mä oon ymmärtänyt niin, että täysimetyksellä oleva vauva syö useammin kuin korviketta saava, en tiedä mistä johtuu.
Eikä mun mielestä ole paljon tuo 10 kertaa päivässä jos pelkkää maitoa saa :) Yksilöitähän nämä ovat, toiset nukkuu alusta asti pitkiä yöunia, toiset syö yölläkin tunnin välein.
Ja niin kai neuvolastakin neuvotaan, että lapsen tahtinen imetys, eli aina vaan tissiä kun vauva on nälkäinen. Välillä myös on niitä "tiheän imun kausia", kun vauva tilaa lisää maitoa.
Meillä esim. ilmenee niin että syö yöllä jopa 45min-1h välein pari kolme yötä ja sitten taas palaa "normaaliin" syöntirytmiin.
Sen verran kommentoin, että olen kuullut ja lukenut, että korvike täyttää masua kauemmin kuin rintamaito. Rintamaito hajoaa nopeammin mahassa ja korvikkeessa on jotain ravintoaineita jotka pitävät mahan kauemmin tyäydempänä ja korvike tietty hajoaa hitaammin =)

aamulla ja illalla ennen yöunille laittoa imetän,muuten saa pullosta..ja noillakin imetyskerroilla vaatii vielä pullosta..olen ajatellut että vois nuokin kerrat lopettaa,mutta aamulla ainakin tissit ovat niin pinkeet että pakko on saada ne tyhjäksi..kai se maidontuotanto sitten hiipuu itsekseen..mutta minun mittapuun mukaan olen pitkään imettänyt,vanhempia lapsia imetin n.2vkoa..
nyt tyty 2kk

Meillä 1kk ikäinen jolla vaihtelee määrä ja tyyli. Syö yhden rinnan kerrallaan ja aikailematta, syö yhden nautiskellen tai vetää molemmat enemmän ja vähemmän ajan kanssa. Pääsääntöisesti 2h välein, yöllä nukkuu 4-5h. Kyllähän tää asuisi tissillä kokopäivän ja sitä lupsuttelisi jos antaisin.
Syntymämitat 51cm ja 3500g, nyt 57cm ja 4700g, kasvaa tosi vauhdilla.

Meillä syödään tissiä noin 8-10 kertaa. Poika on kohta 3kk. Imuttelee yleensä molemmista rinnoista, syönti kerta kestää noin 5min/rinta, mutta yöllä saattaa imeä vain pari huikkaa. Pojan syntymämitat 3650g, 51cm.

Kiitos vastauksista. Eipä meillä sitten taideta kuitenkaan niin kovin tiuhaan syödä. Esikoisen kanssa oli toisin. On jäänyt aika elävästi mieleen kun hän söi tässä noin 3 kk iässä päivällä tunnin ja yöllä kahden tunnin välein sekä lisäksi illalla oli 2-3 tuntia putkeen tissillä. Lapsentahtisesti olen kumpaakin imettänyt ja kovia ovat kummatkin pojat olleet syömään sekä kasvamaan. Pulauttelun takia en syötä kuin rinnan kerrallaan, koska en näe järkeä siinä että syöttäisin molemmat tissit ja sitten tulisi maitoa tulvana takaisin. Esikoisen kanssa tuota "virhettä" tuli tehtyä, kun hänelle ei lohdukkeeksi kelvannut mikään muu kuin rinta.

Yhteistyössä