Monisairas 38-v ystäväni haaveilee raskaudesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annelie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annelie

Vieras
Rakas ystäväni, (jolla on diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, astma, luupiikki, ) närästystä haaveilee raskaudesta. Ymmärrän toki, että oma lapsi on jokaisen haave ja henkilökohtainen asia, mutta mietin miten hän sitten jaksaa tuota lasta hoitaa kun hänellä on oman terveytensä kanssa runsaasti ongelmia. Hän on sanonut, että töissä käynti on hänelle jo aivan suuri väsymyksen aiheuttaja. Ystäväni työskentelee sihteerinä tehden säännöllistä päivätyötä ja ymmärrän, että työ ja näiden sairauksien kanssa painiminen on jo todella iso haaste ja vie paljon energiaa. Olisin toki onnellinen jos hänellä olisi oma lapsi, mutta mietin jaksaisiko hän yövalvomisia ja sitoutumista lapsen hoitoon. Hän ei esimerkiksi halua puhua loppuviikolla koskaan puhelimessa, koska on niin väsynyt ja kunnioitan tätä täysin. Soittelen siis hänelle viikonloppuna ja usein odotan hänen soittoaan minulle. Itselläni on kolme lasta ja hän näkee kyllä vierailuillaan (noin kerran kk) mitä perhe-elämä oikein on. Huvittavinta on, että hän kertoo katsoneensa Supernannya ja kyselee minulta miksi en ole kokeillut niitä neuvoja lastenkasvatuksessa.... yritän hänelle sitten selittää, että ei aina tämä vanhemmuus ei mene niinkuin sen toivoisi menevän. Olen myös kertonut avoimesti kuinka paljon perhe-elämä vie minun energiaani ja vapaa-aikaani (olen työssäkäyvä) ja hän kyllä usein antaa täyden ihailun jaksamisestani. Ja miettii miten hän sitten jaksaa jos saa lapsia. Ja minä niin toivoisin hänellekin oman lapsen, mutta mietin jaksaisiko hän tätä kaikkea....

hah hah haa... joku tylsistynyt mamma vaan haluaa provoilla... eikö ole muuta tekemistä kun lapset on nukahtaneet? Tai ehkä se on ap, jolla ei ole yhtään lasta... heh, ei kenelläkään voi olla nuin montaa sairautta vielä tuossa iässä.

Jos lääkäri antaa luvan, niin mikäs siinä? Tekeehän ne monisairaat nuoremmatkin naiset lapsia, ei se ikää katso jos on sairauksia tullakseen; nuo kuvailemasi taudit voi ihan hyvin olla jo parikymppisellä.

Sun tehtävä ei ole kuiskutella selän takana ja pyöritellä silmiä, sun tehtävä on YSTÄVÄNÄ tukea ystävääsi, päätyi hän sitten mihin ratkaisuun tahansa.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, oon sairastanu kahdesti syövän, lonkas on tekonivel, reilu ylipaino, elimistö kärsiny syöpähoidoosta... ja mistäs mä haaveilenkaa. :whistle:

[QUOTE="vieras";28299456]Jos lääkäri antaa luvan, niin mikäs siinä? Tekeehän ne monisairaat nuoremmatkin naiset lapsia, ei se ikää katso jos on sairauksia tullakseen; nuo kuvailemasi taudit voi ihan hyvin olla jo parikymppisellä.

Sun tehtävä ei ole kuiskutella selän takana ja pyöritellä silmiä, sun tehtävä on YSTÄVÄNÄ tukea ystävääsi, päätyi hän sitten mihin ratkaisuun tahansa.[/QUOTE]

Itsekin ns. "monisairas" 30v äiti. Aloin oireilemaan 18-vuotiaana,mutta diagnoosit varmistuivat vasta kun olin 24v. Toki enää en haaveile lapsista kun niitä jo löytyy 4 iältään 12 ja risat,10,6 ja 3.

Sairastan siis keliakiaa,fibromyalgiaa,kilpirauhasen vajaatoimintaa,osteopeniaa,hypermobiliteettioireyhtymää,pujoallergiaa+eläinallergia..niin ja atooppinen ihokin löytyy.Silloin tällöin migreenikin vaivaa. Lasten kanssa kyllä pärjää.

Viimeksi muokattu:
Ei kai sen ystäväsi yksin tarvitse sen mahdollisen lapsen kanssa pärjätä vaan sillä lapsella olisi isäkin? Toki tukijoukkojen vahvuudesta muutenkin riippuisi se mihin kannattaa ryhtyä ja mihin ei. Mutta vaikka tilanne ois mikä niin en ihmettele että haaveilee lapsesta, eiköhän kaikki naiset jossain vaiheessa.

Sairaudet:diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, astma, luupiikki,närästystä pysyvät kyllä hallinnassa oikealla lääkehoidolla ja myös omahoidolla, ei niiden takia eläkkeelle päääse... Tarkoitan moni viettää täysin normaalia ja aktiivia elämää noiden sairauksien kanssa. Ehkä se väsyminen töistä on sellaista yleisjaksamattomuutta jota tietenkin sairastelu voi lisätä.
Lähinnä diabetes on huolettavin asia raskauden suhteen.

Yhteistyössä