monirakkulaiset munasarjat

• Viestiketjun aloittaja toivoton tapaus??
  • Ensimmäinen viesti
toivoton tapaus??
Olen ravannut alituiseen lääkärillä aina siitä lähtien kun kuukautiseni alkoivat (13-vuotiaana). Syynä lääkärissä ravaamiseen oli se, että kuukautiset eivät tulleet. Keskimäärin kuukautiseni ovat tulleet 2-3 kertaa vuodessa, e-pillereiden avulla useammin, mutta silloin ne eivät oikein tunnu kuukautisilta. Neljä vuotta sitten (nyt olen 24) minulla todettin munasarjojen monirakkulatauti naistenklinikalla, sen jälkeen kun normaalit terveyskeskuslääkärit eivät olleet osanneet tehdä diagnoosia (pso).

E-pillerietä en ole syönyt vuosiin.. ne vain sekoittavat pääni. En vain tiedä mikä avuksi.. Tälläkin hetkellä kuukautiseni ovat puoli vuotta myöhässä. Tämä on ihan kamalaa.

En ole ylipainoinen, harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti. Parisuhteessanikin olen onnellinen, naimisiinmeno on edessä. Haluan kuulla teidän tarinoita jos olette kokeneet samaa? Meilläkin on lasten suunnitteleminen lähellä ja haluaisinkin tietää minkälainen prosessi pso:ta sairastavilla on edessä jos haluaa tulla raskaaksi.

tyllerö
Itse kärsin samasta asiasta, kylläkin kuukautiset tulee suht normaalisti, kierron pituus heittelee vain noin viikolla kahdella, lisäksi on ilmennyt karvoituksen lisääntymistä ja aknea kun pillerit lopetin (kaikki oireet pysyivät poissa niin kauan kuin pillereitä söin). Lasta olemme yrittäneet nyt kohta vuoden verran, ei näy eikä kuulu... :( Kävin lääkärissä alkutalvesta (jolloin vasta selvisi että pco) ja sain Terolut-kuurin kolmeksi kuukaudeksi, sillä saatiin kuukautiskierto tasaantumaan. Toinen ongelma on vielä siinä että en tiedä ovuloinko ollenkaan, sitä katsotaan nyt pari kuukautta vielä ja sitten saan todennäköisesti Clomifenit (saa ovulaation aikaiseksi) jos tärppiä ei tule. Sen enempiä en vielä tiedä että mitä muita mahdollisuuksia on avittaa asiaa, selviää parin kuukauden päästä lääkärillä. En ole ylipainoinen, mutta jostakin luin että myös parin kilon pudotuskin (saisi kyllä sen verran lähteä helpostikin...) voi auttaa asiaa joten ajattelin sitä vielä kokeilla tässä.

Tietääkseni noita Teroluteja voidaan antaa myös siihen että saataisiin kierrot tasaantumaan (että ei välttämättä tarvitse olla vauvayritys heti päällä), korjatkaa joku jos olen väärässä!

Toivotaan että saat apua, kannattaa vain rohkeasti ottaa lääkäriin yhteyttä! Hyvähän se on saada ne kierrotkin toimimaan hyvissä ajoin kun vauvahaaveitakin on :) Onnea!!

hue
Pco, ei pso :)

Minulla diagnosoitiin tauti aikuisiällä kun kuukautiset jäivät pois. Polilla lääkäri sitten kysyi vauvahaaveistani, sillä lääkitys olisi ollut eriainen.

Sain myös ohjeen hakeutua naistentaudeille sitten kun lasten hankkiminen tulee ajankohtaiseksi, niin voidaan tsekata munasarjojen tilanne ja aloittaa hoito heti. Hoito riippuu pco:n asteesta.

joten ehkä kannattaisi mennä suoraan gynelle kysymään miten sinun tapauksessasi tulisi toimia.

Yhteistyössä