monirakkulaiset munasarjat

Hei vaan kaikki!
En ollut varma mihin "osastoon" tästä kirjoittaisin..mutta ajattelin laittaa tänne, koska me olimme ennen lapsettomia ja ajattelin, olisiko täällä samaa kohtaloa omaavia naisia, kuin minä. Sillä välillä tuntuu, että ole ainoa koko maailmassa tämän asian kanssa :/
Minulla on monirakkulaiset munasarjat, eli mulla ei tule menkkoja, koskaan, ellen söisi hormonipillereitä. Kun olin seitsemäntoista, menin äidin kanssa gynekologille, kun menkkoja ei kuulu. Minulle sattui sellainen tosi vanha eläkkeelle kohta siirtyvä tiukka nainen, joka vain tokaisi, kyllä ne sieltä tulee jos tulee. Yhden kerran tuli seitsemän päivää kestävää vuotoa, ei muuta.

Salasin kaikilta kavereilta sen, ettei kuukautisia tullut, häpesin. Kun muilla alkoi menkat, saatoin vain nyökytellä, että tiesin kyllä mistä puhuttiin. Muuten kehityin, niinkuin muut, rinnat kasvoi jne. mutta ei vain menkkoja. Kun muut valittivat, miten kamalaa on kun on menkat, että antaisivat mitä vain, että ei olisi menkkoja, mielessäni huusin, että antaisin mitä vain, että minulla olisi menkat! Sillä tiesin, että jos ei menkkoja, ei vauvoja.

Kun nykyisen mieheni tapasin, kerroin hänelle ongelmastani ja etten ehkä saisi lasta luonnollisesti. Tuli sitten aika, jolloin halusimme lasta ja olin niin masentunut, kun ostin ihan turhaan testejä, kun eihän niitä menkkoja ollut, niin tuskinpa vauvaakaan tulee..

Vuosien yritysten jälkeen, maksoimme itsemme kipeiksi, että lopulta pääsin inseminaatioon ja sitä kautta aloin odottaa esikoisiamme, nyt kaksivuotiaat tyttömme uinuvat huoneessaan ja minä olen onnellinen. Mutta silti, olisi kiva, jos olisi muita samaa ongelmaa omaavia, jotka voisivat kertoa kokemuksistaan. Minulle tämä on ollut nolo, hävettävä asia, mutta olen hyväksynyt sen lopultakin, ettei menkkoja tule, niin niitä ei tule. Kävin gynekologilla puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen, kun menkkoja ei tule ja siellä sitten mies minulle sanoi, etten koskaan saisi lasta luonnollisesti. Kysyin tarvitseeko minun pillereitä popsia, kun olen tähänkin mennessä pärjännyt ilman, olin monta kertaa lopettanut terolutin syömisen, kun aina unohdin. Lääkäri sanoi reseptiä kirjoittaessa, että olisi hyvä, jos menkat tulisi... mutta en ole syönyt terolutia, resepti sitten vanhenikin ja hyvin tässä pärjätään.

Monet itkut on itketty ja eräskin ystävyys katkeruuden takia menetetty, mutta lopulta mekin saimme onnemme. Tsemppiä teille kaikille, tiedän mitä se on, kun ei ymmärretä ja perjantain kauppareissulla aina katseli haikeana lapsiperheitä tai raskaana olevia.

Aurinkoista kesää! =)

Kirjoituksesi kosketti, vaikken itse kärsikään samasta ongelmasta. Minusta on ihanaa, että saitte vauvat kaikesta huolimatta. On ihan varmasti tuskallista kokea naiseuden tuolla osa-alueella sellaista erilaisuutta. :'( Kiitos kun jaoit tarinasi!

HEI asa83

minulla myös pco ja siitä johtuva lapsettomuus ongelma.
Todettiin vasta aikuisiällä ja kaikki pco:n oireet olen omannut.
Nyt hoitojen kautta odotan esikoistani ja toivon, että kaikki menee hyvin.
Olen saanut tältä palstalta paljon tukea, tuolla kuumeilijoissa on paljon pcolaisia kohtalotovereita.

Kovin on epätodelline olo, tän raskauden suhteen. Viime syksyltä keskenmeno takana ja toista ei haluaiskokea. Eläminen pco:n kanssa ei ole mukavaa ja kun tietää riskit mitä liittyyraskauuteen ja omaan terveyteen tulevaisuudessa, niin ahdistaa ajoittain. Mut onnellisisa aikoja on luvassa

sane

Tuli vain sellainen olo, että haluan jakaa kokemukseni ja tavallaan tuo oli terapeuttista, sillä välillä jotenkin masentaa, kun näkee jonkun sidemainoksen. Okei, kuulostaa tosi typerältä, mutta siltä vain tuntuu. Olen erittäin, erittäin onnellisessa tilanteessa, että minä ja mieheni saimme kaksi ihanaa lasta, jotka ovat niin erilaisia ja yllättävät joka päivä =) sillä joillekin, kuten sinulle sane, on tullut vastoinkäymisiä ennen raskauttasi. Meillä tärppäsi heti, raskausaika meni ongelmitta ja viikolla 34 synnytin tyttäremme ja koin myös ensimmäisen luomusynnytykseni, koska epiduraali ehti jo vaikuttaa ja toista ei enää saanut :D

Raskaus on ihmeellinen asia, joillekin se on silkkaa tuskaa alusta loppuun, joillekin niin ongelmatonta. Kaikki me olemme erilaisia.

Toivon teille molemmille kaikkea hyvää :hug:

Tässä sinulle vertaisryhmä: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1552665 :) Olet varmasti tervetullut vaikka et nyt kuumeilisikaan. Tuossa pinossa on paljon tietoa ja kokemuksia. Itselleni on ollut tärkeää huomata, etten ole asian kanssa yksin ja että pco:sta huolimatta on mahdollista saada lapsia. Oma esikoiseni sai alkunsa helposti, mutta nyt tilanne on toinen ja todennäköisesti tarvitsemme apuja raskauden onnistumiseksi. En silti ole heittänyt kirvestä kaivoon vaan yritän olla positiivisella mielellä ja välttää asiasta stressaamista. Mulla kuukautiset tulee kyllä, mutta kierto on todella laajasti vaihteleva enkä ovuloi jokaisessa kierrossa.

Yhteistyössä