Moniosaiset ohjeet (neuvola)

  • Viestiketjun aloittaja mievaa09
  • Ensimmäinen viesti
mievaa09
Olipas lapsella 5-vuotisneuvola. Kaikki muut meni hyvin, mutta lapsi ei osannut tehdä oikein tehtäviä:

"Laita lusikka renkaan läpi, laita lusikka kuppiin, tuo kuppi renkaan viereen."

Lapsi otti lusikan, laittoi sen kuppiin, toi kupin renkaan viereen.
"Ota lusikka ja laita se kupin taakse." Laittoi kupin sisälle.

Tuli passitus puheterapeutille.

Vuosi sitten oli puheterapeutilla käynti vähän samoista jutuista, ettei lapsi ymmärrä kaikkia moniosaisia ohjeita tarhassa, mutta pt totesi lapsen olevan ikäisensä tasolla kehityksessä.

Kotona testailin samalla mallilla, hieman eri tavaroilla (lusikka, kuppi, kulho) ja ainakin kotona osasi tehdä ja oli jopa hauskaa. Piti leikkinä ja nyt pyytää minua tekemään sitä sun tätä vastaavilla ohjeilla.

Millaisia tehtäviä teidän lapsilla on ollut kun olen kuulut erilaisista (ilmeisesti eri neuvoloissa erilaisia) tehtävistä.

 
Mä oon tehny päiväkodissa lapsille saman tyyppisiä tehtäviä ja tuli mieleen, että jos lapsi jännittää neuvolassa, niin ei välttämättä pysty tekemään tuollaisia juttuja. Jos saman tapaiset jutut onnistuu kotona, niin mielestäni syytä huoleen ei ole ja puheterapeutilta voi tulla taas samanlainen vastaus kuin viimeksikin eli ihan normaali on. Yleensä jos lapsella on häikkää puheen ymmärtämisessä, hän ei pysty tekemään tuollaisia asioita edes niin hyvin kuin sun lapsi tai jättää kokonaan tekemättä.
 
Tuossa testataan abstraktia käsityskykyä. Meillä oli sama testi 3,5vuotiaana ja olin kyllä aika hämmästynyt siitä, miten vaativia juttuja testattiin niinkin pienellä. Eli piti just laittaa isompaa kynää kupin taakse, pienempää viereen jne. Lapsi kyllä ihme kyllä onnistui testeissä, vaikka ei oltu kyllä ikinä edes mitään saman tapaista tehnyt. Mutta uskon, että lasten ollessa kyseessä huono päivä, jännittäminen yms. vaikuttaa testaukseen. Mutta käsittääkseni aika hyvin terkkarit osaavat huomioida sitäkin eli riittää, että testi on ns. riittävän oikein tehty. Ei uskoisi, että yhden tehtävän mentyä pieleen niin tulisi passitusta mihinkään?
 
Meillä tehtiin puheterapeutilla noita juttuja, neuvolassa ei ole vielä tehty, poika nyt 4v.

Poika osasi muuten laittaa kaikki kohdilleen, mutta kun oli kyse isosta ja pienestä kynästä, niin väärä kynä meni väärään paikkaan ja näin puheterapeutti sanoi pojan kehityksen olevan 3,5vuotiaan tasolla.

Poika jännittää aina kun mennään puheterapeutille, eikä siksi jaksa oikein keskittyä kaikkeen mitä siellä pitäisi tehdä.
Myös kuvia mitä puheterapeutti näytti, olivat osa vielä pojalle outoja asioita.
Esin. kalahaavi, poika ei ole vielä koko sanaa kuullutkaan, eikä koskaan nähnyt haavia.
Jänään että tämmöisistä asioista sitten tiputetaan kehitystä.
Miten poika voi tietää mikä haavi on, jos sitä ei ole vielä koskaan käsitelty, tai että mikä on jakoavain. huh... :eek:
 
Mä kuulin kerran, että joku sai passituksen puheterapiaan, kun ei tiennyt mikä on laude. Kysymys oli saunan lauteesta. En tiedä lapsen ikää, mutta todella hämärältä kuulostaa.

Todellisen älykkyyden ja puheen kehittyneisyyden voi mitata myös käyttämällä kiertoilmaisua. Näin esim määritellään käytännön kielitaito vieraassa kielessä. Asiaa voidaan ilmaista usealla eri tavalla ja jonkun yksittäisen sanan ymmärtämättömyys ei pitäisi olla iso juttu.
 
eskarissa pitää sitten jo osata tehdä mm seuraavan kaltaisia tehtäviä

Piirrä talo, jossa on vino katto, ovi, kolme ikkunaa ja keskellä kattoa savupiippu, josta tulee savua. Piirrä talon pihalle lipputanko, jossa lippu ja taivaalle aurinko.

Tämä koko ohje, oli siis luettu lapsille kerran ja kaikki ohjeet kerralla. Meidän eskarilaisella meni muuten oikein, mutta ikkunoita tuli vain kaksi.
 
Onhan se hyvä että testataan, mut tosiaan jos lapsi ei ole ikinä haavia nähnyt niin miten ihmeessä se voi vaikuttaa kehitystasoon.

Meillä esikoinen osasi 1 vuotiaana n.20 sanaa ja neuvolassa kysyttiin mitä osaa sanoa. No kerroin että kissa, koira, kana, heppa, kani, siili, kirja, käärme jne. (siis iso liuta eläimiä ja pari muuta sanaa). Terkkari sitten kysyi että osaako tyttö mitään OIKEITA sanoja kuten auto :eek: pikkasen jäin haavi auki :headwall: no seuraavalla kerralla kun mentiin niin oltiin opetettu tytölle myös auto :LOL:
 
Heffalump: tosi hauskaa... siis että OIKEITA sanoja :LOL:
Oisin minäkin jäänyt haavi auki! Mun poika (nyt 2v 2viikkoa) puhuu jo hyvin kaksi sanaisia lauseita ja taivuttaa sijamuodot oikein mm. Missä Pai? Tultiin autolla. Istutaan junassa.
Yksi vuotiaan sanoi sanojen alut esim. au (auto) mai (maito).
 

Yhteistyössä