Monilapsiset perheet ja juhlapukeutuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grace
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Grace

Aktiivinen jäsen
21.07.2007
6 911
3
38
Meillä neljän lasta ja tuntuu että kauhee homma ja tehokas lompakon laihdutus kun miettii ja hankkii lapsille siisti asut.
Pelkästään tyttöjen ( kolme ) sukkahousuihinkin menee 20 euroa.
Meidän tytöillä on sopivat mekot ettei niitä uusia nyt hankittu, mutta poika on kasvanut niin hurjasti että housut, paita ja uudet juhlakengät piti ostaa.
Tytöille ostin kaikille sandaalit joita voi käyttää juhlissa ja nyt kesällä.

Meillä on tänään koulun kevätjuhla ja lauantaina kolmet ylppärit sekä tulossa miehen siskon kolmosten nimiäiset.

Kuinka paljon juhlia teillä tänä kesänä ja miten selviätte vaatehankinnoista kun on monta lasta?

Meillä neljä lasta ja kaikille ostin uudet vaatteet. Kolme tyttöä ja poika. Tytöille löysin kappahlista ja seppälästä edulliset mekot ja pojalle uudet reisitaskuhousut joita voi myöhemmon käyttää ja vähän juhlavampi paita. Ei tullut kalliiksi tai en osaa ajatella juhlavaatteita kalliiksi. Kyllähän sen tietää että lasten hankinnat maksavat.

No meillä ei ole kun kolme lasta, mutta ne menee koko kesän samoilla juhlavaatteilla mitä on ostettu. Enkä pidä noita tyyliin seppälän juhlamekkoja kalliina. No tietty meillä halventaa vaatteita se, että molemmat tytöt voi mennä talvijuhliin ostetuilla juhlasandaaleilla kun ne mahtuu vielä ja mustat sattuu sopiin molempien vaatteisiin.

yhtään juhlaa ei ole tiedossa tänä kesänä ainakaan vielä. kierrätys on juhlavissa vaatteissa onnistunu melko hyvin. jos jotain on tarvinnu niin eihän se ole auttanu kuin ostaa. yritetty kuitenkin sillai että niitä on voinu käyttää juhlien jälkeenki

neljä lasta. Viime joulujuhlaan ostetut juhlakengät käy 2 pojalle yhä. Paidat ja housut piti heille ostaa. Toiselle tytölle kaikki, mekko, kengät, sukkahousut piti ostaa, toiselle tytölle vain sandaalit ja sukkahousut, koska hänen viimevuotinen juhlamekko sopii yhä, samoin bolero. Rahaa paloi noihin ostoksiin 65e+45+15e, laskepa siitä yhteen. Eli kolmesta eri kaupasta löytyi tarvittavat. Juhlia vain yhdet yo-juhlat ja yhdet häät.

Teen hyviä löytöjä usein kirppareilta, juhlavaatteita kun löytyy lähes uutena.. Ostan monesti juhlavaatteita valmiiksi varastoon, jos on liian isoja heti pidettäviksi ja löytyy edullisesti. Nyt ompelin kevätjuhliin housut, kun oli kangasta valmiina.. Joskus olen myös lainannut kaverilta jolla samanikäisiä lapsia. Meillä ei ole kuin kahdet kevätjuhlat tänä vuonna.

Meillä on kolme lasta, 2 tyttöä ja poika. Ainoa mitä on pitänyt juhliin ostaa, on tytöille uudet sukkahousut. Muut vatteet on löytynyt omasta takaa. Kierrätetään aika paljon sukulaisten kesken ja mitä nyt kirppiksellä vasta kävin, tytöille löytyis vaikka mitä ihanaa mekkoa halvalla. Pojille ei kyllä juuri mitään juhlavampaa.

Minä ostan yleensä aina alesta valmiiksi juhlavaatteet =) Ku ei niitä yleensä tule montaa kertaa käytettyä tai sitten on saatu lahjaksi ja myös kirppikseltä ostan jos vastaan tulee...
Välttämättä meidän lapset ei ole ihan viimmesenpäälle laitettu.Yleensä just poikien kengät ei ole juhlamallia ku ei niitä viitsi kaksia joka vuosi ostaa...
Meillä on siis tyttö ja kaksi poikaa =) He ovat onneksi vielä niin pieniä etteivät vielä hirveitä vaadi.Tyttö kylläkin 9v. jo katsoo mitä haluaa.

Meillä ei ole varaa ostaa uusia vaatteita lapsille mitenkään. Poikkeuksena omat häämme, mutta lapsen pukuihin ei silti paljoa rahaa uponnut, mutta se vaati pitkää etsimistä ja lopulta löytyi ulkomailta. Mä suosin myös kirpputoreja ja huutonettiä. Ostan varastoon jos nään jonkun hyvän vaihtoehdon edullisesti. Mutta niinhän siinä usein käy, kun tarvitsisi ei sitten löydykkään mitään sopivaa. Sen takia niitä ostan enakkoon käytettyinä.

Meillä nuo kauluspaita- yms juhlavaatteet siirtyy aina pienemmälle. Esim tänä kesänä kakkoselle menee esikoisen viimekesäiset jne.
Joskus esikoiselle joutuu ostamaan, jos ei 3v vanhemmalta serkultaan saa.
Neidille pitää jotain ostaa, kengät ainakin =)

4 lasta, 3 poikaa peräkkäin ja hännänhuippuna neiti.
Itse en paljoa viitsi satsata näihin juhlavaatteisiin, joita pidetään suunilleen 2krt päällä ja sit menee jo vaihtoon.

Meillä on 3 tyttöä + 1 poika.

Pienimmät perivät aina isomman mekon, isompi saa uuden - usein ulkomaantuliaisina tai muuten mummujen hemmottelemana. En minä ainakaan ajattele, että samoja vaatteita ei voisi pitää kuin kerran :o

Pojalle ostan kauluspaidoiksi lyhythihaisia. Niitähän tyttöjenkin mekot ovat. 3-6 vuotiaana menee samat lyhythihaiset paidat kun vähän kääntää hihaa. Helmaa ei kukaan housuista näe. Housuja yhdet tummat. Kevätjuhlissa ja muissa epävirallisissa juhlissa tummat siistimmät farkut jalassa.

Kevätjuhlissa myöskään ei ole kenelläkään kenkiä, sillä korkealla lavalla esiintyessään olisivat vain haitaksi. Niin tytöille riittää juhlakauteen kauniit kesäkengät ja pojalle ei ole nyt entisten kenkien jäätyä pieneksi tarvinnut edes ostaa. Tarvittaessa käytetään ystäväsuhteita "hyväksi", eli lainaan ystävän pojalta, jolla on samankokoinen jalka. Vastapalveluksena hänen pikkuveli perii meidän pojan pieneksi jääneitä vaatteita.

meillä on ainoastaan kengät tuottanu vähän ongelmaa kun pojilla jalat kasvaa niin tajutonta vauhtia. meillä siis neljä poikaa (tosin kuopus ei vielä suoria housuja käytä mutta hällekkin puku on olemassa mutta vielä vähän iso on) kirppareilta aina katsellaan vaikka tarve ei just sillon oliskaan ja napataan mukaan vaikka isojakin vielä olis jos edullisesti on tarjolla. ja muuten ostellaan alesta yms sinäänsä helpompaa kun kaikki lapset on samaa sukupuolta

Meillä moni mekko siirtyy pienemmän käyttöön, mutta ei meillä kuopus joudu aina siskojen vanhoja käyttämään.
Jotkut säilyy niin hyvin, että kaikista vanhimman tytön mekko on nyt kuopuksen käytössä.
Kirpparilta mä en jaksa lähtee vaatteita etsimään, sillä aika harva vaate sieltä on mun seulan läpi päässy. Ja tuntuu että kirpparin hinnat on välillä kohtuuttomat kun ei tarvis välillä laittaa kun pari euroa päälle niin sais uuden koltun kaupasta ja sen verran löytyy meiltä aina.

Poika saa uutta kun on ainoa poika.

Ei menny paljon rahaa, 4 poikaa ja 2 tyttöä. Kirpparilta ja huutonetistä minäkin teen enimmän hankinnat. Juhlasukkahousuja löytyy syksyisin alekorista, ostan niitä silloin useemmat (ne kun on melkein niinku juhlat ja puhki). Poikien mustia kenkiä meillä on joka kolmatta kokoa, eli aina löytyy lähes sopivat, esikoinen taitaa seuraavaksi saada isin vanhat :D Housuja on helppo ommella, paksu pellavakangas maksaa 16e/m ja on paljon värivalikoimaa, pienille riittää kuminauhavyötärö kun se paita kuitenkin roikkuu siinä päällä, ja pääsevät helposti ite pissalle.

Pojille on ostettu mustat liivipuvut Tallinnasta, isovanhemmat tuo tuliaisina kun annan lahkeenmitan. Siellä saa housut, liivin, paidan ja rusetin setin samaan hintaan kun Suomessa pelkän liivin tai housut! Muutenkin kun kyselevät lahjatoiveita, niin kerron usein vaatetarvetta, lapset tykkää kun saa sitten laittaa sen mummon tuliaisina saadun juhlapaidan =)

mun motto: kierrätys kunniaan pätee tähänkin, ja ostan yleensä jo hyvissä ajoin jemmaan kirpparilta, tai alennusmyynnistä, kun tiedän, että käyttöä kuitenkin tulee myöhemmin, vaikka olisi sillä hetkellä isokin... esim. nyt ekaluokkalaisten juhliin on musta uusi puolihame (juhlava) valmiina, kun sen aikanaan ostin alesta, ja on just sopiva. (ja toivomus olikin, että tytöt pukeutuisi mustaan hameeseen, pojat mustiin housuihin, liittyen esitykseen)

Juhliin mennään kirpputorilta hankituissa mahdollisimman siisteissä juhlavaatteissa, joista nuorimmat perivät isommilta ison osan. Tietyissä koko luokissa samoja juhlahousuja pidetään 1-2 kertaa, ja ne pysyvät tosi siisteinä.

Pojilla, joiden juhla-asuna olen päätynyt aika pienestä pitämään kauluspaitaa, tummia housuja ja jotain siistiä neuletakkia/puvun takkia, tämä toimii aika hyvin.

Tyttöjen kanssa voisi olla kinkkisempää.

3sukkahousut 20e? Melko kallista. Just ostin nättejä legginsejä ja sukkahousuja 6v tytölle ja 2v likalle ,huimat 1-2e/kpl.
Juhlakenkiä oli cittarissa 5e(kiiltonahka, remmi tossa päällä)

Hinta riippuu vähän mistä ostaa/etsii. Alekoreja löytyy _aina_

Sukkikset ja kengät jouduttiin ostamaan mekin, mutta loput ompelin itse kierrätetyistä kankaista. Vetskaria ja kuminauhaa ostin kyllä niihinkin. Mutta halvalla päästiin, säästin monta kymppiä. Poika saa kaupasta uusia myös ainoana ja vanhimpana, mutta ale-korit hyödynnetään aina.

Mä ostan useimmiten kirppikseltä juhlavaatteita, koska niitä löytää usein erittäin hyväkuntoisina. Tai esimerkiksi voin ostaa osan kirppikseltä ja osan uutena ja tehdä osan itse.

Nyt kun meillä oli kevätjuhlat, niin vanhimmalla oli ennestään jo housut, kengät oli kirpparilta 3 euroa, paidan ostin uutena 9 euroa. Tytölle ostin sukkahousut sukkahousut ja aluspaidan uutena alesta, maksoivat yhteensä 4 euroa. Juhlakengät ostin alennuskorista 5 eurolla viime talvena. Mekko oli kirpputorilta, kuin uusi, hintaa 3 euroa. Nuorimmalla oli isompien vanhat kengät ja housut, ostin paidan 8 eurolla. Eli yhteensä meillä meni reilu 30 euroa.

Tyttöjen juhlamekkoja on usein kirpputoreilla erittäin hyväkuntoisina, ehkä kerran kaksi käytettynä. Joillakin toki sielläkin hurjat hinnat, mutta edullisiakin löytyy.

Yhteistyössä