Monikieliset perheet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cosmopolitan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cosmopolitan

Aktiivinen jäsen
17.04.2005
8 967
0
36
Me olemme kaksikielinen ( suomi-sveitsinsaksa) perhe ja asumme Englannissa eli lapset kayttavat paivittain kolmea kielta ja ihan sujuvasti.On ollut mielenkiintoista huomata,miten helposti lapset tosiaan oppivat eri kielia! Loytyyko toisia monikielisia perheita? =)

Meillä on vain kaksi kieltä käytössä ja todella hyvin sujuu. Asumme Ruotsissa ja mieheni puhuu ruotsia ja minä puhun lapsellemme suomea. Mahtava seurata kehitystä kun kaikki asiat voi ilmaista kahdella kielellä. Uskomatonta että kielet ei edes mee sekaisin. lapsi (nyt 2v 88kk) keksii omia sanoja silloin jos ei toisella kielellä ole vielä kuullut samaa sanaa.

Footballers wife,ikava tuottaa pettymys , mutten taida olla se Sveitsiin kadonnut ystavasi : Olen asunut Saksassa , Stuttgartissa,mutten ole ikina edes kaynyt Frankfurtissa...
Meillakin mies ymmartaa sujuvasti suomea, mutta puhuu lasten kanssa aina sveitsinsaksaa. Lapset puhuvat minun kanssani aina suomea,kuten myos leikkiessaan yhdessa .
Miten muuten miehesi on sopeutunut Suomeen? Oletteko asuneet myos miehesi kotimaassa? Mista pain Brittein saarta han on kotoisin?

Meilla myos suomi-englanti kotikielena, tallahetkella englanti dominoivampi. Lapset 3v ja 16kk; puhuvat keskenaan englantia (asutaan Lontoossa ja vanhempi lapsi Nursery School:ssa). Viela viime toukokuussa 'sujuvampi' kieli oli suomi, mutta yhtakkia vanhempi lapsi 'vaihtoi' kielen englantiin, ja kielsi minua puhumasta suomea hanelle, vaikka niin olen tehnyt koko ajan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 15:03 PerhosVaikutus kirjoitti:
Minkä ikäisenä olette lapsen laittaneet kouluun? Ja miten se poikkeaa suomalaiseta peruskoulusta?

Esikouluun mennaan taalla 4v. ja varsinainen koulu alkaa 5v.Koulun yhteydessa toimivaan leikkikouluun paasee 3v.taytettyaan.
Koulupaivat ovat pitempia kuin Suomessa ( meilla 8.45- 15.15 ) ja ainakin valtion kouluissa luokkakoko on suuri (max.34 muistaakseeni).Laksyja on hyvin vahan ja oppimisen laita on muutenkin vahan niin ja nain. Koulukirjoja ei ole ollenkaan.
Puhun siis vain ilmaisista valtion kouluista... Suuri paino laitetaan lapsen sosiaaliselle kehitykselle ja mielekkaalle oppimiselle.Ainakin omia lapsia seuratessani saan sen kuvan,etta koulussa on hauskaa!

Meillä edustettuna suomi ja ruotsi (tukholman murre :) ). Kaikki kolme lasta (5, 3, 2v) puhuvat kahta kieltä, nuorimmat vielä hiukan sanoja hakien ja toki esikoinenkin välillä vähän oikeaa ilmaisua etsien. Kielet ovat rikkaus. Itsekin opin sujuvan ruotsinkielen vasta mieheni tavattuani ja 6 vuotta Ruotsissa asuessani. Nyt asumme Suomessa.

meillä puhutaan kotona kolmea kieltä, minä suomea, avokki espanjaa (castellano) ja yhdessä englantia, ja sitten kun poika aloittaa leikkarin niin joutuu opettelemaan katalaanin.
Pojalla ikää 2 vuotta ymmärtää kaiken suomeksi ja castellanoksi (yleisin espanjassa puhuttu murre), englanti jäännyt vähän taka-alalle.
asumme Espanjassa

mellä puhutaan suomea-englantia ja arabiaa..asutaan suomessa B)
ja jos miehen veli ja hänen vaimonsa brasiliasta sattuu työmatkallaan tänne niin sitten kuuluu myös portugalia lasten suusta :D ..ovat oppineet serkuiltaan skypen kautta... :wave:

tààllà suomi-italia. typykkà reilut 2 v ja ainakin tàssà vaiheessa molemmat luonnistuu vaikka kuuleekin suomea vain minulta (ssis kovasti pitàà hòpista ja dvd:t kàyttòòn myòs). toivottavasti nàin jatkuu myòhemminkin, kun monesti olen kuullut ettà jossain vaiheessa lapsi saattaakin alkaa puhua vain yhta kieltà. onko kellààn kokemusta?

meillä poika pian 2v. minä ja muutamat suomalaiset ystäväni puhumme pojalle suomea ja isä, hänen sukulaisensa, tarhakaverit jne. italiaa. molempia kieliä ymmärtää hyvin ja puhuu ehkä hieman enemmän suomea kuin italiaa.

olemme käyneet usein Suomessa ja tarkoitus olisi myös lähitulevaisuudessa aloittaa suomenkielinen kerho (kerran viikossa). olen harkinnut myös kouluiässä alkavani opettaa pojalle suomenkieltä kotiperuskoulun kautta, mikäli asumme vielä ulkomailla. haluaisin että poika oppisi hyvin myös suomen kirjakielen.

mistä päin olet Italian mamma? minä Roomasta.

kiva kuulla muista italian mammoista , itse olen milanossa. kiva kun jaksat satsata myòs kouluikàisen pojan suomen kieleen. tsemppià sinulle ja kaikille monikielisille perheille j! ciao

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 17:18 italian mamma kirjoitti:
tààllà suomi-italia. typykkà reilut 2 v ja ainakin tàssà vaiheessa molemmat luonnistuu vaikka kuuleekin suomea vain minulta (ssis kovasti pitàà hòpista ja dvd:t kàyttòòn myòs). toivottavasti nàin jatkuu myòhemminkin, kun monesti olen kuullut ettà jossain vaiheessa lapsi saattaakin alkaa puhua vain yhta kieltà. onko kellààn kokemusta?
serkku-poika asuu Saksassa, äiti suomalainen ja isä saksalainen, Hän ei halunnut puhua Suomea nuorempana (ikÄä nyt n30v) ja häpesi suomen-kieltä, mutta nyt kun juttelin hänen kanssa, katuu ja paljon , kun ei halunnut oppia puhumaan. ymmärtää kaiken kumminkin , mutta ei osaa puhua. Viime kesänä meni saksassa naimisiin suomalaisen tytön kanssa ja aloitti suomenkeilen kurssit
Tiedän, että on aikaista minun pojalleni (2v), mutta onko kenenkään lapsi
(ulkomailla asuva) opiskellut suomea internetin välityksellä. Itse sain sen osoitteen suurlähestystöstä , mutta on pääsyt hukkumaan, eikä tule mieleen nimikään, se oli joku ihan virallin peruskoulu juttu<br><br>

\[quote="06.06.2006 klo 14:38 Tiitiäisen äiti kirjoitti
Tiedän, että on aikaista minun pojalleni (2v), mutta onko kenenkään lapsi
(ulkomailla asuva) opiskellut suomea internetin välityksellä. Itse sain sen osoitteen suurlähestystöstä , mutta on pääsyt hukkumaan, eikä tule mieleen nimikään, se oli joku ihan virallin peruskoulu juttu
[/quote]

Olisiko tuolla tietoa : www.edu.fi

Yhteistyössä