Moni mies kokee parisuhdeväkivaltaa - häpeä ja vähättely saa vaikenemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Moni mies kokee parisuhdeväkivaltaa - häpeä ja vähättely saa vaikenemaan
Tiistai 29.8.2017 klo 10.39

Miesten kokemasta lähisuhdeväkivallasta vaietaan usein, vaikka se on varsin yleistä.

(MOSTPHOTOS)">
Asiantuntijan mukaan lähisuhdeväkivallan uhreille ei ole olemassa tarpeeksi palveluita ja asiaan erikoistuneita ammattilaisia. (MOSTPHOTOS)

-  Viranomaisten tietoon tulevissa lähisuhdeväkivaltatapauksissa noin 20-30 prosenttia uhreista on miehiä, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kehittämispäällikkö Martta October.

-  Suurin osa on naisia, mutta miesuhritutkimusten perusteella kyllä miestenkin kokema väkivalta on varsin yleistä.

Hankekoordinaattori Tommi Sarlin Miessakit-yhdistyksestä uskoo miesten hiljaisuuden kumpuavan muun muassa häpeästä.

-  Miehet itse vaikenevat väkivallasta, koska he ehkä häpeävät tai vähättelevät sitä. Se ei oikein sovi sellaisen menestyvän, toimivan ja kykenevän miehen malliin, pohtii Sarlin.

-  Varmasti meidän kasvatuskin on sellainen, että nainen saa ilmaista enemmän tunteita ja miehen pitää ehkä kestää enemmän.

Myöskään suomalainen kulttuuri ei tue miesten avointa avautumista parisuhdeväkivallasta, arvioi Sarlin, joka toimii Väkivaltaa kokeneet miehet -hankkeen koordinaattorina.

Helsingin yliopiston aiemmin julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan yli puolet kotona väkivaltaa kokeneista miehistä ei kerro siitä kenellekään.

Vertaistukiryhmät tulevat tarpeeseen

Miessakit-yhdistyksen viimevuotiseen verkkokyselyyn vastanneista miehistä valtaosa kertoi kokeneensa väkivaltaa entisen kumppaninsa taholta. Kyselyyn vastasi yhteensä 235 yksityishenkilöä ja sosiaali- ja terveysalalla työskentelevää tai muuta alan ammattilaista. Kyselyä mainostettiin muun Twitterissä, ja siihen saattoi vastata jokainen halukas.

Sarlinin mukaan miesten kokemasta parisuhdeväkivallasta on olemassa vain vähän tutkimusta.

- Pyrimme tällä kyselyllä paikkaamaan tutkimustiedon puutetta.

Miessakit-yhdistyksellä on myös ryhmiä väkivaltaa kokeneille miehille. Sarlinin mukaan suurin osa osallistujista on joutunut juuri parisuhdeväkivallan uhriksi. Kumppanit saattavat muun muassa lyödä tai heitellä miehiä esineillä. Miehiin voi kohdistua myös vähättelyä tai muuta henkistä väkivaltaa.

- On tärkeää, että on tällaista Miessakkienkin edustamaa erityisesti miehille suunnattua toimintaa, johon miesten olisi helppo tulla ja jonka he kokisivat olevan heitä varten. Olemme tehneet tätä jo viime vuoden keväästä lähtien, ja näyttää siltä, että tälle palvelulle on kysyntää, sanoo Sarlin.

Apua liian vähän saatavilla

Octoberin mukaan lähisuhdeväkivallan uhreille ei ole olemassa tarpeeksi palveluita ja asiaan erikoistuneita ammattilaisia.

-  Monissa suurissa kaupungeissa on parempi tilanne, koska siellä on esimerkiksi erityisiä järjestöjä, joilla on erityisosaamista väkivaltatematiikassa. Mitä maaseutumaisempaan ympäristöön mennään, sitä vähemmän sitä erityisosaamista on, erityisesti järjestöpuolella.

Sarlinin mukaan terveysalan ammattilaiset eivät aina muista kysyä mahdollisesta parisuhdeväkivallasta uhrilta suoraan. October on samaa mieltä ja korostaa, että uhrin ei ole helppo kertoa oma-aloitteisesti lähisuhdeväkivallasta.

- Sitä suoraan kysymistä ja puheeksi ottamista tarvittaisiin palveluissa sekä kunnissa enemmän, että lähisuhdeväkivallan häpeä ja tabu hälvenisivät, October sanoo.

STT

Niinpä. Ja kaikkein yleisin naisten harjoittaman väkivallan muoto on henkinen väkivalta. Siihen haetaan ja jaetaan estoitta vinkkejä päivittäin tälläkin foorumilla.

Sitten kun henkisesti kyykytetty ja nurkkaan ajettu mies lopulta lyö kädellä, niin ollaan aivan ihmeissään.

Niinpä. Ja kaikkein yleisin naisten harjoittaman väkivallan muoto on henkinen väkivalta. Siihen haetaan ja jaetaan estoitta vinkkejä päivittäin tälläkin foorumilla.

Sitten kun henkisesti kyykytetty ja nurkkaan ajettu mies lopulta lyö kädellä, niin ollaan aivan ihmeissään.
Pyörätuolistakin taitaa kuvauksesi miehellä olla kumi puhki, kun ei pääse lyömättä poistumaan?

• Tykkää
Reactions: .....
Koko ongelma on varmaan 95-prosenttisesti feministien vika. Aika harva mies asuu sellaisen amatsoonin kanssa, etteikö pystyisi laittamaan tätä ihan fyysisesti järjestykseen, jos akka yrittää kimppuun käymistä. Siis jos siihen järjestykseen laittamiseen olisi lupa niin kuin ennen feminismin aikaa oli.

Koko ongelma on varmaan 95-prosenttisesti feministien vika. Aika harva mies asuu sellaisen amatsoonin kanssa, etteikö pystyisi laittamaan tätä ihan fyysisesti järjestykseen, jos akka yrittää kimppuun käymistä. Siis jos siihen järjestykseen laittamiseen olisi lupa niin kuin ennen feminismin aikaa oli.
Jos akka yrittää kimppuun, ei kannata ruveta tappelemaan, vaan erota. Ei tilanne siitä fyysisestä tappelemisesta parane, vaan ennen pitkää toinen on haudassa. Sitten sieltä vankilasta on turha miettiä, että pahus kun olisi pitänyt sittenkin erota.

Jos akka yrittää kimppuun, ei kannata ruveta tappelemaan, vaan erota. Ei tilanne siitä fyysisestä tappelemisesta parane, vaan ennen pitkää toinen on haudassa. Sitten sieltä vankilasta on turha miettiä, että pahus kun olisi pitänyt sittenkin erota.

Ei se akka mikään viereriukko ole, joka pompsahtaa ylös aina vaan ja uudestaan ihan riippumatta siitä, miten viime kerralla kävi. Kyllä se yleensä aika nopeastikin oppii läksynsä ja lopettaa jos riidanhaastamisesta seuraa hänelle tupenrapinat ja/tai jos riidanhaastaminen fyysisesti estetään.

Ei se akka mikään viereriukko ole, joka pompsahtaa ylös aina vaan ja uudestaan ihan riippumatta siitä, miten viime kerralla kävi. Kyllä se yleensä aika nopeastikin oppii läksynsä ja lopettaa jos riidanhaastamisesta seuraa hänelle tupenrapinat ja/tai jos riidanhaastaminen fyysisesti estetään.
Nimenomaan ei olekaan vieteriukko, ja kun se akanpirulainen jättääkin pahoinpitelyn jälkeen pompsahtamasta ylös, joutuu pahoinpitelijämies taposta vankilaan. Niin se päättyy.

Nimenomaan ei olekaan vieteriukko, ja kun se akanpirulainen jättääkin pahoinpitelyn jälkeen pompsahtamasta ylös, joutuu pahoinpitelijämies taposta vankilaan. Niin se päättyy.

Ei kukaan käske syyllistymään mihinkään tappoon. Ei niitä akkoja ennen vanhaankaan tapettu juuri sen useammin kuin nykyäänkään. Kunhan vaan pideltiin aloillaan ja esim. kepitettiin turvallisiin kohtiin kehossa sen verran, että akka oppi läksynsä.

Terve mies ei halua akkaansa tappaa tai vammauttaa, eikä niin ollut mitään syytä toimiakaan jos tavoitteena oli vain akan kuriin laitto.

Suulliseen väkivaltaan vastataan suullisesti.
Sanoihin ei vastata lyömällä, ei ikinä.
Jos nainen aloittaa fyysisen väkivallan niin suurimman osan miehistä on helppo sekin tappelija nostaa rappukäytävään/pihalle ja laittaa eropaperit vetämään. Ei sitä tarvitse alkaa antamaan opetusta ja pieksää henkihieveriin vaikka idioottinainen olisikin.
Tässä kohtaa, muuten huomatkaa: tuomioissa kun oman akkansa pieksää niin ei saa mitään mutta kun hipasee vahingossa itsepuolustustarkoituksessa ventovierasta rikollista niin lävähtää kunnon tuomiot.
ELI: Suomalainen kulttuuri ja epäoikeuslaitos hyväksyvät perheväkivallan.

#feministisellepuolueelletöitä

Minä olen henkilökohtaisesti joutunut kestämään tämän hiljaisen varjopuolen, jossa oli kaikki väkivallan piirteet ja valitettavaa että tunnen useamman saman kohtalon omaavan miehen. Naiset on noin 10 kertaa pahempia kuin miehet sillä jokaisella osa alueella mies joutuu vain alistumaan ja ainut mitä käteen jää on ero, tyhjä lompakko ja naisen hakkaajan maine.
Minua petettiin, hakattiin, uhkailtiin, pilattiin maine perheen keskuudessa ja sitten usutettiin uudet miesystävät perään, onni kuitenkin kaikessa matkassa että vuosien mittaan ihmiset ympärillä on tajunnut asianlaidan ja ymmärtäneet etten minä ollut se joka teki noita asioita vaan narsistinen ja mielenvikainen nainen joka osasi manipuloida kaikkia ihmisiä ympärillään. Erosta jo 6-7 vuotta mutten silti pysty luottamaan ihmisiin ympärilläni ja kärsin itse nykyisin masennuksesta, sillä jouduin kantamaan kaiken sen sisälläni kun kukaan ei uskonut että tämä kaunis hento nainen voisi tehdä kenellekkään pahaa vaan miehessä aina se vika.

Minä olen henkilökohtaisesti joutunut kestämään tämän hiljaisen varjopuolen, jossa oli kaikki väkivallan piirteet ja valitettavaa että tunnen useamman saman kohtalon omaavan miehen. Naiset on noin 10 kertaa pahempia kuin miehet sillä jokaisella osa alueella mies joutuu vain alistumaan ja ainut mitä käteen jää on ero, tyhjä lompakko ja naisen hakkaajan maine.
Minua petettiin, hakattiin, uhkailtiin, pilattiin maine perheen keskuudessa ja sitten usutettiin uudet miesystävät perään, onni kuitenkin kaikessa matkassa että vuosien mittaan ihmiset ympärillä on tajunnut asianlaidan ja ymmärtäneet etten minä ollut se joka teki noita asioita vaan narsistinen ja mielenvikainen nainen joka osasi manipuloida kaikkia ihmisiä ympärillään. Erosta jo 6-7 vuotta mutten silti pysty luottamaan ihmisiin ympärilläni ja kärsin itse nykyisin masennuksesta, sillä jouduin kantamaan kaiken sen sisälläni kun kukaan ei uskonut että tämä kaunis hento nainen voisi tehdä kenellekkään pahaa vaan miehessä aina se vika.
Sepä sääli mutta onneksi asiat kääntyivät sinulle parhain päin. Miehenkin pitää lähteä ensimmäisestä lyönnistä.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Ensimmäisestä lyönnistä pitää aina lähteä. Ja kauniita ihmisiä kannattaa vältellä aina, koska hyvän ulkonäön mukana tulee aina huono käytös. Kauniiden perässä roikkuu aina miehiä, vaikka he käyttäytyisivät kuinka rumasti tahansa, rumat taas ovat oppineet olemaan kivoja, koska muuten ei seuraa tipu.

Ei kukaan käske syyllistymään mihinkään tappoon. Ei niitä akkoja ennen vanhaankaan tapettu juuri sen useammin kuin nykyäänkään. Kunhan vaan pideltiin aloillaan ja esim. kepitettiin turvallisiin kohtiin kehossa sen verran, että akka oppi läksynsä.

Terve mies ei halua akkaansa tappaa tai vammauttaa, eikä niin ollut mitään syytä toimiakaan jos tavoitteena oli vain akan kuriin laitto.
On sinulla outoja väkivaltafantasioita. Muista kertoa näistä etukäteen puolisoehdokkaalle, jotta et yllättäen ole vankilassa taposta. Kun väkivalta ei yleensä mene niin kuin fantasioija suunnittelee.

Sharia-laista löytyy hyviä vinkkejä siihen, miten vaimo pysyy järjestyksessä ilman, että sitä vahingossa tappaa. Esimerkiksi taipuisa keppi jota käytetään vaimon lyömiseen ei saa olla aikuisen sormea paksumpi ja lyönnit tulee kohdistaa ainoastaan suuriin lihaksiin.

Ihan oikeasti kyseessä ei ole kovin vaikea asia.

Sharia-laista löytyy hyviä vinkkejä siihen, miten vaimo pysyy järjestyksessä ilman, että sitä vahingossa tappaa. Esimerkiksi taipuisa keppi jota käytetään vaimon lyömiseen ei saa olla aikuisen sormea paksumpi ja lyönnit tulee kohdistaa ainoastaan suuriin lihaksiin.

Ihan oikeasti kyseessä ei ole kovin vaikea asia.
Tykkään enemmän erään toisen uskonnon ohjeesta, jossa sanotaan "silmä silmästä, hammas hampaasta". Se on vielä helpompi asia. Joka lyönnistä samanmoinen takaisin.

Yhteistyössä