Moni "kustantaa" elämäänsä isovanhemmilla.En tajua tai ei ole kokemusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kadekko vai..?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kadekko vai..?

Vieras
niin ihmettelen.Tässä naapurustossakin;yhden perheen isovanhemmat hoitaa mukuloita kun vanhemmat töissä;koska saavat kotihoidontuet ja säästävät päivähoitomaksut.Toinen perhe viettää lomansa isovanhempien kanssa koska isovanhemmat maksaa ruat,joskus matkat ja asumisenkin ja kaupan päälle vielä hoitavata lapset jotta aikuiset pääsevät rinteeseen jne.Kolmannen perheen isovanhempien tulo tasosta ollaan riippuvaisia kun mietitään auto-remontti yms lainoja koska he takaavat ne.Neljäs perhe maksattaa lasten harrastukset isovanhemmilla sekä ulkovaate ja harrastekamat.Hulluksi on mennyt tämä elämä eräillä-ollaan aikuisia mutta käyttäydytään "lapsen tavoin" ja kustannetaan vanhemmilla omat lapset.Toisaalta miksi isovanhemmat eivät "päästä irti" ja opeta että kukin kustantakoon elämänsä.Miksi ihmetellään edesvastuuttomuutta kun ei sitä opeteta vaikka lapset jo 30-40vuotiaita.

Mutta jos kaikki osapuolet tyytyväisiä esim. lastenhoitokuvioon niin...?

Asian toinen puoli on se, että on myös yhä enemmän lapsia, joiden isovanhempia ei kiinnosta tipan vertaa lastenlastensa elämä.

Ai kamalaa.

Kyllä mä vaan maksatan, jos itellä ei käteistä löydy niin muksujen harrastuksia kuin ulkovaatteitakin...

Ja kyllä isovanhemmat on sitten auliisti antanutkin hyvään tarkoitukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Siis aikuisten omista isovanhemmista vai lasten isovanhemmistako tässä puhutaan?

lasten isovanhemmat eli puolison vanhemmat tai sinun vanhemmat

Okei, näin arvelinkin, kunhan tarkistin. Ei minulla sen kummempaa mielipidettä tähän ole, omalle kohdalle se ei oikein luonnistuisi eikä ole tarpeen, mutta en minä muitten puolesta ole mitään erityistä mieltä. =)

voisiko olla niin, että isovanhemmat haluavat osallistua; hoitaa lapsenlapsia ja hankkia heille jotakin. Ainakin meillä vanhempani haluavat, itse aina ehdottavat, että voisivat ostaa talvivaatteet lapsille tai kengät. Minulle sopii, koska on lainaa maksettavana ja menoja muutenkin. Vanhemmillani taas on lainat jo maksettu ja ovat työssäkäyviä, eli tuloja on.
*en pyydä, mutta jos saan, niin ison KIITOKSEN sanon!!!*

Siis jotkut isovanhemmat hALUAA auttaa. Sillon se on ookoo. Sillon ei ole, jos siinä on kynimisen maku.

Mun vanhemmat on eläkkeellä ja ne hakee meidän tytön tarhasta aina välillä, jos me ei päästä töistä niin aikaisin. Lapset kyläilee niillä paljon ja ollaan saatu rahaa lainaksikin. Joskus ollaan saatu taloudellista tukea. Minun vanhemmat haluaa auttaa, enkä mä suinkaan ole ainut, joka sitä apua saa. sitä saa myös mun sisarukset. mikäli olen käsittänyt oikein, äiti laskee, että kaikki saavat suurinpiirtein saman verran, se on sen periaate.

Olen kyllä sanonut, että en kadehti mitenkään muiden saamaa apua. Lisäksi mun vanhemmat auttaa ihan ketä tahansa, jonka ne tietää tarvitsevan apua. ja kun ne tarvitsee apua, mä autan niitä. Rahallista apua multa ei valitettavasti tällä hetkellä voi saada, mutta muunlaista kyllä.

Meillä mummo ja ukki haluaa hoitaa osan viikkoa poikaa 1v4kk,ja osan viikkoa on tarhassa.
Ei oo tarvinnu pakottaa,ihan itse halusivat.
Sit ne raahaa tuota isompaa tyttöä mukanaan reissuilla ihan vapaaehtoisesti =)
Ei ne huoli rahaa.
Että ei se aina niin mee että ne sitä vasten tahtoaan tekee =)

Ehkä isovanhemmat haluavat näin osallistua?

Mitä perheiden sitten pitäisi tehdä, kieltäytyä? Laittaa ehkä alle vuoden ikäinen lapsi päiväkotiin hoitoon vaikka mummo olisi haluakas tulemaan kotiin tätä hoitamaan. Viettää lomansa muualla vaikka isovanhemmat toivovat perhettä mukaan mökille. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa kieltäytyä vastaanottamasta vanhempien lapsenlapsille tarjoamia toppahaalareita tai harrastusvälineitä...

Ei minullakaan ole kokemusta mutta jos vanhemmillani olisi varaa ja halua tuollaisia tarjota niin kyllä ottaisin vastaan ja kiittäisin kauniisti.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Ai kamalaa.

Kyllä mä vaan maksatan, jos itellä ei käteistä löydy niin muksujen harrastuksia kuin ulkovaatteitakin...

Ja kyllä isovanhemmat on sitten auliisti antanutkin hyvään tarkoitukseen.

Kannattaa hankkia sen verran lapsia että ihan itse selviää varoineen .
Haluatko sinä olla tulevaisuudessa isovanhempi joka kukkarostaan jakelee lapsenlapsien vaatteisiin rahoja makselet lastesi laskuja jne.Minä en.Saavat lapset ihan elää omaa elämää varoinensa.Muutoin toki haluan olla heidän elämässään mutta en maksaja.

Niinpä.
Jos tekee mukuloita on myös velvollinen ne itse vaatettamaan ja harrastukset maksamaan ynnä muut.
Ei tulisi mieleenikään maksattaa kenelläkään toisella oman lapseni juttuja.
Minusta se on hyväksi käyttöä.

Meillä isovanhemmat syytää rahaa vaikka väkisin. Ovat kyllä aika varakkaita (miehen vanhemmat siis) ja antavat sitä rahaa ja rahallista tukea ikään kuin "ennakkoperintönä".

Mitäs siitä.. nämä valittajat ovat ylensä jotain tosi köyhien perheiden lapsia tai pihien vanhempien..
miksi pitäisi olla "ylpeä" ja olla ottamatta vastaan OMILTA vanhemmilta apua?
Kyllä minä ainakin annan lapsilleni ja lastenlapsilleni riemurinnoin sen minkä voin kun sen aika tulee.. mehän ollaan samaa perhettä.
Meillä isä aikanaan säästi ja keräsi varallisuutta nimenomaan, että lapset pääsevät aikanaan hyvään alkuun elämässä.

No jos mulle joskus lastenlapsia tulee ja varaa löytyy, niin varmasti voinkin antaa rahaa lastenlapsieni tarpeisiin. Miksi en niin tekisi :o . Ennemmin mua ihmetyttää ne isovanhemmat jotka ei auta jälkikasvuaan mitenkään, vaikka varaa olisi ja jälikikasvulla olisi tarvetta apuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ehkä isovanhemmat haluavat näin osallistua?

Mitä perheiden sitten pitäisi tehdä, kieltäytyä? ISOVANHEMMAT ANTAVAT RAHAA PYYDETTÄESSÄ JA MAKSAVAT LASKUT PYYDETTÄESSÄ EIVÄT OMAEHTOISESTI TARJOA.Laittaa ehkä alle vuoden ikäinen lapsi päiväkotiin hoitoon vaikka mummo olisi haluakas tulemaan kotiin tätä hoitamaan. LAPSET 2,5V JA 8V.JA MUMMO TULEE TURUSTA ASTI AINA VKOKSI NÄILLE JA PALAA PE ILTA TURKUUN.Viettää lomansa muualla vaikka isovanhemmat toivovat perhettä mukaan mökille.EIVÄT KÄY MÖKILLÄ,KUN EI OLE MÖKKIÄ VAAN MAAILMALLA. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa kieltäytyä vastaanottamasta vanhempien lapsenlapsille tarjoamia toppahaalareita tai harrastusvälineitä...EIVÄT TUO HAALAREITA VAAN VIEVÄT ISOVANHEMMAT KAUPPAAN JA OSTATTAVAT HAALARIT YM KAUPASSA.

Ei minullakaan ole kokemusta mutta jos vanhemmillani olisi varaa ja halua tuollaisia tarjota niin kyllä ottaisin vastaan ja kiittäisin kauniisti.

mutta kukin tavallaan. Kyllä suoraan sanottuna semmoinen selvästi hyväksikäyttömeininki on karseaa. Mun työkaveri on ihan romuna kun ei osaa kieltäytyä lastenhoidosta. Viikolla rankka hoitotyö palkkatyönä ja viikonloput kiinni 24/7 lapsenlapsissa. Nainen näyttää 75veeltä eikä ole vielä lasissa kuuttakymmentäkään.
Mutta tässä nähdään, että moni vanhempi ihminen on liian kiltti eikä huolehdi omasta hyvinvoinnista.
Me ei saada vanhemmilta mitään tukea, ei taloudellista eikä fyysistä. He ovatkin sitten tämä toinen ääripää.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Niinpä.
Jos tekee mukuloita on myös velvollinen ne itse vaatettamaan ja harrastukset maksamaan ynnä muut.

Tuolla periaattella mekin ollaan lapset hankittu, eli että pystytään itse elättämään. Mutta jos joku isovanhempi haluaisi tarjota lapselle jotain niin miksi en ottaisi vastaan?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Niinpä.

Peesi.

Se on outoa, jos vanhemmat pakotetaan elättämään lastensa perheet. Tai että pyydetään että hei mude viittisitkö maksaa mun vuokran taas, ku ostin täs just tosi kalliit farkut. :/

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Mitäs siitä.. nämä valittajat ovat ylensä jotain tosi köyhien perheiden lapsia tai pihien vanhempien..
miksi pitäisi olla "ylpeä" ja olla ottamatta vastaan OMILTA vanhemmilta apua?
Kyllä minä ainakin annan lapsilleni ja lastenlapsilleni riemurinnoin sen minkä voin kun sen aika tulee.. mehän ollaan samaa perhettä.
Meillä isä aikanaan säästi ja keräsi varallisuutta nimenomaan, että lapset pääsevät aikanaan hyvään alkuun elämässä.

Minä luulen että se on kasvatus kysymys ja opittu juttu ei siinä ole varallisuudesta kyse.Jos opetetaan ette muilta oteta ja itse on joka penni tienattava niin silloin se on malli elämän.

Yhteistyössä