twiik
Meillä on ovat molemmat lapset olleet vauvasta asti suurimmaksi osaksi vaipattomia, mulla kun oli mahdollisuus hoitaa heitä kotona niin oppi jotenkin vain tuntemaan vessahädän merkit, lavuaarin päällä käytettiin pisulla ennen puolivuotiaana potalla vierailemista.
Mulle potalla käynnin aloittaminen varhain ei ole mitään "olen opettanut lapseni varhain kuivaksi"-hehkutusta, vaan kunnioitusta vauvaa kohtaan. Vaipat tekevät lapsista suloisen pyöreitä palleroita, mutta mielestäni on turhaa ensin opettaa vauvan laskemaan alleen ja sitten myöhemmin opettaa pois siitä tavasta. Vauvat kuitenkin vietivät vessahädästään, joten tuntuu tietyllä tavalla julmalta ollä välittämättä viesteistä, samalla tavalla kun vanhuksiakin pyydetään tekemään tarpeensa vaippoihin kun henkilökunnalla ei ole aikaa käyttää vessassa.. Lisäksi ilman mötikkää jalkojen välissä vauvat voivat liikkua ketterämmin eikä vaippaihottumia ole ollut. Meidän perheessä myös ympäristösyyt (myös kestovaipat kuluttavat valtavat määrät vettä ja sähköä pyykinpesuissa, vaikka ovatkin kertakäyttövaippoja parempia) ovat painaneet jonkin verran tässä asiassa.
Mielestäni kuivaksi opetteleminen ei vie aikaa muulta tärkeältä puuhastelulta, vain päinvastoin kun homma sujuu vaivattomasti, on aikaa kaikelle muulle. Mutta jokainen perhe tekee miten itselleen sopii parhaiten, ei minua mitenkään haittaa jos jotkut pitävät vaippoja
myöhäisemmässäkin vaiheessa.. Meidän perheenkään vaipattomuus ei varmaan olisi onnistunut, jos olisi pitänyt lähteä töihin vauvan ollessa puolivuotias tms.