monenko vanhana potalle???

meidän neitille( kohta 10kk) otettii potta käyttöön tossa 3 viikkoa sitten ja lähes jokainen hätä menee pottaan kun aina ruuan jälkeen sinne viedään. aika usein on jo o.llut vaippa kuiva pottailun välissä
 
Meillä aloitettiin pottailu 8 kk iästä ja tähän asti on mennyt tosi hyvin. Lähes kaikki kakat pottaan ja usein myös pissatkin. Nyt kuitenkin kun tyttö on 1 v 2 kk ja on huomannut kuinka kiva on nousta potalta itse pois, niin ei millään malttaisi siellä potalla istua. Nyt on mennyt pari viikkoa, että kaikki kakat vaipassa eikä pissakaan usein enää osu pottaan. No, tää on kuulemma ihan tavallinen vaihe ja menee aikanaan ohi kun uutuuden viehätys kävelemisen oppimisesta ja potalta pois nousemisesta on mennyt ohi.
 
Zeda
Vierailen tuolta toiselta puolelta, mutta ajattelin vastata tähän, koska joku sanoi minulle joskus, ettei alle 7kk ikäistä saisi potalle vielä laittaa?? Pittääkö paikkaansa ja jos pittää, onko mitään perusteluja?

Aloin nimittäin reilun puolen vuoden ikäisenä pikkuhiljaa aamuisin ja iltaisin käyttää potalla, ja nyt 11kk ja kakat tekee pottaan lähes aina, ja pissatkin hyvin usein :)
 
Babylover
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 14:22 vieras kirjoitti:
No kiinnostaisi muakin tietää mitkä tuollaisen "kiellon" perusteet ovat??? *hohhoh*
=) Tarkoittaisikohan sitä, että sen ikäinen ei vielä ole "valmis" potta touhuihin...jaa-a, muuta en osaa sanoa, eiköhän kaikki hoida ne hommat kun ovat niihin valmiita!! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 13:47 Zeda kirjoitti:
Vierailen tuolta toiselta puolelta, mutta ajattelin vastata tähän, koska joku sanoi minulle joskus, ettei alle 7kk ikäistä saisi potalle vielä laittaa?? Pittääkö paikkaansa ja jos pittää, onko mitään perusteluja?

Aloin nimittäin reilun puolen vuoden ikäisenä pikkuhiljaa aamuisin ja iltaisin käyttää potalla, ja nyt 11kk ja kakat tekee pottaan lähes aina, ja pissatkin hyvin usein :)
Voiskohan kielto tarkoittaa sitä, että tuon ikäinen ei vielä osaa itse istua. Mutta tuskin kukaanhan sitä penskaa siihen potalle itsekseen istumaan jättääkään tuossa iässä vaan tuettuna pidellään potan päällä. Toinen, mikä tuli mieleeni oli, että tuon ikäinen ei vielä varsinaisesti voi oppia kuivaksi. Hän tekee kyllä tarpeensa pottaan, jos hänet laitetaan potalle kun on hätä, mutta vielä lapsi ei pysty itse säätelemään ja esim. pidättämään pitkää aikaa.
 
Me alotettiin kans varmaan siellä vähän alle vuoden ikäsenä aina välillä istuttaa potalla. Lähinnä unien ja välillä syömisen päälle. Tosi nopeesti rupes tekemään pisuja sinne, mutta tämän jälkeen on ollut kaks kautta, että on tullut takapakkia ja vähän aikaa kaikki pissat ja kakat vaippaan. Nyt, kun tyttö on 1v10kk, osaa pyytää potalle ja on nyt vähän aikaa oikeastaan kaiken ajan, mitä ollaan kotosalla, ollut ilman vaippaa.
 
Meidän poika aloitti pottailun 3kk iässä. Maha oli niin kovalla, ettei saanut tehtyä kakkaan vaippaan. Pottaan sitten onnitui. Aluksi potta oli mun sylissä, joten ei poika yksikseen potalla istunut.

Viime kesänä muuton takia jäi pottailu aika vähälle, mutta syksyllä alkoi uudelleen. Poika käy 5-6 kertaa päivässä potalla. Määrä lisääntyi tuohon määrään, kun poika aloitti hoidon, jossa hoitotäti jaksaa hyvin istuttaa lapsia.
 
Ohhoh...mikä kiire on kuivaksi oppia? Sanotaan, että lapsi pystyy pidättämään 2-3 vuoden iässä, toki kaikki yksilöllistä, mutta, että 6kk ikäinen potalla? :eek: Ei tulisi mieleenikään niin pientä laittaa...itse aloitin vuosikkaana ja takapakkejakin tuli, mutta 2 vuoden iässä oli kuiva. Nyt nuorempi on 1v1kk eikä edes pysy potalla ja kokeillaan parin kk:n päästä uudelleen..Tuntuu, että nykyään kaiken pitää tapahtua niin pian...Pitää kasvaa niin nopeesti lapsen kengistä pois, pitää osata paljon asioita...On paljon pienillä lapsilla harrastuksia...Minusta tärkeintä on se, että lasta rakastetaan ja että hänellä on hyvä ja turvallinen olla..Ei siis kiirettä kasvamaan "isoksi"..Mutta tämä minun kantani, Mukavaa jatkoa kaikille tasapuolisesti :D
 
rouveliini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 21:49 vieras kirjoitti:
Ohhoh...mikä kiire on kuivaksi oppia? Sanotaan, että lapsi pystyy pidättämään 2-3 vuoden iässä, toki kaikki yksilöllistä, mutta, että 6kk ikäinen potalla? :eek: Ei tulisi mieleenikään niin pientä laittaa...itse aloitin vuosikkaana ja takapakkejakin tuli, mutta 2 vuoden iässä oli kuiva. Nyt nuorempi on 1v1kk eikä edes pysy potalla ja kokeillaan parin kk:n päästä uudelleen..Tuntuu, että nykyään kaiken pitää tapahtua niin pian...Pitää kasvaa niin nopeesti lapsen kengistä pois, pitää osata paljon asioita...On paljon pienillä lapsilla harrastuksia...Minusta tärkeintä on se, että lasta rakastetaan ja että hänellä on hyvä ja turvallinen olla..Ei siis kiirettä kasvamaan "isoksi"..Mutta tämä minun kantani, Mukavaa jatkoa kaikille tasapuolisesti :D
Meillä ei ainakaan kyse ollut siitä että lapsen pitäisi oppia kuivaksi tai kasvaa isoksi nopsaan. Alle ½ vuotiaana aloin käyttää potalla aina silloin tällöin ihan vain siksi että potta tulisi tutuksi jo pienestä asti. Jossain vaiheessa alkoi tulla pikku pisujakin sinne, mutta touhu ei meillä ole koskaan ollut ryppyotsaista!

Tyttö oli vuoden kun alkoi käydä ihan tosi säännöllisesti potalla ja esim. kakkahädän osasi ilmaista itse ja silloin tiesin viedä potalle. Välissä on menty taaksepäin reilusti (mm. 1½ vuotiaana kun oppi kävelemään niin ei malttanut istua kauaa potalla), mutta nyt kun ikää on kohta 2v. niin olemme voineet jättää päivävaipat kokonaan pois. Jos olemme pitempään esim. kaupungilla liikenteessä niin silloin laitan vaipan koska siellä ei pääse niin nopsaan vessaan. Kotona ollessa ja ulkoillessa+pienillä kauppareissuilla onnistuu mainiosti.

Ja vaikka meillä on aloitettu pottailu aikaisin niin KYLLÄ lasta rakastetaan ja hän tuntee tasan varmasti olonsa turvalliseksi! Miksi en laittaisi lasta potalle jos hän kerran siinä mielellään istuskelee ja osaa sinne asiansa tehdä!?

Paljon tiedän niitäkin lapsia joita ei ole koskaan käytetty potalla "kun ei ole siihen itse ollut kiinnostunut" ja sitten lapsi pelkää vielä isonakin pönttöä/pottaa ja kulkee vielä isonakin vaipoissa.
 
Zeda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 16:18 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 13:47 Zeda kirjoitti:
Vierailen tuolta toiselta puolelta, mutta ajattelin vastata tähän, koska joku sanoi minulle joskus, ettei alle 7kk ikäistä saisi potalle vielä laittaa?? Pittääkö paikkaansa ja jos pittää, onko mitään perusteluja?

Aloin nimittäin reilun puolen vuoden ikäisenä pikkuhiljaa aamuisin ja iltaisin käyttää potalla, ja nyt 11kk ja kakat tekee pottaan lähes aina, ja pissatkin hyvin usein :)
Voiskohan kielto tarkoittaa sitä, että tuon ikäinen ei vielä osaa itse istua. Mutta tuskin kukaanhan sitä penskaa siihen potalle itsekseen istumaan jättääkään tuossa iässä vaan tuettuna pidellään potan päällä. Toinen, mikä tuli mieleeni oli, että tuon ikäinen ei vielä varsinaisesti voi oppia kuivaksi. Hän tekee kyllä tarpeensa pottaan, jos hänet laitetaan potalle kun on hätä, mutta vielä lapsi ei pysty itse säätelemään ja esim. pidättämään pitkää aikaa.
Aivan, tätä se todennäköisesti tarkoitti.
 
Meillä tuo parivuotias aloitti potalla käynnin 7kk:n iässä eli het ku istu iteksiään...no kaikki meni hyvin vuoden ikään saakka ja sitte alkoki meteli, jos piti pöntölle tai potalle mennä...tätä jatkui noin 7kuukautta ja sitten pikkuhiljaa sain silloin tällöin houkuteltua ilman huutoa pojan potalle tai pöntölle...no nyt sitten ollaan pari viikkoa nautittu pottailusta niin, että päivävaippaa ei olla tarvittu kuin päiväunien aikana kunnes toissapäivänä touhu sai taas stopin...jostain syystä hän ei taas suostu menemään potalle eikä pöntölle...että niitä parempia aikoja taas odotellessa... =)
 
meillä 1v ja n. 1kk päälle aloiteltiin siis muutama viikko sitten. prinseesa alkoi tehdä niin, että hän sanoo "kakka" ja alkaa tikistämään vaippaan. ei kyllä olla millään huippu menestyksellä eikä kauhean vakavissaan vielä pottailtu.. mutta yritetään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 21:49 vieras kirjoitti:
Ohhoh...mikä kiire on kuivaksi oppia? Sanotaan, että lapsi pystyy pidättämään 2-3 vuoden iässä, toki kaikki yksilöllistä, mutta, että 6kk ikäinen potalla? :eek: Ei tulisi mieleenikään niin pientä laittaa...itse aloitin vuosikkaana ja takapakkejakin tuli, mutta 2 vuoden iässä oli kuiva. Nyt nuorempi on 1v1kk eikä edes pysy potalla ja kokeillaan parin kk:n päästä uudelleen..Tuntuu, että nykyään kaiken pitää tapahtua niin pian...Pitää kasvaa niin nopeesti lapsen kengistä pois, pitää osata paljon asioita...On paljon pienillä lapsilla harrastuksia...Minusta tärkeintä on se, että lasta rakastetaan ja että hänellä on hyvä ja turvallinen olla..Ei siis kiirettä kasvamaan "isoksi"..Mutta tämä minun kantani, Mukavaa jatkoa kaikille tasapuolisesti :D
Huoh, piti lukea monta viestiä ennenkuin tuli joku samanmielinen.. meillä poika 1v8kk ja ei pysy potalla vaikka kuinka istuttais. Se pitää sitä lähtötelineenä :D Eikä kehtaa väkisin.
 
Champion piilossa
Mä päätin heti etten ota turhaa stressiä pottailusta! Opetan meillä pojan mieluummin sitten kerralla niin että osaa ite kertoa onko hätä vai ei (eli osaa hallita ite rakkonsa)! mua ei huvita ruveta kyttään merkkejä koska tulee pissa jo koska kakka. Mulle kans sanottiin neuvolassa ettei ole tarvettakaan opettaa potalle ennen kun on pari vuotias (jolloin oppii vasta hallitseen itse rakkonsa)... Meillä poika täyttää ens kesänä 2 vuotta joten menee sit mukavasti kesää vasten se opettelu :) Tietty jos äiti jaksaa vaivautua kyttään lastensa ulostamista niin sit vaan puoli vuotiaana jo potalle - säästyyhän siinä vaippoja, mutta en näe siinä henk. koht. mitään järkeä... Ei ole hyvän äitiyden mitta kuinka aikasin potattaa lastansa... Kukin tyylillään :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 14:38 Champion piilossa kirjoitti:
Mä päätin heti etten ota turhaa stressiä pottailusta! Opetan meillä pojan mieluummin sitten kerralla niin että osaa ite kertoa onko hätä vai ei (eli osaa hallita ite rakkonsa)! mua ei huvita ruveta kyttään merkkejä koska tulee pissa jo koska kakka. Mulle kans sanottiin neuvolassa ettei ole tarvettakaan opettaa potalle ennen kun on pari vuotias (jolloin oppii vasta hallitseen itse rakkonsa)... Meillä poika täyttää ens kesänä 2 vuotta joten menee sit mukavasti kesää vasten se opettelu :) Tietty jos äiti jaksaa vaivautua kyttään lastensa ulostamista niin sit vaan puoli vuotiaana jo potalle - säästyyhän siinä vaippoja, mutta en näe siinä henk. koht. mitään järkeä... Ei ole hyvän äitiyden mitta kuinka aikasin potattaa lastansa... Kukin tyylillään :D
TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!!! Meilläkään ei kiirehditä kun tiedän, että vain hyvin harva on kokonaan kuiva ennen 2 vuotta...
 
kukkakukka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 21:49 vieras kirjoitti:
Ohhoh...mikä kiire on kuivaksi oppia? Sanotaan, että lapsi pystyy pidättämään 2-3 vuoden iässä, toki kaikki yksilöllistä, mutta, että 6kk ikäinen potalla? :eek: Ei tulisi mieleenikään niin pientä laittaa...
m iten niin nykyään? siis ennenhän se pottakoulutus aloitettiin yleisesti jo tosi pienillä, ja vasta nyt on keksitty että pitää antaa lapsen kulkea vaipoissa tosi pitkään...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 22:57 kukkakukka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 21:49 vieras kirjoitti:
Ohhoh...mikä kiire on kuivaksi oppia? Sanotaan, että lapsi pystyy pidättämään 2-3 vuoden iässä, toki kaikki yksilöllistä, mutta, että 6kk ikäinen potalla? :eek: Ei tulisi mieleenikään niin pientä laittaa...
m iten niin nykyään? siis ennenhän se pottakoulutus aloitettiin yleisesti jo tosi pienillä, ja vasta nyt on keksitty että pitää antaa lapsen kulkea vaipoissa tosi pitkään...
Sillä NYKYÄÄN tarkoitin, että tänäpäivänä pitää olla niin paljon harrastuksia jne. lue uudelleen niin huomaat, että se ei tarkoittanut itse potta- asiaa =)
 
Hay-D harmaana
meillä 1v4kk poika eikä oo alotettu pottailua. Päiväkodissa ovat vissiin paristi laittaneet potalle mutta ei sieltä mitään oo tullu. Kotona poika joskus menee potalle vaatteet päällä niin että pitää pottaa autona (istuu siinä väärinpäin, päristelee ja hinaa jaloilla eteenpäin :D). Kun laittaa ilman vaatteita niin viihtyy ehkä sekunnin istumassa.
Ajattelin ens kesänä kokeilla kunnolla tota pottailua: matot rullalle vaatteet pois ja pojalle mehumuki käteen, eiköhän se siitä B)
 
äitee80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 14:16 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 21:49 vieras kirjoitti:
Ohhoh...mikä kiire on kuivaksi oppia? Sanotaan, että lapsi pystyy pidättämään 2-3 vuoden iässä, toki kaikki yksilöllistä, mutta, että 6kk ikäinen potalla? :eek: Ei tulisi mieleenikään niin pientä laittaa...itse aloitin vuosikkaana ja takapakkejakin tuli, mutta 2 vuoden iässä oli kuiva. Nyt nuorempi on 1v1kk eikä edes pysy potalla ja kokeillaan parin kk:n päästä uudelleen..Tuntuu, että nykyään kaiken pitää tapahtua niin pian...Pitää kasvaa niin nopeesti lapsen kengistä pois, pitää osata paljon asioita...On paljon pienillä lapsilla harrastuksia...Minusta tärkeintä on se, että lasta rakastetaan ja että hänellä on hyvä ja turvallinen olla..Ei siis kiirettä kasvamaan "isoksi"..Mutta tämä minun kantani, Mukavaa jatkoa kaikille tasapuolisesti :D

Huoh, piti lukea monta viestiä ennenkuin tuli joku samanmielinen.. meillä poika 1v8kk ja ei pysy potalla vaikka kuinka istuttais. Se pitää sitä lähtötelineenä :D Eikä kehtaa väkisin.
ama täällä, potta oli jo ostettuna 6 kk iässä, mut eipä tuo tyttö vieläköön oikein jouda siinä istumaan, on nyt 1v 10 kk. En ole pitänyt kiirettä asian kanssa, kyllä se sitte ajallaan tulee. ja 2-3 iässä vasta lapsi pystyy pidättämään hätäänsä. Ei ole meillä ainakaan kiirus, onhan tuota koitettu istuttaa potalla ja aina joskus saattaa lirahtaa pisu pottaan, mut nopea pissa pitää olla, koska tyttö suostuu siinä istumaan sen 30 sekkaa :D

 
tuulituisku harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 14:38 Champion piilossa kirjoitti:
Mä päätin heti etten ota turhaa stressiä pottailusta! Opetan meillä pojan mieluummin sitten kerralla niin että osaa ite kertoa onko hätä vai ei (eli osaa hallita ite rakkonsa)! mua ei huvita ruveta kyttään merkkejä koska tulee pissa jo koska kakka. Mulle kans sanottiin neuvolassa ettei ole tarvettakaan opettaa potalle ennen kun on pari vuotias (jolloin oppii vasta hallitseen itse rakkonsa)... Meillä poika täyttää ens kesänä 2 vuotta joten menee sit mukavasti kesää vasten se opettelu :) Tietty jos äiti jaksaa vaivautua kyttään lastensa ulostamista niin sit vaan puoli vuotiaana jo potalle - säästyyhän siinä vaippoja, mutta en näe siinä henk. koht. mitään järkeä... Ei ole hyvän äitiyden mitta kuinka aikasin potattaa lastansa... Kukin tyylillään :D
Olen kanssasi samaa mieltä, on elämässä muitakin "huveja"kun seurata lapsen kasvoilta että tulisikohan se pissa tai kakka ;)
 

Yhteistyössä