Monen lapsen nuoret äidit, kertokaa koulutuksenne?

• Viestiketjun aloittaja sääli
  • Ensimmäinen viesti
24 vee
Alkuperäinen kirjoittaja sääli:
Eli onko tullut käytyä muuta kuin peruskoulu ja sekin huonoilla arvosanoilla? Onko aikeissa opiskella enää vai teettekö lapsia vaan niin kauan kuin tulee? Eikö hävetä olla kouluttautumaton? Luuletteko, että opiskelu mone nlapsen kanssa tulee onnistumaan?
Kolmas syntyi amk-opintojen aikana (sairaanhoitaja) ja siinä välillä olen töitä tehnyt

juu
Alkuperäinen kirjoittaja sääli:
Eli onko tullut käytyä muuta kuin peruskoulu ja sekin huonoilla arvosanoilla? Onko aikeissa opiskella enää vai teettekö lapsia vaan niin kauan kuin tulee? Eikö hävetä olla kouluttautumaton? Luuletteko, että opiskelu mone nlapsen kanssa tulee onnistumaan?
Mikä on "nuori äiti"? Kannattais määritellä. Joku pitää alle 30-vuotiasta nuorena, toisen mielestä se on alle 20v.

Alle kolmikymppisiä on ihan juristejakin, jopa lestadiolaisen tiedän tämmöisen. Ja on DItä, insinööriä, sairaanhoitajaa, toimittajaa, tradenomia..mitä tahansa.

Alle 25 tiedän insinöörejä, DI, toimittaja, sairaanhoitaja, lähihoitaja..

Alle 20 vuotiaita sitten menee toisen asteen koulutukseen, eli lähihoitajia ja kampaajia jne. Yrittäjiä.

En toki tiedä paljon nuorten lasten äitejä, mutta tiedän lestadiolaisia ja heillä on kaikilla hyvät ammatit ja useampi lapsi alle 25.

oOo
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Mä täytän 23v ja mulla on kaksi lasta 1v ja 2½v. Puoli vuotta ennen esikoisen syntymää sain ammattikoulusta paperit. Aion varmaankin vuoden päästä lähteä oppisopimuksella opiskelemaan lähihoitajaksi ja myöhemmin varmaankin sairaanhoitajaksi.
Mitkä paperit sait ammattikoulusta?

nyt 28, 3lasta 22-25-vuotiaana. Koulutus kasvatustiteen maisteri, erityisopettaja. OPiskelut oli pääosin tehty ennen lasten syntymää, gradun tein ensimmäisen lapsen ollessa noin vuoden ikäinen. Tein gradua pelkästään lapsen päiväuniaikaan, viimeistelyhommat kahden lapsen äitinä miehen hoitaessa silloin tällöin lapsia.
IHmiset kysyy usein, onko noi kaikki kolme sun...Eli ulkopuolisia näyttää kovasti ihmetyttävän, mutta just nyt lapset on päiväunilla ja olen tosi onnellinen, kun saan taas olla koko kesän kotona lasten kanssa. Ulkopuoliset ei näytä kyllä aina tajuavan sitä, että jotkut ihmiset on ihan tyytyväisiä jos ei nyt ihan superonnellisia saadessaan olla vapaasti lastensa kanssa kotona. Olen ehtinyt olla töissäkin jo muutaman vuoden, koska olemme miehen kanssa välillä vuorotelleet lasten hoitamisessa.

Asiattomasti kommentoivat saa kyllä äkkiä nenilleen, kun lätkäsen faktat pöytään. Monia näyttää erityisesti kismittävän se, että minun mieheni osallistuu yhtä lailla lasten hoitamiseen ja kasvattamiseen. Usein ihmettelijät ovatkin jotain keski-ikäsiä naisia, jotka lopuksi sanovatkin suoraan, että ei heidän miehensä osallistuneet lasten hoitamiseen isommin.

Omien lasten saaminen on pelkästään rohkaissut minua ottamaan vastuuta ammatissani, joka ei aina ole helppo.

Täys peesi!
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
En koe enää olevani kovinkaan nuori, eikä lapsiakaan ole kuin 2 mutta peruskoulu on koulutukseni joten saan varmaan tähän vastata?

Ammatti jossa olen työskennellyt on sellainen ettei siihen ole koulutusta. On paljon erilaisia koulutuksia joista ko. hommaan on apua mutta ei mitään mikä johtaisi tähän ammattiin. Olenkin siis oppinut entisen ammattini (nykyään kotiäiti) vain tekemällä ko. hommaa. Toki siihen vaadittiin pohjaa mutta se minulla oli omasta takaa harrastusteni johdosta.

Työssäoloaikanani sitten kävin muutaman koulutuksen ammattiini liittyen jotta minulla olisi sitten "paperit" näyttää jotta jotenkin olen itseäni kouluttanutkin mutta eipä noilla papereilla mitään tee sillä ainoa joka tuossa hommassa merkkaa on se käytäntö.

Ei, minua ei hävetä olla kouluttamaton.

Lapsia ajattelin tehdä ehkä vielä yhden tai sitten en. Opiskelemaan en näillä näkymin ole koskaan lähdössä sillä edelleenkään se ei ole minulle välttämätöntä.
Heh:D Tää oli kun mun kirjoitus:)Ja tosiaan hommat aloitin vakkarina jo 17.v
Toisiin ammatteihin ei vaan ole koulutusta tai sitten taso on todella heikko eikä siitä ole mitään hyötyä työnantajan kannalta kun työssä ne taidot
opitaan kuitenkin.

Yhteistyössä