Monen lapsen äidit tuntuvat aina olevan kerjäämässä hoitoapua ja ruikuttamassa.

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
meillä on kolme lasta,suht pienellä ikäerolla. mummuja ei ole ruinattu avuksi syystä että a) toinen mummu jo niin iäkäs ettei olis ollut kohtuullista häntä enää asialla rasittaa ja b) toinenkin mummu iäkkään puoleinen + asuu niin kaukana ettei olisi voinut pyytää vaikka olis halunnut. mutta mikä meillä on onnellista, niin suvussa on ollut innokkaita ja ihania yläasteikäisiä tyttöjä, jotka ovat tarvittaessa katsoneet lapsiamme niinä kertoina kun mulla on ollut harratusmenoja ja mies ollut töissä. (miehellä vuorotyö, eli ei oo tarvittu joka viikko näitä lastenvahteja eikä edes joka kuukausi). yökylään mummujen luokse ei ole em. syistä lapset menneet, mutta mummut olleet meillä vieraana ja silloin lapset sitten saaneet olla heidän kanssaan ilman että mummuilla on ollut stressiä hoitovastuusta,ja tilanteesta ovat nauttineet kaikki osapuolet :)

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Näin:
Katkeruus ja kateus tälläista soopaa yleensä pukkaa. En ole tavannut vielä yhtään suurperheellistä ruikuttajaa. He ovat yleensä juuri niitä, jotka hoitavat itse lapsensa. Enemmän pienemmillä perheillä
lapset ovat hoidossa. Näin ainakin minun tuttavapiirissäni ja asuinympäristössäni näyttäisi olevan. Useilla tuntemillanikin suurperheellisillä lapset eivät ole KOSKAAN hoidossa!

Ei tietenkään, kun ne ei saa lapsiaan mihinkään hoitoon. Harvapa mummo tai muukaan tuttu haluaa kerrallaan esim.5 lasta "yökylään".
Toki sellasiakin ihmeitä löytyy. :)

piipaa
Mun mielestä olis ihanaa jos joku isovanhemmista haluais meidän tytöt joskus yökylään että sais itse levättyä. Onhan se mummo-lapsi aika erilaista kun mummoilla sitten tosiaan aikaa olla lapsen kanssa ja leikkiä,äitinä tulee tehtyä enemmän kotitöitä ja leikille ei jää niin aikaa. Mutta ei mahdollisuutta siihen joten ei voi mitään. Silti teen lisää lapsia,vaikka tiedän että apua en saakaan.

vieras
no meillä mummot suorastaan tappelee kuka saa hoitaa nytkin kun tarha on heinäkuun kiinni ja minä/mies töissä niin lapset on mummolassa hoidossa mummo tulee meille joka aamu 6.15 ja mää haen ne pois illalla 17 aikaan!!!!
vuoroviikon ovat eli joka toinen viiko mun vanhemmilla ja joka toinen miehen!!! nytkin ovat olleet jo 3yötä mummilla kun eivät ole halenneet tulla illalla kotio!!! mutta käy aina töiden jälkeen mummilla itsekkin joten kyllä olen nähnyt lapsiani joka päivä!!! ja ikää heillä siis 6v ja 3v.
elokuussa kun alkaa tarha niin sitten hoidot väheneet...

vieras
Meillä on kaksi lasta eli en kuulu tähän ketjuun mutta vastaan silti. Esikoinen 3.5v on ollut 2 kertaa yökylässä vanhempieni luona. Ensimmäinen kerta oli se, kun olimme häissä ja olin kaasona enkä pystynyt lähtemään aikaisin kotiin. Mies oli kanssani koska meillä oli tuolloin 1 auto ja matkaa häihin kertyi. Toinen kerta oli silloin kun kuopus syntyi. Vaikka meillä on vain 2 lasta kertaakaan kukaan ei ole tullut tarjoamaan tosissaan apua. Pari kertaa oln sanottu, että apua saa kun tarvii. Kun sitten olisin apua tarvinnut, on ilme ollut sen näköinen että hittoako me apua pyydämme joten emme sitten ole lasta hoitoon jättäneet. Kolmas lapsi olisi vielä kovin toivottu vaikka tiedän ettei kukaan varsinkaan silloin meille enää apua tarjoa.

vieras
Kuuleppa,elä yleistä.Meillä on 9 lasta ja kerran vuodessa meillä saattaa joku vahtia lapsia hetken ja sekin päivä on joulun alla että saadaan käydä lahja ostóksilla kaksistaan.=)Muulloin kyllä pärjätään ihan omillaan.

Liinuska74
Mä olen ollut sitä vähemmän hoitajia vailla, mitä enemmän on ollut lapsia. Ekan kanssa olin ihan kädetön, en saanut mitään tehtyä, ellei joku hoitanut vauvaa. Nyt tulee kaikki työt tehtyä, vaikka lapset pyörii ympärillä.

vieras
Mulla neljä lasta, ja mä ainakin kerjään välillä lapsille yöhoitajaa, että pääsisimme viettämään mieheni kanssa laatuaikaa, (jota kotona lasten möykätessä vieressä, ei voi kerta kaikkiaan viettää!). Onko väärin jos vanhemmat saisivat yhteisen illan ja yön vaikkapa parin kuukauden välein, ja saisivat hoitaa ja ylläpitää parisuhdettaan. Kyllä avioliittokin vaatii hoitoa! sitten taas jaksaa lapsia, töitä ja arkea!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä tuollasia mummoja löytää jotka aivan tappelevat että kumpi saa lapsen lapsia hoitoonsa??????
Ei meillä vaan tuollaisia näy!!!
Meillä ei yhtä hyvin asiat!
Eipä näy meilläkään. Hyvä jos sen aikaa jaksavat kun olen minäkin paikalla. Äidilläni on niin tarkka päiväjärjestys, että sitä ei voi sotkea ilman riitaa ja isäni menettää hermot heti jos lapset alkavat nahistella. Ja uhmakas 3v ei sitä koskaan tee.....

Mieheni vanhemmat eivät taas ole missään tekemisissä kanssamme. Kyseessä vakavat mielenterveysongelat että eipä sieltäkään hoitoapua heru. Tosin en ottaisikaan koska kyseessä vakavasti sairaat ihmiset (mm. väkivalta).

vieras
Meillä 6 lasta. Ja suht säännöllisesti käydään miehen kanssa viikonloppu kahdestaan lomalla (pari kertaa vuodessa). Tämä ei onnistuis ilman PALKATTUA hoitoapua. Kummankaan sukulaisista ei ole apua. Mummoloihin voi viedä muutaman tunnin reissuja varten aina välillä. Ja onneksi on useampi kaveri kenen kanssa vuorotellaan lasten hoidossa kun on pakollisia menoja.
Ja muutenkin olen väliin palkannut itelleni apua (mies kun on yrittäjä eikä kotona ehdi mitään tehdä). Yläaste ikäisiä tyttöjä meillä olleet nuo apulaiset (paitsi jos yötä asti olleet niin sitten vanhempia). Niin ei se palkkakaan kovin montaa euroa tunnilta ole.

kolmen äiti
Olen kolmen lapsen äiti, lapset 1,5v, 3,4kk ja 14v. Käyn töissä 4pv viikossa 7-14.30 ja mies on illat töissä. Äitini käy meillä 2x viikossa ja kahtena muuna päivänä meillä käy lasten kans leikkimässä tutun perheen likka 14v jolle maksetaan taskurahaa.. Olen yhden päivän viikossa lasten kans keskenään illan ja silti olen väsynyt. En halua teeskennellä, siksi myönnän, et olen väsynyt..

Mulla on kaks kouluikästä poikaa eikä KUKAAN hoida niitä mun puolesta...Yksin on kaikki tehtävä (kolmen talon lisäks) joskus lomilla voin laitttaa en mun vanhempien kans mut muutoin aina mun on hoidettava kaikki yksin

Eikös se ruikuttaminen ole koko asian ydin? Ainakin meillä... Ruikutan --> saa purkautua --> jaksaa taas paremmin ilman kiveä sydämellä...

?

Harmi vaan kun jotkut ottavat asian niin, että ei sitten sais enää lisää lapsia hommata, jos on jo olevien lasten kanssa väsynyt. Musta on ihana, jos on joku jolle voi valittaa, vaikka sitten kaksplussalle. Se puhuminenhan auttaa, sanotaan.

kyllä kaikki väsyy välillä
Luonnollistahan tuo on. Sun ei tolla asenteella kannata tehdä yhtään.
Eiväthän he sitä apua pyydä kuin silloin tällöin.sinun mielestäsi ei tarvitsisi pyytää koskaan ja kuitinkin neuvolassakin kehoitetaan apua aina pyytämään.
Itse en ole apua pyytänyt, kuin pakollisiin menoihin ja yleensä auttaja on mies.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Naapurin eukko valittelee kun isovanhemmat eivät ota heidän neljää lasta usein hoitoon. Ovat siellä joka viikko melkein. Eräs kolmen lapsen äiti valittelee samaa ja sitä ettei ole omaa aikaa. Kuitenkin tällaiset ruinaajat kuumeilevat jatkuvasti uusista vauvoista. Miksi tehdä monta lasta pienellä ikäerolla, jos tuntuu ettei jaksa?

vieras
en viitti ees sanoo mitään omasta tilanteesta! Katsokaa peiliin jokainen jotka väittää että ei muka ol lapsen vahtia. Ja sen mukaan myös et on´ko muka niitten isovanhempien velvollisuus hoitaa niitä lapsia. Toisilla ainakaan ei hoida!

harmaa
Mulle anoppi sano heti, kun ilmoitettiin ekasta raskaudesta että he ei sitä sitten hoida. Asia sillä selvä. Muita en kylästä tuolloin tuntenutkaan, ja myöhemmin taas jo useampi lapsi. MLL:ää ei ole/ollut ja oma suku kaukana. Ja itsellä ajatusmallina että kun oomme ite lapset maailmaan pykäneetkin, ni itse ne hoidamme.

Aika jännää että sanotaan monen lapsen äidit. Silloin kun minulla oli vain yksi lapsi, oli hän aika usein hoidossa. Kerran kuussa vähintään yökylässä tms.Mutta kun aikaa kului, ei hänkään ollut niin usein hoidossa (isänsä luona satunnaisesti) Kakkonen on ollut hoidossa muutamia kertoja, yökylässä ei kertaakaan. Nyt on kolme lasta, nuorin on kyllä vasta 1kk, eikä kyllä ole tullut mieleen, että tarttis kauheasti hoitoapua. Joskus sitten kun kuopus on isompi, niin voitais mennä vl-reissulle miehen kanssa.

Eli ei voi yleistää, että monen lapsen vanhemmat kitisevät hoitoapua.

Yhteistyössä