Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
Kasilta alan laitteleen tuota 2,9v nukkuun, mutta siitä se ravi vasta alkaa. ei jää omaan sänkyyn, ei nukahda vaikka lukisin sata satua ja pitäisin kädestä. Ei nuku vaikka jättäisin yksin huoneeseen. On kokeiltu unikoulut ja kaikki mahdolliset. Kokemusta lapsista on, sillä hän on meidän kuudes. Vähän isommat lapset menvät kyllä hyvin nukkumaan ja murkut, no heillä nyt on omat juttunsa (16v ja pian 18v) Iltarutiinit on ja kaikki mahdollinen, mutta nuorimmainen suostuu nukkumaan vasta lähempänä puolta yötä. Vaikka miehen kans mennään nukkuun, niin senkin jälkeen vain poika valvoo ja kiemurtelee sängyssä. Herää seittemän aikoihin, nukkuu päikkärit 12-13, mut silti. Meillä asuu pieni duracell-pupu
Meillä on samanlainen 2½-vuotias. Nukuttaminen onnistuu, kun jompikumpi vanhemmista on vierellä ja lukee kirjan ja silittää sen jälkeen selkää. Onnistuu hyvin, kun molemmat vanhemmat ovat paikalla, sillä minun on annettava tissiä vauvalle sillä aikaa kun isä nukuttaa esikoista tai sitten isä viihdyttää vauvaa, joka ei vielä ole nukutustissiä vailla, ja minä nukutan 2-vuotiasta. Jos jompikumpi vanhemmista on jossain muualla tai olen lasten kanssa yksin reissussa, on hieman hankalampaa.
Emme yleensä edes vaivaudu aloittamaan nukutushässäkkää ennen yhdeksää. Puoli kymmenen on sopiva aika aloittaa. Joskus nukahtaa noin kymmeneltä, joskus puoli yhdeltätoista, joskus yhdeltätoista. Iltarutiinit ovat kyllä meilläkin olemassa, tosin puolivuotiaalla vauvalla ei vielä ihan kovin tarkkoja rytmejä ole elämässään ollut.
Empiiristen tutkimusteni mukaan päiväunilla ei ole ollut vaikutusta. Joskus nukkuu päiväunet, useimmin ei. Päiväunet eivät aikaista eivätkä sanottavasti myöhennä illan nukkumatin tuloa. Paitsi sitten, jos päiväunettoman päivän iltana käymme jossain autolla, koska uni saattaa tulla liikkeessä. Silloin yöunet voivat vielä myöhentyä, jos "päiväunet" nukutaan esim. 18-19 aikoihin.
Olen äitiyslomalla, joten aamulla ei ole mihinkään kiire. Isi lähtee töihin, mutta hän nukkuisi joka tapauksessa samanmittaiset yöunet.
En tiedä, mitä teemme väärin, kun lapsemme ei nuku kahdeksalta. Kertokaa te!