Monelta teidän lapset menee yleensä nukkumaan ?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
Meillä 3v ja vajaa 1v. Menevät nukkumaan yleensä klo 20-21 välillä. Ei meillä kyllä nii tarkkoja olla, joskus voi mennä esim. klo 22 asti mutta sillon huomaa et on vaikeampaa se nukkumaan käyminen kun ovat jo niin väsyneitä. Vaikka meillä valvottettaisiin tuota isompaa lasta, samaan kellonaikaan herää aamulla...
 
hjn
Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Pakko kysyä, miksi esim. kello yhden aikaan nukkumaan meneminen on jotenkin väärin, jos lapsi kuitenkin saa tarvittavan määrän unta vuorokaudessa? Jos meillä herätään kymmeneltä ja laitetaan nukkumaan noin klo 23, keneltä se on pois? Ehdimme vaihtaa rytmimme toisenlaiseksi sitten kun on pakko nousta ennen seitsemää.

Ovatko nämä kellonaikavouhkaajat niitä samoja, joiden mielestä kello 18 jälkeen ei saa syödä, koska kello 18 jälkeen syödyt kalorit ovat lihottavampia kuin aamulla syödyt?Vuorokauden kokonaiskalorimäärä ei suinkaan ole merkittävämpi tekijä.
sitte ku teiän arki alkaa ni on siinä ainaki ipanoilla opettelemista uuteen aikatauluun.muat on helpompi pitää n.aikaa vaik ei aamupakkoheräämistä vielä ookkaan.mut ihan sama mulle mihin aikaan kukin ipanansa nukkumaan laittaa mut musta 23 on aika myöhä jo.
 
vvv
Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Pitää vielä lisätä, että minusta on epänormaalia ja järjetöntä pakottaa lapsi 19-20 aikaan yöunille sen takia, että itse haluaa viettää illalla omaa aikaa tai harrastaa seksiä.
Meillä lapset menee ITSE iltapesulle noin klo 20, sitten saattavat lukea vähän aikaa ja aamulla heräävät puoli kaheksalta. Jaksavat koulussakin paremmin kun ei valvo liian myöhään.
 
Tiheän palstailun kausi
Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
Kasilta alan laitteleen tuota 2,9v nukkuun, mutta siitä se ravi vasta alkaa. ei jää omaan sänkyyn, ei nukahda vaikka lukisin sata satua ja pitäisin kädestä. Ei nuku vaikka jättäisin yksin huoneeseen. On kokeiltu unikoulut ja kaikki mahdolliset. Kokemusta lapsista on, sillä hän on meidän kuudes. Vähän isommat lapset menvät kyllä hyvin nukkumaan ja murkut, no heillä nyt on omat juttunsa (16v ja pian 18v) Iltarutiinit on ja kaikki mahdollinen, mutta nuorimmainen suostuu nukkumaan vasta lähempänä puolta yötä. Vaikka miehen kans mennään nukkuun, niin senkin jälkeen vain poika valvoo ja kiemurtelee sängyssä. Herää seittemän aikoihin, nukkuu päikkärit 12-13, mut silti. Meillä asuu pieni duracell-pupu
Meillä on samanlainen 2½-vuotias. Nukuttaminen onnistuu, kun jompikumpi vanhemmista on vierellä ja lukee kirjan ja silittää sen jälkeen selkää. Onnistuu hyvin, kun molemmat vanhemmat ovat paikalla, sillä minun on annettava tissiä vauvalle sillä aikaa kun isä nukuttaa esikoista tai sitten isä viihdyttää vauvaa, joka ei vielä ole nukutustissiä vailla, ja minä nukutan 2-vuotiasta. Jos jompikumpi vanhemmista on jossain muualla tai olen lasten kanssa yksin reissussa, on hieman hankalampaa.

Emme yleensä edes vaivaudu aloittamaan nukutushässäkkää ennen yhdeksää. Puoli kymmenen on sopiva aika aloittaa. Joskus nukahtaa noin kymmeneltä, joskus puoli yhdeltätoista, joskus yhdeltätoista. Iltarutiinit ovat kyllä meilläkin olemassa, tosin puolivuotiaalla vauvalla ei vielä ihan kovin tarkkoja rytmejä ole elämässään ollut.

Empiiristen tutkimusteni mukaan päiväunilla ei ole ollut vaikutusta. Joskus nukkuu päiväunet, useimmin ei. Päiväunet eivät aikaista eivätkä sanottavasti myöhennä illan nukkumatin tuloa. Paitsi sitten, jos päiväunettoman päivän iltana käymme jossain autolla, koska uni saattaa tulla liikkeessä. Silloin yöunet voivat vielä myöhentyä, jos "päiväunet" nukutaan esim. 18-19 aikoihin.

Olen äitiyslomalla, joten aamulla ei ole mihinkään kiire. Isi lähtee töihin, mutta hän nukkuisi joka tapauksessa samanmittaiset yöunet.

En tiedä, mitä teemme väärin, kun lapsemme ei nuku kahdeksalta. Kertokaa te!
 
No miten milloinkin. 7v ja 6v menee yleensä klo22, joskus myöhemmin kuten tänään. 3v menee n. klo 20 ellei ole nukkunut päiväuniaan (harvoin nukkuu) ja jos jostain kumman syystä olisinkin saanut päikyt nukkumaan niin menee yöunille siinä klo 21. Ja 1.5v menee nukkumaan n.21-22.

Ja en missään nimessä antaisi lasten valvoa yöhön saakka sen vuoksi, että itse saisin itsekkäästi nukkua aamulla myöhään. Lasten rytmissä elellään ja se on kyllä kaikkien edun mukaista =)
 
Tiheän palstailun kausi
Alkuperäinen kirjoittaja hjn:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Pakko kysyä, miksi esim. kello yhden aikaan nukkumaan meneminen on jotenkin väärin, jos lapsi kuitenkin saa tarvittavan määrän unta vuorokaudessa? Jos meillä herätään kymmeneltä ja laitetaan nukkumaan noin klo 23, keneltä se on pois? Ehdimme vaihtaa rytmimme toisenlaiseksi sitten kun on pakko nousta ennen seitsemää.

Ovatko nämä kellonaikavouhkaajat niitä samoja, joiden mielestä kello 18 jälkeen ei saa syödä, koska kello 18 jälkeen syödyt kalorit ovat lihottavampia kuin aamulla syödyt?Vuorokauden kokonaiskalorimäärä ei suinkaan ole merkittävämpi tekijä.
sitte ku teiän arki alkaa ni on siinä ainaki ipanoilla opettelemista uuteen aikatauluun.muat on helpompi pitää n.aikaa vaik ei aamupakkoheräämistä vielä ookkaan.mut ihan sama mulle mihin aikaan kukin ipanansa nukkumaan laittaa mut musta 23 on aika myöhä jo.
Arki kun koittaa, rytmi muuttuu parissa päivässä. Kokemusta on. Tosin silloinkaan, kun oltiin työssä ja tarhassa käyviä, nukkumaan ei menty taatusti ennen yhdeksää. Lapsi oli tuolloin 1-2-vuotias.
 
Nootti
Menee klo 23 nukkumaan. Aikasemmin ei nuku vaikka kuinka yrittää nukuttaa. Neuvolasta sanoivat että klo 23 on hyvä aika nukkua ja että 'aikasin nukkumaan'-sanojista kannata välittää. Muutenkin neuvolasta sanottiin että eipä herää aikasin.
Jokaisella perheellä on oma rytmi, minkäs sille mahtaa jos on iltavirkku.
nimim.'Tiheän palstailun kausi' puhuu järkeä
 
tere
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Meillä lapset menee kesälomalla nukkumaan klo 21, sitten kun koulut alkaa niin klo 20 -20.30.

Ja lisäkysymys, onko teidän mielestä normaalia, että eräs tuttava laittaa 2,5 vuotiaan vasta yhden aikaan yöllä yöunille, koska haluaa itse nukkua aamulla pidempään !
Minusta tuo on aivan järjetöntä !
20.00
 
Pienempi menee kylpyyn hieman ennen 20 ja siitä sitten sänkyyn. Klo 20.30 on yleensä jo nukkuu jos väsynyt on.
Isompi kylpee sillä aikaa kun pienempi on sängyssä, eli siinä 20.30-20.45 menee sänkyyn ja aina toivon mukaan nukahtaa normaalissa 15 minuutissa =)

Eli klo 21 meillä yleensä nukutaan.

Nyt kesäaikaan jos isompi nukkunut yli tunnin päivällä niin on saattanut
venyä klo22 astikin kun ei ole väsynyt.

Heräävät 7-8 väillä, pienempi ensin ja isompi sitten.Joskus nukkuvat jopa 8.30-9 :D jos pienempi on aamuyöstä otettu minun viereen.
 
Tiheän palstailun kausi
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Pitää vielä lisätä, että minusta on epänormaalia ja järjetöntä pakottaa lapsi 19-20 aikaan yöunille sen takia, että itse haluaa viettää illalla omaa aikaa tai harrastaa seksiä.
toisten lapset menee jo aamulla ennen kuutta hoitoon ja tarvii saada riittävä määrä unta ennen heräämistä.
Niinpä, mutta meidän lapsi ei mene vielä tuolloin tarhaan. Vastasin vain ap:lle, joka gallupoi ja samalla teilaa eriävät käytännöt järjettömiksi.
 
Sitten kun väsyttää menevät nukkumaan. 20-01 aikaan. Meillä ei ole koskaan nukutettu lapsia ja homma toimii helposti kun ihminen nukkuu silloin kun väsyttää. Väkipakolla en ketään ikinä ala sänkyyn kahlitsemaan. Nukkuvat sitten usein aamulla pitkään (kotihoidossa) ja päivisin päikkäreitä.

Jos lapsi on kotihoidossa niin ei siinä mun mielestä ole eroa meneekö 2,5v nukkumaan 8 vai 1 aikaan, jos nukkuu kuitenkin TARPEEKSI vuorokauden aikana tunteja, samahan se on mihin aikaan sitä nukkuu.

Olemme miehen kanssa ilta/yöihmisiä ja niin näyttää olevan myös lapsemme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
Kasilta alan laitteleen tuota 2,9v nukkuun, mutta siitä se ravi vasta alkaa. ei jää omaan sänkyyn, ei nukahda vaikka lukisin sata satua ja pitäisin kädestä. Ei nuku vaikka jättäisin yksin huoneeseen. On kokeiltu unikoulut ja kaikki mahdolliset. Kokemusta lapsista on, sillä hän on meidän kuudes. Vähän isommat lapset menvät kyllä hyvin nukkumaan ja murkut, no heillä nyt on omat juttunsa (16v ja pian 18v) Iltarutiinit on ja kaikki mahdollinen, mutta nuorimmainen suostuu nukkumaan vasta lähempänä puolta yötä. Vaikka miehen kans mennään nukkuun, niin senkin jälkeen vain poika valvoo ja kiemurtelee sängyssä. Herää seittemän aikoihin, nukkuu päikkärit 12-13, mut silti. Meillä asuu pieni duracell-pupu
Meillä on samanlainen 2½-vuotias. Nukuttaminen onnistuu, kun jompikumpi vanhemmista on vierellä ja lukee kirjan ja silittää sen jälkeen selkää. Onnistuu hyvin, kun molemmat vanhemmat ovat paikalla, sillä minun on annettava tissiä vauvalle sillä aikaa kun isä nukuttaa esikoista tai sitten isä viihdyttää vauvaa, joka ei vielä ole nukutustissiä vailla, ja minä nukutan 2-vuotiasta. Jos jompikumpi vanhemmista on jossain muualla tai olen lasten kanssa yksin reissussa, on hieman hankalampaa.

Emme yleensä edes vaivaudu aloittamaan nukutushässäkkää ennen yhdeksää. Puoli kymmenen on sopiva aika aloittaa. Joskus nukahtaa noin kymmeneltä, joskus puoli yhdeltätoista, joskus yhdeltätoista. Iltarutiinit ovat kyllä meilläkin olemassa, tosin puolivuotiaalla vauvalla ei vielä ihan kovin tarkkoja rytmejä ole elämässään ollut.

Empiiristen tutkimusteni mukaan päiväunilla ei ole ollut vaikutusta. Joskus nukkuu päiväunet, useimmin ei. Päiväunet eivät aikaista eivätkä sanottavasti myöhennä illan nukkumatin tuloa. Paitsi sitten, jos päiväunettoman päivän iltana käymme jossain autolla, koska uni saattaa tulla liikkeessä. Silloin yöunet voivat vielä myöhentyä, jos "päiväunet" nukutaan esim. 18-19 aikoihin.

Olen äitiyslomalla, joten aamulla ei ole mihinkään kiire. Isi lähtee töihin, mutta hän nukkuisi joka tapauksessa samanmittaiset yöunet.

En tiedä, mitä teemme väärin, kun lapsemme ei nuku kahdeksalta. Kertokaa te!
Mitäs väärää tossa nyt on? Kysehän oli siitä että valvoitetaan yhteen asti yöllä!!Siis yöllä! Musta te elätte ihan normaalia lapsiperheen elämää!
Sun aikasemmasta kirjoitustyylistä päättelin, että olet asiasta täysin tietämätön. Mutta olethan itsekin pienten lasten äiti, joten luulisi tietävän, että lapsia on erilaisia. Mutta siis...toiset laittaa pakosta aikaisin nukkumaan, toisten lapset eivät jaksa valvoa jne. Mutta järki mun mielestä pitää olla, ettei ajattele vaan omaa napaa!
 
Tiheän palstailun kausi
Alkuperäinen kirjoittaja Nootti:
Menee klo 23 nukkumaan. Aikasemmin ei nuku vaikka kuinka yrittää nukuttaa. Neuvolasta sanoivat että klo 23 on hyvä aika nukkua ja että 'aikasin nukkumaan'-sanojista kannata välittää. Muutenkin neuvolasta sanottiin että eipä herää aikasin.
Jokaisella perheellä on oma rytmi, minkäs sille mahtaa jos on iltavirkku.
nimim.'Tiheän palstailun kausi' puhuu järkeä
Joo, minäkin olen neuvolassa muuten ottanut asian puheeksi. Se oli muuten silloin, kun olin aloittanut äitiysloman ja esikoinen jäi tarhasta kotiin. Nukuimme aamulla pitkään, valvoimme yöhön. Kysyin, onko siitä jotain haittaa lapselle. Minulle annettiin naureskellen neuvo, että nukkukaa vain silloin kun nukuttaa, kyllä se vauva kohta teille tulee valvottamaan...

Lisään vielä, että todellakin olen sitä mieltä, että lapsen on saatava nukkua riittävä määrä ja väkisin ei valvoteta missään nimessä. Tiedän senkin, että yhteiskuntamme on rakennettu aamuvirkuille, koulut ja päiväkodit avaavat ovensa varhain. Mutta niin kauan kuin olemme lomalla, en viitsi ruveta herättelemään lasta aamulla vaan annan hänen nukkua (ja otan aiemmin heräävän vauvan viereen tissille ja jatkan unia itsekin)! :)
 
piparminttu
Tää nyt varmaan vitsi :D mutta mun likkakamu sanoi että poika 13v saa valvoa pääsiäisenä pidempään kuin kesälomalla :LOL: en koskaan tajunnut mitä tuolla tarkoitti , eikä selittänyt vaikka kysyin
 
ap
Olen kyllä siltikin sitä mieltä että oli lapsi sitten kotihoidossa tai päivähoidossa niin klo 1 yöllä on liian myöhäinen nukkumaanmenoaika pari-kolmevuotiaalle. Tuon klo 23 voin hyvinkin ymmärtää jos ollaan päivät kotosalla eikä aamulla ole tarhaan menoa.
 
Tiheän palstailun kausi
Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
Sitten kun väsyttää menevät nukkumaan. 20-01 aikaan. Meillä ei ole koskaan nukutettu lapsia ja homma toimii helposti kun ihminen nukkuu silloin kun väsyttää. Väkipakolla en ketään ikinä ala sänkyyn kahlitsemaan. Nukkuvat sitten usein aamulla pitkään (kotihoidossa) ja päivisin päikkäreitä.

Jos lapsi on kotihoidossa niin ei siinä mun mielestä ole eroa meneekö 2,5v nukkumaan 8 vai 1 aikaan, jos nukkuu kuitenkin TARPEEKSI vuorokauden aikana tunteja, samahan se on mihin aikaan sitä nukkuu.

Olemme miehen kanssa ilta/yöihmisiä ja niin näyttää olevan myös lapsemme.
Peesi. Paitsi että miehen kanssa emme ole erityisesti iltaihmisiä.
(Ja olen muuten 28-vuotias kalat...:whistle: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen kyllä siltikin sitä mieltä että oli lapsi sitten kotihoidossa tai päivähoidossa niin klo 1 yöllä on liian myöhäinen nukkumaanmenoaika pari-kolmevuotiaalle. Tuon klo 23 voin hyvinkin ymmärtää jos ollaan päivät kotosalla eikä aamulla ole tarhaan menoa.
mä peesailen sua!
 
ja eipä tuo tuottanut suurta ongelmaa kun esikoinen aloitti vuosi sitten eskarin, äkkiä se rytmi löytyi häneltä ja omasta halusta, nukkui koko vuoden päikkärit (mitä monet aikuisetkin tekee, ei ne ole vain pikkulasten juttu)
 
Meillä menevät 20.30-21-30. Ja mun mielestä 2.5v kuuluu olla jo nukkumassa puoli yhden aikaan!!! Meillä lapset on valvonu puoli yhteen tasan yhden kerran, edellisenä juhannuksena ja vaan sen takia kun eivät suostuneet nukahtamaan vieraaseen paikkaan.
 

Yhteistyössä