Molluskat ja uimahalli!

• Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Ootteko käyneet uimassa, vai onko harrastus loppunut molluskojen ajaksi?
Entä sisarusten yhteiskylvyt, ootteko kieltäneet tartuttamisen ehkäisemiseksi?

Mites teillä hoidettu noita? Kauanko kesti, että hävisi kokonaan? Kiersikö kaikki perheen lapset läpi vai miten?

Kiitollinen vastauksista...

uimaan vaan, hyvä rasvaus (leviävät paremmin kuivalla iholla) iltaisin. no ei muistaakseni tarttunut, jokaisella ollut ihan omia aikojaan.
atoopikolla oli niin paljon että jouduttiin jopa antibioottikuurille kun kiveksissä olleet tulehtu.

Ihmemaan Liisa
Kuopuksella on, ei ole tarttunut isompiin. Ihan normaalisti saunottu, käyty suihkussa ja lapset välillä kylpeneetkin yhdessä. Ja koko kesän kulkivat vähissä vaatteissa . Uimahallissa ei ole käyty, en tiedä onko kiellettyä vai ei. Päiväkodista niitä ei ole kommentoitu mitenkään.

En ole hoitanut mitenkään. Lapsi on itse ne nyplännyt auki, ilmeisesti nukkumaan mennessä/nukkuessaan. Kun ovat olleet ruvella, ovat sen jälkeen hävinneet. Ihmeen kaupalla kai eivät ole tulehtuneet... ;) Kaikenkaikkiaan on ollut varmaankin puolisen vuotta, välillä enemmän välillä vähemmän ylävartalolla ja käsissä. Nyt näyttää aika hyvältä, ihan kuin olisivat paranemaan päin, mutta tiedä sitten miten käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
puhkasin neulalla ja puristin madon ulos, molluskat lopetti leviämisen, eikä uusia enään tullut
saaks sen siis ihan näin kotosalla hoitaa? mietin kun pojalla muutama, mutta pelkään jos leviävät koko kroppaan.. enkä ole tajunnut uimahalleja yms välttää, ei terkkakaan käskenyt kun puhelimessa tietoa noista kyselin. :snotty:

Vältä vaan uimapaikkoja
Tarttuvat hyvin. ja parhaiten just vedessä. Ensimmäiset kun nyppäsee veks ja putsaa ihon septidinillä, niistä päsee heti eroon. Kannattaa pyytää neuvolasta tai terveysasemalta emlaa kotiin ja käyttää istä. Anna vaikuttaa tarpeeksi pitkä aika että tehoaa sit kans. Jotkut terveysasemat myös hoitavat tuon poistamisen jos niillä on aikaa siihen.

mielelläni ei
Lapseni sai tartunnan koulu-uinnista, tytöllä ihon kanssa ongelmia. No iho meni tämän tulehduksen myötä todella huonoon kuntoon. Itse en päästänyt lasta uimalaan tänä aikana, en halunnut että tartutamme ketään muuta. Meille tuli todella ikäviä ongelmia, joten sanoisin että älä päästä uimaan.

vieras
Keskimmäisen uskon saaneen niitä, kun änkesi isomman kanssa samaan kylpyyn. Kolmonen sai varmaan sitten kakkoselta. Useampi vuosi niitä oli jokaisella, nyppimällä sitten hävisivät. Osterivinokastakin kokeiltiin, mutta ei siitä apua ollut.

puhkasin neulalla ja puristin madon ulos, molluskat lopetti leviämisen, eikä uusia enään tullut
Mä en edes puhkaissut neulalla vaan puristin kunnolla niin sieltä se yököttävä valkoinen tahna tuli ulos, kunnon putsaus antiseptisellä aineella niin ei levinneet mihinkään, kaikki saatiin pois, eikä yhtään arpea jäänyt. Poika sai palkkioksi jokaisesta yhden xylitolpurkan.

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
saaks sen siis ihan näin kotosalla hoitaa? mietin kun pojalla muutama, mutta pelkään jos leviävät koko kroppaan.. enkä ole tajunnut uimahalleja yms välttää, ei terkkakaan käskenyt kun puhelimessa tietoa noista kyselin. :snotty:
Joo, mä pyysin terkalta steriilejä neuloja, se on helpompi puristaa jos puhkasee ensin. Meillä ollu isommilla tytöillä niitä, keskimmäisellä oli kaulan/niskan alueella yli 10

Alkuperäinen kirjoittaja mielelläni ei:
Lapseni sai tartunnan koulu-uinnista, tytöllä ihon kanssa ongelmia. No iho meni tämän tulehduksen myötä todella huonoon kuntoon. Itse en päästänyt lasta uimalaan tänä aikana, en halunnut että tartutamme ketään muuta. Meille tuli todella ikäviä ongelmia, joten sanoisin että älä päästä uimaan.
Mistä tiedät että sai molluskat sieltä?

Esim. omalla lapsellani on noita ollut, eikä minulla ole mitään käsitystä, mistä ovat tulleet.

Me olemme uineet normaalisti molluskoiden aikaan, koska vaiva voi kestää pitkäänkin, jopa yli vuoden. Minusta uimataito on kuitenkin tärkeä taito!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Jotenkin tuntuu yököttävältä ajatukselta että uimahallissa käy kaikki ontelosyyläiset, märkärupiset yms ihottumaiset ihmiset. Me ei käyty silloin uimahallissa kun pojalla oli molluskat.
Tässä olen kyllä samaa mieltä. Pojalla oli joskus ja kun hällä oli atooppisuuteen taipuvainen iho, niin niitä oli todella paljon. Hain hälle luontaistuotekaupasta osterivinokas kuurin, jolla molluskat katosivat kuukaudessa. Kivuttomampi vaihtoehto nyppimisellle.

atoopikkojen äiti
Voi käydä uimassa jos molluskat ei ole tulehtuneita. Meillä oli molluskoita lähes 2 vuotta joten olis tullu melko pitkä tauko.

Atoopikolle tulee hyvin usein molluskoita. Johtuu viruksesta joka lähtee ajan kuluessa itekseen pois. Kun on kerran sairastanut niin ei tule uudelleen.

Jepa
Meillä on ollut kohta vuoden pojalla jo kainalon alueella varmaan parikymmentä molluskaa. Pari ekaa mitkä tuli puristin pois ja desinfioin mutta levisivät kuitenkin. Nyt poika ei anna enää puristaa vaikka millä yrittäisi lahjoa ja väkisin en viitsi poistaa. Neuvolassa sanoivat että ei siitä puristelusta ole hyötyä, häviävät kun häviävät.

atoopikkojen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitakaa ne veks:
Ei tule pitkää taukoa uimiseen jos poistaa/poistattaa ne ontelosyylät (=molluskat).
Minä käytin lasta lääkärissä että poistais (jäädyttämällä), mutta lääkäri ei tehnyt sitä. Ja sanoi että voi levitä jos alkaa itse puhkomaan. Lääkärissä poistetaan kuulemma vaan jos on esim silmäluomessa että siitä on jotakin oikeaa haittaa. Siis muuta kuin kosmeettista.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Jotenkin tuntuu yököttävältä ajatukselta että uimahallissa käy kaikki ontelosyyläiset, märkärupiset yms ihottumaiset ihmiset. Me ei käyty silloin uimahallissa kun pojalla oli molluskat.
Molluskat tuskin viihtyy jalkapohjissa, saunassa teillä on varmaan upeppupyyhkeet, ettei ole kosketksissa lauteisiin?

Yhteistyössä