Mokkapaloja ja Audeja. En leivo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle ei oiken avaudu mikä tän Heidin ongelma on. Ne muide audit ja bimmet?

Hän ei halua osallistua talkoihin, eikä maksaa toppatakkia (jota tuskin on edes pakko olla jalkapallossa), mutta sitten on epäreilua että muut osallistuu tai maksaa ja saa makkaraa mutta hän ei. Olisko siis parempi että kukaan ei tee mitään niin kukaan ei saa mitään? Jos kaikilla olis omat eväät niin sittenkin Heidiä varmaan harmittaisi kun hänen lapsella olis vaan lauantaimakkaraa ja toisilla kalkkunaleikettä.

Tuossa tuntui suurin ongelma olevan se, että toisilla on BMW ja itsellä ei. No, olisiko Heidillä parempi olo sitten, jos lapsia kuskattaisiin fordilla harkkoihin
Mullakaan ei ole autoa, mutta onneksi bussit kulkee.

Mulle ei oiken avaudu mikä tän Heidin ongelma on. Ne muide audit ja bimmet?

Hän ei halua osallistua talkoihin, eikä maksaa toppatakkia (jota tuskin on edes pakko olla jalkapallossa), mutta sitten on epäreilua että muut osallistuu tai maksaa ja saa makkaraa mutta hän ei. Olisko siis parempi että kukaan ei tee mitään niin kukaan ei saa mitään? Jos kaikilla olis omat eväät niin sittenkin Heidiä varmaan harmittaisi kun hänen lapsella olis vaan lauantaimakkaraa ja toisilla kalkkunaleikettä.

Kaikilla onkin omat eväät. Nuo leipomukset on tarkoitettu buffetissa myytäväksi, jotta joukkea saa kerättyä rahaa. Olisi vain tyytyväinen, että muutamalla makkarapaketin ostamisella saa jäsenmaksua pienennettyä mukavasti. Eikä niiden kuljettaminenkaan ole ongelma.

Miksi ei voi leipoa? Mokkapalojen leipominen on helppoa. Makkarapaketti maksaa alle euron. Minäkin inhoan leipomista, mutta kyllä mä siitä huolimatta (pitkin hampain) leivon ne mokkapalat ja pizzat lasten turnauksiin.

Jos tilanne on se, että rahaa ei ole, niin MISSÄÄN ET JOUDU SITÄ JULKISESTI SELITELLÄ. Täyttä potaskaa!! Valmentajiin tai joukkoeen päähuoltajaan voi olla yhteydessä vaikkapa puhelimitse. Mä olin vuosia mun pojan joukkoeessa huoltajana ja aina joskus oli tilanne, että joku vanhempi soitti ja kertoi huonosta rahatilanteesta. Silloin vähin äänin hoidettiin, ettei hänen tarvitse leipoa tai ostaa yhtään mitään. Tästä ei tiennyt todellakaan koko joukkoe ja kukaan ei koskaan kysellyt "miksi Tiina ei leivo".

Mun lapset ovat olleet yhteensä kahdeksassa ei seurassa ja jokaisessa ollut sama juttu: Jos ei ole varaa ostaa tarvittavia peliasuja, niin siitä voi sopia että se maksetaan joukkoeen tililtä ja vanhempi maksaa sen hiljalleen takaisin. Toisaalta sossukin maksaa yhden harrastuksen lapselle.

Kimppakyydit ovat aina järjestyneet. Nykyään kun kaikki toimii netissä, niin sinne vaan yleinen kysely "Hei, pääsisikö meidän Leena viikonloppuna turnaukseen jonkun kyydissä". Yleensä kyyti järjestyy.

HARVALLA suomessa on varaa ostaa BMW tai Mersu. Edes keskituloisilla.
Audeja saa halvallakin. Meilläkin on kaksi audia (-13 ja -04) ja tuskin taidamme olla edes keskituloisia. Tämä nyt sivuseikka.

Kaikilla onkin omat eväät. Nuo leipomukset on tarkoitettu buffetissa myytäväksi, jotta joukkea saa kerättyä rahaa. Olisi vain tyytyväinen, että muutamalla makkarapaketin ostamisella saa jäsenmaksua pienennettyä mukavasti. Eikä niiden kuljettaminenkaan ole ongelma.

Sitten ymmärrän entistä vähemmän. Luulisi että nimenomaan ne joilla on rahasta pulaa olisivat tyytyväisiä talkoista.

Mulla olis varaa ostaa uudenkarhea bmw tai audi. Mutta en osta koska auto on maailman huonoimpia "sijoituskohteita". Enkä sinällääm tartte kallista autoa edes egobuustiksi.

Mutta mä voin kyllä leipoa. Vaikka olen johtavassa asemassa miehisellä alalla. Miksi en voisi?

Heidi. Sinulla on asenteessa vammaa. Kyse on nyt sinun lapsesta. Ei sinusta tai teidän elämäntilanteesta. Ketään ei kiinnosta onko teillä bemari vai ei. Mutta se on perin outoa ette edes yhtä mokkapalapellistä voi tehdä. Kaupasta saa jopa valmiita seoksia, jolloin pellillisen hinnaksi jää alle 4 euroa. Ja Heidi, feministikin voi leipoa. Se ei vie pois sun aatteellisuutta.

Oppia ikä kaikki. Pysähdy seuraavan kerran ja mieti tarkkaan mistä kannattaa avautua julkisesti. Nyt tämä vaikuttaa jo varmasti lapseesikin - kyllä sinut tunnistetaan seurassa. Ja niin valitettavaa kuin se onkin, lapsesi joutuu maksamaan sinun lapsuksestasi.

Vinkkinä sekin että tällaisista asioista tavataan ensin puhua siellä seuratasolla. Ei ole häpeä kertoa rahahuolista. Mut hieman noloa on laukoa sammakoita keltaiselle lehdistölle

Mulla olis varaa ostaa uudenkarhea bmw tai audi. Mutta en osta koska auto on maailman huonoimpia "sijoituskohteita". Enkä sinällääm tartte kallista autoa edes egobuustiksi.

Mutta mä voin kyllä leipoa. Vaikka olen johtavassa asemassa miehisellä alalla. Miksi en voisi?

Heidi. Sinulla on asenteessa vammaa. Kyse on nyt sinun lapsesta. Ei sinusta tai teidän elämäntilanteesta. Ketään ei kiinnosta onko teillä bemari vai ei. Mutta se on perin outoa ette edes yhtä mokkapalapellistä voi tehdä. Kaupasta saa jopa valmiita seoksia, jolloin pellillisen hinnaksi jää alle 4 euroa. Ja Heidi, feministikin voi leipoa. Se ei vie pois sun aatteellisuutta.

Oppia ikä kaikki. Pysähdy seuraavan kerran ja mieti tarkkaan mistä kannattaa avautua julkisesti. Nyt tämä vaikuttaa jo varmasti lapseesikin - kyllä sinut tunnistetaan seurassa. Ja niin valitettavaa kuin se onkin, lapsesi joutuu maksamaan sinun lapsuksestasi.

Vinkkinä sekin että tällaisista asioista tavataan ensin puhua siellä seuratasolla. Ei ole häpeä kertoa rahahuolista. Mut hieman noloa on laukoa sammakoita keltaiselle lehdistölle

Jos urheiluseurat eivät ilman vanhempien ylimääräistä panosta pyöri, mitä seuroja ne silloin ovat. Ei ne ole seuroja, vaan vanhempien askartelukerhoja. Kääntyy kohta jälkimmäiseen kaikki, koska pätijävanhemmat ovat tunkeutuneet väkisin toimintaan mukaan. Samanlaiset vanhemmat rusikoivat läpi koulumaailmassa, ei uskoisi enää peruskouluakaan maksuttomaksi, kiitos näiden tyyppien.

Asian ydin tuskin oli automerkeissä. Kun harrastusmaksu on maksettu, vanhemman panos on luontaisesti siinä.

Siinä tapaukessa harrastus on valittava sen mukaan, ettei siinä tarvitse tehdä talkootöitä. Käenpoikasilla ei ole asiaa sellaisiin harrastuksiin, joissa tarvitaan kaikkien panosta varainkeruuseen. Vaihtoehtoisesti voi maksaa talkootyönsä osuuden rahana.
Ei aikomustakaan liittyä jälkikasvun harrastustoimintaan, on omiakin.
Tehtäväni on maksaa lasku, ei muuta.

Ehkä ne harrastusmaksut kannattaisi vaan hinnoitella sen verran korkeiksi, että sillä katetaan kaikki. Voisi sitten suoraan jättää vähävaraisemmat harrastukset eikä yllättyä siitä, että maksut pysyy alhaalla jos on aktiivinen. Sekö olisi sitten parempi? Vai mikä se ehdotus on? Ajoitus täytyisi toki olla parempi kuin pari päivää ja ennen ensimmäistä harrastusmaksua muistuttaa, että tämä hinta on tosiaan halpa, koska halvan hinnan pysymiseen täytyy vähän antaa omaa panostaan (vaikka olisi feministi ja blondi). Ota tai jätä.

Viimeksi muokattu:
Jos urheiluseurat eivät ilman vanhempien ylimääräistä panosta pyöri, mitä seuroja ne silloin ovat. Ei ne ole seuroja, vaan vanhempien askartelukerhoja. Kääntyy kohta jälkimmäiseen kaikki, koska pätijävanhemmat ovat tunkeutuneet väkisin toimintaan mukaan. Samanlaiset vanhemmat rusikoivat läpi koulumaailmassa, ei uskoisi enää peruskouluakaan maksuttomaksi, kiitos näiden tyyppien.

Asian ydin tuskin oli automerkeissä. Kun harrastusmaksu on maksettu, vanhemman panos on luontaisesti siinä.
Ihan samaa mieltä.
Harrastus/jäsenmaksun kun maksaa niin se on siinä. Ei todellakaan voi olettaa että vanhempienkin pitää riekkua kaikenmaailman kissanristiäispuuhasteluhypetyksissä työpäivän jälkeen. Toki ne yliaktiiviset ja jotakin pätemisen tarvetta tyydyttävät ja silmäätekeviksi hinkuavat saavat kaikessa rauhassa niin tehdä mutta - jokainen perhe niillä omilla voimavaroillaan! Paha vaan että monissa seuroissa alkaa sitten, yllätys yllätys, kielenkantojen kilkatus ja silmien pyörittely ja alaspäinkatsominen niitä kohtaan jotka eivät syystä tai toisesta osallistu toimintaan. Ei vois uskoa että kyseessä on oikeasti urheiluseurojen taustatiimi, jonka myöskin pitäisi vannoa seurojen rehti ja reilu meininki- hyveiden nimiin - hiekkalaatikkomeininkiä sielläkin.

• Tykkää
Reactions: pakana

Monissa seuroissa joukkueet ovat omia yksikköjä. Jos joukkueen sisältä ei löyty vanhempia vetäjiksi, niin silloin ei myöskään ole joukkuetta. Vai meinaatko, että naapurin Pena ihan hyvää hyvyyttään alkaa vetämään kermaperseiden lellipennuille jotain futistunteja.

Valitse sinä harrastuksesi ihan vapaasti sen mukaan, ettei itse tarvitse osallistua talkoisiin. Niin pitäisi tämän vinkujaäidinkin tehdä.

Monissa seuroissa joukkueet ovat omia yksikköjä. Jos joukkueen sisältä ei löyty vanhempia vetäjiksi, niin silloin ei myöskään ole joukkuetta. Vai meinaatko, että naapurin Pena ihan hyvää hyvyyttään alkaa vetämään kermaperseiden lellipennuille jotain futistunteja.

Valitse sinä harrastuksesi ihan vapaasti sen mukaan, ettei itse tarvitse osallistua talkoisiin. Niin pitäisi tämän vinkujaäidinkin tehdä.
Niin on valittukin. Paista sinä makkaroita ja leivo mokkapaloja rauhassa, jos urheiluseura niillä pyörii. Kuulostaa vanhempien ompelukerholta, ei seuralta.

Ongelma on vaan siinä, että harrastusmaksulla pitäisi kattaa aika paljon - kenttämaksut, seuramaksu, sarjamaksu, peliasu jne. jne. Se että vanhemmat tekee talkootyötä esim. buffetin muodossa, auttaa vähentämään kausimaksua. Toinen vaihtoehto on lyödä kylmästi lasku käteen koko summasta, mutta siitä vasta poru nousisi.

Urheiluseuroilla on sponsoreita vaikka kuin ihan pienissä kirkonkylissäkin kattamassa kuluja ja kunnat budjetoivat avustuksia myös siihen suuntaan joten ei ne ihan persaukisia ole.

Vanhempien osallistumisen pitää olla vaapaaehtoisuuteen perustuvaa. Joissakin perheissä sekä aika että rahat moisiin piirileikkeihin on kortilla ja sen on oltava ymmärrettävää.

Ei sulla ole varaa. Jos on oikeasti pätäkkää, niin perheen ykkösauto tuskin mikään Ford. Se on täysin eri maailma ajella jotain vitossarjan Bemua, jossa on ajamisen taso ihan next levelillä ja sellaisia mukavuuksia, joista et edes tiedä. Jos olisi rahaa, niin en ajais enää metriäkään mun fordin ruputillani. Joku kunnon bimmeri tms on oikeesti sellanen koukuttava luxus, että et enää muuta huoli.
Mulla ei vaan oo koskaan rahaa sellaseen. Mutta onneksi elämässä on paljon muutakin. Jotkut tusina audi a4:set ja muut nyt on taas eri asia.

Ei aikomustakaan liittyä jälkikasvun harrastustoimintaan, on omiakin.
Tehtäväni on maksaa lasku, ei muuta.

Ei vanhempien tarvitsisikaan, mutta saatana kun noita köyhiä on tunkemassa joka harrastukseen. Se katsotaan joksikin vitun ihmisoikeudeksi saada harrastaa mitä tahansa, maksamatta mitään tai korkeintaan joku minimihinta. Jos niin ei ole, niin tuolla on Arhinmäet ja Li Andressonit vollottamassa telkkarissa, että kun köyhän perheen Nico-Petteri ei voi pelata lätkää Jokereiden junnuissa, kun Harwall-areenan ja pelikamojen takia kk-maksu on niin suuri.

Tähän perseaukiset ovat kuitenkin itse löytäneet ratkaisun; talkootyö. Että kun palkkatulot menee leipään ja veteen, niin mitä jos lasten harrastusta rahoittaisikin leipomalla paskan makuisia mokkapaloja, joita sitten puolipakkomyydään omalle tuttavakunnalle ja sukulaisille jossain ratkiriemukkaassa talviriehassa.

Tähän pakkopullatoimintaan köyhät ovat värvänneet varakkaampiakin vanhempia moraalisella pakolla. Että toimintaan pitää itse osallistua, ei riitä että lyö valmentajalle satkun käteen ja sanoo että pidä poika loput. Ei, vaan pitää olla "aatteessa mukana" eli tienata se sama satanen seisomalla 6h martinkylän kentän laidalla vesisateessa myymässä camping-makkaraa -05 junnujen vanhemmille futisturnauksessa.

Että jotenkin se nyt vain ihmetyttää, että köyhä itkee kun ei huvita leipoa mokkapaloja. Ööö.... Siis teidän köyhien ideahan se alkujaankin oli. Mulle ja monelle muulle "Audi-isälle" sopii vallan mainiosti, että jätetään talkoot talkoilematta ja annetaan vanhemmille vain summa tilinumerolla. Mutta sekään taitaisi sopia, kun rahat on finito.

Ensinäkin maailmassa tulee aina olemaan joku, jolla on enemmän rahaa ja valtaa kuin sulla. Vaikka ostaisin Bemun niin aina jollain on astetta parempi bemari.
Mä oon mun lapsille opettanut, että aina on joku jolla on enemmän ja joka juoksee lujempaa, mutta se ei ole muilta pois. Tässä maassa elää kummallinen illuusio siitä, että kaikilla pitää olla sama elintaso tulotasosta riippumatta.

Sen sijaan, että joka helkutin tukea nostetaan ei ole ratkaisu. Ratkaisu on se, että mitä voidaan tehdä, että nuoriso ei syrjäydy, mitä konkreettista voidaan opettaa köyhälle perheelle. Keinoja, apua, neuvoja, koulutusta. Vaikka tukea maksettaisiin tonni lisää, niin sitten menisi tonni enemmän kaikkeen paskaan ja pian taas olis yhteiskunnan vika, kun tonni ei riitä.

Miksi köyhä ei ole vastuussa mistään? En leivo, en kuskaa, en mene kioskiin myymään, en maksa. Silti omalla Lilli-Jessicalla pitää olla samat kamat ja oikeudet kuin muillakin?
Sinähän jumalauta leivot jos et maksa. Tai jos et mitään tee, niin pentu vaihtakoon harrastusta.

Mä maksan maksut osissa. Oon yh. Ja kyllä mä leivon. En tykkää leipoa, mutta leivon. Kauppaan vessapaperia töissä, että saan tyttöjen harrastusmaksut maksut maksettua. Lukiossa oleva teini jakaa mainoksia ja tekee vuoroja heseen, että saa ratsastaa.

Urheiluseuroilla on sponsoreita vaikka kuin ihan pienissä kirkonkylissäkin kattamassa kuluja ja kunnat budjetoivat avustuksia myös siihen suuntaan joten ei ne ihan persaukisia ole.

Vanhempien osallistumisen pitää olla vaapaaehtoisuuteen perustuvaa. Joissakin perheissä sekä aika että rahat moisiin piirileikkeihin on kortilla ja sen on oltava ymmärrettävää.
Tuo sponsorointilöpinäsi on täysin potaskaa. Kuten aiemmin on todettu, talkoilla nimenomaisesti vältetään sitä lompakon ylimääräistä raottamista.

Ei vanhempien tarvitsisikaan, mutta saatana kun noita köyhiä on tunkemassa joka harrastukseen. Se katsotaan joksikin vitun ihmisoikeudeksi saada harrastaa mitä tahansa, maksamatta mitään tai korkeintaan joku minimihinta. Jos niin ei ole, niin tuolla on Arhinmäet ja Li Andressonit vollottamassa telkkarissa, että kun köyhän perheen Nico-Petteri ei voi pelata lätkää Jokereiden junnuissa, kun Harwall-areenan ja pelikamojen takia kk-maksu on niin suuri.

Tähän perseaukiset ovat kuitenkin itse löytäneet ratkaisun; talkootyö. Että kun palkkatulot menee leipään ja veteen, niin mitä jos lasten harrastusta rahoittaisikin leipomalla paskan makuisia mokkapaloja, joita sitten puolipakkomyydään omalle tuttavakunnalle ja sukulaisille jossain ratkiriemukkaassa talviriehassa.

Tähän pakkopullatoimintaan köyhät ovat värvänneet varakkaampiakin vanhempia moraalisella pakolla. Että toimintaan pitää itse osallistua, ei riitä että lyö valmentajalle satkun käteen ja sanoo että pidä poika loput. Ei, vaan pitää olla "aatteessa mukana" eli tienata se sama satanen seisomalla 6h martinkylän kentän laidalla vesisateessa myymässä camping-makkaraa -05 junnujen vanhemmille futisturnauksessa.

Että jotenkin se nyt vain ihmetyttää, että köyhä itkee kun ei huvita leipoa mokkapaloja. Ööö.... Siis teidän köyhien ideahan se alkujaankin oli. Mulle ja monelle muulle "Audi-isälle" sopii vallan mainiosti, että jätetään talkoot talkoilematta ja annetaan vanhemmille vain summa tilinumerolla. Mutta sekään taitaisi sopia, kun rahat on finito.

Olen kanssasi hyvin pitkälti samaa mieltä. Mutta et voi puhua noin ala-arvoisesti köyhien lapsista. Lapsi on syytön perheen köyhyyteen. Se ja sama onko isä ryypännyt rahat vai onko kyse sairaudesta. Lapsen vika se ei ole. Jos lapsella on palava halu ja taito futikseen, viulun soittoon tai mihin ikinä, niin tottakai on lapsen etu saada harrastaa. Köyhän lapsi jää jo muutenkin paitsi monesta.

Mulla ei ole lapsia, eikä bemaria :)

Olen kanssasi hyvin pitkälti samaa mieltä. Mutta et voi puhua noin ala-arvoisesti köyhien lapsista. Lapsi on syytön perheen köyhyyteen. Se ja sama onko isä ryypännyt rahat vai onko kyse sairaudesta. Lapsen vika se ei ole. Jos lapsella on palava halu ja taito futikseen, viulun soittoon tai mihin ikinä, niin tottakai on lapsen etu saada harrastaa. Köyhän lapsi jää jo muutenkin paitsi monesta.

Mulla ei ole lapsia, eikä bemaria :)

Minähän en puhunut köyhien lapsista, tai lapsista ollenkaan. Enkä syyllistänyt köyhää edes köyhyydestään tai köyhyytensä syystä. Minä syyllistin köyhää laiskuudesta. Siis jos rahaa ei ole (ihan sama miksi), niin silloin A. leivot mokkapaloja, tai B. viet lapsesi toiseen harrastukseen.

Se ettei maksa ja ei halua tehdä rahaa talkoissa ei ole vaihtoehto. Se vain ei ole vaihtoehto. Tai jos yh-äiti haluaa maksaa osansa jäähallivuorosta luontokortilla tai maistelemalla lihatikkaria jäähallin takahuoneessa, niin eipä se oikeastaan sekään mulle kuulu. Pääasia että hoitaa osansa kuten muutkin ;)

• Tykkää
Reactions: pilipali

Yhteistyössä