Moikka oletteko te lasten kanssa

Ottaneet keskustelua. Live ja netti ahdistelusta etenkin tyttöjen kohalla? Jos kävitte keskusteluja ni mitä asioita otitte esille siitä ahdistelusta ja miten saa apua? Ettei jää yksin.

Katoin tossa vähän aikaa valheellista nettimaailmaa. Ni siin oli sellanen nettiahdistelia joka käytti häpeää hyväkseen ja painosti lukioikäisiä tyttöi aina rankempiin juttuihin. Et kyl näistä kannattaa puhua et voi kertoa ettei jää yksin ongelmien kaa vaan uskaltaa kertoa jos tälläistä tapahtuu.

Mitä muuta olisi hyvä käydä lasten kaa maailmassa tapahtuvasta ahdistelusta. Et voiko käydä ihan suoraan et tietynlaiset viestit ei oo ok.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ensinnäkin ysi, en oo kerenny vielä kopsaamaan niitä viestejä sulle, etkö pääse kirjautumaan sillä uudella nikillä?
-Kopsaan jossain vaihees jos et…👍

Hyvä avaus -tärkeä!!!

Noita ohjelmia on hyvä katsoa vaikka lasten kanssa yhdessä. Niissä on hyvin infoa!

Meillä käytiin läpi tarkat säännöt somen suhteen ja minä myös lisäksi ratsasin luurit säännöllisesti (natsimutsi).🤓

Säännöt oli jotakuinkin että ikinä ei anneta osoitetta tai henkilökohtaisia tietoja, eikä kerrota lomien tarkkoja aikoja yms.. Ei ikinä myöskään anneta mitään ”sellaisia” kuvia tuntemattomille. Piirit muodostuu lapsilla pitkälti ystävistä, urheilukavereista/tutuista ja tutun tutuista.

Juteltiin myös aikoinaan catfish/pedotyypeistä ja katsottiin muutamia ohjelmiakin asian tiimoilta.

Kaikki meni somessa hyvin kun olivat nuorempia, ainoastaan kerran, kauan sitten, poistin jotain tyyppejä nuirimman tytön tililtä joita en tiennyt.
Aika tarkkaan tiedän lasteni kaikki kaverit ja tutut, ja tutun tutut.😬🫣

Nyt ovat jo hiukan vanhempia ja tytöt tapailivat aikoinaan muutamia poikia jonkin ”lasten tinderin” (Jubo tms?) kautta. Oli kyllä silloin yhteydessä minuun ja tiesin tarkalleen missä vipelsivät. Ja minulla oli tietenkin pojan tiedot!😁 Ihan kelpo vävyn sieltä metsästi!🤷‍♀️😁
Seuraan lapsiani luurilla, joskus vieläkin.😁

Vanhemmat ovat loppupeleissä täysin vastuussa lastensa nettikäyttäytymisestä ja seurauksista. Tämä asia tulee siis oikeasti ottaa todella tosissaan!
Lapseni eivät ole ikinä tulleet valittamaan että kyttään. Asia on heille vesiselvä että some ei ole mikään lastenmaailma missä voi vapaasti tehdä mitä lystää!

Nettiuhreiksi joutuvat yleensä he joille ei aikuinen ole laittanut rajoja tai heille, jotka eivät avoimesti ja rehellisesti jaa asioita vanhempien/ystävien kanssa, tai saattavat elää enimmäkseen jossain nettimaailmassa, vailla oikeaa liveseuraa.

Vanhemmat voivat jopa ottaa luurin tarvittaessa pois, ja on velvollisuuskin ottaa, jos hommat somessa ei vielä luonnistu! Ehkä somessa olo vaatii harjoittelua ennen kuin sinne taas pääsee.🤷‍♀️

Lasten on todella hyvä tavata kavereita ihan livenä ja jättää nettimaailma vähemmälle, tai kokonaan pois!
Ei nettimaailma tai some itseasiassa ole mikään lasten paikka. Perhe/urheilu/kaveriryhmät on tietenkin ok, mutta en voi suositella muuta vaikka muut käyttääkin.
 
vierailija
Ensinnäkin ysi, en oo kerenny vielä kopsaamaan niitä viestejä sulle, etkö pääse kirjautumaan sillä uudella nikillä?
-Kopsaan jossain vaihees jos et…

Hyvä avaus -tärkeä!!!

Noita ohjelmia on hyvä katsoa vaikka lasten kanssa yhdessä. Niissä on hyvin infoa!

Meillä käytiin läpi tarkat säännöt somen suhteen ja minä myös lisäksi ratsasin luurit säännöllisesti (natsimutsi).

Säännöt oli jotakuinkin että ikinä ei anneta osoitetta tai henkilökohtaisia tietoja, eikä kerrota lomien tarkkoja aikoja yms.. Ei ikinä myöskään anneta mitään ”sellaisia” kuvia tuntemattomille. Piirit muodostuu lapsilla pitkälti ystävistä, urheilukavereista/tutuista ja tutun tutuista.

Juteltiin myös aikoinaan catfish/pedotyypeistä ja katsottiin muutamia ohjelmiakin asian tiimoilta.

Kaikki meni somessa hyvin kun olivat nuorempia, ainoastaan kerran, kauan sitten, poistin jotain tyyppejä nuirimman tytön tililtä joita en tiennyt.
Aika tarkkaan tiedän lasteni kaikki kaverit ja tutut, ja tutun tutut.🫣

Nyt ovat jo hiukan vanhempia ja tytöt tapailivat aikoinaan muutamia poikia jonkin ”lasten tinderin” (Jubo tms?) kautta. Oli kyllä silloin yhteydessä minuun ja tiesin tarkalleen missä vipelsivät. Ja minulla oli tietenkin pojan tiedot! Ihan kelpo vävyn sieltä metsästi!
Seuraan lapsiani luurilla, joskus vieläkin.

Vanhemmat ovat loppupeleissä täysin vastuussa lastensa nettikäyttäytymisestä ja seurauksista. Tämä asia tulee siis oikeasti ottaa todella tosissaan!
Lapseni eivät ole ikinä tulleet valittamaan että kyttään. Asia on heille vesiselvä että some ei ole mikään lastenmaailma missä voi vapaasti tehdä mitä lystää!

Nettiuhreiksi joutuvat yleensä ne joille ei aikuinen ole laittanut rajoja tai heille, jotka eivät avoimesti ja rehellisesti jaa asioita vanhempien/ystävien kanssa, tai saattavat elää enimmäkseen jossain nettimaailmassa, vailla oikeaa liveseuraa.

Vanhemmat voivat jopa ottaa luurin tarvittaessa pois, ja on velvollisuuskin ottaa, jos hommat somessa ei vielä luonnistu! Ehkä somessa olo vaatii harjoittelua ennen kuin sinne taas pääsee.

Lasten on todella hyvä tavata kavereita ihan livenä ja jättää nettimaailma vähemmälle, tai kokonaan pois!
Ei nettimaailma tai some itseasiassa ole mikään lasten paikka. Perhe/urheilu/kaveriryhmät on tietenkin ok, mutta en voi suositella muuta vaikka muut käyttääkin.
Tuolla lasten tinderissä voi olla vaikka mitä porukkaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Ensinnäkin ysi, en oo kerenny vielä kopsaamaan niitä viestejä sulle, etkö pääse kirjautumaan sillä uudella nikillä?
-Kopsaan jossain vaihees jos et…👍

Hyvä avaus -tärkeä!!!

Noita ohjelmia on hyvä katsoa vaikka lasten kanssa yhdessä. Niissä on hyvin infoa!

Meillä käytiin läpi tarkat säännöt somen suhteen ja minä myös lisäksi ratsasin luurit säännöllisesti (natsimutsi).🤓

Säännöt oli jotakuinkin että ikinä ei anneta osoitetta tai henkilökohtaisia tietoja, eikä kerrota lomien tarkkoja aikoja yms.. Ei ikinä myöskään anneta mitään ”sellaisia” kuvia tuntemattomille. Piirit muodostuu lapsilla pitkälti ystävistä, urheilukavereista/tutuista ja tutun tutuista.

Juteltiin myös aikoinaan catfish/pedotyypeistä ja katsottiin muutamia ohjelmiakin asian tiimoilta.

Kaikki meni somessa hyvin kun olivat nuorempia, ainoastaan kerran, kauan sitten, poistin jotain tyyppejä nuirimman tytön tililtä joita en tiennyt.
Aika tarkkaan tiedän lasteni kaikki kaverit ja tutut, ja tutun tutut.😬🫣

Nyt ovat jo hiukan vanhempia ja tytöt tapailivat aikoinaan muutamia poikia jonkin ”lasten tinderin” (Jubo tms?) kautta. Oli kyllä silloin yhteydessä minuun ja tiesin tarkalleen missä vipelsivät. Ja minulla oli tietenkin pojan tiedot!😁 Ihan kelpo vävyn sieltä metsästi!🤷‍♀️😁
Seuraan lapsiani luurilla, joskus vieläkin.😁

Vanhemmat ovat loppupeleissä täysin vastuussa lastensa nettikäyttäytymisestä ja seurauksista. Tämä asia tulee siis oikeasti ottaa todella tosissaan!
Lapseni eivät ole ikinä tulleet valittamaan että kyttään. Asia on heille vesiselvä että some ei ole mikään lastenmaailma missä voi vapaasti tehdä mitä lystää!

Nettiuhreiksi joutuvat yleensä he joille ei aikuinen ole laittanut rajoja tai heille, jotka eivät avoimesti ja rehellisesti jaa asioita vanhempien/ystävien kanssa, tai saattavat elää enimmäkseen jossain nettimaailmassa, vailla oikeaa liveseuraa.

Vanhemmat voivat jopa ottaa luurin tarvittaessa pois, ja on velvollisuuskin ottaa, jos hommat somessa ei vielä luonnistu! Ehkä somessa olo vaatii harjoittelua ennen kuin sinne taas pääsee.🤷‍♀️

Lasten on todella hyvä tavata kavereita ihan livenä ja jättää nettimaailma vähemmälle, tai kokonaan pois!
Ei nettimaailma tai some itseasiassa ole mikään lasten paikka. Perhe/urheilu/kaveriryhmät on tietenkin ok, mutta en voi suositella muuta vaikka muut käyttääkin.
Joo se nikki ei toimi. Tää muutenkin ränkyttää on offia ton kirjautumisen kaa.

Noh minkä ikäisenä katoitte noita videoita. Mä en tiedä mitä kaikkee lapsen äiti kertoo. Mut mä taas oon koittanu etten hirveesti kerro maailman asioista et turhaan huolestuu et se lapsuus olisi suht huoleton. Mut ikää tulee koko aika ni voi niistäkin kertoo tipottain.

Siis mikä juttu toi lasten tinder?. Mun tyttö ei oo sellaisesta puhunut.

Miksi siitä tuntee häpeää itse jos tulee ahdistelluksi onko se sitä et sen toisen käytös on niin häpeällistä et siitä tulee osa häpeästä et miten se kehtaa käyttäytyä noin? Mille susta on lispe tuntunut jos joku on sua ahdistellut? Tai jos jollain muillakin on kokemuksia et mitä tunteita se sinussa herätti. Ni voisin kursia siitä paketin tybylle jossain vaihees.

Millonkohan sun lapset ottaa sijainti tiedot pois ja menee transponderit pimeenä sun tutkan ohi 😁.

Joo siis nytkin lapset menee nelistään lintsille ku koulut loppuu. Ja ovat ulkona. Kiitos lispe hyvistä vinkeistä
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Joo se nikki ei toimi. Tää muutenkin ränkyttää on offia ton kirjautumisen kaa.

Noh minkä ikäisenä katoitte noita videoita. Mä en tiedä mitä kaikkee lapsen äiti kertoo. Mut mä taas oon koittanu etten hirveesti kerro maailman asioista et turhaan huolestuu et se lapsuus olisi suht huoleton. Mut ikää tulee koko aika ni voi niistäkin kertoo tipottain.

Siis mikä juttu toi lasten tinder?. Mun tyttö ei oo sellaisesta puhunut.

Miksi siitä tuntee häpeää itse jos tulee ahdistelluksi onko se sitä et sen toisen käytös on niin häpeällistä et siitä tulee osa häpeästä et miten se kehtaa käyttäytyä noin? Mille susta on lispe tuntunut jos joku on sua ahdistellut? Tai jos jollain muillakin on kokemuksia et mitä tunteita se sinussa herätti. Ni voisin kursia siitä paketin tybylle jossain vaihees.

Millonkohan sun lapset ottaa sijainti tiedot pois ja menee transponderit pimeenä sun tutkan ohi 😁.

Joo siis nytkin lapset menee nelistään lintsille ku koulut loppuu. Ja ovat ulkona. Kiitos lispe hyvistä vinkeistä
En nyt tähän hätään muista minkä ikäisenä, ehkä 12-13v….🤷‍♀️

Jos sun lapsi katsoo tik tokkia tms. niin sielläkin noista asioista kerrotaan tosi paljon! Harvoin nykylapsi ei ole selvillä asioista…😬 Mutta näistä on silti tärkeää jutella yhdessä.

Lasten tinderissä voi etsi kavereita/tyttistä/poikkista tms, mutta toki siellä on jos jonkinlaista valeonkijaa!

Ahdistelijoista…
Varmaan siksi hävettää koska hyvin tietää että omia tietoja ei ikinä pitäisi antaa tuntemattomille? Jokin otehan ahdistelijalla on jos et kykene pakenemaan…
Aina olisi pidettävä takaovi auki jonka voi sulkea halutessaan, niin että toinen ei saa enää mitään kontaktia sinuun.

Lapset jakoivat sijaintinsa pyytämättä, usko tai älä.👍
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tähän hätään muista minkä ikäisenä, ehkä 12-13v….

Jos sun lapsi katsoo tik tokkia tms. niin sielläkin noista asioista kerrotaan tosi paljon! Harvoin nykylapsi ei ole selvillä asioista… Mutta näistä on silti tärkeää jutella yhdessä.

Lasten tinderissä voi etsi kavereita/tyttistä/poikkista tms, mutta toki siellä on jos jonkinlaista valeonkijaa!

Ahdistelijoista…
Varmaan siksi hävettää koska hyvin tietää että omia tietoja ei ikinä pitäisi antaa tuntemattomille? Jokin otehan ahdistelijalla on jos et kykene pakenemaan…
Aina olisi pidettävä takaovi auki jonka voi sulkea halutessaan, niin että toinen ei saa enää mitään kontaktia sinuun.
Sori mä en kerinnyt lukee tota linkkiä pidemmälle. Mut onko se hyvä tie et kaveri valitaan naamanperusteella? Muistatko niit suosikkilehden ilmoituksia mis haettiin kirjekavereita tyyliin terveisin 13v heppatyttö. Muistatko sen osion missä teinit lähetti niit seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä et tyyliin mitä tehdä kun esinahkahiertää ja erilaisista muista vaivoista. Voisko tehdä kaveri lehtee mihkä voisi lähettää kirjeitä ja kaveripyyntöi ja kertoa itsestään. Pääsis naama ajattelusta eroon et naama ei ole tärkein juttu maailmassa vaan ne aidot kohtaamiset ja ei ikinä tiedä mistä voi löytää helmen.
Esim kerran lähisukulainen taivasteli ihmisen lävistyksiä ni mä näytin tytölle maailman lävistetyimmän ihmisen ja sanoin et se voi olla mukavakin heppu.

Lispe muistatko mitä kysymyksiä niiden ohjelmien katsominen lapsissa herätti ja mitkä oli fiilikset?
 
vierailija
En nyt tähän hätään muista minkä ikäisenä, ehkä 12-13v….🤷‍♀️

Jos sun lapsi katsoo tik tokkia tms. niin sielläkin noista asioista kerrotaan tosi paljon! Harvoin nykylapsi ei ole selvillä asioista…😬 Mutta näistä on silti tärkeää jutella yhdessä.

Lasten tinderissä voi etsi kavereita/tyttistä/poikkista tms, mutta toki siellä on jos jonkinlaista valeonkijaa!

Ahdistelijoista…
Varmaan siksi hävettää koska hyvin tietää että omia tietoja ei ikinä pitäisi antaa tuntemattomille? Jokin otehan ahdistelijalla on jos et kykene pakenemaan…
Aina olisi pidettävä takaovi auki jonka voi sulkea halutessaan, niin että toinen ei saa enää mitään kontaktia sinuun.

Lapset jakoivat sijaintinsa pyytämättä, usko tai älä.👍
Vaikka ei antaisi mitään tietoja niin kyllä se ahdistelu tuntuu hävettävältä silti. Muistan omassa nuoruudessa oli joku chat paikka jossa oltiin hahmoja ja siellä tuli kaikenlaista panoehdotusta, tuntui silloin 14-vuotiaana niin kusalliselta että poistui koko paikasta.

Aika sairas idea tollanen lasten tinder.. Nykyään netti on mennyt huonoksi. Ennen oli enemmän keskystelupaikkoja joissa oli joku teema joka yhdisti porukkaa ja sieltä pystyi löytämään hengenheimolaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Vaikka ei antaisi mitään tietoja niin kyllä se ahdistelu tuntuu hävettävältä silti. Muistan omassa nuoruudessa oli joku chat paikka jossa oltiin hahmoja ja siellä tuli kaikenlaista panoehdotusta, tuntui silloin 14-vuotiaana niin kusalliselta että poistui koko paikasta.

Aika sairas idea tollanen lasten tinder.. Nykyään netti on mennyt huonoksi. Ennen oli enemmän keskystelupaikkoja joissa oli joku teema joka yhdisti porukkaa ja sieltä pystyi löytämään hengenheimolaisia.
Aah tarkotatko habbo hotellia mulkin joku hämärämuistikuva siit mut ei muistii mitä siinä tapahtui. Olitko sä siellä kiss fm chatis aikoinaan? Mä olin mut en kyl muista siitkään hirveesti mitään.

Millasissa keskustelupaikoissa sä viihdyit?
 
vierailija
Aah tarkotatko habbo hotellia mulkin joku hämärämuistikuva siit mut ei muistii mitä siinä tapahtui. Olitko sä siellä kiss fm chatis aikoinaan? Mä olin mut en kyl muista siitkään hirveesti mitään.

Millasissa keskustelupaikoissa sä viihdyit?
Ei ollu habbo mut olisko ollu toi kiss fm? Joku sellainen missä luotiin avatar ja oli erilaisia huoneita, mutta siellä en viihtynyt karkeiden juttujen takia juuri. Parhaita oli Harry Potter ja star wars foorumit :) Harry Potter foorumilta löysin ystäviä joista yhden kanssa olen läheinen tänäkin päivänä. Ensimmäinen tapaaminen aina julkisella paikalla oli silloin turvaohjeena ja mielellään joku tuttu mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: 9MM. ja Lispetti
Ei ollu habbo mut olisko ollu toi kiss fm? Joku sellainen missä luotiin avatar ja oli erilaisia huoneita, mutta siellä en viihtynyt karkeiden juttujen takia juuri. Parhaita oli Harry Potter ja star wars foorumit Harry Potter foorumilta löysin ystäviä joista yhden kanssa olen läheinen tänäkin päivänä. Ensimmäinen tapaaminen aina julkisella paikalla oli silloin turvaohjeena ja mielellään joku tuttu mukana.
Mikä siitä harry potterista teki niin hyvän muka? Mut hienoo et löysit ystävän☺ vielläkö te pukeudutte viittoihin velhojen ja lähdette harry potter festareille. Mitä noilla festareilla sun mielestä pitäisi olla? Oliko harry potter musa hyvää? Itse menisin enneminkin star wars huoneelle. Kävitkö sä koskaan habbo hotellissa ja millast oli sun mielestä meno siellä?
 
Vaikka ei antaisi mitään tietoja niin kyllä se ahdistelu tuntuu hävettävältä silti. Muistan omassa nuoruudessa oli joku chat paikka jossa oltiin hahmoja ja siellä tuli kaikenlaista panoehdotusta, tuntui silloin 14-vuotiaana niin kusalliselta että poistui koko paikasta.

Aika sairas idea tollanen lasten tinder.. Nykyään netti on mennyt huonoksi. Ennen oli enemmän keskystelupaikkoja joissa oli joku teema joka yhdisti porukkaa ja sieltä pystyi löytämään hengenheimolaisia.
Esim. Kiss fm chat oli aikoinaan kova juttu.😁

Niin, se riippuu kai ihan luonteesta miten näihin asioihin suhtautuu. Itse en ole koskaan ahdistunut netissä mistään. Lähinnä naurattanut jotkut ehdotukset tms. Asiattomuudet on helppo ohittaa ja nykyään voi rajata näkyvyyttä jne.

Nuo lasten tinderit on varmasti kyllä pedojen lempipaikkoja!
Mutta, onneksi nuoret kyllä keskustelevat keskenään asioista ja saavat tukea toisiltaan. Osaavat myös varoitella toisiaan jne.
Mutta, samaa mieltä kanssasi, tuo lasten Tinder ei ole hyvä idea. Joku voi langeta pedon ansaan!
Vain pankkitunnuksilla tai muulla varmalla varmenteella sisään että vältetään yli-ikäiset?🤷‍♀️ Ja myös 13v ja 17v eri alustoille!
 
vierailija
Mikä siitä harry potterista teki niin hyvän muka? Mut hienoo et löysit ystävän☺ vielläkö te pukeudutte viittoihin velhojen ja lähdette harry potter festareille. Mitä noilla festareilla sun mielestä pitäisi olla? Oliko harry potter musa hyvää? Itse menisin enneminkin star wars huoneelle. Kävitkö sä koskaan habbo hotellissa ja millast oli sun mielestä meno siellä?
Sehän on yks parhaista kirjasarjoista :D no ei olla koskaan missään potterfestareilla käyty, en ollut edes niissä "miiteissä" mitä noissa paikoissa oli siihen aikaan. Muistan kerran kun olin "pilvikaupunki" nimisellä palstalla ja äitini säikähti että olen jossain hamppufoorumilla kun ei ymmärtänyt että on SW palsta xD habbossa en koskaan ollut, ei tuntunut omalta jutulta. Myöhemmin aloin kyllä ircata ja liityin galleriaan vaikka siellä suurin osa oli ei-irccaajia.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
vierailija
Hitsi mä luin tän otsikon, että moikkailetteko te lasten kanssa? Ja ajattelin tän olevan ihmettelyä, kun Hesarissa taannoin taas yksi äiti itki sitä, kuinka randomit eivät vastaa hänen uniikin lumihiutaleensa tervehdyksiin. Enpä opettaisi lastani moikkailemaan vieraita aikuisia, siis minusta se ei ole lasten tehtävä ollenkaan. Ennemmin epäkohteliasta ja itseään esille tyrkyttävää minä-keskeisyyttä.
Enpä itsekään lapsena moikkaillut aikuisia joita en tunne ja asiassa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa aikuisena.
 
Sehän on yks parhaista kirjasarjoista no ei olla koskaan missään potterfestareilla käyty, en ollut edes niissä "miiteissä" mitä noissa paikoissa oli siihen aikaan. Muistan kerran kun olin "pilvikaupunki" nimisellä palstalla ja äitini säikähti että olen jossain hamppufoorumilla kun ei ymmärtänyt että on SW palsta xD habbossa en koskaan ollut, ei tuntunut omalta jutulta. Myöhemmin aloin kyllä ircata ja liityin galleriaan vaikka siellä suurin osa oli ei-irccaajia.
Hampusta tulikin mieleen et miten voisin kertoa faijalle et luomu hampunsiemenet on terveellisiä ku se sanoo et minä en mitään pilveä syö varmaankin.. ja menitkö noista galleriast viel kuvakkeesen? Sehän oli vähänku instagram jos oikein muistan jos oli ni instagram joutuu maksamaan kuvakkeelle korvaukset?😁💣 ku kopioivat heidät. Mitä mieltä sä oot patenteista?
 
vierailija
Hitsi mä luin tän otsikon, että moikkailetteko te lasten kanssa? Ja ajattelin tän olevan ihmettelyä, kun Hesarissa taannoin taas yksi äiti itki sitä, kuinka randomit eivät vastaa hänen uniikin lumihiutaleensa tervehdyksiin. Enpä opettaisi lastani moikkailemaan vieraita aikuisia, siis minusta se ei ole lasten tehtävä ollenkaan. Ennemmin epäkohteliasta ja itseään esille tyrkyttävää minä-keskeisyyttä.
Enpä itsekään lapsena moikkaillut aikuisia joita en tunne ja asiassa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa aikuisena.
Nooh voihan sitä vauvalle hymyn suoda ei se ajattele mitä se siitä saa. Ei ne kykene sellaiseen. Vauvat varmaan ihmettelee maailmaa ja pitää sitä hauskana paikkana. Kyl munkin tyby vilkutteli vauvana aina välillä ne on oppineet siihen kun äiti ja isä ovat vilkutelleet hänelle. Mut niin ni ei se nyt vanhempana vilkuttele kyl se oppii siihen ajan kaa ettei täällä muka ole tapana muukalaisille vilkutella. Mut vauvana toistaa mitä näkee. Ja jos joku vilkuttaa ni onko se kohteliasta vastata vaikka ei tunne?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Sori mä en kerinnyt lukee tota linkkiä pidemmälle. Mut onko se hyvä tie et kaveri valitaan naamanperusteella? Muistatko niit suosikkilehden ilmoituksia mis haettiin kirjekavereita tyyliin terveisin 13v heppatyttö. Muistatko sen osion missä teinit lähetti niit seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä et tyyliin mitä tehdä kun esinahkahiertää ja erilaisista muista vaivoista. Voisko tehdä kaveri lehtee mihkä voisi lähettää kirjeitä ja kaveripyyntöi ja kertoa itsestään. Pääsis naama ajattelusta eroon et naama ei ole tärkein juttu maailmassa vaan ne aidot kohtaamiset ja ei ikinä tiedä mistä voi löytää helmen.
Esim kerran lähisukulainen taivasteli ihmisen lävistyksiä ni mä näytin tytölle maailman lävistetyimmän ihmisen ja sanoin et se voi olla mukavakin heppu.

Lispe muistatko mitä kysymyksiä niiden ohjelmien katsominen lapsissa herätti ja mitkä oli fiilikset?
Ei ole hyvä, keskustelu on hyvä!
Minähän tein tässä joku aika sitten empiiristä tutkimusta. Rekkasin Tinderiin. Ei sitä kauaa jaksanut - aika nopeasti poistin tilin. Sitä ennen ehdin sohia ruutua sinne tänne ohjeita lukematta, ja tuli vaikka mitä ehdotuksia, vaikka minun mielinkiinnonkohteet olivat politiikka, talous, ”deep state” ja urheilu jne. Eivät he näistä tienneet mitään - yhtä miestä lukuunottamatta. Hän on edelleen mun wassassa, mukava urheilijamies. En halunnut loppujen lopuksi kuitenkaan tavata kasvotusten, oltiin kyllä facetimessa ja juttu luisti. Mutta, jotakin kuitenkin puuttui, ja jotain oli liikaa.😁 Ei oltu toisillemme minun mielestä.
Kuvattomat profiilit vois olis tosi jees! Tällöin ihminen voisi oikeasti tutustua, mutta kaverin (joka harrastaa tinderiä) jutuista päätellen aikaa kuluisi aivan liikaa, ja ihmisille ulkonäkö on toki tärkeä asia. Hän on harrastanut tinderiä jo vuosia on offilla eikä ole löytänyt sopivaa parisuhdetta.😬 Hän aktiivisesti etsii kuitenkin miestä. Hyvän näköinen daami, mutta ehkä vähän turhan dominoiva miesten makuun.🤷‍♀️

Mulla oli pienenä useampikin kirjekaveri Hevoshullusta tai villivarsasta bongattuna. Vaihdeltiin hoitohevosten kuvia ja jaettiin elämää, joskus saatettiin piirrelläkin toisillemme. Se se oli melko normaali ja kehittävä harrastus. Toisin kuin tämä nykyään ruudulta sohittava swaippaus: pinnallista, itsekeskeistä, kertakäyttöä, ja kunnioitus tipotiessään. Joskus tuntuu, että täytyisi palata takaisin aikaan jolloin asiat olivat vielä ”kauniita ja viattomia”.

Juu! Suosikissa oli se Bees and honey osio!😁 Luin!!! Mulle tuli Suosikki.😁

Jos en väärin muista niin kyllä asiat olivat jo silloin tiedossa lapsilla. Oltiin me asiaa aikoinaan kauttarantain puhuttu. Ja, heillä on tosi fiksut, hyvät ja hedelmälliset ystäväpiirit, keskustelevat paljon kaikesta.

Ei meillä ole koskaan pyritty peittelemään elämän rumuutta, mutta toki ikätasoisesti asioita on tuotu esiin. En usko, että huoleton lapsuus on historiaa jos jakaa lapsille eväitä varhain. Vapaus tuo aina vastuuta ja silloin on osattava toimia oikein.
Meillä ovat saaneet mennä ja tehdä melko vapaasti kunhan ovat rehellisiä ja avoimia, että voin luottaa heihin, ja että asiat sujuvat (jonkinlaisessa seurannassa toki siis). Tunnen heidän ympyrät, mikä puolestaan mahdollistaa minun antaa vapauksia.
Jos asiat eivät mene odotusten mukaan niin vapautta on syytä rajoittaa, koska eivät ilmeisesti osaa kantaa vastuuta. Ovat meillä toki kokeneet miltä tuntuu mennä väsyneenä kouluun kun on tullut riekuttua aamuyöhön tai kuinka helposti toinen skillaa ja pääsee vedolle kun olet väsyneenä pelissä tms. Jotkut asiat koetaan kantapään kautta ja toivottavasti niistä opitaan.
Ja, toisia asioita ei koeta, koska järki ja terve itsesuojeluvaisto! Minulta nämä jokseenkin puuttuivat kun olin nuori.🙄

Meillä tytöt on muuten kovia juoruumaan mamalle. He usein puivat ystäviensä/poikkiksiensa tapahtumia, viestejä ja asioita kanssani. Tämä on minusta tosi helpottavaa. Opin ystävistä ja näen lasten suhtautumista eri asioissa. Joskus ollaan puitu myös jotain meidän tyttöjen ja heidän poikkisten välisiä kärhämiä yhdessä, heidän aloitteesta toki. Tyttö on ollut lukiossa vuoden ja tiedän kaikki hänen ystävät, melkoista draamaa välillä!😁

Huomaan lapsista lähes aina jos kaikki ei ole hyvin, en odottele kovin kauaa vaan teen itse aloitteen, jos lapsi ei sitä tee. On saanut muutaman kerran leikkiä salapoliisiakin jotta olen varmasti perillä tärkeistä asioista, mutta onneksi pääsääntöisesti avautuvat hyvin usein itse ensin.

Jahas, taas jäin höpöttämään niitä näitä aiheen ohi!😳☺

Lapset ovat ihania ja mielenkiintoisia! Kaikkien lapset!❤ Meidän vanhempien tulisi suojella ja auttaa tarvittaessa kaikkien lapsia. Ja puuttua tilanteisiin mitä lapset eivät handlaa. Lapsilla olisi huomattavasti turvallisempi olo olla maailmassa jos vanhemmat ohjaisivat enemmän ja puuttuisivat epäkohtiin!
 
Hampusta tulikin mieleen et miten voisin kertoa faijalle et luomu hampunsiemenet on terveellisiä ku se sanoo et minä en mitään pilveä syö varmaankin.. ja menitkö noista galleriast viel kuvakkeesen? Sehän oli vähänku instagram jos oikein muistan jos oli ni instagram joutuu maksamaan kuvakkeelle korvaukset?😁💣 ku kopioivat heidät. Mitä mieltä sä oot patenteista?
Mikään siemen ei ole ihmiselle hyvästä paitsi ihmisen siemen!😁

Kasvi pyrkii aina suojelemaan siemeniään siks ne ovat huonoks ihmiselle. Kasvi ei voi juosta karkuun tai muuten puolustautua. Sen ainoa keino on yrittää myrkyttää sut!😈😁

Lääkkeenä kasvit ja yrtit yms. kai käy mutta ei kai ny kukaan koko ajan sairaana ole.🤓
 
vierailija
Ei ole hyvä, keskustelu on hyvä!
Minähän tein tässä joku aika sitten empiiristä tutkimusta. Rekkasin Tinderiin. Ei sitä kauaa jaksanut - aika nopeasti poistin tilin. Sitä ennen ehdin sohia ruutua sinne tänne ohjeita lukematta, ja tuli vaikka mitä ehdotuksia, vaikka minun mielinkiinnonkohteet olivat politiikka, talous, ”deep state” ja urheilu jne. Eivät he näistä tienneet mitään - yhtä miestä lukuunottamatta. Hän on edelleen mun wassassa, mukava urheilijamies. En halunnut loppujen lopuksi kuitenkaan tavata kasvotusten, oltiin kyllä facetimessa ja juttu luisti. Mutta, jotakin kuitenkin puuttui, ja jotain oli liikaa. Ei oltu toisillemme minun mielestä.
Kuvattomat profiilit vois olis tosi jees! Tällöin ihminen voisi oikeasti tutustua, mutta kaverin (joka harrastaa tinderiä) jutuista päätellen aikaa kuluisi aivan liikaa, ja ihmisille ulkonäkö on toki tärkeä asia. Hän on harrastanut tinderiä jo vuosia on offilla eikä ole löytänyt sopivaa parisuhdetta. Hän aktiivisesti etsii kuitenkin miestä. Hyvän näköinen daami, mutta ehkä vähän turhan dominoiva miesten makuun.

Mulla oli pienenä useampikin kirjekaveri Hevoshullusta tai villivarsasta bongattuna. Vaihdeltiin hoitohevosten kuvia ja jaettiin elämää, joskus saatettiin piirrelläkin toisillemme. Se se oli melko normaali ja kehittävä harrastus. Toisin kuin tämä nykyään ruudulta sohittava swaippaus: pinnallista, itsekeskeistä, kertakäyttöä, ja kunnioitus tipotiessään. Joskus tuntuu, että täytyisi palata takaisin aikaan jolloin asiat olivat vielä ”kauniita ja viattomia”.

Juu! Suosikissa oli se Bees and honey osio! Luin!!! Mulle tuli Suosikki.

Jos en väärin muista niin kyllä asiat olivat jo silloin tiedossa lapsilla. Oltiin me asiaa aikoinaan kauttarantain puhuttu. Ja, heillä on tosi fiksut, hyvät ja hedelmälliset ystäväpiirit, keskustelevat paljon kaikesta.

Ei meillä ole koskaan pyritty peittelemään elämän rumuutta, mutta toki ikätasoisesti asioita on tuotu esiin. En usko, että huoleton lapsuus on historiaa jos jakaa lapsille eväitä varhain. Vapaus tuo aina vastuuta ja silloin on osattava toimia oikein.
Meillä ovat saaneet mennä ja tehdä melko vapaasti kunhan ovat rehellisiä ja avoimia, että voin luottaa heihin, ja että asiat sujuvat (jonkinlaisessa seurannassa toki siis). Tunnen heidän ympyrät, mikä puolestaan mahdollistaa minun antaa vapauksia.
Jos asiat eivät mene odotusten mukaan niin vapautta on syytä rajoittaa, koska eivät ilmeisesti osaa kantaa vastuuta. Ovat meillä toki kokeneet miltä tuntuu mennä väsyneenä kouluun kun on tullut riekuttua aamuyöhön tai kuinka helposti toinen skillaa ja pääsee vedolle kun olet väsyneenä pelissä tms. Jotkut asiat koetaan kantapään kautta ja toivottavasti niistä opitaan.
Ja, toisia asioita ei koeta, koska järki ja terve itsesuojeluvaisto! Minulta nämä jokseenkin puuttuivat kun olin nuori.

Meillä tytöt on muuten kovia juoruumaan mamalle. He usein puivat ystäviensä/poikkiksiensa tapahtumia, viestejä ja asioita kanssani. Tämä on minusta tosi helpottavaa. Opin ystävistä ja näen lasten suhtautumista eri asioissa. Joskus ollaan puitu myös jotain meidän tyttöjen ja heidän poikkisten välisiä kärhämiä yhdessä, heidän aloitteesta toki. Tyttö on ollut lukiossa vuoden ja tiedän kaikki hänen ystävät, melkoista draamaa välillä!

Huomaan lapsista lähes aina jos kaikki ei ole hyvin, en odottele kovin kauaa vaan teen itse aloitteen, jos lapsi ei sitä tee. On saanut muutaman kerran leikkiä salapoliisiakin jotta olen varmasti perillä tärkeistä asioista, mutta onneksi pääsääntöisesti avautuvat hyvin usein itse ensin.

Jahas, taas jäin höpöttämään niitä näitä aiheen ohi!

Lapset ovat ihania ja mielenkiintoisia! Kaikkien lapset! Meidän vanhempien tulisi suojella ja auttaa tarvittaessa kaikkien lapsia. Ja puuttua tilanteisiin mitä lapset eivät handlaa. Lapsilla olisi huomattavasti turvallisempi olo olla maailmassa jos vanhemmat ohjaisivat enemmän ja puuttuisivat epäkohtiin!
Millain tän ystävän dominaisuus näyttäytyy koittaako sinuakin dominoida? Mitä silloin teet. Koetko joskus kilpailevasi muiden naisten kanssa vai et?.

Mut toi ulkonäkö asia sokkona sydän voi löytää sydämmen ei pitäisi sitä silmillä häiritä mut mitä tehdä jos silmät ja aivot kuiskuttaa ja sotkee sydäntä. Sydämmen pitäisi olla hereillä et mikä on se puhdas tunne ja mikä ajatuksen luoma tunne et kummatkin saattaa mennä nopiaan. Mul esim aivot liian helposti menee tuttuun ja turvalliseen tilaan oflineen ja toistan sitä ku se on rauhallinen paikka mut sit toistaa sitä ja ei ehkä täysin elä online sydämmessään. Mut miten löytää oikea minä ja sydämmen kierto täysin eikä vain hetkittäin et sais oman sydämmen kiinni ja sydän eläisi täysin itel omas sydämmes vähän sellasta teko hengitystä ja saisi sen sydämmen kiinni ja mitä se tuo elämään onko se ikuista energiaa sitku on kiinni sydämmessään? Onko sun sydän ollut karkuteillä?. Mulla on monesti ja sit tulee se välinpitämättömyys ja juuh se väärinteko sille omalle sydämmelle on huono asia se ahdistaa ja se luo kierteen koska aivot hakee rauhallisuutta ku pää voi mennä kokonaan pyörälle onko pyörälle meneminen hyvä asia? Vai sellanen tasasempi et tunnetta ja sitä aivojen tarviimaa rauhallisuutta. Mut entäs hupsuttelu parisuhteessa miten innostua leikeistä?.

Ja tost fyysisest vetovoimasta se häviää ajan kanssa ja tarvii uutta voimaa kokoajan ja vaihtaa yleensä kumppania. Mut entäs se henkinen vetovoima voiko se kasvaa. Et eka pitäis löytää se henkinen yhteensopivuus ja sit paljon myöhemmin katotaan onko fyysistä vetovoimaa jonka ehkä henkinen yhteensopivuus on luonnut? Et hommat ei tapahdu salamannopeasti vaan kehittyy ajan kanssa? Ei pitäisi olla kiire suorittamaan sitä fyysistä puolta vaan henkinen rauhaksiin eka?.


Ootko sä juorunnut lapsille sun deiteistä tai sen yrityksistä tinderis?.
 
vierailija
Mikään siemen ei ole ihmiselle hyvästä paitsi ihmisen siemen!

Kasvi pyrkii aina suojelemaan siemeniään siks ne ovat huonoks ihmiselle. Kasvi ei voi juosta karkuun tai muuten puolustautua. Sen ainoa keino on yrittää myrkyttää sut!

Lääkkeenä kasvit ja yrtit yms. kai käy mutta ei kai ny kukaan koko ajan sairaana ole.
Nooh kokeiles hampunsiementä imeytyy hyvin ja erittäin ravintorikkaita. Ite nyt syönyt sitä auringonkukkasiemen myslisekotuksel ja maustamatonta yougurttia banaani lastui sais olla enempi ne on hyvii yougurtin kaa. Mitä te syötte yleensä aamupalaksi sitten?
 
vierailija
Lispe mut hampunsiemenet imeytyy hyvin ja on ravintorikkaita kokeile. Mä oon nyt syönnyt niitä auringonkukka siemen mysli sekotusta maustamattoman yougurtin kaa. Kuivii banaani laatui saisi olla enemmän siinä pussissa. Mitä te muuten sitten syötte aamupalaksi?
 
vierailija
Et kumpaan luottaa enempi aivoihin vai sydämmee ku mä seilasin niiden väliä et kumpi ni mun pää hajosi ja sydän meni rikki ne ei kestäneet sitä risteilyä eka pää hajos sit sydän. Ku ehkä kävi niin etten sitten luottanut kumpaankaan. Sitä sekoomista korjaillaan vielläkin. On tääkin pyöräilin jo oli kiva tehä lenkkei ja himas painoil. Mut sit vaan käsi murtui ja pyörä hajos. Kyl mä siihen lopputulokseen tulin et haluun mummis pyörän kesällä on niin kiva polkee ja kuunnella musaa. Myydäänkö liikkeissä sellasia raskaita 1 vaihteisia mummiksia? Ne on aika kalliita kyl. Ainiin lispe jekuttaako lääkäri mua? Ku eka sanoi et viikon pitää olla kipsi ja sit meet poistattaa noh tällä viikolla se soitti et kolme viikkoa pitäisi olla. Et pitäisi ottaa kuva pe ja kattoo. Mut sanonko sille hoitajalle et lääkäri sanoi et jos kuvat ok ni otan kipsin pois. Käytiin tos kavereitten kaa järvel muut ui ja mä en, hatutti. Mites murtuuko käsi helpommin nytkun on kerran murtunut?
 

Yhteistyössä