Mittasin pojalta lämmön peräsuolesta,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras
37,5. Sitten mittasin otsasta mitattavalla mittarilla http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=hi7zvit7rfmuc4wb&kategoriaTunniste=Kuumemitt&path=Kodintekniikka%2FKaunTervLaitt%2FKuumemitt&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Main ja se näytti 38,4. Mitä tollasella tekee, taidan palauttaa.

Ei noihin otsamittareihin kannata luottaa. Tosin en kyllä mittaisi peräsuolestakaan. Kainalosta on ihan hyvä mitata ja riippuen lapsen iästä myös korvamittari on toimiva. Se vaan näyttää noin puoli astetta enemmän kuin kainalo (samoin kuin peräsuoli).

Alkuperäinen kirjoittaja huolehtija:
Ei noihin otsamittareihin kannata luottaa. Tosin en kyllä mittaisi peräsuolestakaan. Kainalosta on ihan hyvä mitata ja riippuen lapsen iästä myös korvamittari on toimiva. Se vaan näyttää noin puoli astetta enemmän kuin kainalo (samoin kuin peräsuoli).

No kaverin korvamittarilla mitattiin, niin näytti myös yläkanttiin. Pienet testaukset siis meneillää. :) Mitä tuollasilla mittareilla tekee, joihin ei voi yhtään luottaa.

Peräsuolesta mittaamalla voi saada aikaan myös suurta vahinkoa ja se on ikävä toimenpide, josta voi jäädä lapselle traumoja. Kainalosta mitataan jo pieniltä vauvoilta sairaalassa lämpö.

Vauvalta voi mitata pyllystä, mutta ei taperolta.

Sama juttu suppojen kanssa.

Lastenlääkäri sitä sanoi, kerran kun sanoin käyttäväni lapsella suppoja, että ei enää reilun vuodenikäiselle niitä.
Nestemäisenä ollaan otettu lääkkeetkin sen jälkeen

Lämpö mitataan, kun lapsi on ensin levännyt 20 minuuttia viileässä huoneessa. Kun lapsi on aktiivinen ja leikkii, ruumiinlämpö saattaa terveenäkin nousta 38 asteeseen. Ruumiinlämpö nousee helposti myös silloin, kun lapsi oleskelee hyvin lämpimässä huoneessa. Normaali aamulämpötila on 37 astetta, ja iltalämpötila vastaavasti 37,5 astetta.

Mikäli halutaan tarkka kehon lämpötila, lämpö on mitattava peräaukosta. Peräaukosta mitattuna kehon normaali lämpö on 37 astetta. Jos lämpö on aamulla peräaukosta mitattuna 37,5 astetta tai enemmän, henkilöllä on kuumetta. Illalla kehon lämpö on korkeampi, tällöin vasta 37,8 astetta lasketaan kuumeeksi.

Tämä siis otettu tältä sivustolta http://sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=525/sprog=4/grp=2/menu=1/ ja tuolta löydät muutenkin paljon hyödyllistä tietoa...

Tääh... traumoja????

Pyllystähän se lämpö kannattaa mitata, aikuiseltakin! Mä ainakin mittaa itseltänikin, paljon mukavampaa kuin suusta tai kainalosta ja tulos on sama!

Kyllä ne traumat tulee jostain muualta... kohtahan tässä pitää arvella ettei lapsen pyllyä voi pestä kun tulee traumoja...

Alkuperäinen kirjoittaja :(:

Lastenlääkäri sitä sanoi, kerran kun sanoin käyttäväni lapsella suppoja, että ei enää reilun vuodenikäiselle niitä.

Jaa mun poika on saanut suppoja lastenosastolla 3-vuotiaanakin... Ja niitä myös itse käytän.

Poika 2 v 10 kk ei anna mitenkään mitata kainalosta, en tajua miksi. Mutta siis kummastuttaa se, että pepusta mitattu ja sit tällä otsamittarilla, niin asteen ero!

Peräsuolesta mittaamalla voi saada aikaan myös suurta vahinkoa ja se on ikävä toimenpide, josta voi jäädä lapselle traumoja. Kainalosta mitataan jo pieniltä vauvoilta sairaalassa lämpö.

Täh? Tämähän ihan uutta.. mun lapselta (1,5v) kyl mittailtiin sairaalassakin peräsuolesta lämpö. Nii ja neuvola on aina ohjannut sieltä mittaamaan.. Mutta onko ehkä uusi käytäntö tai paikkakuntakohtaista ohjeistusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Mun mielestä tuo peräsuolimittaus on jotenkin nöyryyttävää ja lapseen "kajoamista". Itse en missään tapauksessa peräsuolesta mittaisi.
Olisko tää nöyryyttäminen nyt äidin mielessä... onhan se vaipan vaihtaminenkin nöyryyttävää jos siltä kantilta ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Menia:
Täh? Tämähän ihan uutta.. mun lapselta (1,5v) kyl mittailtiin sairaalassakin peräsuolesta lämpö. Nii ja neuvola on aina ohjannut sieltä mittaamaan.. Mutta onko ehkä uusi käytäntö tai paikkakuntakohtaista ohjeistusta?

Kyllä sairaaloissa vielä (lapsivuodeosastoilla) mitataan myös peräsuolesta, mutta sielläkin uudemman koulutuksen saaneet kyllä alkavat (toivottavasti) siirtyä kainalomittaukseen. Hyvällä mittarilla tulos on aivan oikea.

Alkuperäinen kirjoittaja Menia:

Ohjeistuksista en tiedä mutta mulle on jäänyt peräsuolesta mittaamisesta sellaiset traumat (pph aikanaan mittasi) että ikinä en omilta lapsiltani sieltä mittaa. Meillä on korvamittari toiminut hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Poika 2 v 10 kk ei anna mitenkään mitata kainalosta, en tajua miksi. Mutta siis kummastuttaa se, että pepusta mitattu ja sit tällä otsamittarilla, niin asteen ero!

Meillä sama juttu, tyttö 2v3kk ei todellakaan anna mitata kainalosta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Mun mielestä tuo peräsuolimittaus on jotenkin nöyryyttävää ja lapseen "kajoamista". Itse en missään tapauksessa peräsuolesta mittaisi.
Olisko tää nöyryyttäminen nyt äidin mielessä... onhan se vaipan vaihtaminenkin nöyryyttävää jos siltä kantilta ottaa.

Mun mielestä vaipanvaihtoa ja mittarin tunkemista takapuoleen ei voi vertailla. Monille on jäänyt ikäviä muistoja noista peräsuolimittauksista, kainalomittaus tuskin kenellekään jättää ikävän muiston, joten sitä kannattaa suosia (tai korvamittausta). Peräsuoli on miljoona kertaa intiimimpi paikka enkä sinne kyllä menisi mittaria tunkemaan kun lapselle miellyttävimpiäkin paikkoja löytyy mittaukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä sama juttu, tyttö 2v3kk ei todellakaan anna mitata kainalosta!!!
Mun mielestä kainalosta mittaaminen on epämiellyttävää! Meiltä taidettiin ihan kouluikäiseksi asti mitata lämpö pyllystä, eikä se nyt ollut mitenkään kummallista. Ja kuten tuolla kirjoitin, ite edelleenkin mieluummin mittaan itseltäni pyllystä lämmön.

Miksi te mittaatte pepusta? Onhan se paljon helpompikin mitata kainalosta. Ja kyllä myös meidän vauvoilta on mitattu jo sairaalassa kainalosta lämpö. Suppoja en ole koskaan käyttänyt yhdelläkään lapsella.

Mun mielestä vaipanvaihtoa ja mittarin tunkemista takapuoleen ei voi vertailla. Monille on jäänyt ikäviä muistoja noista peräsuolimittauksista, kainalomittaus tuskin kenellekään jättää ikävän muiston, joten sitä kannattaa suosia (tai korvamittausta). Peräsuoli on miljoona kertaa intiimimpi paikka enkä sinne kyllä menisi mittaria tunkemaan kun lapselle miellyttävimpiäkin paikkoja löytyy mittaukseen.
Mutta eihän se oo mitenkään epämiellyttävää se peräsuolimittaus! Kainalomittaus on inhottavaa ja kutittaa, pyllyssä mittari ei tunnu miltään!

Vai etkö sä ole koskaan mitannut itseltäsi pyllystä lämpöä?

Mutta eihän se oo mitenkään epämiellyttävää se peräsuolimittaus! Kainalomittaus on inhottavaa ja kutittaa, pyllyssä mittari ei tunnu miltään!

Vai etkö sä ole koskaan mitannut itseltäsi pyllystä lämpöä?

Se peräsuolimittaus todella sattui ja oli inhottavaa! Olin varmaan 4-5 v silloin.

Yhteistyössä